Peugeot 307 SW 1.6-16V Pack (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 1.6-16V Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Keuze, rijden en onderhoud
- 150.000 km
De keuze:
Vanwege werkzaamheden kreeg ik de beschikking over een lease auto.
Na wat bezoeken aan garages en proefritten ging de keus tussen een Ford Focus station en de Peugeot 307 SW in de 1.6 liter benzine uitvoering.
Mede vanwege de voorkeur van gezin(sleden) gezien de ruimte, het comfort (hoge zit, rijcomfort), bagageruimte, het glazen dak werd het pleit beslecht in het voordeel van de SW.
Ook bood Peugeot wat extra's zoals lichtmetalen velgen, "losse" navigatie, regensensor, aangepaste binnenbekleding en sportief instrumentarium tegen een kleine meerprijs.
De Ford sprak mij wel aan wat betreft wegligging, doorgassen in een bocht ging zonder problemen klevend aan het asfalt. Maar voor passagiers heeft de Focus natuurlijk minder te bieden dan de SW.
Het rijden:
Na ruim drie jaar en ruim 153.000 km. maakt de SW de belofte van de proefrit prima waar.
Veel ruimte, ook voor bagage, met een comfortabele hoge zit waardoor je rondom goed zicht hebt.
Schakelen , sturen , zowel in bebouwde kom als op snelweg. Alles verloopt soepel en prima. Verwacht van deze auto -met deze motor- geen topprestatie als het gaat over accelereren. Daar moet de SW nogal wat auto's voor laten gaan. Hier biedt mogelijk de 2 liter uitvoering meer soelaas, tegen een duurdere aanschaf en natuurlijk meer brandstofverbruik.
Aan de andere kant, toeren op de snelweg bij 150 km/h doet ie moeiteloos en met één handje los aan het stuur. Daar lijkt de auto voor gemaakt.
Het onderhoud:
De auto is vanaf begin door de dealergarage onderhouden en heeft weinig meer onderhoud nodig dan het geplande onderhoud; elke 30.000 km na een initiele beurt bij 10.000 km meen ik me te herinneren.
I.t.t. tot wat het merk en andere reviews zouden kunnen doen vermoeden....deze SW kent geen enkele onduidbare kwaal , rammeltje, electronisch ongemak, afslaande motor, niet reageren op rem , maandelijks kapotte verlichting, bij herhaling optredende fabrieksfout van welke aard dan ook.
Er is hierop één uitzondering en dat is het feit dat de uitlijning van de auto vrij kritisch is.
Hetgeen met name naar voren kwam bij de bandenwissel bij zomer- naar winterbanden en vice versa. De garage verhielp dit euvel, wat betekende dat ik de auto een dag moest missen. Eerder een procedurefout (check door garage) dan een technisch euvel.
Airco
- 171.000 km
Ronde de 160.000 km was er een euvel aan de Airco installatie.
Deze maakt herrie.... Diagnose door garage:lege airco door "normaal "weglekken van koudemiddel...waardoor het geluid zou zijn ontstaan. Koudemiddel aangevuld.
Na een paar weken echter koelde de Airco niet meer. Bleek er toch een "echt" lek te zijn.
Om dit op te sporen twee weken met een stofje in de airco rondgereden dat het lek , met behulp van een UV lamp, zou verraden.
Lek is gelokaliseerd en airco werkt weer.
Einde Contract
- 210.000 km
Vanwege bereiken van het einde van het contract voor de 307SW is de auto door de lease maatschappij ingenomen.
De 307SW samengevat:
Prettige auto bij het juiste onderhoud.
Ruimtelijk, comfortabel maar natuurlijk geen sportwagen.
Met het zoeken naar een nieuwe auto was ik al begonnen.
Al wat dealers bezocht en proefritten gemaakt.
Een periode van wikken, en wegen.....
Toyota Avensis Station?
Ford Mondeo Wagon?
Ford Grand C-Max?
Skoda Superb?
Volkswagen Passat?
Peugeot 5008?
Peugeot 508 (THP of e-HDI)?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren