Peugeot 407 SW Premium 1.6 HDiF 16V (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 407 SW Premium 1.6 HDiF 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 192.120 km |
ERVARINGEN
- 100.318 km
Sinds 1999 rijd ik het merk Peugeot. Daarvoor voornamelijk Japanse merken waar ik overigens weinig problemen mee had maar een mens wil wel eens wat anders... Na een 406 break 1.8 op LPG - na 45000 ingeleverd vanwege verandering van werkgever - overgegaan op een 306 break HDI. Geweldige motor i.c.m. gewicht van de auto. Snel een andere bestuurdersstoel in laten zetten (rugklachten) en daarna 200.000 km redelijk probleemloos gereden. Daarna een 406 Break HDI 66 KW Premium. Is goed bevallen. Ook hier het meubilair laten wijzigen (stoel laten overzetten). Kwalen als trillende binnenspiegel, krakende ruiten en portieren was ik al gewend. De Franse dame moest er onlangs tot mijn leedwezen uit na - wederom -200.000 km. Veel schade - buiten mijn schuld - aan gehad maar verder perfect. Bestelde een 407 SW 1.6 HDIF Premium. Op basis XR PACK. Ik hield wel het hart vast gezien de inhoud van diverse reviews. Met bloedend hart 406 ingeleverd en de nwe in ontvangst genomen. Is een stuk vlotter dan de 90 pk die ik gewend was. Ik miste alleen nogal wat accessoires. Dubbele airco, chromen strips, inklapbare spiegels en ga zo maar door. Weinig Packaccessoires te vinden. Alleen rondom electrisch glas en 2 in hoogte verstelbare spiegels. Ook nog cd-wisselaar en natuurlijk de beloofde Premiumitems. Heb de dealer al aangesproken. Had geen antwoord. Volgens site Peugeot model 2007 (dus niet de folder die ik had gehad) klopte ’mijn’ auto. Men zoekt e.e.a. uit. Ben benieuwd. Na 110 km - de auto was 1 dag oud - reed op een sneeuwdag - jawel 8 februari - een niet oplettende dame vol aan de achterzijde naar binnen. Lekker begin. Alleen lakschade en scheurtje in bumper. Mijn vorige auto werd na 1 week rondom bekrast, dus ik was wat gewend. Nu ongeveer 2650 km gereden. Een trillende binnenspiegel en een rammel linksvoor onder het spatbord als ik het portier dichtsla zijn de enige dissonanten tot dusver. Oh ja, de vijfde deur hangt iets scheef. Komt wel bij een servicebeurt. De auto als zodanig bevalt goed al lever ik wel binnenruimte in. Een recente vakantietrip onlangs leidde al tot het herzien van de bagagehoeveelheid. Overigens nog steeds de bestuurdersatoel niet laten veranderen. Ik zit redelijk goed in deze auto. Afwachten maar. Ik hoop verschoond te blijven van alle narigheid die ik in andere reviews las. Ik houd u op de hoogte.
Update 17 maart 2007
De teller staat inmiddels op 6100 km. Drie keer per week naar Vlissingen vanuit de randstad hakt er in. Ben inmiddels aardig gewend aan deze auto en heb toch al wat onhebbelijkheden ontdekt. De klacht die meerdere eigenaren van een 407 1.6 HDIF hebben ben ik ook tegengekomen: uitrijden voor bijvoorbeeld verkeerslichten/kruispunt met gas los en vervolgens in eerste of tweede versnelling weer snelheid maken geeft vaak een hardnekkig kortstondig inhouden van de motor. Ik dacht even dat het vanzelf zou verdwijnen maar neen. Bij de eerste servicebeurt maar eens over praten. Misschien te gierig afgesteld vanwege milieu-eisen?.
Ik moet nog steeds wennen aan de afstandbediening voor de deursloten. Steevast kreeg ik de eerste paar keer na te zijn ingestapt een waarschuwing dat de ruit van de bagageklep niet was gesloten of dat de auto niet wilde afsluiten. Op het gevoel dus met regelmaat verkeerde knopje ingedrukt waardoor de ruit van de vijfde deur opensprong. Wist ik veel!! Ik let er tegenwoordig op en het gaat nu beter.
