Peugeot 307 XS 1.6-16V (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XS 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
een tussenPaus
- 140.000 km
Na 23 jaar Citroen kocht ik weer eens een Peugeot. De Xsara was "op" en een andere Citroen zo gauw niet voorhanden. Een tussenpaus dus.
Een paar dingen die meteen opvielen:
Dit is een heerlijke auto, zonder meer. Als je er een tijdje in gereden hebt dan snap je wel dat dit een succesnummer was.
Heeft een lekker hoge zit, redelijk stevig;
Pittige motor en behoorlijk compleet;
Ruitenwissers liggen onder de motorkap. je moet ze in verticale stand stilzetten om te vervangen;
De koplampen kun je zelf vervangen (dit was bij Citroen wel eens anders);
Reservewiel ligt in de achterbak. Alles moet er uit om er bij te kunnen;
Armsteunen voorstoelen zijn prettig, maar hinderlijk bij schakelen. Dus niet gebruiken in stadsverkeer;
In stadsverkeer een zuipschuit: 1 op 10, op de snelweg is het iets beter: 1 op 16;
Lage snelheid in de 3e versnelling rijdt matig, gaat dan stotteren. De slag tussen 2 en 3 is te groot;
De voorruit is heeeel groot. Vanuit je stoel kun je het onderste deel bijna niet bereiken;
Airco is goed;
Zijstijlen van voorruit belemmeren uitzicht naar opzij. Dit is erg wennen en in het begin dus gevaarlijk - althans voor de fietser die je niet ziet;
Uitlaat
- 145.000 km
Uitlaat vervangen
Spoorstang rechts vervangen
- 153.000 km
Dit tekende zich bij de vorige APK (juni 2014) al af.
Startmotor vervangen
- 157.000 km
dit is natuurlijk lastig. Je kunt m niet starten om naar de garage te gaan.....
Versnellingsbak vervangen
- 159.000 km
Al een paar maanden een schurend geluid gehoord, als de motor kracht moet zetten. Dit werd steeds erger. Op de brug, en voorwielen los. Je hoorde heel duidelijk waar het schuren vandaan kwam. En kramp in de portemonee! Een revisiebak kost gauw 500 euro.
Je moet de code van de bak opgeven om het juiste type te kunnen bestellen. Deze code zit aan de onderkant van het huis van de bak ingeslagen. Er staan 2 cijferreeksen op, de code die je moet hebben is iets als 20CQ16.
Als je ongeveer onder de bestuurdersstoel gaat staan en naar de voorkant van de auto kijkt moet je 'm kunnen zien. En dan nog goed zoeken, er zit vuil en corrosie op.
Koppeling vervangen
- 159.000 km
Omdat de versnellingsbak er toch af lag is meteen voor 150 euro meerwerk de koppeling vervangen.
De auto schakelt en koppelt nu alsof-ie nieuw is.
reuteltje bij startmotor
- 159.000 km
Na alle versnellingsbak en koppeling perikelen leek de gifbeker nog niet leeg toen ik een reuteltje hoorde bij het starten.
Een bliksembezoekje aan de garage wees uit dat het de "nieuwigheid" is van het in elkaar grijpen van de tandwielen van startmotor en koppeling. het zou vanzelf over moeten gaan.....
Weer een nieuwe startmotor
- 159.400 km
Vanochtend gewoon weggereden, niks aan de hand. Maar na een korte tussenstop wilde de motor niet meer starten. Enkele piep- en klik geluiden, en de ruitenwissers begonnen te zwaaien. Eerlijk gezegd kon ik de auto toen wel in het ravijn douwen. Maar garage erbij gehaald, blijkt startmotor kapot. Dus dat geluidje was geen "nieuwigheid", het was een defect. Alles nog dezelfde dag gemaakt onder garantie.
Banden
- 159.000 km
Banden zaten tegen afkeur aan dus vandaag 4 nieuwe laten monteren. Nee, toch niet gekozen voor winterbanden. Ik rij niet zo veel, en kan de wagen laten staan als het sneeuwt. Wintersport doe ik niet. Daarom gekozen voor Michelin Crosclimate. Goede recentie: gunstig brandstofverbruik en uitstekende grip bij regen.
einde verhaal
- 162.000 km
Banden Crossclimate zijn heel erg goed. Echt een aanrader.
Los van dit: op het einde (jan 2017) beoordeel ik DIT exemplaar (niet alle 307's) toch wel als een rammel bak. Achteraf gezien had ik m beter niet kunnen kopen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.