Peugeot 3008 Blue Lease 1.6 VTi (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Blue Lease 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 116.000 km |
Aanschaf en eerste indrukken
- 1.400 km
Na 5 jaar was het weer eens tijd om een nieuwe auto uit te zoeken (lease).
Mijn verlanglijstje gaf globaal aan; hoge zit, ruimte voor 4 personen plus vakantie bagage, navigatie, plus de nodige andere 'luxe' en dat uiteraard binnen een bepaald leasebudget.
De volgende auto's zijn de revue gepasseerd:
- Skoda Yeti 1.2tsi elegance, net iets te klein
- Renault Scenic 1.6, beter dan de vorige scenic...maar ja wou toch liever wat anders
- Toyota Verso, krappe hoofdruimte achterin en erg hard plastic interieur.Lelijke achterlichten.
- Peugeot 5008 1.6vti,lekker ruim,mooie auto maar had de extra ruimte niet echt nodig.
- Seat Altea XL 1.4tsi, ruime auto, zeer prettige turbo motor. alleen model loopt al wat langer mee, weinig opbergvakjes. (goede 2de plaats)
- Peugeot 3008 1.6 VTI Blue Lease.
Uiteindelijk dus de Peugeot gekozen vanwege oa; lekker complete uitrusting, goede wegligging, mooi interieur, ruim genoeg, 1.6vti is pittig genoeg (1.6 thp is beter, maar helaas buiten budget). Kleur Vapor Grey.
De Blue Lease uitvoering is voor de leaserijder erg aantrekkelijk.
Je krijgt mooie extra's tov de al behoorlijke complete ST uitvoering. tw Navigatie/bluetooth met klapscherm op het dashboard, 17 inch LM velgen, donkere ramen achter, zonneschermpjes in de achter portieren en parkeersensoren achter. Opties van zo'n euro 3000,--, die niet bij de aanschafwaarde worden opgeteld en waar je dus ook geen bijtelling over hebt.
De leasemaatschappij krijgt dan niet de gebruikelijke korting maar de berijder wel een lagere bijtelling.
Rijden;
Wegligging is tov mijn vorige auto (Scenic)een stuk steviger en toch niet oncomfortabel.
Zeer goed compromis tussen dynamisch/bijna sportief en toch comfortabel, erg prettig.
Snel een bochtje nemen kan weer !
1.6Vti is voldoende voor de redelijk zware 3008, geen sprinter maar wel een gretige motor die goed oppakt. Hij maakt wel wat toeren maakt op de snelweg (door 5 bak ipv 6)wat gelukkig niet voor heel veel motorgeluid zorgt.
Vindt zelf dat de motor een leuk/sportief geluid heeft.
Kwam er trouwens van de week achter dat mijn 3008 voorzien is van de nieuwe 122 Pk versie van de 1.6 vti.
Geen wereld van verschil...maar toch..elke PK erbij is altijd welkom ;-)
Verder vindt ik de stoelen opvallend prettig zitten, niet te hard of zacht. Ruime brede stoelen maar toch voldoende houvast voor als je wat harder door de bocht gaat en goed instelbaar.
Uitrusting:
Zoals eerder geschreven behoorlijk compleet(klimaatcontrole/regensensor/lmvelgen/naviagtie/bleutooth/parkeersensoren achter/ etc..), navigatiesysteem is erg goed en makkelijk actueel te houden door flitspalen/software updates te downloaden op de SD kaart. Goed dat Peugeot ook standaard heel Europa op een Sd kaartje stopt en niet zoals andere merken alleen Benelux.
Als enige optie via de dealer een subwoofer laten leveren, deze zit met een soort snelbinders vast op de verstelbare kofferbodem en is bij een vakantie makkelijk te verwijderen. Het geluid in de auto wordt hierdoor een flink stuk 'voller'.