Wat ik in deze auto ernstig mis is een fatsoenlijke verlichting in de asbak. Ben ik van Peugeot toch anders gewend. ’Niet roken dan’ zal u zeggen maar da’s nu net een van mijn onhebbelijkheden. In de 406 was de asbak goed te vinden in het donker. In de 407 schijnt vaag aan de zijkant een flauw oranje glaasje. Kan ik niets mee. Eens zien of er een zwaarder lampje in past.
Zoals zo vaak gebeurt met nieuwe banden reed ik bij km.stand 4000 rechtsvoor lek. Het nieuwe profiel ’neemt’ van alles mee en ik had dus een flinke spaanplaatschroef in de band gereden. Het systeem aan boord dat lekke banden signaleert gaf dat feilloos aan. Ineens werd alle dashboardverlichting rood en er verscheen een schroef in het display. Leuke en veilige gimmic die nu al zijn waarde heeft bewezen. Band kon gerepareerd bij Kwikfit en kostte mij nada. Eindelijk eens wat positiefs over deze fastfitter.
130 Op de teller is zo’n beetje een gewoonte van me. Motor is dan net teveel hoorbaar naar mijn zin. De Peus draait lekkerder bij 135/140 maar da’s nu net te hard. Dat doe je trouwens wel vlug met deze auto: te hard rijden. Heb nog geen prenten zien binnenkomen.
Voor de rest gaat alles naar wens. Ik wacht - nog steeds - op een reactie van de dealer m.b.t. het packpakket dat ik volgens mij niet heb meegekregen op deze auto. Het lijkt er op - en ik heb het nog eens goed nagezocht - dat ik een XR met Premiumpakket heb. Waar blijft dan dat voordeel van e. 1750,00 als ik voor dit pakket een meerprijs neertel tussen de basis XR en de Peze Premium. Ik wil toch weten hoe dat zit en zal de importeur maar eens aanschrijven. Wordt vervolgd.
Update 14 april 2007
Tellerstand vandaag 10218 km. Tot nu toe geen narigheid gehad of het moet de langzaam leeglopende rechter voorband zijn die de eerste week lek raakte en werd hersteld door kwik-Fit. Normaliter volgen servicebeurten elkaar elke 20.000 km op. De eerste beurt dient - gratis - te worden uitgevoerd bij 10.000 km. Gelijk dan maar even de band laten nazien door de dealer.
Voor de rest doet de auto wat ie moet doen, comfortabele kilometers vreten zonder mankeren. Het brandstofgebruik schommelt - zeker bij hogere buitentemperaturen - rond de 1:16 tot 16.5. Niet echt wereldschokkend voor 1600 cc maar er moet natuurlijk wel inclusief de bestuurder 1.5 ton worden verplaatst. De 406 die ik hiervoor reed beschikte over een digitale oliepeilmeter. Niet helemaal nauwkeurig maar je had een indicatie. In de 407 volstaat de boodschap dat alles o.k. is inclusief oliedruk. Tussentijds toch maar olie gepeild. Er hoeft tot dusver geen druppel bij. Dat heb ik in het verleden wel eens anders meegemaakt.
Ik kan me vergissen - controle is niet meer mogelijk - maar ik heb de indruk dat de 1.6 in bepaalde toerenregionen luidruchtiger is dan mijn oude 2.0 HDI 90 PK. Je zou het niet verwachten gezien de isolatie van de 407. Mijn vrouw die af en toe met de 407 rijdt vindt de auto zoeven en heel stil. Ach, als je veel kilometers rijdt ondek je altijd wel wat te zeuren en ga je van alles horen en zien. Wel heb ik ergens rond de 75/80 km. per uur en accelererend in de 5e versnelling een brom/resonatie waargenomen. Ik kan niet vinden wat het is. Er lijkt een korte trilling door de auto te gaan. Gebeurt ook bij lagere snelheden in een lagere versnelling. Het zal vermoedelijk een kritisch punt zijn in het draaimoment van de motor.
Het inhouden van de motor bij gas loslaten en weer optrekken is een stuk minder geworden maar nog wel aanwezig. Ben benieuwd of de dealer de klacht kent. Dat moet haast wel want ik heb hem vaker gehoord/gelezen. Wat ik al had verwacht is uitgekomen: Peugeot Nederland doet niets met mijn klacht aangaande de wijziging in uitrustingniveau zoals doorgevoerd per 2007. Ik ben blijkens commentaar van anderen niet de enige. In het licht hiervan blijf ik de aktie met voordeel tot e. 1750,00 goedkoop en misplaatst vinden. Dit kan wel eens mijn laatste Peugeot worden.......
Verder staat nog op mijn controlelijstje de overijverige regensensor. Af en toe lijkt het apparaat de weg kwijt te zijn. Bij het minste of geringste van neerslag gaan de wissers als een gek aan de slag om maar heel af en toe te minderen en dan nog in variabele snelheden. Misschien brengt een nieuw exemplaar uitkomst. Verder functioneert alles zoals het moet. Wel moet ik om de haverklap - nog steeds - de apart te openen ruit van de achterklep vastdrukken omdat ik in de haast de verkeerde knop indruk op de afstandsbediening. En in dat geval sluit de auto niet af. Ik heb overigens het zonnescherm van het glazen dak al meerdere keren moeten sluiten. Gezellig en licht hoor maar met 25 graden buiten en felle zon net iets teveel van het goede op het hoofd. De climatecontrole doet zijn werk in ieder geval uitstekend. Wordt vervolgt.
UPDATE 4 juli 2007
Inmiddels staan er ruim 22000 km op de digitale teller zonder dat er noemenswaardige problemen zijn opgetreden. Een hardnekkig leeglopende rechter voorband werd gerepareerd bij de 20.000 km beurt. Het inhouden van de motor werd verholpen door de software te wijzigen. Ik heb de indruk dat de auto wat feller is geworden. Het brandstofgebruik over de laatste 3000 km is in ieder geval gedaald tot 1:16.8 bij een redelijk stevige rijstijl.
Zoals ik al vermoedde heb ik never meer iets vernomen van Peugeot over het feit dat de Premium een uitgeklede Pack uitvoering is met als toevoeging lichtmetaal (16’ is helaas aan de zuinige kant) bluetooth enz. De folder die in mijn bezit was spreekt toch echter over extra’s ten opzichte van deze pack-uitvoering. Ik kreeg al enkele reactie op het verhaal van de chromen strips. ik bedoelde daarmee natuurlijk de zijstrips. Ik blijf de zijkant nu was sober vinden. Het zij zo. De auto als zodanig rijdt uitstekend.
Een veelgehoorde klacht is de eigenwijze regensensor. Het ding leidt een eigen leven. Ook dat euvel werd - geprobeerd - te verhelpen door het ding opnieuw te programmeren. Het is nu iets minder rot terwijl het wel goed kan gezien mijn ervaringen met de vorige Peugeots. Volgende keer maar weer op de verlanglijst zetten. Ik had geinformeerd of de asbakverlichting kon worden aangepast. Het is immers stikdonker in die bak bij nacht. Kreeg ik de auto toch terug met een geheel scheef teruggehangen dashboard!. Alles hing scheef. Men had de hele handel gedemonteerd vanwege het lampje in de asbak. Had dat nu maar niet gedaan. Kost veel tijd/geld en ik kan wel leven met het probleem. Ter plekke geklaagd en de middenconsole werd opnieuw gemonteerd. Kostte weer een half uur.
Net voor 1800 toeren trekt een korte trilling/brom door de auto. De dealer kon niets vinden. Het euvel treedt op in elke versnelling bij rustig accelereren. Ik vermoed dat de turbo niet in balans is bij het ’inkomen’ rond 1750/1800 toeren. De trilling duurt maar heel even maar is consequent en zelfs waarneembaar aan een trillende binnenspiegel. Heb de dealer voorzichtig ingelicht over mijn idee maar daar werd verder niets mee gedaan.. Mocht kloppen wat ik vermoed dan zal vroeg of laat de lagering in het turbohuis het begeven en gaat het goed geld kosten. Ik heb de dealer nog maar eens gewaarschuwd. We zullen zien. Misschien loopt het los.
Voor de rest geen narigheid ondervonden. De auto is redelijk snel en comfortabel. Daarbij lekker rustig op hoge snelheid. De eerste bekeuring viel onlangs op de mat!!! Het enige minpunt is toch wel de zitruimte achter en de bagageruimte. Ik ben natuurlijk goed verpest met de 406 Break maar het scheelt toch wel een schep. Ik krijg echter van de kids achterin geen klachten en de bagage? Gewoon wat harder aanstampen of toch maar minder meenemen. Wordt vervolgd.
UPDATE 10 oktober 2007
Binnenkort een 40.000 km beurt. Tot dusver geen problemen van ernstige aard ondervonden. De Peus rijdt simpelweg goed. Recent een trip naar Frankrijk gemaakt en in 2 dagen 1500 km. gereden. Gemiddeld 1:17.2 over de Autoroute met circa 135 km. p/u op de cruisecontrol. De auto is dan zeer rustig en comfortabel.
