Peugeot 407 SW Premium 1.6 HDiF 16V (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 SW Premium 1.6 HDiF 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In mei 2007 moest mijn toenmalige lease-auto, een Mazda 6 Sport, vervangen worden. En iedereen die die keuze ooit gemaakt heeft weet dan dat die keuze niet makkelijk wordt. Dus, op naar de dealers voor proefritjes met een Passat sedan (geen fraai interieur en bijbetalen voor de ventieldopjes), een V50 (krap op de achterbank) en een 159 (ultrasexy auto, maar krap op de achterbank). De keuze was moeilijk, dus gaf de mening van de vrouw op de laatste dag de doorslag. Het moest een Peugeot 407 SW worden, een 1.6 HDif Premium in Obsidien Noir wist ze me zelfs te vertellen. En laat ik daar nu net niet in proefgereden hebben. Snel even de Peugeotsite bezocht en besteld.
Design
Ik moet zeggen dat ik de auto vooral gekozen heb vanwege zijn design welke in geen geval 13 in een dozijn is. Zeker in het zwart, met volledig zwarte stootlijsten, de chroomkleurige gril en de RVS-kleurige dakdragers vind ik het een plaatje. De voorkant, met de spitse neus, de grote overhang en de chromen opengesperde muil vind ik echt geweldig. Maar een nadeel heeft het ook: je hebt namelijk geen idee waar die neus eindigt. En parkeren voor een hoge stoeprand of iets te snel over een verkeersheuvel of onder de carport rijden is nou niet echt een goed idee als je geen schavende geluiden wilt horen. Oppassen geblazen dus. Verder zit er op elke SW natuurlijk een glazen panoramadak welke op een prachtige manier te verduisteren is. Maar wie wil dat als je op deze manier het gevoel van ruimte om je heen moet missen?
Uitrusting
De enige optie die ik op mijn Premium heb genomen is de metallic lak. Vanwege de Premium-uitvoering is het aantal bij te bestellen opties ook erg beperkt. Alarm, metallic lak, extra airbags met rolgordijnen. That’s it. Maar goed, hij is natuurlijk dan ook redelijk compleet uitgerust met 16’ lichtmetalen velgen met bandenspanningscontrole, Bluetooth carkit, Radio CD/MP3-speler met wisselaar, automatische airconditioning. Kortom, eigenlijk zit al het noodzakelijke er wel op en aan.
Rijgedrag
Ik ben blij verrast door het weggedrag van mijn Peus. Waar ik een zompige en overcomfortabele fransoos verwachte, heeft ie een redelijk sportief afgesteld onderstel zonder aan comfort in te boeten. Elk hobbeltje voel je wel, maar wordt toch op een nette manier weggefilterd. Ook op hoge snelheden blijft het rijgedrag veel vertrouwen geven. Daaraan zijn ook de uitstekende, goed aangrijpende en doseerbare remmen debet. Alsof je een anker uitgooit.
Comfort
Mede door de grote, brede, comfortabele stoelen en het ontbreken van hinderlijke rij- en/of motorgeluiden is het ook op lange ritten goed vertoeven in de 407. Tevens zijn er 3 12V aansluitingen waardoor je allerlei electronische gadgets mee kan nemen voor de kinderen, zodat ook een rit naar Italië, Frankrijk en Oostenrijk geen martelgang wordt.
1.6 HDiF
In de praktijk is de 1.6 HDif met 110 pk, ondanks het hoge wagengewicht, prima in staat om mee te komen in het verkeer. Verwacht echter geen sprintwedstrijdjes aan te kunnen gaan met andere, lichtere diesels. Ook met stevig doorrijden is een gemiddelde van 1:14.3 heel reeel. Met een minder zware rechtervoet is 1:16.8 ook haalbaar.
