Peugeot 3008 ST 1.6 THP (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 ST 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 72.500 km |
23.000 km
- 23.000 km
Na ruim 23.000 km gereden te hebben vanaf april 2011 hierbij een review met de ervaringen tot nu toe.
Mijn keuze om de 3008 te kopen is vooral gebaseerd op:
-de prima motor, 156 pk en 240 NM
-het model, ik vind 'm wèl mooi.
-het prachtige interieur.
-de testverslagen die unamien positief zijn over het rijden van deze auto.
Hoe bevalt 't.
De 3008 rijdt echt geweldig. Altijd kracht en acceleratie paraat en hij hoeft daarbij nauwelijks toeren te maken. Hij is daarbij stil en het verbruik is acceptabel. Met mijn redelijk rustige rijgedrag kom ik uit op 1 op 13,5km gemiddeld. Zodra je echter wat meer pit van de auto vraagt zie je het verbruik overigens redelijk snel oplopen. De passagiersruimte voorin is goed, achterin gaat 't precies met volwassen kinderen. Ikzelf ben 1.82 m. De zitting van de voorstoel vind ik te kort. Ik heb de stoel al laten optillen aan de voorzijde (een paar ringen eronder); dit scheelt ietsje. Mijn caravan (1.200 kg) heb ik alleen in Nederland nog getrokken.Dat ging uiteraard met gemak. Komende zomer naar Italie of Frankrijk. Ik ben benieuwd, maar verwacht absoluut geen probleem.
De dubbele kofferbak is vooral een uitkomst met permanent een fietsendrager aan boord. Hier bovenop is ruimte genoeg in het bovenste deel van de kofferbak voor de wekelijkse boodschappen en zo.
Problemen.
De auto is al vier keer terug naar de garage geweest i.v.m. krakende portieren, en nog is dit niet opgelost. Heel irritant. Als iemand de oplossing hiervoor weet: graag een reactie!
Tijdens de vrieskou viel de auto na het starten in storing en was er nauwelijks vermogen. Na twee keer garagebezoek is er iets vervangen in het brandstofcircuit. Sindsdien geen problemen meer gehad in de kou.
Sinds enige weken geeft de auto een knak bij het insturen van elke bocht. Ben benieuwd wat dit nu weer is. Hiermee moet ik nog naar de garage. Zal ik doen bij het omwisselen vna de winterbanden, Michelin Alpin.
Al met al tot nu toe: heerlijke auto; teveel problemen.
28.000 km
- 28.000 km
Inmiddels zijn de portieren opnieuw strakker afgehangen en het lijkt er nu op dat de auto nu kraakvrij is. Een hele verandering na bijna een jaar. Het knakkende geluid, wat optrad bij elke bocht, is inmiddels ook hersteld. het betrof een motorsteun die niet goed vastzat. Eerdaags wordt er nog een vervanging gepleegd aan het vliegwiel van de distributieketting (kan dat?), in verband met de problemen die inmiddels algemeen bekend zijn met de thp motor. Als dat voor elkaar is moet ik toch een heerlijke probleemloze auto hebben, lijkt mij.
- 33.000 km
Inmiddels met auto en caravan naar het zuiden van Frankrijk geweest. De auto trekt de caravan echt zonder een probleem moeiteloos en met weinig toeren de heuvels over. Bijzonder indrukwekkend kan ik wel zeggen.
Bij de grote onderhoudsbeurt (30.000 km) zijn ook de hydraulische achterschokdempers onder garantie vervangen vanwege lekkage. Ook is de auto nog steeds lang niet kraakvrij (portieren), het lijkt er op dat ik me hier bij neer moet leggen.
Verder rijdt het natuurlijk zeer goed en stil. Verbruik is nu gemiddeld tussen de 1:13,5 tot 1:14. Keurig wat mij betreft.
goed en niet goed
- 62.000 km
We zijn weer een tijdje verder en zoals de koptekst al aangeeft zijn de ervaringen weer wisselend.
De auto rijdt nog steeds prima, is stil, snel en comfortabel. Maar, nadat al eerder spanrollen in de garantie zijn vervangen is nu de hele distributieset (ketting e.d.) vervangen nadat de auto schokkend begon te rijden en bij koude motor rare klapperende geluiden maakte. Hoewel dit net buiten de garantieperiode is gerepareerd neemt Peugeot dit toch voor haar rekening. Prima, maar anderzijds niet goed voor mijn vertrouwen in de techniek van de Peugeot. Ook in de tussentijd een paar keer de garage bezocht vanwege meldingen dat het koelwater dringend bijgevuld moest worden, terwijl hij echt op het maximum niveau gevuld was. Na enig gezoek blijkt dit een softwarematige fout zijn geweest, die nu ook weer verholpen is.
Zucht. Laten we hopen dat we het komende jaar alleen met de positieve eigenschappen van de auto te maken hebben.
- 72.500 km
Nadat de auto steeds meer schokkend ging rijden, weer naar de garage. De motor blijkt vervuild te zijn met koolstofaanslag. Met name de kleppen schijnen nu te zijn gereinigd. Resultaat is dat ie eindelijk weer rijdt als op de eerste dag, en dat rijdt heel goed. Maar toch...Ik zou iedereen de auto aanraden voor zijn rij- en gebruikskwaliteiten, maar ik zou 'm afraden vanwege zijn storingen, want dat zijn er gewoon teveel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.