Naarmate de kilometers vorderen vind ik toch dat er enige vaagheid is en blijft in de besturing. Het had allemaal net even scherper gemogen. Wat dat betreft stuurde m’n 406 beter. Het stuurgedrag is, laten we maar zeggen, wat wollig. Misschien dat 17’ velgen en een lagere band dit probleem opheffen. Er zit nu eenmaal af fabriek 16’ onder dus vooruit maar. Het betekent in rechte lijn wat vaker corrigeren. Is overkomelijk.
Waar ik me wel gek aan erger is de regensensor. Is veel te overijverig en doet het dus feitelijk niet goed. Heb de dealer nu gevraagd bij de aanstaande beurt dit euvel goed aan te pakken en niet zoals de vorige keer de unit te herprogrammeren of wat dan ook. Het kan immers wel goed! (406). Verder een kleine rammel rechtsachter (rolhouder veiligheidsriem) en een piep in de gorderklauw linkesvoor. Is een bekend euvel. Kwestie van smeren.
Ben tot dusver tevreden over de 407SW. De auto zit en rijdt goed. Achterin iets minder riant maar ik hoor geen klachten van de kids. Kwestie van de beide stoelen een tandje naar voren zetten.
Tussentijds wel een kleine schade gereden. Ik dacht bij het parkeren dat de bloembak verder weg was. Het gevolg was een bonk en gekraak waarna kentekenplaat met houder op de grond lagen: gebroken/geplet tegen de bloembak. Direct nieuw laten monteren. Het blijft moeilijk te schatten waar de voorkant eindigt. Beetje voorzichter aan doen in het vervolg.
Olieverbruik is nihil. Net voor de trip naar Frankrijk zekerheidshalve 1/4 liter bijgevuld zodat de peilstok nu 3/4 i.p.v. half aangaf. Op 20.000 km stelt zo’n verbruik weinig voor.
UPDATE 30 oktober 2007
Het lijkt er op dat zich het eerste serieuze probleem aandient. Recent een 40.000 km beurt laten uitvoeren. Piepende remmen (voor en achter) werden verholpen maar krijsen na circa 2000 km weer net zo hard. Toch maar eens vragen om andere blokken. De regensensor kan niet worden verbeterd. Moet ik dus mee leren leven. Ik kreeg het advies mee om de ruit wel goed schoon te houden. Dat doen toch de ruitenwissers zou je zeggen.... Bedoeld wordt hier vetvrij houden. Dat foefje had ik al toegepast maar zonder resultaat. Dan maar niet wissen m.b.v. de regensensor. In dit geval dus een nutteloos accessoire.
Kort na de beurt trof ik olie aan op de parkeerplaats op de plaats waar mijn auto had gestaan. Toen ik dat meerdere malen had gezien op verschillende plaatsen maar even een bezoek gebracht aan de dealer voor een inspectie. Je weet het maar nooit: carterplug niet vast of oliefilter lek/niet goed vast. Niets van dat al. De waarheid bleek schokkender: een lekkende krukasoliekeerring aan de versnellingsbakzijde!! En dat na circa 40.000 km. Conclusie: de bak moet er onderuit en tijdens de reparatie gelijk nieuwe koppelingsplaten die ongetwijfeld wel nat zullen zijn geworden van de olie. Ik merk nog geen slip al haakt de bak af en toe en stinkt er ’iets’. Geen goede (kwaliteits-)beurt voor de Peus. De dealer was het met me eens: ’zulke dingen kunnen gebeuren’. Binnen enkele dagen gaat de 407 voor een reparatie van 2 dagen uit logeren. Wel even een smetje op het tot dusver redelijk onbevlekte blazoen der HDI motoren. Hopelijk blijft het daarbij......
