Peugeot 308 SW Allure Pack Business HYbrid 180 (2023)

autoreview

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SWPeugeot 308 SW

Signalement

Uitvoering308 SW Allure Pack Business HYbrid 180
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst40.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

franse charme

Na 1,5 jaar wachten, zonder enig excuus van de inporteur, dealer of leasemaatschappij werd de 308 begin juli eindelijk geleverd.

Alles zit erop en eraan, alleen bewust niet gekozen voor een open dak en ben vergeten de inductielader aan te kruisen. Had hem op all season banden laten zetten.
De GT pack business met AGR-stoelen is een aanrader.

De eerste tijd is de auto goed bevallen. Wat wel opvallend is, is dat de vooroordelen over franse auto's ook in 2023 weer lijken uit te komen. Hij rijdt altijd, maar het volgende:
1. electrische kofferklep sluit soms niet
2. display valt soms uit (gedeeltelijk). Na herstarten doet die het wel
3. bij te snel willen opstarten lijkt de automaat niet te reageren; moet de auto weer uit en weer aan.

Ik kan er maar beter om lachen. Hoewel hij stiller is en lekkerder rijdt dan de corolla TS, heeft die laatste gedurende de drie jaar dat ik hem had, geen kuren gehad (behalve 's zomers de achterklep ook)

Ik mag hem max 4 jaar rijden. We gaan het zien!

30000 km verder

  • 30.000 km

Wat is de ervaring na 30.000 km. Eigenlijk is de best wel goed.

motor:
de 1.6 pluginhybrid met 180 km is een erg fijne motor, net als de transmissie. Ik was de traploze automaat van Toyota gewend, maar deze schakelt bijna net zo feilloos. ook verschil tussen benzine, hybride of electro-aandrijving merk je nauwelijks. De overgangen tussen de schakelmomenten zijn ook niet echt merkbaar.

De motor is sterk, duidelijk veel meer koppel bij lagere toeren dan de Toyota, ook die 2.0l versie. De bak kiest ook bij volgas prettig snel het juiste verzet. Rijdend in schotland met volle bepakking en vier passagiers, versnelde de auto probleemloos. De motor liep veel minder amechtig dan dat de toyota dan deed, en met veel minder toeren.

Het verbruik bleef ook binnen de perken, ondanks afwezigheid van stroom

electro:
de accu heeft in de winter bereik van 32 km, in de zomer tot 50km. het werkt verder probleemloos. Irritant was de ronduit slechte info van Peugeot bij het verkrijgen van een laadpas.
Ik heb nu de shell recharge en die bevalt in NL uitstekend; werkt tot nu toe overal. Echter, in schotland totaal niet. Blij dat het een plugin hybrid was.

auto zelf:
je koopt een franse auto voor de uitrusting en het comfort, maar niet voor...de stabiliteit van de electronica. Electrische Achterkleppen die vaker niet dan wel weigeren te sluiten, maar vervelender is dat de displays in de auto 1-2x per maand het ineens niet doen, of maar deels. Om volstrekt onduidelijke redenen.
Wel is het zo dat na de vele updates (over the air), die storingen minder zijn geworden.
Overigens zijn de systemen tergend traag. Je kan beter de auto starten en eerst ff nog je schoenen aandoen, dan direct ermee weg te willen rijden.

Tegelijkertijd: de matrix koplampen, automatische wissers, blindspotmonitor bv werken wel feilloos.

Ik ben positief over de auto, maar de electronica is echt wel een minpunt

interieur
Het is een mooi interieur en het zit heerlijk. Maar goed, het is ook de GT pack business met AGR-stoelen

Peugeot-app en site
ik blijf me verwonderen over hoe beroerd een bedrijf een site kan bouwen. De site werkt gewoon nooit helemaal, als je als klant inlogt. De app moet regelmatig opnieuw worden gestart, om met de auto de connecten. De bediening is ronduit onlogisch. Ondertussen stroomt de app vol met reclames voor nieuwe peugeot's. welnu, de kans dat ik die koop net nu ik er al 1 heb, is toch niet groot, lijkt me?
Ik kan met de wallbox-app in 5 minuten intuitief een laadschema voor een week programmeren, én met 1 schuifje onderbreken en de lader gewoon aanzetten. Dus gebruik ik die maar ipv de peugeot (on)logica.

In december kreeg ik 'dreigementen' door mailtjes dat de extra services niet meer zouden werken na een half jaar (routeinfo enz). Natuurlijk liep op de site alles vast/foutmeldingen, als ik inlogde. Ik had geen zin meer in verdere actie, maar alles werkt nog. Ik denk dat de 'storing' zat in het feit dat de leasemaatschappij dit allemaal regelt. Dat is mi terecht en fijn, maar dan moet je niet zo communiceren.

totaalbeeld
Het is al met al een fijne, toegankelijke auto. Je moet de traagheid van de electronica voor lief nemen en vooral contact met Peugeot digitaal (site en app) willen vermijden.
Ik ben er nog niet aan uit of de volgende weer een peugeot wordt, vooral om die redenen.

wat nu verder

  • 40.000 km

Eigenlijk niks nieuws. Eenmaal aan het rijden is het een fijne, comfortabele en stille auto. Toch ben ik aan het rondkijken ivm de irritaties over de traagheid van de electronica; gewoon 'even' wegrijden is er niet bij. Als je profiel moet wisselen vh systeem, achteruit moet rijden met de camera of als je telefoon weer eens geen verbinding maakt met de navigatie met je voorgeprogrammeerde route. Ik zei al eerder: soms kun je maar beter eerst een kop koffie drinken, voordat je weg wil.

Praktisch probleem is wel dat de 308SW 1 vd goedkoopste plugin-hybrids op de markt is, zeker als je kijkt naar de uitrusting. Ik blijf, ondanks de nadelen van plugin hybrid, daar nog wel even aan vasthouden. Ik heb geen zin op vakantie in Frankrijk op een camping zonder stroom te komen te staan.

Dan nog een andere uitdaging: auto's zijn in 2025 weer duurder geworden en leasen is daardoor ook weer duurder. Heb me laten vertellen dat dat effect is versterkt door de minder courante tweedehandsprijzen voor electrische auto's/plugin's dan gedacht. Enfin, een andere auto met dezelfde uitrusting tegen eenzelfde leasebedrag vinden...gaat nog een uitdaging worden.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.