Peugeot 407 SW XR 1.6 HDiF 16V (2005)

autoreview

Peugeot 407 SW
Peugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 SWPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieurPeugeot 407 - interieur

Signalement

Uitvoering407 SW XR 1.6 HDiF 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto heb ik via mijn werkgever ontvangen. Ik rij de Peugeot alleen als zakelijke leaseauto. De auto bevalt in z’n totaal niet meer dan redelijk wat duidelijk zal worden na het lezen van deze review.

Over het uiterlijk van de 407SW heb ik gemengde gevoelens: de auto ziet er indrukwekkend uit met z’n grote snoet. Maar echt mooi vind ik hem niet wat natuurlijk erg persoonlijk is. Het is van buiten ook een forse auto om te zien. De ruimte binnenin is trouwens lang niet zo groot als het uiterlijk doet vermoeden. Ik zit absoluut ruim, en ook het kofferbak is groot genoeg. Maar je verwacht toch wat meer als je afgaat op het uiterlijke formaat. De stoelen zitten behoorlijk goed en de meeste knoppen en hendels zitten goed bereikbaar op het dashboard. Wel is het vreemd dat de airco wel aan gezet kan worden via een druk-knop op de middenconsole, maar als je de airco uit wilt zetten zul je dat via een menu moeten doen wat erg omslachtig is. De overzichtelijkheid van de auto is matig door de kleine achterruitjes en de dikke stijlen.
Een andere ergernis is het display wat in de middenconsole zit: als het warm weer is en de auto heeft een tijdje in de zon gestaan is het volledige scherm zwart. Er valt niets meer af te lezen op het scherm! Als de auto dan flink afgekoeld is van binnen (wat soms erg lang duurt) wordt het scherm langzaam weer normaal. Onvoorstelbaar voor een auto die in Frankrijk gemaakt is en bovendien toch een dikke 30 duizend euro kost. Alsof ze in Frankrijk nooit warm weer hebben...
De rijeigenschappen zijn best in orde. Het is een wat gezapige auto die je vooral rustig rijd. Bochten snel nemen gaat best goed, maar de auto helt dan wel wat over. De 1.6 diesel is zowiezo geen strepen-trekker. Het duurt even voordat hij op gang is, maar is dan best soepel. Als je wat sneller wilt zijn zul je echter wel duidelijk verder moeten doortrekken in de toeren. Met 2000RPM in de 4-de versnelling moet je nog behoorlijk geduld hebben vind ik. De motor is redelijk stil ondanks de bijna 3000RPM met 120km/h.

Update: auto bij kilometerstand 182990 ingeleverd. En daar ben ik absoluut niet rouwig om! Hopelijk gaat mijn nieuwe leaseauto (Volvo C30) beter bevallen. Tot nu toe is dat zeker het geval!

PROBLEMEN

Qua comfort is deze auto dus helemaal niet zo verkeerd. Het zijn de vele problemen en ergernissen die zorgen dat ik blij ben als ik deze auto weer kwijt ben.

Scherm op middenconsole is bij een warme auto volledig zwart en niet afleesbaar.

Als de temperatuur beneden de 0 graden zakt dcoet het knipperlicht het nog wel, maar maakt hij geen geluid meer. Ditzelfde gebeurt ook als de temperatuur boven de 20-25 graden komt.

De motor bromt af en toe flink zonder aanwijsbare reden.

Tijdens filerijden is het soms onmogelijk om constant c.q vloeiend te rijden: de motor houdt dan in, geeft weer een beetje gas, houdt weer in enz.

Regelmatig de melding dat het roetfilter geregenereerd moet worden ondanks dat dit recentelijk nog gebeurt is. De dealer weet geen oplossing. Ook andere meldingen over het roetfilter komen voor.

Spontaan blijven hangen van het gaspedaal waarbij er geen aandrijving is, maar het gaspedaal door het motormanagment tot op de bodem wordt ingetrapt! Met 4500RPM tot gevolg. De eerste keer dat dit gebeurd schrok ik me dood! Erg vervelend op de snelweg bijvoorbeeld. De dealer heeft hier al meerdere malen naar gekeken maar met weinig succes. De laatste tijd komt het gelukkig zelden meer voor. Als het voorkomt kun je het probleem zelf oplossen door met je tenen het gaspedaal weer omhoog te duwen heb ik gemerkt.

Bij hardere wind schakelt de cruise control zelf uit.

Regelmatig dimlichten kapot.

Rammels op diversen plekken.

Afscherming van glazen dak losgeschoten: enkel het voorste segment kon nog naar voren of achteren geschoven worden.

Sleutel met afstandsbediening functioneerde niet meer.

Volledige koplampunit doorgebrand door foute montage na dimlicht vervanging in Peugeot garage.

Regensensor kapot.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.