UPDATE 30 januari 2008
De Peus werd keurig gerepareerd d.w.z. een nieuwe krukaskeerring werd gemonteerd en het vervangen van de koppelingsplaten bleek (nog) niet nodig te zijn. In het begin haakte de versnellingsbak wat maar dat is inmiddels verleden tijd. Tot op heden geen klachten meer. Binnenkort moet een afspraak worden gemaakt voor de eerste grote beurt (60.000 km.) Dan zal in ieder geval het al tijden durende gepiep en gekrijs van de remmen aangepakt moeten worden. Zeker bij achteruit rijden is het, indien wordt geremd, een lawaai van jewelste. Dat moet beter kunnen. Ook zal ik nu een andere regensensor eisen. Ik word er stapeldol van. Indien de zelfdenkende interval is ingeschakeld gaat het geheel al snel op maximum speed en dat terwijl het dan amper regent. Ik heb om me heen andere 407’s zien rijden waar de wissers het met sensor heel wat beter deden. Nu is het een kwestie van of aan of uit. Geef mij achteraf bezien maar de regelbare intervalstand: nooit ellende mee gehad. Zo zie je maar weer: hoe meer luxe, hoe meer er mis kan gaan.
Het gemiddelde gebruik bedraagt zo’n beetje 1:16.5 a 1:17 en da’s vrij constant. De voorbanden hebben nog ongeveer 3 millimeter profiel en kunnen dus nog effe mee. De achterbanden zijn nauwelijks gesleten maar beginnen te suizen in de wielkasten. Dat duidt dus op cuppen. Jaja, ook Michelins doen dat al wil de fabrikant mij anders doen geloven (mijn 406 had dat ook). Een kwestie van beide banden demonteren van de velgen en in dezelfde draairichting van links naar rechts en v.v. monteren. Het verschijnsel cuppen doet zich namelijk alleen aan de buitenzijde van een band voor. Als ze gewisseld zijn kunnen de banden weer even mee voordat het verschijnsel zich herhaald. Met dat foefje heb ik in ieder geval goede ervaringen. Misschien een tip..... Het is goedkoper dan nieuwe banden.
Wegspringend vuurwerk veroorzaakte een paar lelijke krassen op de linker flank van mijn auto. Autoschade herstelbedrijf Van As heeft het linker voorportier en het linker achter scherm gratis gepolijst - alleen de transparante lak was beschadigd - en het plaatwerk is weer als nieuw.
Op - alweer - een nieuwe nummerplaathouder na aan de voorzijde verder geen bijzonderheden. Ik onderschatte de lengte van de voorzijde van de Peugeot weer eens. Zal wel nooit wennen. Het blijft in feite een onoverzichtelijke kar. Fileparkeren is altijd gokken, althans bij mij wel en ik doe dat toch gemiddeld 6 tot 7 keer per dag. Wat mij betreft overkomelijk. Had ik maar parkeersensoren moeten laten monteren.
Verder geen klachten. Alle elektriek blijft het doen, ook aan de buitenkant (lampjes). Het blijft een auto om lekker comfortabel en in relatieve stilte lange afstanden af te leggen. Ik dub alleen nog steeds of ik e’m nu wel of niet zal laten chippen naar 135 PK. Feitelijk heb je genoeg aan die 110 PK. Wellicht komt het er nog eens van als ik terugkeer uit het buitenland en een bergtrip door bijvoorbeeld de Alpen heb gemaakt. Wordt vervolgd.
UPDATE 9 JULI 2008
Inmiddels al weer ruim 23.000 km. verder. Tussentijds werd bij 63000 km. een onderhoudsbeurt uitgevoerd waarbij de voorbanden werden vervangen. Gemakshalve werden de achterbanden in feite op de vooras gezet en de nieuwe banden achter. Na nog geen 100 meter was duidelijk dat zoiets wat mij betreft nooit kan. De achterbanden cuppen namelijk en de herrie was dan ook onbeschrijfelijk. Nog los van de trillingen in het stuurwiel. De betreffende monteur zal wel of niet voldoende proefgereden hebben of doof zijn geweest. In ieder geval was de klacht overduidelijk en werden de banden alsnog gewisseld zodat het verse rubber voor kwam te zitten.
Verder geen bijzonderheden zij het dat het cuppen nu dusdanig is dat tot 100 km. p/u een flink concert waarneembaar is achterin. Het geluid wordt namelijk iets versterkt door de wielkasten en bagageruimte. Aangezien ik voornamelijk snelwegkilometers rijd is met dit euvel - enigszins - te leven. Bij 100.000 km. gaan ze er sowieso alsnog onderuit. Het wisselen van de banden van links naar rechts en omgekeerd heeft maar even een verbetering gegeven (10.000 km)
Een nieuwe regensensor werd gemonteerd. Deze doet zijn werk iets minder heftig maar het blijft wat mij betreft behelpen. Ook werden de remmen aangepakt waardoor piepen en krijsen eindelijk tot het verleden behoort.
