Peugeot 308 SW GT Pack Business HYbrid 180 (2022) #3

autoreview

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW

Signalement

Uitvoering308 SW GT Pack Business HYbrid 180
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst67.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

308 SW Hybride

  • 67.000 km

Alweer bijna 2 jaar rij ik in de Peugeot 308 SW Hybride, dan vond ik het toch wel eens tijd voor een review.

Als zelfstandig ondernemer kan ik zelf de keuze van mijn auto bepalen, al vele jaren doe ik dat via operational lease. In maart 2023 liep mijn voorgaande contract van 5 jaar af, dus in de zomer van 2022 alvast een nieuwe wagen uitgezocht om op tijd voor vervanging te kunnen zorgen. Na wat zoekwerk viel mijn keuze op een Peugeot 308 SW Hybrid 180 GT met zo’n beetje alle denkbare opties. We konden nog net een proefrit maken in 1 van de 1e showroommodellen die vers binnen waren bij de dealer.

Reden voor de SW: vond ik mooier en praktischer dan een hatchback of sedan, ook vanwege onze Drentse Patrijshond. Aan een SUV moest ik nog wat wennen. De ruimte op de achterbank is minder van belang, omdat we veelal of alleen of met z’n tweeën reizen.

Vervolgens begon het wachten, tegen maart 2023 kregen we de melding dat de levering een paar maanden langer duurde, gelukkig konden we de bestaande leasewagen blijven gebruiken. Rond juli 2023 vernamen we nog een keer een uitstel, waarna we in september nog een keer een uitstel ontvingen. Levering zou maart 2024 worden, bijna 2 jaar na bestelling, dat werd ons te gortig. Daarom maar op zoek gegaan naar een andere 308 SW, die vonden we als demo bij een dealer. 1 jaar oud, 22k op de teller met nagenoeg alle opties die we ook wilden, wel een witte maar dat was geen probleem. Het 1e jaar van afschrijving scheelde ook behoorlijk in de aanschaf en daarmee de lease.

Nu na 2 jaar en ca. 45.000 kilometers te hebben gereden maar even een update. De auto ziet er lekker strak uit (zowel binnen als buiten) en rijdt erg comfortabel. Het kleine stuur, waar soms veel over te doen is, went heel erg snel. Af en toe heb je bij een andere auto het gevoel juist aan een erg groot stuur te hangen. Je moet even je positie goed bepalen, maar als die er is dan is de zit uitstekend met een goed overzicht op het display. De elektrische bestuurdersstoel met geheugen helpt daar ook bij als iemand anders even heeft gereden. In- en uitstappen vergt in het begin ook wat wennen, je hebt het gevoel wat achter het stuur te moeten ‘kruipen’, maar ook dat went direct. Je merkt alleen dat het i.v.m. de stuurpositie wat krapper in- en uitstappen is als je in de sportschool iets te fanatiek bent geweest voor je leeftijd. Maar dat is na een paar dagen ook weer over.

De hybrideaccu geeft in de zomer een range van 40 tot 45 km elektrisch, ruim minder dan de ca. 50 km in de folder. De afgelopen 2 zomers is de range 1 x 48 km geweest. In de winter zakt de range terug naar 30 tot 35 km. Al met al is de elektrische range wel erg karig, maar misschien komt dat door de deels snelwegkilometers, die zijn 50% in mijn woon/werk traject van 25 km v.v. Opladen gaat thuis aan de laadpaal, binnen een paar uur is de accu daar weer vol.

Het benzineverbruik valt mij niet tegen, verschillende standen uitgeprobeerd. Bij alleen woon/werk met zoveel mogelijk elektrisch rijden, heel enkel dat de brandstofmotor moest bijspringen, lukte mij het op een 1.000 kilometer 1 op 253 te rijden (0,4l/100 km). Maar dat was een uitzondering. Je moet vaak toch wel wat verder weg, waardoor benzine nog is. Op vakantie met hogere snelheid en een bijna lege accu ondersteunt de elektromotor altijd nog een beetje. In die gevallen heb ik 1 op 17 gehaald. Overall met een 45k kilometers nu gereden, waarbij ik ook regelmatig een tank volledig hybride heb leeggereden, kom ik uit op 1 op 28 (3,2l/100 km), kan beter maar ik ben er wel tevreden mee.

Bij elektrisch rijden zoeft de wagen als een volwaardig EV over de weg. De trekkracht is wel wat beperkt, maar je kunt prima nog 130 rijden. Kies je tijdens het rijden voor Hybrid, dan kiest de wagen zelf voor het bijspringen van de brandstofmotor op een hele rustige manier. Tijdens vel accelereren komt de benzinemotor wel erg tot leven, maar dat is maar even, het toerental valt gelijk terug als je op snelheid bent. Bij 100 of 130 km hoor je de benzinemotor ook nagenoeg niet. De trekkracht is meer dan voldoende qua kracht en snelheid, zowel van 0 tot 100 als even bij 100 versnellen.

De ruimte voor de achterpassagiers is wel wat beperkt, maar voor ons met ons tweeën geen probleem. De bagageruimte is meer dan voldoende, gedurende het jaar voor de hond en met vakantie voor de koffers. Er is nog een kleine ruimte onder de bodem, maar deels wordt die ook weer opgevuld door de Focal geluidsinstallatie. Het uitstekende geluid hiervan compenseert meer dan voldoende het gemis aan opbergruimte onder de vloer.

Alleen maar positief, nee helaas niet helemaal. De opstarttijd van het scherm is wel erg traag, vooral de navigatie. Wil je een bestemming gelijk ingeven bij het wegrijden, wacht dan even een paar minuten. Of ga rijden en stop na enkele minuten.

Via de app kun je laden laten starten/stoppen, zien hoever de auto opgeladen is, een route vooraf ingeven, etc. Tenminste volgens de folder, niet in de praktijk. Jammer dat Peugeot onvoldoende heeft geïnvesteerd in echte programmeurs en ontwikkelaars, althans zo lijkt het. Regelmatig bij het starten van de app duurt het een eeuwigheid voordat de auto getoond wordt, de laadstatus wordt vaak niet actueel weergegeven ondanks verversen. Geef je een route in via de app dan mag je blij zijn dat deze de volgende dag in de auto is verwerkt, een erg gemiste kans. Maar ik troost mij met de gedachte dat meerdere merken dit hebben.

De enige noemenswaardige storing die ik de afgelopen 45k kilometers heb gehad was een defecte motor van de achterklep. Na constatering en bestellen van onderdelen door de dealer moest die met de hand worden bediend. Even wennen maar niet onoverkomelijk.
Voor de rest heb ik geen storingen gehad, jammer voor de dealer zijn werk, die kon alleen de beurten uitvoeren. Hoewel ik wel erg content met onze plaatselijke Peugeot dealer in Friesland ben, wij hebben nog een Peugeot als 2e auto. Ik kom daar dus iets vaker dan alleen voor de 308 nodig is.

Zou ik na einde van het leasecontract weer voor een 308 SW gaan? Ja, ware het niet dat het elektrisch rijden mij toch bijzonder bevalt. Dus over een jaar staat er waarschijnlijk een EV op onze oprit. Weer een Peugeot? Grote kans, maar ik heb nog even.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.