Peugeot 308 SW Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Allure Pack Business 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 40.278 km |
Aankoop proces en eerste 10,000km
- 10.000 km
Mijn vorige review, van de TV-469-T Skoda Octavia, heb ik afgesloten met de beweegredenen te beschrijven om voor de nieuwe 308 SW te kiezen, lees deze vooral terug.
Een korte opsomming:
- Super design van in- en exterieur (erg subjectief).
- Aanzienlijk dynamischer rijgedrag dan de Octavia.
- Eerdere 308 SW (GG-936-P) is prima bevallen dus waarom niet opnieuw?
Na de nodige configuratie uurtjes in de Arval bestelomgeving doorgebracht te hebben (ja, het betreft een lease auto) is de keuze gevallen op een 308 SW Allure Back Business 1.2 130PK EAT8 in de (toen nog) 'standaard' kleur Blue Avatar en met één optie; de AGR bestuurdersstoel icm stoelverwarming op beide voorstoelen.
Natuurlijk had ik liever het vermogen van de 180ph hybrid gehad maar we hebben het niet nodig voor een caravan oid, en omdat mijn werkgever hybride niet extra stimuleert vind ik het die meerprijs (en daarmee bijtelling) op dit moment niet waard. Had ik privé gekocht had ik daar zeker anders in gestaan.
Hetzelfde geldt voor de uitvoering; een GT is vanzelfsprekend véél mooier en heeft bijvoorbeeld de gewenste adaptieve LED koplampen en nóg betere uitstraling. Maar heeft ook een maatje grotere wielen, en die doen, is achteraf gebleken in vergelijking met een 308 Berline in GT uitvoering waar ik een proefrit mee gemaakt heb, afbreuk aan het comfort. De GT is dan toch wat harder geveerd en gedempt. Daarnaast is de GT 5k duurder. Tsjah, dan heeft de portemonnee toch ook zijn aandeel in de keuze :-).
Tot slot de kleur; lang over getwijfeld. Grijs, zwart of wit wordt 'm sowieso niet voor mij. Dan blijven er 2 over; de Blue Avatar of de Rouge Elixer. In tegenstelling tot vandaag de dag was Bleu Avatar de enige kleur zonder bijbetaling en de Rouge Elixer had een meerprijs van €1250. Geluk was dat nét voor het keuzemoment de eerste demo 308 SW's bij de dealers geleverd waren en zodoende 2 dealers bezocht en beide kleuren in het echt bekeken.
Eerlijk? Rouge Elixer heeft nog steeds m'n voorkeur maar toch is het met de gedeelde 1e plaats Bleu Avatar geworden. En tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ook veel complimenten over de kleur ontvangen in de eerste weken.
Begin februari 2023, na 9 maanden levertijd, heb ik 'm op mogen halen. Door de verkoper van, toen nog, Nefkens Groningen keurig te woord gestaan en uitleg gekregen over de belangrijkste functies.
In de maanden ervoor waren de configuraties van de uitvoeringen nog aangepast (oa door chiptekorten etc) en heb ik nog contact met de dealer gehad welke impact dat op 'mijn' 308 zou hebben. Zo was de draadloze telefoon oplader inmiddels een optie van €100 geworden en is de sfeerverlichting in de portieren komen te vervallen. Het eerste zag ik wel als een gemis, het tweede als 'het is niet anders'. De dealer bevestigde dat 'mijn' 308 geleverd zou worden zoals deze besteld was, dat was een geruststelling. Bij de aflevering blijkt inderdaad de draadloze oplader aanwezig te zijn maar de sfeerverlichting in de portieren niet... een kleine domper op de feestvreugde. Een paar dagen later werd dit gecompenseerd door de aanwezigheid van de groot-licht assistent waarvan ik níet verwacht had dat deze aanwezig zou zijn. En in Friesland heb je daar ook echt nog wat aan. Kortom; prima zo.
Ik kijk met goede ervaringen terug op de eerste 10.000km.
Metname het rijgedrag, waarmee ik het stuurgevoel maar ook de vering en demping bedoel, sluiten beter aan bij wat mijn vrouw en ik prettig vinden. De 308 gaat meer de dynamische kant op dan de Octavia die toch echt vooral op comfort gericht is. Vooral bij het bochtenwerk is er meer gevoel in het stuur en drempels of andere korte oneffenheden worden 'strakker' door de auto verwerkt. De Octavia wilde nog wel eens een halve slag nadeinen, de 308 is direct weer bij de les zonder hard en stuiterig te zijn. Een mooi compromis.
Ten aanzien van de techniek: 130pk is prima voor ons landje. Automaat is van het traditionele type, in tegenstelling tot de DSG van de Octavia, en is prima bij de les. Het juiste verzet wordt goed gekozen en geen moment de behoefte gehad met de flipper handmatig te schakalen.
Wat de pers schrijft over de aandrijflijn herken ik; een leuke 3-cylinder brom maar ook dat de auto minder soepel tot volledige stilstand komt. Vooral de laatste 5-10km/u gaan niet vlekkeloos en voelt het alsof de koppeling niet vlekkeloos ontkoppeld. Wellicht wordt dit met een update in de toekomst nog aangepast. We hebben echter onze modus er in gevonden en is een kwestie van gewenning. Vervelend / storend is het zeker niet!