Net na de 80.000 beurt deed zich ineens een vreemd fenomeen voor. Onderweg kreeg ik een melding op het display van een defect van de parkeerlichten. Deze heb ik gecheckt (net zoals alle andere lampjes) doch alles bleek correct te functioneren. De melding doet zich soms 3x per minuut voor en dan weer uren niet. Hindelijk is dat de waarschuwing gepaard gaat met een luide \"ping\". De dealer poogde het euvel te verhelpen door een zogenoemde harde reset van de boordcomputer (loshalen accupolen) doch dat bood geen soulaas. Omdat binnenkort de multiriem wordt vervangen (was even niet op voorraad) gaat de auto terug naar de garage waarna men het euvel van de parkeerlichten verder zal onderzoeken. Ik moet er toch niet aan denken dat ik op weg naar Italie steeds wordt gewaarschuwd voor een elektronisch defect terwijl er niets loos is.
Verder voldoet de auto uitstekend al blijft het af en toe behelpen met de knieruimte achterin en de bagageruimte. Het verbruik schommelt ongeveer rond de 1:16.5 a 1:17 en da\'s netjes.
Inmiddels werd weer een nieuwe kentekenplaathouder gemonteerd nadat ik ook de vorige aan stukken reed tegen een betonnen randje. Het blijft een onoverzichtelijk geheel die voorkant. Een ezel stoot zich blijkbaar toch wel eens twee keer..........
Het olieverbruik is, zoals ik gewend ben van een HDI-blok, nog steeds nihil. Wordt vervolgd.
UPDATE 23 NOVEMBER 2008
De 100.000 km. is bereikt en over het algemeen zonder al te ernstige problemen. Net voor de vakantie heeft de dealer het \"ping\" probleem aangepakt. Er werden geen manco\'s gevonden. Uiteindelijk werden alle lampjes vernieuwd waarna het euvel verleden tijd was. Blijkbaar luisteren de contacten achter de lampen erg nauw. Onlangs deed het fenomeen zich opnieuw voor. Terecht want er bleek inderdaad een (stads-)lampje kapot te zijn.
Het cuppen van de banden hoor ik niet boven de 100 km. p/u. Nu nog 3 mm. profiel dus binnenkort achter nieuwe banden.
Euvels als krakende deurrubbers/linker stoel alsmede een tegen de A-stijl tikkende linker ruitenwisser werden onlangs keurig verholpen door de dealer. Dat was niet het geval voor wat betreft een naar bijgeluid in de motor direct na de start. Het klonk alsof geen oliedruk werd opgebouwd. De eerste seconden nadat het blok liep, was een ratelend geluid hoorbaar. Herhaald onderzoek gaf geen resultaat. Onlangs opnieuw beoordeeld: de hydraulische spanner van de ketting tussen beide nokkenassen bleek olie/druk te verliezen. Wordt binnenkort gerepareerd. Sowieso vond ik de 90 pk. HDI in mijn 407 mooier draaien. Zal wel exemplarisch zijn.
Sinds enkele weken is er na enkele minuten stilstaan met draaiende motor een diesellucht in de auto waarneembaar. Alleen het inschakelen van de recirculatie helpt daartegen. Blijkbaar ergens een lek rubber o.i.d. Ik heb de klacht al van andere 407 berijders gehoord. Nog maar eens naar laten kijken want in de bebouwde kom stinkt het behoorlijk in de auto.
Veder geen bijzonderheden. Het gebruik bleef de afgelopen periode (zomer) schommelen rond een ruime 1:17. Zal nu wel hoger worden met de winter voor de deur. Zelfs met langdurig hoge snelheden in het buitenland bleek een gemiddelde van ruim 1:15 haalbaar. Aan trekkracht en snelheid geen gebrek ondanks dat een 1.6 onder motorkap licht. Snelheden van 160/170 met volle belading en dat uren lang lukken moeiteloos. Ook bergop (geen 8% uiteraard). Soms heb ik het idee dat er meer vermogen aanwezig is dan in de specs. wordt vermeld. Chiptunen is dus wat mij betreft eigenlijk niet nodig. Resumerend dus een comfortabele en vooral stille auto. Zakelijk bereden is het allemaal nog wel te overzien. Ik vraag me echter af of je als particulier wel gelukkig bent met de reparatiekosten van eerdergenoemde euvels, zeker als deze zich buiten de garantieperiode voordoen. Qua onderhoud is de Peus niet een van de goedkoopste.