Voor- en nadelen
+ Design en panoramadak
+ Voor de prijs een riante uitrusting
+ Comfortabel weggedrag met sportievere inslag
+ Remmen grijpen goed en zeker aan
- Voorzijde onoverzichtelijk
- Sturen mag scherper
- Ruimte op de achterbank achter een chauffeur van 1m94
- Weinig opties bij te bestellen
Update 10-07-2007
De motor begint nu echt wat losser te worden. De trekkracht boven de 2100 toeren is gewoon dik in orde. Daar waar ik een paar duizend kilometer geleden nog te maken had met inhouden van de motor (nog niet voor teruggeweest) loopt hij nu als een spreekwoordelijke locomotief. Ik sta er toch best versteld van dat dit kleine, door velen aangeduid als onderbemeten, blokje in staat is tot zulk een elasticiteit, ook op hogere snelheden.
Update 11-12-2007
Nadat de auto voor de zich herhalende airco-storing is teruggegaan naar de dealer hebben zich geen technische problemen meer voorgedaan. TOP!
PROBLEMEN
Om jullie ook een indruk te geven van de problemen zal ik een logboek bij gaan houden.
000011 km
Hoofdsteun bijrijdersstoel kan niet versteld worden
003200 km
Auto houdt bij 27 gr buiten en airco op 22 gr in tussen 2200 en 2500 tpm
004500 km
Bij 27 gr en vochtige lucht geeft de boordcomputer een buitentemperatuur van 1 gr aan en gaat warme lucht blazen. Na herstart werkt ie weer ok.
005100 km
Bij 18 gr en plots harde regen geeft de boordcomputer een buitentemperatuur van 1 gr aan en gaat warme lucht blazen. Na herstart werkt ie weer ok.
006100 km
De Cruisecontrol is niet te bedienen. Na opnieuw starten is het euvel verdwenen.
006200 km
De boardcomputer geeft op weg naar de aankomst van de Tour de France in Gent (9 juli 2007, 16 gr) aan dat we getuige zijn van een ware ijstijd. Bij - 17 op de boardcomputer kregen we al snel zin in sneeuw, Glühwein en aprés-ski. En natuurlijk wist de airco de boel weer onbehoorlijk lekker warm te stoken.
011600 km
De auto is voor de eerder genoemde storing aan de temperatuursensor terug gegaan naar de dealer. Tot nog toe heeft de storing zich niet meer geopenbaard.
018200 km
Au. In één week tijd heb ik buiten mijn schuld om 2 schades opgelopen. In de wasstraat heb ik een akelig diepe kras opgelopen op het dak. Nog geen week later gooit een nog onbekende collega zijn/haar deur met kracht open tegen mijn deur. Resultaat hiervan? Een deukje op de heuplijn.
018900 km
Beurt gehad, geen storingen/problemen
024100 km
Eindelijk de winterbanden om de velgen laten leggen (Kristall van Fulda). Nu heb ik tot nog toe altijd in de winter op winterbanden gereden, maar de combinatie van de 407 met de Fulda’s is wat mij betreft een absolute don’t. Over het geluidsniveau en het algehele comfort niets dan lof. Maar wat betreft het dynamische stuurgedrag: die is volkomen weg. Laat de zomer dus maar weer snel komen, want ik smacht alweer naar mijn Goodyears.
028000 km
De Bluetooth module die Handsfree bellen mogelijk maakt vertoont kuren. Zo wordt na een gesprek de telefoonverbinding wel verbroken, maar blijft de telefoon actieve verbinding houden met de Bluetoothmodule. Gevolg is dat de audio-installatie niet te bedienen is en je noodgedwongen in stilte verder moet. Een keer opnieuw starten verhelpt dit, maar irritant is het natuurlijk wel.
Huidige kilometerstand 31000 km.
Ik heb mijn dienstverband bij mijn huidige werkgever opgezegd en dus moet ik afscheidnemen van de Peugeot. Al met al heeft de auto op mij een positieve indruk achtergelaten, al zijn er natuurlijk wel wat kleine dingetjes die voor verbetering vatbaar zijn. De volgende auto (Renault Laguna Grand Tour 2.2 DCi Initiale full options, 10/2004) wordt weer privébezit en staat al bij de garage te glimmen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.