Peugeot 308 GT HYbrid 180 (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | 308 GT HYbrid 180 |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 16.000 km |
Eerst kilometers met de nieuwe Fransoos!
- 16.000 km
De eerste nieuwe auto is een feit! Dat blijft toch een beetje onwerkelijk gevoel dat je als 24 jarige een nieuwe auto mag uitzoeken. Een half jaar nadat ik in dienst kwam bij mijn werkgever kreeg ik de mogelijkheid om een auto van de zaak samen te stellen. Vanuit onze werkgever mijn we niet gebonden aan een select aantal merken en dat betekend de keuze is reuze. Waren er dan echt geen mitsen en maren? Zeker wel, max 40 gram CO2 uitstoot. Kortom een auto met een stekker in de vorm van volledig elektrisch of plug-in hybride. Na een half jaar elektrisch te hebben gereden in de flexpool, heb ik deze optie ook zeker overwogen. Echter met het beschikbare leasebudget was de keuze beperkt met de gewenste range en uitvoeringsniveau. Al met al werd het dus een plug-in hybride en kwam ik op de volgende shortlist:
- Cupra Formentor/leon --> Reden al meerdere collega's in
- DS 4 --> helaas boven leasebudget
- Seat Leon --> Toch wat standaard
- Peugeot 3008 --> lange levertijd en verhalen over kinderziektes
- Peugeot 308
Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Peugeot 308 Hybrid 180 in GT uitvoering. Eigenlijk alle vinkjes die gezet konden worden zijn gezet, behalve de trekhaak. Bijkomend voordeel vind ik dat je de hatchback niet gek veel tegen komt in de dagelijkse praktijk, in tegenstelling tot het voorgaande model. De auto is uitgevoerd met de volgende opties:
- blue obssesion (Had graag vert Olivine gewild, maar niet meer leverbaar..)
- Portland velgen 18 inch
- Alcantara Executive Interior met AGR stoelen
- 360° Vision & Drive Assist Plus Pack
- Sensation Pack (panorama dak en Focal geluidssysteem)
Na circa 3 maand kon ik de Peugeot ophalen, en dat was het wachten waard. Want wat is het een gave bak! En ook zeker van de kleur heb ik absoluut geen spijt. Ik heb nog niet eerder een lakkleur gehad die zoveel verschillende kleuren laat zien. Verder ga ik op het exterieur niet teveel in, het blijft natuurlijke persoonlijke smaak of men hem wel of niet mooi vind.
In het interieur neemt men plaats in de ontzettend mooie stoelen met alcantara bekleding. De voorstoelen zijn AGR gecertificeerd en beschikken over talloze verstelmogelijkheden welke elektrisch verstelbaar zijn. Tevens bevat de bestuurdersstoel twee memory functies voor meerdere bestuurders. In het begin had ik wat moeite om een fijne zithouding te vinden door de vele mogelijkheden, intussen heb ik een goede houding weten te vinden. Ook zit er een massagefunctie in zowel de bestuurderstoel als de bijrijdersstoel, een optie die van mij niet had gehoeven. Toch kan deze best fijn zijn tijdens lange ritten. Mijn auto is uitgerust met het optionele panorama dak, deze neemt redelijk wat hoofdruimte in. Dit kan voor langere mensen een puntje van aandacht zijn. Uiteraard is ook deze Peugeot uitgerust met de I-Cockpit, wat betekend een klein stuurtje, waar men overheen kijkt. Persoonlijk vind ik dit een fijne opstelling. Je kijkt uit op een nieuwe generatie van het 3D dashboard, deze ziet er gelikt uit en beschikt over talrijke mogelijkheden om deze te personaliseren. Zelf heb ik de 3D functie uitgeschakeld, wat ik prettiger vind aan de ogen. Nieuw is ook het multimediasysteem, dit is een vooruitgang ten opzichte van het systeem dat in de 208 uit 2021 zat die ik hiervoor heb gehad. Het systeem is overzichtelijk en maakt nu ook eindelijk gebruik van het volledige scherm als bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van navigatie of Apple Carplay. De ingebouwde TomTom navigatie werkt goed en geeft fijne routebegeleiding, fijn zijn de over the air updates van de kaarten zodat deze altijd up-to-date zijn. De optie van verkeersinformatie werkt in het algemeen stabiel (enkele keer geen verbinding met servers van TomTom) en is accuraat, helaas wel redelijk prijzig. Tevens heb ik een enkele keer dat de navigatiekaart niet wil laden en er een zwart scherm met rond draaiend cirkeltje in beeld blijft. Buiten dat werkt het systeem stabiel. Het Focal geluidsysteem is een hele fijne toevoeging. Als muziekliefhebber kan ik zeggen dat dit een van de beste geluidssystemen is die ik in een auto heb gehad en heb gehoord. Al met al een prettige werkomgeving voorin. Daarbij valt ook het prettige geluidsniveau op. Ook bij hoge rijsnelheden is de auto ronduit stil. De achterbank zit prima, maar de beenruimte had groter mogen zijn. Regelmatig rijden er collega's (groter dan 1,8 m) mee en dan heeft het niet gek veel over. Top hierbij is ook de aanwezigheid van eigen ventilatieroosters. De ruimte in de kofferbak is voor mij is meer als prima.
Hoe rijdt de 308? Gewoonweg super! Het is een zeer volwassen auto om mee onderweg te zijn. Het onderstel is vooral gericht op comfort, maar is mijn inziens niet te week. Door het kleine stuurtje heb je snelle respons op stuurcorrecties. De 208 die ik hiervoor had voelde speelser aan, deze voelt veel serieuzer en daarin misschien iets saaier. Wat je wel enigszins merkt is het hogere gewicht. Niet dat de auto overhelt in bochten, maar bij een snelle doordraaier voel je dit gewicht wel. Ook hadden de veren op de achteras iets stugger mogen zijn, bij zware last hangt de 308 snel in de kont. Persoonlijk vind ik de verhouding tussen comfort en sportiviteit prima.
De aandrijflijn van de Peugeot doet goed zijn werk. De 1.6 benzine heeft ongeveer 150 pk en de elektromotor 110 pk, gecombineerd levert deze 180 pk vermogen en een max koppel van 350 Nm. Al met al is het echt een bommetje onderweg en zijn de prestaties voor Nederland meer als ruim voldoende. Standaard rijdt de Peugeot bij een volle accu elektrisch weg, ook bij kickdown wordt de benzinemotor niet ingeschakeld. Dit laatste vind ik persoonlijk wel een puntje van kritiek. In de elektrische modus is de auto vlot genoeg voor binnen de bebouwde kom en plattelandswegen, echter vlot invoegen of snelle acties zijn er niet bij. Dan de elektrische range, deze ligt in de zomer richting de 50 km. In de winter haal ik nu eerder 35 a 40 km. Persoonlijk rij ik echter vaak in hybride modus. In de hybride modus, is het een fijne auto. Op dat moment is de auto gewoon ronduit vlot. Overgangen tussen elektrisch en aandrijving door de benzine motor zijn amper merkbaar. De EAT 8 automaat komt in deze configuratie echt tot zijn recht en vind ik beter geslaagd als in combinatie met bijvoorbeeld de 1.2 Puretech. Vooral het wegrijden door de elektromotor zorgt voor meer souplesse. De 1.6 Puretech doet rustig en stil zijn werk en is meer dan krachtig genoeg. Alleen bij lege accu vind ik dat deze wel eens te hoge toerentallen wil opzoeken met bijvoorbeeld het invoegen. Op het moment dat de accu leeg is, vind ik dat het verbruik sterk toeneemt. Bij een vakantierit naar Slowakije waarbij overal ongeveer de maximum snelheid werd aangehouden zat ik met een lege accu snel op 1 op 14/15. Al met al een fijne aandrijflijn. Hieronder heb ik het gemiddelde verbruik weergegeven.
gem verbruik benzine: 22,6 km/l 0,085 euro per km
gem verbruik elektrisch: 9,34 kWh/100 km 0,032 euro per km
Laden doe ik voornamelijk thuis bij onze Alfen laadpaal. Dit gaat tot op heden zonder problemen met een snelheid van 3,7 kw (in praktijk 3,4). Op die manier is de accu in ongeveer 4/4,5 uurtjes vol. Bij een volledig lege accu gaat er ongeveer 11,3 kw in de accu. Indien ik de auto niet direct benodigd ben, maak ik gebruik van de functie uitgesteld laden. Deze is in te stellen in het multimedia systeem en vervolgens te activeren bij de laadpoort. Zover ik weet heb ik niet de aansluiting van 7,4 kw boordlader, maar heb dit ook nog niet gemist.
Kortom in het algemeen ben ik dik tevreden met de Peugeot 308 en vind ik het een ontzettend fijne auto! Is hij helemaal foutloos zeker niet, maar voor mij wegen de positieve zaken zeker op tegen het negatieve. Ik zal op termijn nog eens een update doen over de ervaringen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech Allure |Navi|Camera|
- 2023
- 83.016 km

Peugeot 308 SW 1.2 Hybrid 145 e-DCS6 Allure DEMO-DEAL! | 360 Camera | Adaptive Cruise | Keyless-Entry | Navigatie Pack | Dodehoek-Detectie | !!
- 2025
- 2.500 km

Peugeot 308 1.2 Hybrid 136 e-DCS6 GT | Schuif-/Kanteldak | Adaptive Cruise | Achteruitrijcamera | Navigatie | Sfeerverlichting | Climate Control | !!
- 2025
- 6.791 km





Lezersreacties (0)
Reageren