Peugeot 3008 Premire 1.6 HDi (2009)

autoreview

Peugeot 3008 Première 1.6 HDi (2009)

Signalement

Uitvoering3008 Première 1.6 HDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst227.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 3008 1.6 HDI premiere

  • 175.000 km

Ik heb deze wagen nu reeds een 175.000km.
Na een 13 jaar gereden te hebben in 3 verschillende Peugeots 406 was het wel erg wennen. Deze Peugeot rijdt totaal verschillend ten opzichte van eerdere Peugeots. Toch is het wel een echte Peugeot als je er aan gewend bent, maar het comfort van een Peugeot 406 haalt deze wagen nooit. Waar een Peugeot 406 direct voelt, maar de weg aait als een comfort bed is de 3008 vooral strak en dat is wennen voor iemand die vooral comfort houdt.

De 1.6 HDI is wel een juweel, hoewel je wel altijd het dieselgeluid blijft horen. Maar daarvoor kies je ook voor een diesel.
Wel leuk dat het geluid klinkt zoals een 504 diesel 2.3 liter uit 1978. Knap van Peugeot dat ze dat kenmerkende geluid hebben weten te behouden.
Echt zuinig is de 1.6 HDI niet, gemiddeld rond de 1 op 15 tot 1 op 16. Maar daar is mijn rijstijl ook niet naar. Deze wagen rijdt heerlijk tussen de 140 en 180km op de Nederlandse wegen. Vandaar is het verbruik ook weer niet erg hoog.

Wat heb ik de afgelopen 4 jaar meegemaakt.
- ca. 65.000km EGR onder garantie vervangen.
- ca. 87.000km de centrale centrale computer vervangen, deze communiceerde niet goed met de nieuwe EGR.
- ca. 100.000km stuurhuis vervangen. Er zat een geluid in wat er niet in thuishoorde. (gedeeltelijke garantie, eigen bijdrage 200 euro)
- 167.000km fuseekogel linksvoor vervangen, er zat speling op, waardoor de auto naar links trok bij het remmen. (kosten ca. 250 euro)
- 172.000km hogedrukcensor van de commonrailpomp vervangen. (kosten ca. 550 euro)
- Binnenkort komt er weer de 180.000 km beurt aan.

In de loop van de afgelopen jaren heb ik de auto uiterlijk gewijzigd van ST look naar GT look. Ook heb ik een aluminium pookknop gemonteerd en andere lichtmetalen velgen omdat ik de standaard Sahara velgen niet mooi vond. verder zitten er twee carcams in de wagen gemonteerd die alles opnemen tijdens een rit. Twee navigatie systemen, een Tomtom en Mio voorzien van een TV module en DVD systeem in de hoofdsteunen.

Ik ben van plan met deze auto een ca. 300.000 tot 400.000km te gaan rijden.
Ik denk dat dit zonder veel problemen te halen is. Om de 10.000km laat ik de olie verversen. Ik rij de eerste 20 km altijd rustig de auto warm, en laat de auto na een rit een minuutje rustig stationair lopen om af te koelen.
Dus problemen met de motor of turbo verwacht ik niet.
Na een bijna 180.000km voelen de wagen en motor nog als nieuw.

Binnenkort vervolg ik dit revieuw.

Peugeot fanaat

Hoe wordt je een Peugeot fanaat.