De afgelopen 20.000 km. geen druppel olie behoeven bij te vullen. Op naar de 120.000 km.
PROBLEMEN
- 100.318 km
Lekke band (spijker/schroef)
Regensensor van slag
Rammel rolgordelhouder
Kentekenplaathouder voorzijde kapot gereden (2x)(eigen schuld)
Krusaskeerring lek 40.000 km (garantie)
Piepende/krijsende remmen
Onterechte melding defecte parkeerlichten
Krakende bestuurdersstoel
Lekke hydraulische spanner nokkenasketting
Update
- 131.400 km
De afgelopen 30.000 km. zijn vlot onder de banden van de Peus doorgerold. Problemen hebben zich niet of nauwelijks voorgedaan. Alle malleur van elektronische oorsprong behoort - tot dusver - tot het verleden. Nog niet zo lang terug werd een tweede grote beurt (120.000 km.) uitgevoerd waarbij geen bijzonderheden aan het licht zijn gekomen. Wel werd voor de tweede keer een setje voorbanden vervangen. Bij 100.000 km. werden de achterbanden vernieuwd. Niet dat deze al waren versleten - er reste nog 4.5 mm. - maar het profiel was behoorlijk gaan cuppen waardoor de banden herrie maakten. Het nieuwe rubber aan de voorzijde bevalt goed. Peugeot staat bekend om de gevoeligheid voor onbalans. Pas na drie keer balanceren - aan de auto balanceren gebeurt helaas niet meer - was het resultaat aanvaardbaar en dan nog moet ik de 140 km. p/u niet overschrijden. Is in NL. geen bezwaar. Onderweg naar mijn vakantieadres - via Duitsland - moet ik maar leren leven met een geringe trilling. Met een beetje geluk verdwijnt e.e.a. vanzelf nog. Verder zoals gezegd niets te melden van enig technische aard. De kunststof strip aan de achterzijde op de bumper wijkt iets. Een klem is losgeraakt o.i.d. Te zijner tijd even vast laten zetten. Het meubilair in de auto is slijtvast en comfortabel. De deuren kraken als vanouds af en toe in hun rubbers maar da's een Peugeotkwaaltje. Af en toe invetten helpt tijdelijk. Op weg naar de 150.000.
UPDATE
- 150.950 km
De 150.000 km. is gepasseerd en zoals ik al vaker heb ervaren met de diesels van Peugeot gaan ze alleen maar beter draaien. Behalve dat er bij het checken van de bandenspanning onlangs een ventiel scheurde, is er de afgelopen 20.000 km. niets bijzonders voorgevallen. Het gebruik blijft redelijk constant rond de 1:17. Rammels doen zich zo goed als niet voor en de elektronica blijft storingvrij. Op snelheid is de auto nog steeds geluidsarm. Wel inmiddels vastgesteld - en dat heb ik nooit meegemaakt - dat de achterbanden na 50.000 km nog maar 4 mm profiel hebben. Doorgaans worden de achterbanden gewisseld na circa 100.000 tot 130.000 km vanwege het cuppen. Toch misschien even de sporing laten controleren of het moet liggen aan de Michelin Energy Savers.
Nog ongeveer 30.000 km en dan wordt het tijd voor wat anders. Ik heb mijn keus nog niet gemaakt. Kan immers nog ongeveer 6 tot 7 maanden vooruit. De 408 komt te laat en de 308 vind ik niks. De 5008 is een flinke auto met een schitterend interieur maar de buitenkant...mwah...Na 10 jaar dan toch een ander merk? We zien het wel. Voorlopig heb ik alle vertrouwen in de Peus dat ook de laatste ruk probleemloos zal verlopen.
UPDATE 13 JULI 2010
- 175.200 km
Het einde van de 407 komt in zicht d.w.z. dat de kilometerstand waarop "ze" wordt ingeruild (185000) bijna is bereikt. Tijd om om te gaan zien naar een ander vervoermiddel. Altijd leuk indien dat gebeurt op kosten van de werkgever. Luxer winkelen is haast niet mogelijk. Hoe is het gegaan de afgelopen maanden.....Feitenlijk is er weinig mis geweest. Technisch onder de motorkap al helemaal niet. Een hitteschild van de turbo is doorgescheurd. Simpel vastzetten met behulp van een rubberen pijpje, geklemd tussen het luchtfilterhuis was effectief tegen het rammelen. Onlangs een kapot remlicht. Even wisselen was nog een hele toer. Had ik de lichtbak er eindelijk uit, zat de kabelboomstekker vastgerot. Kon de dealer het karwei alsnog afmaken. Tussentijds beide lampen aan de voorzijde ook laten vervangen. Links brandde door. Uit ervaring weet ik dat de andere lamp dan binnen 1 week volgt. Is me al drie keer overkomen. Verder is er de gebruikelijke onbalans in de achterwielen. Een terugkerend probleem waar Peugeot zeer gevoelig voor is. Nabalanceren biedt soulaas. Verder eigenlijk geen bijzonderheden. Alles doet het en redelijk rammelvrij. Het verbruik schommelt tussen 1:16.5 en 1:17.5, mooie waarden voor een kar van bijna 1500 kg. Het meubilair houdt zich ook goed al zijn er nu wel gebruikerssporen zichtbaar aan de bekleding van de bestuurderstoel. Acht, mag het na zoveel kilometers? Dit jaar nog eenmaal op vakantie met de 407: in pakweg 15 dagen 3000 tot 3500 km. Ik heb er alle vertrouwen in. En daarna? de 5008 heeft niet mijn voorkeur, de 508 komt te laat voor me, een andere, nieuwe 407? Misschien wel. Ik zit er prima zonder rugklachten in en da's ook wat waard als je bijna 60.000 km per jaar maakt. Een exitmodel is altijd lekker aangekleed. Moet er nog eens stevig over piekeren. 11 Jaar Peugeot gooi je tenslotte niet zo maar overboord. Deze Franse dame heeft me in ieder geval de afgelopen 3.5 jaar weer overal veilig en zonder noemenswaardige malleur naartoe gebracht en da's helemaal veel waard........
Update en eindverslag
- 191.450 km
Tja, het zit er op. Na twee keer deze zomer op en neer naar Italië te zijn gereden en recent een retour Parijs te hebben volbracht, zit het er op voor de Peus. De afgelopen 2 maanden heeft "ze" het flink voor de kiezen gehad, desondanks toch met een gemiddelde van 1:17.8 over 10.000 km. Olieverbruik ondanks de snelle autobahnkilometers: 250cc op 20.000 km. Verder he-le-maal niets!!! Het lijkt wel of "ze" het aanstaande vertrek voelt naderen. Het ding rijdt als een gek zonder een fout.
Recent de Autosalon in Parijs bezocht en daar de 508 en 508SW gezien, een beauty maar helaas komt íe te laat voor mij. De sedan jan/feb. 2011 en de SW in het voorjaar. Na rijp beraad toch een keuze gemaakt voor een opvolger. Na 11 jaar Frans te hebben gereden nu weer terug naar Japans. Binnen enkele dagen na vandaag staat er een lichtblauwe Mazda 6 Sportbreak 2.2. Diesel voor de deur. Ook geen straf want: 6 versnellingen, 20% meer vermogen en 40% meer kracht, dubbele climatcontrole en, het moet gezegd, duidelijk meer interieur- en bagageruimte. Wel een stuk stugger. Ook over die auto zal ik binnenkort mijn eerste ervaringen bekend maken in dit forum. Voorlopig moet ik met toch wel een bezwaard gevoel, afscheid nemen van de 407. Of "ze" in Nederland blijft rondrijden is niet zeker. De opkoper zal de Peus waarschijnlijk doorzetten naar andere handel en dan kan het zo maar zijn dat íe de grens over gaat. De nieuwe eigenaar zal er een fijne wagen aan hebben. Altijd onder 2500 rpm. zorgvuldig warm gereden. Nieuwe banden en distributie en er kan zo weer een ton bij.
Binnenkort zal ik een recente foto toevoegen. Overigens hoop ik dat de dealer van de Mazda mijn VDO nav. beter inbouwt als uitbouwt. Het dash van de Peus is nu behoorlijk beschadigd. Is het laatste woord nog niet over gezegd. Evenzogoed beschadigd of niet, ik ga haar missen, dat weet ik nu al.................
LAATSTE RIT
- 192.120 km
Op 26 oktober de Peus ingeleverd. Zoals beloofd nog wat foto's van de recente stand (staat) van zaken. Kan er nog prima mee door dacht ik zo na bijna twee ton.......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.