Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 GT 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 148.500 km |
Afgeleverd
- 3 km
Vandaag is de nieuwe 3008 afgeleverd waar ik de komende jaren veilige kilometers hoop te gaan maken.
Al tijdens de eerste ritten veel reacties ontvangen! Nog nooit meegemaakt dat mensen je zomaar aanspreken over de auto waar je in rijdt. Ook opvallend dat het louter positieve reacties zijn, ondanks dat het uiterlijk van de auto tot nu toe weinig positief wordt beoordeeld op de verschillende sites.
De eerste indrukken over het vermogen en comfort zijn erg goed. Toch weer een stuk luxer en met name stiller dan de 307.
1e beurt 30dkm
- 26.500 km
Vandaag is de 3008 voor het eerst naar de dealer teruggeweest i.v.m. af en toe bijgeluiden bij een koude start.
Dealer heeft geen bijzonderheden geconstateerd en gelijk de 30.000 beurt uitgevoerd.
Later weer teruggeweest naar de dealer voor de bijgeluiden. Er bleek toch wel wat aan de hand te zijn, de distributie was iets van tijd af.
Winterbanden
- 37.500 km
Vandaag winterbanden laten monteren. De voorbanden zijn bijna glad, wat me enigszins tegenvalt. Wellicht door de afgelopen strenge winter sneller versleten dan normaal, daarom nu gekozen voor een set winterbanden.
Winterklaar controle
- 43.000 km
Actie van de Peugeot dealer, Winterklaar controle. Prima initiatief en gelijk een terugroepactie uitgevoerd. Verder geen bijzonderheden.
Einde garantiecontrole
- 50.000 km
Oproep van Peugeot voor een einde garantie controle. Laatste tijd last van vastzittende achterremmen. Veel gepiep en warmlopende wielen. Lijkt een Peugeot probleem, heb het met voorgaande Peugeots ook al meegemaakt.
Lakschade achterportieren
- 54.000 km
tot mijn verbazing ontdekte ik onlangs beschadigingen in de lak in deurstijlen van de achterportieren. Ik dacht het eerst zelf veroorzaakt te hebben, maar de beschadigingen zitten links en rechts op dezelfde plek en identiek van vorm. Het lijkt erop dat het deurrubber te hard en scherp is en zich in de lak 'vreet'. De lak is tot op het metaal weg. Voorgelegd aan de dealer en een lakstift meegekregen tegen betaling a 6 euro. Tja...
Zijn er meer van dit soort klachten bekend of ben ik uniek?
Evaluatie
- 148.500 km
Na ruim 5 jaar en bijna 150 dkm is het afscheid nemen van de 3008. Een beetje met pijn in het hart, maar als je alle mankementen nog even de revue laat passeren toch wel tijd om er punt achter te zetten...
De THP motor heeft flink wat roet in eten gegooid en dat was erg jammer, want de auto reed verder prima. Na een lange tijd te hebben gereden met schokken, inhouden en flink vermogensverlies is het motorblok uit elkaar geweest, schoongemaakt en gereviseerd (ca 96 dkm). Oorzaak was ernstige vervuiling bij de kleppen.
Daarna heeft de 3008 weer een tijdje prima gereden, maar de klachten kwamen helaas weer terug en na het vervangen van de waterpomp ging tot overmaat van ramp de turbo ook nog stuk. Wederom ernstige vervuiling in het blok en een gigantisch olieverbruik.
Gelukkig tijdens de problemen alle steun gehad van de dealer, Nefkens, dat moet ook gezegd. Daarom toch weer voor Peugeot gekozen, dit keer echter maar geen THP meer...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.