De keuze voor de AGR stoel ben ik erg blij mee. De mogelijkheden voor instellen zijn eindeloos en na wat aanpassen in de eerste weken hebben we inmiddels de juiste stand gevonden. Vooral de zetelverlengers zijn voor mij, met m'n 1.86mtr lengte, een fijne aanvulling op de standaard stoelen. Ik zou ze altijd adviseren.
Het interieur maakt uberhaupt een goede indruk op me. Het design is modern maar toch overzichtelijk. Het kleine stuurtje hadden we ervaring mee en waren we zo weer aan gewend en de materialen maken een degelijke indruk.
Ten aanzien van de elektronica / multimedia lees ik de nodig ramp verhalen. Gelukkig kunnen we daar niet over mee praten en werkt het systeem tot nu toe vlekkeloos. Mijn gevoel is dan ook dat deze problemen zich meer bij de Hybrid modellen voor doen dan bij de 'normale' benzine en diesel (buiten NL) uitvoering.
In de afgelopen maanden 1 'over the air' update gehad. Duurde 3 minuten en kan terwijl de auto 'uit' staat. Ik merkte trouwens geen verschil voor en na de update.
We hadden al ervaring met Apple Car-play maar het feit dat deze nu draadloos is, is in combinatie met de draadloze oplader, een top combinatie.
Tot slot het verbruik; dat valt mij in positieve zin erg mee. Met 60% snelweg kilometers, die over het algemeen met 120km/u afgelegd worden ;-), en veelvuldig gebruik van de adaptieve cruisecontrol een gemiddeld praktijk verbruik tussen de 1 op 16.5 en 17.8. De boordcomputer is wat verwachtingsvoller, deze geeft gemiddeld +0.7km/ltr extra aan dan het praktijk verbruik. Met een volle tank en 100km/u op de snelweg kun je echt de 1000km op één tank halen. Voor mijn zijn dat waardes die de Octavia 1.6 TDI DSG ook haalde. Diesel is toch zo veel zuiniger?
Keep you posted!
1 Jaar en 40.000km
- 40.278 km
Met dank aan de Facebook herinneringen wist ik dat het afgelopen zaterdag één jaar geleden was dat m’n zoon en ik de nieuwe 308 opgehaald hebben. We zijn dus (al) een jaar verder, tijd voor een update.
Onderhoud / kosten:
De 308 dient elke 20.000km een onderhoudsbeurt te krijgen, deze heeft hij (zij?) inmiddels dus 2x gehad. In opdracht van de leasemaatschappij uitgevoerd bij Autobedrijf Sypersma in Easterwierrum. Kudo’s voor hen voor het beide keren keurig ophalen en terugbrengen van de auto. Bij beide onderhoudsbeurten is alleen het reguliere/geplande onderhoud uitgevoerd, geen verdere bijzonderheden.
Eind oktober ’23 de wissel naar winterbanden gedaan, vanaf dat moment lijkt de uitlijning niet helemaal correct te zijn en staat het stuur een beetje scheef bij rechtuit rijden. Dit zal Profile bij de volgende wissel corrigeren. Daarnaast 2x een lekke band door die leuke metalen stangetjes die van de gemeentelijke veegwagens af komen…maar daar kan de 308 zelf niets aan doen.
Multimedia/Software:
Nog geen nieuwe over-the-air update gehad.
Overigens lees ik online verschillende berichten over uitvallende dashboards en multimedia schermen. Tot op heden heb ik deze problemen niet ervaren. Wel af en toe problemen met een IPhone die te warm wordt door het draadloos opladen in combinatie met gebruik Apple Carplay. Opladen én Waze gebruiken én muziek afspelen via Spotify is op de warme dagen teveel gevraagd, dan beschermd te IPhone zichzelf. In mijn ogen kan de auto daar weinig aan doen.
Verbruik:
Nog steeds zoals eerder aangegeven; Met 60% snelweg kilometers, die over het algemeen met 120km/u afgelegd worden ;-), en veelvuldig gebruik van de adaptieve cruise control een gemiddeld praktijk verbruik tussen de 1 op 16.5 en 17.8. De winterbanden zorgen wel voor een hoger verbruik van +/- 0.3ltr.
Comfort/rijgedrag/prestaties:
Hierover kan ik kort zijn; deze passen nog steeds goed bij wat ik zoek. Comfortabel met voldoende stuurgevoel en voldoende prestaties. Afgelopen zomer met het gezin, en tot aan de afdekhoesgevulde kofferbak, een rit naar Italië gemaakt. De 130pk heeft voldoende trekkracht om vlot heuvel op te komen en op veilige / voldoende snelle wijze een inhaalactie te doen. Tuurlijk; meer vermogen is altijd leuk maar 130pk dekt de lading voldoende. O.a. die trip was ik wederom blij met de AGR stoelen die lekker veel steun geven.
Conclusie:
Probleemloze 40.000km in het eerste jaar. Blij met de keuzes die ik gemaakt heb. Op naar de 200k km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech GT Aut/Climate Control/Virtueel dashboard/Camera/Carplay
- 2023
- 66.799 km

Peugeot 308 SW 130 pk Automaat GT | Camera | LED | Elektrische AGR stoel | Stoelverwarming | Cruise Control Adaptief met Stop&Go |
- 2024
- 19.578 km

Peugeot 308 Allure Pack Business 1.2 Turbo 130pk EAT8 | AGR-STOEL | KEYLESS ENTRY | NAVI | CAMERA | STOELVERW. | ADAPTIVE CRUISE | CLIMA |
- 2024
- 32.726 km