Peugeot 3008 GT 1.6 VTi (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 GT 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 76.000 km |
Peugeot - zo kan het ook
- 5.700 km
Pluspunten:
+ Ergonomie
+ Variabiliteit
+ Comfort
+ Betrouwbaarheid
Minpunten:
- Demping achter
- Zicht rondom
De derde Peugeot, en ik ben herhaaldelijk zeer tevreden!
Een paar maanden geleden werd ik gepensinoneerd en mocht voor het eerst weer voor privédoelen een auto kiezen. Het moest een auto met hoge instap worden. Geen bus maar ook geen Mini-MPV.
De 3008 voldoet in alle opzichten aan de eisen die ik stelde.
De 1.6 VTi 16V 120 pk motor met handgeschakelde 5-versnelligsbak heeft een cilinderinhoud van 1598 cm3 en voldoet aan de Euro 5-emissienorm met een CO2 uitstoot van 165 g/km. Voor de Nederlandse verkeersomstandigheden is de 3008 voldoende gemotoriseerd en met een gemiddelde verbruik van 7,4 l/100 km relatief zuinig. Alleen tijdens het versnellen uit de lage toeren is de motor duidelijk te horen. Verder werkt hij op de achtergrond. Het schakelgedrag is prettig en de koppeling werkt licht maar komt een fractie te laat. Een 6e versnelling zal het comfort op lange afstanden verder verhogen.
Indien er veel vooral in het buitenland gereden wordt lijkt mij de uitvoering met 150 pk de verstandigere keuze.
De toegepaste semionafhankelijke achterwielophanging mag dan wel klein bouwen maar zij is te zwaar gedempt. Hierdoor slaat de achteras op korte oneffenheden en kopieert het koetswerk het wegdek. Merkbaar voor de inzittenden aan de zijdelingse bewegingen. Een negatief punt in het anders zo uitmuntende comfort van dit voertuig.
De gekozen GT uitvoering omvat naast chroom elementen aan de buitenkant en 17" aluwielen standaard het head-up display met alle nodige rijinformaties op een projectielens: snelheid, de instelling van de cruise control of de snelheidbegrenzer en van het Distance Alert de vastgestelde afstand in tijd tot de voorligger. Het display wil ik niet meer missen. Men heeft altijd de snelheid en de instelling van de cruise control in het gezichtsveld. Het Distance Alert systeem is in zijn huidige uitvoering overbodig. Men wordt te snel afgeleid van het gebeuren op straat. Het systeem kan alleen optisch waarschuwen en grijpt niet doormiddel van bijremmen in.
De standaard parkeerhulp voor en achter werkt overtuigend en wordt via het display van het navigatie system Connect Nav optisch ondersteund. Net navigatie system is optioneel. Met de bekende Navteq software werkt het prima. De bediening is gedeeltelijk een beetje te omslachtig en onhandig. Dit kan beter.
De elektrische handrem incl. hill assist is een prettige bijkomstigheid. Ben zeer benieuwd over de werking in koude wintermaanden.
De uitstekende ergonomie van het dashboard, het goede overzicht en afleesbaarheid van de meters en de geboden afwerkingkwaliteit in combinatie met de goed gevormde stoelen en de hoge middenconsole laten je dagelijks weer opnieuw van deze wagen genieten. Uiteraard zijn er ook kleine minpunten, zo is bv. het handschoenvak te klein.
Ook achterin is het goed te vertoeven. Beenruimte is voldoende beschikbaar en de bank zit lekker. Zij is 2/3 - 1/3 neerklapbaar. Er ontstaat dan een vlakke laadvloer.
De kofferbak is voldoende groot en kan gevarieerd ingedeeld worden. De gedeelde kofferbakdeur is zeer praktisch. Het onderste gedeelte is met een draagkracht van 200 kg ideaal als 'bank' te gebruiken.
In mijn beleving heeft Peugeot met de 3008 een prima auto in de markt gezet. Men mag benieuwd zijn of het een daadwerkelijk verkoopsucces wordt.
Nog altijd overtuigend
- 11.700 km
Met 11.700 km op de teller wil ik graag een nieuw overzicht over mijn ervaringen met mijn 3008 geven.
Over de kwaliteit van het voertuig en de afwerking ben ik meer dan tevreden. Het kraken van de deuren welk ik in mijn eerste bericht heb opgemerkt is zonder hulp verdwenen. Zowel in koude als ook in warme omstandigheden laten de deuren niets meer van zich horen.
Het dashboard is overzichtelijk en goed te bedienen. Ondanks de vele schakelaars van de GT uitvoering is de overzicht altijd gegeven.
Als fantastisch beoordeel ik het head-up display. Ik wil het niet meer missen. De rijsnelheid en de instelling van de cruise control altijd in het gezichtsveld; magnifique! Het bijhorende Distance Alert systeem is in mijn ogen overbodig. Ik ben er niet door gecharmeerd. Wil je de twee seconden die als afstand aanbevolen worden daadwerkelijk aanhouden creëer je een onregelmatige rijstijl omdat in ons verkeersbeeld de afstand haast continu aangepast moet worden.
Na dik 11.000 km kan ik nu ook meer schrijven over de kwaliteit van het Peugeot Connect Nav incl. Bluetooth. Het moet mij van het hart: het instructie boek schiet te kort en geeft zeker niet op alle vragen een antwoord. De bediening van het apparaat is niet altijd logisch en gedeeltelijk omslachtig. De radio ontvangst is op FM prima; AM laat te wensen over. Ik denk dat de motor beter ontstoort moet worden wil je ook deze golflengte redelijk goed ontvangen.
De CD speler doet zijn werk conform de eisen, niets verkeerd aan.
Het Navigatiesysteem is nauwkeurig en werkt op straatnaam en postcode. De max. afwijking die ik tot nu toe bij het zoeken van een adres kon waarnemen was 15 m. De gesproken aanwijzingen zijn duidelijk en begrijpbaar. De screen zit optimaal boven op het dashboard en kan doormiddel van kantelen gesloten worden. De automatische dag/nacht schakeling is comfortabel. Het kaartbeeld kan in 2D en 3D getoond en een groot aantal van POI’s kunnen gekozen worden; van vliegveld tot ziekenhuis, van winkelcentrum tot gemeentehuis, van tankstation tot garagebedrijven, etc.
De kaartsoftware van Navteq kan men helaas niet via internet upgraden, zij moet nieuw worden gekocht.
Heel goed werkt het TCM. Lijkt zeer actueel te zijn en geeft in een overzicht op afstand gerangschikt tot max. 100 km reikwijdte de problemen op de wegen aan en laat zij ook op kaart zien.
Het telefoonsignaal wordt van het Peugeot Connect Nav is niet altijd ontvangen, ook laat het GSM optimale ontvangststerkte zien. De Bluetooth verbinding met het GSM werkt prima.
Ik heb de indruk dat de front richtingsaanwijzers bij ingeschakeld dagrijlicht door anderen niet altijd duidelijk gezien worden. Zodra het dagrijlicht wordt uitgeschakeld anticiperen andere duidelijk beter.
Een ander punt van irritatie is het niet altijd goed werken van de parkeerhulp voor en achter. Vooral tijdens de winterperiode als de sensoren niet 100% schoon zijn komt het tot merkwaardige gedragingen en aanwijzingen. Laat er een schakelmogelijkheid zijn om de functie te deactiveren. Ik zal bij de eerste onderhoudsbeurt dit ongemak ter sprake brengen.
Het gemiddelde verbruik (EU95) over de gereden kilometers bedroeg 7,6 l/100 km of 13,16 km/l. Volgens mij voor een auto van dik 1.400 kg geen slechte waarde.
De 1.6 VTi 120 pk motor (label B 165 g/km) is voor de omstandigheden in de Benelux volledig toerijkend. Een 6e versnelling zal een goede aanwinst voor deze motor zijn om het verbruik nog verder te drukken en de toeren omlaag te brengen. Verder laat zich de wagen relatief schakellui rijden. De 5e versnelling kan reeds vanaf 50 km/h gebruikt worden.
Wordt veel in het verdere buitenland gereden dan is de 1.6 THP 150 pk (label C 176g/km) de betere keuze.
De verwarming spreekt snel aan en werkt uitstekend. Tijdens de afgelopen strenge winter heb ik nooit hoger dan 21˚ C moeten verwarmen. De warmte wordt ook goed verdeeld en laat zich verder goed regelen.
Echte ervaring met de volautomatische airco heb ik nog niet. Na de komende zomer kom ik hierop terug.
Algemeen kan worden gezegd dat de wagen veel ruimte aan passagiers en koffers ter beschikking stelt. Er zijn ook voldoende aflegmogelijkheden voor kleine dingen en kaarten ondanks een relatief klein handschoenvak. Ideaal is het dashboardvak direct onder het stuur.
In vele literatuur wordt negatief over de elektrisch bediende handrem geschreven. In mijn ogen werkt dit systeem prima. Telkens als de wagen geparkeerd wordt schakelt de handrem automatisch. Na het starten geeft je een beetje gas en laat de koppeling komen. Op dat moment laat de handrem weer los. Tijdens de wintermaanden laat zich het systeem afschakelen en kan je de wagen op versnelling parkeren om bevriezen van de rem te voorkomen.
Ook het Hill Assist systeem is in dit kader positief te vermelden.
Overall is deze wagen op basis van mijn bevindingen en ervaringen een echte aanrader. Bovendien ook een beetje exclusief.
Goede kwaliteit
- 18.500 km
Nu de wagen 18.500 km gereden is wil ik graag weer een tussenrapport opmaken. Deze kan relatief kort zijn. Alle punten uit de al op papier gebrachte ervaringen kan ik allen bevestigen. Zowel positief als negatief kan ik niets anders vermelden.
Een duidelijke misser van deze 3008 is het daglicht in combinatie met de richtingaanwijzer voren. Meer dan een keer komt het vooral aan rotondes tot problemen. De richtingsaanwijzer wordt door het dagrijlicht te sterk in kracht afgezwakt met gevolg dat anderen niet op de juiste manier anticiperen. Zodra men met normaallicht onderweg is, zijn deze problemen uit de wereld geholpen. Een verplaatsing van de richtingaanwijzer in de bumper kan een oplossing zijn. Of LED-daglicht aanbrengen.
Het brandstofverbruik ligt gemiddeld bij 7,7 l/100km of 1 l/12,98 km. In mijn ogen geen slecht resultaat gezien het gewicht van het voertuig van ca. 1.400 kg.
Mij waardering van dit voertuig laat ik ongewijzigd. Ben zeer tevreden met de tot nu toe getoonde kwaliteit.
Nog steeds tevreden
- 36.000 km
Het is weer aan de tijd om de situatie bij deze stand te analyseren.
In het geheel ben ik nog steeds tevreden met de getoonde kwaliteit van dit Peugeot model. De bouwkwaliteit is perfect te noemen. Geen gerammel uit het dashboard of de deuren en vanuit de kofferbak. Ook geen bijzondere geluiden van het onderstel.
Toch zijn er ook een aantal punten op te noemen die vandaag bij een auto in deze klasse niet meer mogen voorkomen:
1. De tankdeksel moet omslachtig met de sleutel worden geopend.
2. Let op je hoofd bij het instappen voren; zeker als je boven de 180 cm meet.
3. De door mij als vaker aangesproken daglicht kwestie.
4. Het brandstofverbruik dat zich bij ca. 7,8 l/100 km heeft genesteld; ca. 1 l/100 km meer dan van Peugeot aangegeven.
5. Het handschoenenvak is te klein en is slecht vormgegeven.
6. Om de deuren te sluiten moet men ver uit het voertuig hangen.
7. De tweegedeelte kofferbakklep heeft ook nadelen; door het onderste gedeelde wordt men ver van het voertuig weggehouden.
8. Stugge ophanging van de achteras; vooral op korte oneffenheden van nadeel.
9. Bediening van het Connect Nav. is niet altijd duidelijk en logisch.
10. De parkeerhulp werkt onder vochtige en natte omstandigheden onvoldoende en is dan eigenlijk overbodig.
Verder wil ik graag de positieve punten uit mijn eerdere berichten bevestigen. Over het uiterlijk kan je twisten maar Peugeot heeft zeker in het leveren van bouwkwaliteit behoorlijk bijgeleerd en heeft een comfortabel auto met perfecte bediening en uitstekende afwerking in de markt gezet.
Blijft goed deze Peugeot
- 45.000 km
Ik heb nu ca. 45.000 km met deze wagen gereden en ben nog net zo over de bouwkwaliteit en de afwerking overtuigt dan op de eerste dag. Het is een plezier om met deze wagen te mogen rijden. En ik ben in het begin beslist huiverig geweest. Toen ik de wagen kocht was die net een paar weken in Nederland te verkrijgen.
Tot nu toe waren er geen schokkende problemen. Een ding valt daarom bijzonders op en dat is de onvoldoende werking van de parkeersensoren tijdens vochtige c.q. natte omstandigheden. Ondanks dat er geen hindernissen te verkennen zijn geeft het systeem toch aan dat er iets in de weg staat. Een ‘kijkoperatie’ bij de dealer heeft niets opgelost. Doordat er verder geen problemen met het voertuig zijn wordt een kleine afwijking – en hier spreken wij dan over – snel uitvergroot. Maar zo lastig is het nu ook weer niet. Godzijdank kan ik vrij vlekkeloos parkeren en ben in princiep niet op het parkeersysteem aangewezen. En bovendien kan het systeem worden uitgeschakeld.
Door dat er de 1.6 VTi motor met 120 pk door mij als aandrijving gekozen werd is de bandenslijtage als zeer goed te waarderen. Zomer- en winterbanden worden gebruikt. Beide sets hebben nog steeds meer dan 55% van de maximale profieldiepte. Nu moet ik toegeven dat ik elke week de bandenspanning controleer; uiteraard met koude banden.
Zoals ik al eerder heb opgemerkt zijn de 120 pk’s voor het Nederlandse wegennet en de verkeersintensiteit meer dan voldoende. In het buitenland waar in veel gevallen toch nog harder gereden mag worden mis je de zesde versnelling c.q. meer power. Meer trekkracht vermis ik ook in heuvel- en bergachtige omstandigheden.
Voor een eventuele facelift c.q. nieuw model van de Peugeot 3008 wenste ik mij een aanpassing van de motor, b.v. 1.4 VTi Turbo met 120 pk en 200 Nm bij 1.500 tpm en start/stop systeem en een zesde versnelling.
Het gemiddelde brandstofverbruik ligt bij 7,8 l/100 km. Het consequente toepassen van het ‘nieuwe rijden’ levert een gemiddelde besparing van 8% op; helaas niet onder alle omstandigheden toepasbaar.
Verder sta ik nog steeds voor datgene dat ik tot nu toe over dit voertuig heb mogen berichten. Mijn waardering uit het begin blijft daarom onveranderd.
Nog altijd tevreden
- 53.000 km
Nu ik 53.000 km met mijn 3008 heb afgelegd lijkt het mij tijd worden weer eens iets van mij te laten horen.
Nog steeds ben ik over de algehele kwaliteit en het comfort van deze Peugeot meer dan overtuigt. Behalve dat een paar weken gelden een lampje van de daagrijverlichting defect was zijn tot nu toe geen bijzonderheden over eventuele problemen te vermelden. Naast de voorgeschreven onderhoudsbeurten met oliewissel en check-up werd was het tot nu toe niet nodig een werkplaats op te zoeken.
Het gemiddelde brandstofverbruik over alle 53.000 km bedraagt 7,8 l/100 km. Gezien het voertuiggewicht van rond de 1,4 ton en de relatief kleine 1,6 l motor met 120 pk is dit in mijn ogen geen slecht resultaat.
In de afgelopen periode heb ik vele duizend km op Duitse snelwegen gereden. Met in het algemeen de cruise-control op 140 km/h is het prima vertoeven aan boord en blijft het lawaai door wind, banden en motor prima op de achtergrond. Op die manier maakt reizen veel plezier en blijft ontspannend.
Elke weer ben ik zeer te spreken over de hoge zitpositie die als zeer aangenaam door mij (65+) wordt ervaren. Ook het kofferbakvolumen is voor de reisbagage van twee personen meer dan toereikend.
Verder blijf ik verwijzen op de eerder door mij gemaakte opmerkingen en de in het begin vastgestelde waarderingen.
De 3008 is een fijn sturend en goed op de weg liggend comfortabel voertuig met in het algemeen voldoende ruimte en goede variabiliteit. Ik wil met nadruk vermelden dat de 3008 geen SUV en ook geen MPV is maar - precies zoals Peugeot het bedoeld heeft - een Cross-Over.
Aanbevelenswaardig
- 64.000 km
De eerste grote beurt heeft de wagen bij 60.000 km gehad. Er werden geen problemen gemeld en gevonden. De kosten voor deze beurt bedroegen € 463,00 excl. BTW. De kwaliteit van deze Peugeot is daadwerkelijk overtuigend. Ik ben nog steeds zeer onder de indruk van de goede afwerking en de technische kwaliteit van dit product. Ook in de wintermaanden geen gerammel van gekrompen kunststof. Alleen dringt het geluid van de winterbanden meer naar binnen, maar dat is best begrijpelijk en ook niet echt storend.
Uiteraard blijven de op- en aanmerkingen uit het verleden bestaan. Wat dit betreft zijn natuurlijk geen wijzingen opgetreden.
De zomerbanden van Michelin 225/50 R17 hebben met ca. 42.000 km de beste tijd gehad en moeten met ingang van het nieuwe seizoen gewisseld worden. Bij twee banden ligt de profieldiepte bij ca. 2 mm bij de twee anderen bij ca. 2,5 mm. Dit alles ondanks bandenspanningscontrole bij elke tankbeurt en het rijden met 0,2 bar hogere luchtdruk. Wel met de wetenschap dat meer dan. 50% van de afgelegde afstand snelwegkilometers waren en dan niet alleen in Nederland.
De winterbanden Michelin 205/50 R17 laten tot nu toe een beter resultaat zien en kunnen zeker nog een extra winterperiode dienst doen. Zij worden bij 4 mm profieldiepte gewisseld.
Ik blijf er bij dat de 3008 een fijn sturend, goed op de weg liggend en comfortabel voertuig is met in het algemeen voldoende ruimte en goede variabiliteit. Zeer aanbevelenswaardig.
Afscheid nemen
- 76.000 km
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan.
Ik neem afscheid van mijn Peugeot 3008. Een afscheid van een auto die ik in al die vier jaren heb leren kennen als een goede en zeer betrouwbare vriend. Die mij veilig door half Europa heeft gereden en die nooit problemen heeft gemaakt. Natuurlijk kende deze auto ook tekortkomingen (zie mijn opmerkingen bij 36.000 km) maar die waren in wezen te verwaarlozen ten opzichten van de vele goede eigenschappen en het prima comfort.
Het grootste probleem was/is eigenlijk de combinatie van dagrijlicht en richtingsaanwijzer. De laatste is door anderen haast niet waarneembaar wat vooral bij het uitrijden van rotondes opvalt. Het dagrijlicht overstraalt de richtingsaanwijzer volledig. Bij de aanstaande facelift is dit probleem verholpen door beide lichtbronnen beter van elkaar te scheiden.
Het brandstofverbruik bleef over de totale distance onveranderd bij 7,8 l/100km. In mijn ogen voor een dusdanig zware wagen een normale waarde.
Verder zijn over de gehele periode geen noemenswaardige problemen geweest die om een openhoud in de garage vroegen. Alle voorgeschreven beurten werden zeer betrouwbaar door de dealer garage uitgevoerd zonder bijzondere problemen.
Wat bouwkwaliteit en betrouwbaarheid betreffen was dit mijn beste Peugeot, die ik tot nu toe heb mogen rijden. Reden voor mij om ook voor de nieuwe auto bij dit mek te blijven, in de hoop dat ik in de komende jaren weer zonder grote problemen Europa mag doorkruizen.
Daag 3008……
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.