Ik ben geboren in 1968.
Mijn vader kocht in 1965 zijn eerste Peugeot 404. Deze werd in 1969 vervangen door een 504 GL. Deze werd in 1971 vervangen door een Volvo 164 en in 1974 door een Buick Skylark. Mijn vader kocht in 1971 een nieuwe 504 GL 2.0 automaat voor zijn vader zijn 72e verjaardag. In deze wagen maakte ik dagelijks met mijn opa tochtjes rond Tilburg. In januari 1977 kreeg mijn vader zijn nieuwe Peugeot 604 SL automatique. In deze 604 en de 504 van mijn opa heb ik rond 1977 geleerd auto te rijden. Hierdoor ben ik een Peugeot fanaat geworden. Na de 604 volgde in 1981 een 504 TI en 1984 de eerste 205 GTI 1.6 in Tilburg.
Helaas werd deze 1985 al vervangen door een 505 2.0 GL Chrystal gevolgd in 1986 door een Ford Scorpio 2.0 GL Buiten het ABS en de formidabele interieur ruimte was dit een dweilbak. Nog nooit zo'n zijwindgevoelige auto meegemaakt.
Ook de rauwe motorcultuur van die rot Ford en het lage koppel staat nog steeds tegen. Hoe kan een fabrikant een motor uit 1970 in een auto van 1986 hangen.
In een Peugeot stap ik in en na 5 minuten kan ik op de limiet rijden. Als ik in 504, 505 of 604 stap kan ik "blind" dwars door een bocht en de auto beheersbaar dwars laten gaan.
in de Scorpio had ik dat gevoel na twee jaar nog niet.
Ik kan me nog herinneren dat de Peugeot 405 werd geintroduceerd in eind 1986. Ik ging in een 405 1.6 SR, samen met mijn vader een proefrit maken. Ik reed in de 405 weg bij de garage, ik reed er nauwelijks 500m en zei tegen mijn vader, dat is vreemd. Deze wagen voelt net net of ik er al jaren in rij.
Dat is het Peugeot gevoel.
Instappen en wegrijden zonder dat je een instructieboekje nodig hebt. Je weet hoe alles werkt en de auto geeft je vertrouwen.
In 1986 haalde ik mijn rijbewijs. Ik kreeg van mijn vader een 504 GL 2.3 diesel uit 1978 . In deze heb ik erg veel plezier gehad. Twee jaar heb ik in deze wagen de wegen van Nederland "onveilig" gemaakt.
Kenmerken waren de ruimte, een voor die tijd sterke dieselmotor en het beroemde schuifdak waar Peugeots door bekend zijn.
Zonder een schuifdak is een Peugeot voor mij niet af.
In 1989 volgde als tussenauto een Talbot Samba 1.1. Einde 1989 volgde de (XX 92 DV), een nieuwe Peugeot 205 1.1 accent. Na 18 maanden volgde hierop een weer een nieuwe 405 1.6 GXI (ZL 47 ZL) waar ik 4 jaar met veel plezier in heb gereden.
De 405 was echt een auto zoals een auto vandaag de dag weer zou moeten zijn.
Licht, een goede wegligging en zuinig. Er zijn een aantal wegen met bochten in de omgeving van Tilburg die ik nooit meer zo hard heb durven te nemen als in mijn 405 op 175/70 14 inch banden. Hieruit blijkt dat zware auto's echt minder fijn zijn om te rijden. Dit merk ik ook als ik in mijn 205 GTI 1.9 rij. In 1995 volgde een nieuwe 306 XSI 2.0. hoewel de pers lovend over dit type auto was, viel de wagen zwaar tegen. Onzuinig, een slechte wegligging en veel te veel motorgeluid. Na 11 maanden volgde in 1996 een nieuwe 406 ST 1.8 (PB ZH 74) op gas. Deze werd in 1998 vervangen door een nieuwe 406 SV 3.0 24v automatique.
Deze formidabele auto heb ik tot 2004 gehad. In de tussentijd had ik er ook nog een 205 GTI 1.9 gekocht, deze heb ik nu nog in mijn bezit. In 2004 kocht ik een nieuwe 406 XT premium 1.8 break, ook deze auto heb ik nog steeds in mijn bezit.
In 2009 kocht ik mijn huidige 3008 ST 1.6 HDI Premiere. Dit is nu de wagen waarin ik dagelijks rij.
Daarnaast heb ik mijn oude 406 3.0 V6 24V automatique terug gekocht. Deze heeft schade. De bedoeling is deze weer weer rijdende maken. Ik ben idolaat van de 3.0 V6. Voor mij is een auto met een 4 cylinder minderwaardig. De rust en stilte, het koppel en altijd vermogen maken voor mij een 6 cylinder superieur.

Ik kan en mag dus echt zeggen dat ik een Peugeot fanaat ben.

Hij gaat er uit

  • 227.500 km

Bij de 200.000km heb ik de getande riem en de waterpomp laten vervangen. Dit heb ik preventief gedaan. Bij de 190.000km had ik de EGR al laten vervangen. Hierna ontstonden vage klachten van stotteren van de motor. Eerst is preventief het brandstoffilter vervangen, daarna is 2 keer een reinigingsmiddel aan de brandstof toegevoegd. Daarna is de luchtmassa meter vervangen. Hierna was het probleem tijdelijk opgelost. Echter 6 weken geleden begon het gedonder weer. Nu zijn de verstuivers vervangen. hierna liep de motor nog niet goed. toen bleek dat de computer ook beschadigd was en dat deze gerepareerd moest worden. Alles bij elkaar kost de wagen aan reparatie en banden dit jaar ruim een 6000,-- euro. Daarom gaat de 3008 er binnenkort uit. Ik ben alle kosten beu.
Ook voor komend jaar zijn er immers weer een 3500 euro aan kosten te verwachten
Nu ben ik voornemens voor het woonwerk verkeer een nieuwe kleine auto te kopen die ik om de twee jaar ga inruilen. Voor de weekenden gaat er een nieuwe Camaro 6.2 V8 komen.
Als ik deze aankopen heb gedaan gaan er nieuwe reviews volgen.

Komende week is het dan zo ver.
Mijn 3008 gaat me verlaten.
Eigenlijk een best wel emotioneel moment om na 25 jaar, geen Peugeot meer te rijden.
Vanaf 1965 hebben we thuis in familie en op de zaak bijna altijd in Peugeot's gereden. Ruim 37 exemplaren hebben we prive en zakelijk in bezit gehad.

Komende week komen de Corsa en de Camaro.
Een hele verandering dus. Als ik deze wagens in bezit heb zal ik weer een review schrijven.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens