Peugeot 407 SW XR Pack 1.6 HDiF 16V (2006)

autoreview

Peugeot 407 SW XR Pack 1.6 HDiF 16V (2006)

Signalement

Uitvoering407 SW XR Pack 1.6 HDiF 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst141.232 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijden

  • 124.000 km

Na een Laguna LPG, Bora (voorloop), Picasso HDI, Scenic 1.9dCi, 2x156 JTD (voorloop), Laguna dCi, Passat TDI stw, Mondeo TD stw, en 2x Xsara stw (voorloop brrr!) toch maar eens wat anders ;-). Bij onze leasemaatschappij kwam de Peugeot 407 SW hdi er gunstig uit tov de Laguna/C5/Passat.
Een Passat was ook mogelijk alleen die werd in de bijtelling hoger en de opties minder. Je moet ergens een grens trekken. In de 407SW heb ik voorin genoeg ruimte voor mijn benen en de stoelen zitten goed. De stoelen in de passat die ik had waren duidelijk minder voor mijn postuur (1m98).
Qua ruimte op de achterbank heb ik geen klachten aangezien die ik alleen gebruik om me werktas en jas op te ’dumpen’. Het is voor deze klasse wel te klein om dagelijks volwassenen mee te vervoeren.

700km
Ik heb er binnen een week al weer aardig wat km’s opzitten en vind het eigenlijk wel jammer dat de 1.6 zo hol klinkt. Het zal wel aan de weinige cc’s liggen dat dit wat blikkerige geluid aanwezig is. Ik hoop dat ik er niet te veel op ga letten want het doet toch wat afbreuk aan de auto. Verder is het een prima auto om veel km’s in te rijden.

Het dak is eens wat anders (geheel glazen dak) maar met de volle zon erop doe ik het wel dicht. Verder zit er veel op en aan. Het enige wat ik mis is een zelfdimmende binnenspiegel maar er zijn ergere dingen in het leven.
Hopende op veel plezierige km’s

3600 km.
In drie weken een aantal tankbeurten verder (tankinhoud 66L). Ik tank bij voorkeur bij mij in de woonplaats. Om deze reden kom ik niet altijd uit om de tank helemaal leeg te rijden.
Dagelijks naar me werk op en neer en zo af en toe naar een klant rij ik gemiddeld 900 km op een tank. Als het wel uitkomt durf ik het aan om door te rijden tot over de 1000km. Dit is gelijk aan de laguna. Die heeft wel ruim 4 liter meer in de tank wat al snel 4x15 km = 60km (veilig gerekend) verder brengt. Gemiddeld rij ik 1:16 en een beetje (zo veel mogelijk gebruik ik crouse control). De auto is vrij zwaar. wellicht verbeterd het verbruik de komende periode.

5500 km.
Ik heb nu vaker het dak geheel dicht. Een open dak is leuk maar toch fijn dat je het ook kan afschermen. Als je in het donker langs verlichting rijd, heb na een aantal minuten toch zo iets van dicht dat ding. Met onweer is het wel leuk om van het glazen dak te genieten.

Ik merk dat de brandstof indicatie niet helemaal zuiver is. het geeft te vroeg aan dat de tank leeg is. Bij 900 km raakt de auto blijkbaar in paniek. ik rij dan rustig door tot 950-1000 km en bij de laatste tankbeurd ging er maar 56 l in?! Het is volgens mij een tank van 66 L. gem 1:16.(zie update 16500km)

7500
Een rit naar Dusseldorf. Het was te druk om lang plankgas te gaan. Alles bij elkaar heb ik maar een paar minuten vol gas kunnen gaan. Op de teller reed ik 195 en volgens de navigatie 185. Ik ga er van uit dat als de auto langer volgas kan deze naar de 190 GPS kruipt.

Als je vaker in Duitsland zou zijn raad ik aan om een sterkere motor te nemen (of chippen). In NL voldoet de 1.6 als je niet de illusie hebt om alles en iedereen maar in te willen halen/ voor te blijven.

16500
Winterbanden erop gezet aangezien we weer naar Duitsland moeten. Ik reed weg van het banden wisselen en op het nieuws werd verteld dat het wel 17 graden kon worden. Daar rij je dan met winterbanden :(.
Met winterbanden kijken of we in Duitsland 185GPS kunnen verbeteren. Met de banden zou het mogelijk moeten aangezien er letter H (max 210 km/h) op staat. Gemiddeld nu 1:17, verbeterd dus!

18600:
Nee helaas te druk in Duitsland om met geweld over de 185GPS te komen. In die paar minuten dat het gas erop kon werd het 186GPS. Wel 1 hele km harder.

21500:
Opvallend is dat het verbruik is gestegen naar een lage 1:16 ipv hoge 1:16 cq lage 1:17. Het zou kunnen dat het door de winterbanden komt al geloof ik daar niet helemaal in. Verder is mijn gaspendaal stand ;-) niet veranderd. Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn? (weer, luchtdigdheid?)

25500:
afgelopen tijd ff niets aangetrokken van het verbruik.Rijd verder gewoon goed. 30dkm beurtje staat volgende maand in de agenda’s.

30000:
Winterbandjes eraf. Nu weer ff opletten wat het gebruik gaat doen

50000
niets te melden, alles doet het.

68000.
Inmiddels de winterbanden er weer op.
Het werd iets kouder in Nl wel -5 en in die week kwam er af en toe een melding van het emissie systeem, maar na 10 minuten ging de melding ook weer weg.

108000.
Alweer voorbij de ton. Geen bijzonderheden tov ervoor. de auto is nog steeds prima.Met de nieuwe c5, laguna, mondeo zou het wel weer leuk zijn om een nieuwe uit leasebak uit te zoeken.

129000
helaas mogen we alleen kiezen uit GM of Renault. In de laguna pas ik niet dus wordt het een Scenic. Wat GM aan te bieden heeft kan mij niet zo bekoren. Een C5 of Passat had ik liever uitgekozen maar helaas. De Scenic Techline zal me ook wel niet teleurstellen.

Ongemakken

  • 124.000 km

Na 700 km geen.
Na 1000 km zat de kap los (rammel) die om het derde Remlicht is gekneld. De garage heeft het opgelost.

Na 3600 km nog steeds geen vaste steun ingebouwd voor de Tom Tom 910. Volgens de dealer bestaat deze nog niet? Volgende week gaan ze zelf maar een steun maken?!

5500 km. nog geen steun pas 1 september bij de dealer langs...Ik heb nog geen goed gevoel bij de oplossing.

TOMTOM is er echt geen vaste steun voor de 910?

Ja de dealer heeft een steun ingebouwd (eigen brouwsel). Een metalen plaatje met een stuk hardplastic erop geplakt. Vervolgens moet de zuignapsteun daarop.....tja wat zal ik er van zeggen...elke rit valt die zuignap eraf....*%$$#@!VET IRRI!!!!...

Ik plak er zelf wel een stukje glas op want ik denk dat het oppervlak van het plastic niet helemaal top is.

15000
door het wat koudere weer valt de steun van de tom tom er niet af..

16500
regelmatig moet ik de tomtom resetten omdat het vastloopt....of ben ik te ongeduldig?

18600
geen...

21500
geen... (behalve verbruik brandstof dan (nu lage 1:16 ipv 1:17, wat zou het kunnen zijn?)

25500:
vorige week olie moeten vullen. Moet ik ook maar niet zo lang wachten met een service afspraak :).

30.000.
Ik wordt gek van die tomtom zuignap. Nu moet ik elke rit die klo%

De afsluiting

  • 141.232 km

Als afsluiting.

Ik ben net met deze auto over de lease grens gereden van 140.000 km en rij inmiddels met de Grand Scenic. Ik moet toegeven dat ondanks de 407 niet mijn eerste keus was ik er met veel genoegdoening in heb gereden. Los van een paar idioten die mij hadden aangereden (3x) geen bijzondere zaken aan de 407.

De rit naar z.frankrijk was een aangename en daar is deze auto echt voor gemaakt. Veel km's over de snelwegen. Ik zal er nog regelmatig aan terug denken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.