Praktisch:
Bergvakken in de achtervloer, ruime portiervakken, iets te klein dashboard kastje wat weer goedgemaakt wordt door een extra kastje onder het stuur. Fraaie middenconsole met enorm groot (gekoeld)opbergvak onder de armsteun met aux aansluiting.
Echter van een Scenic win je het niet mbt opbergruimte maar voor mij toch ruim voldoende.
Problemen:
lichte trilling in het stuur bij 120-140km/u.
1e keer balanceren heeft niet geholpen.
2e keer balanceren bij andere dealer gaf een verschil aan van 2 & 7 gram. Dit bleek precies voldoende, trillingen zijn verleden tijd.
Verder uiteraard niets en hoop dat dat ook zo blijft.
Verbruik:
1e tank 1:11,2
2e tank 1:11,7
Negatieve punten;
- 6 bak was voor t verbruik/geluid aan boord beter geweest, aan de andere kant heb je nu wel gelijk een reaktie als je gas geeft bij 100k/uur in zn 5.
Schakelen zelf gaat redelijk vlotjes, schakelwegen zouden wat korter mogen zijn.
- Verbruik kan dus beter, wellicht na wat meer kilometers...
- Geen USB aansluiting standaard, extra optie van ruim euro 200.00 excl. montage.
1e lange vakantie rit
- 5.000 km
Zojuist de 1e lange rit (Oostenrijk heen en weer) achter de rug.
Kan niet anders dan positief blijven, Motor heeft meer pit/kracht tov van de 1.6 in mn vorige auto (scenic), maar vooral de wegligging is een verademing. Waar je bij de Scenic in een snelle lange of korte bocht geen idee had wat er onder je gebeurde en auto behoorlijke overhelde is het in de 3008 precies het tegenovergestelde.
Heerlijk stevig (niet te), weinig overhellen en dat met een meer dan volle baggagebak en 4 personen aan boord. Echt top.
Ook goed zijn de stoelen, breed van opzet maar goed instelbaar.
Op de Duitse autobahn zou een 6 bak wel wenselijk zijn, hoewel het geluid mij bij 160 km/u eigenlijk nog wel meeviel en ik bellend goed te verstaan bleef.
gemiddeld verbruik over 3000 km is 1: 12,3. Moet nog beter kunnen maar gezien de gereden snelheden ben ik niet ontevreden.
Kleine vermelding nog voor de bekerhouders die (tov de scenic 2) goed diep zijn en waar je blikje/flesje solide in staat.
Nu nog een autofabrikant die koeling/warmte kan inbouwen op de bekerhouder plek. ;-)
Speakers in de voor- & achterportieren vervangen en ook de tweeters op het dashboard door zwaardere JBL exemplaren. Dit nav een tip op het 3008 Forum en de wens voor een voller geluid.
De originele speakers klinken best redelijk, maar een kritisch oor wil meer. Ben nu weer tevreden met het geluid, kan heerlijk hard met volle bas, maar ook hoge tonen die ik eerst niet hoorde zijn nu wel aanwezig.
Navigatie werkt prettig en snel, was bij mn Scenic gewent om 'blind' ja te drukken op een alternatieve route.
Alleen in de peus moet je toch wat meer opletten op welke melding je krijgt.
Zo niet, dan laat het navigatiesysteem je omrijden voor iedere mobiele flitser en/of druk verkeer.
Alleen als er echt file staat bij de melding van meer dan 3 km rij ik pas om.
kleine update
- 10.500 km
Nog altijd een zeer tevreden 3008 rijder.
Wel 1x een extra garage bezoek moeten doen ivm een schroef in de band en loszittende stabilisator stang links voor.
(Duidelijk gebonk over klinkerweggetjes).
Verbruik blijft zo'n 1:12 en bij lange snelwegritten wordt dat bijna 1:13, veel zuiniger gaat het niet worden denk ik.
Nieuwe kaarten gedownload voor de navigatie en op de SD kaart geplaatst.
Volgende week ook nog langs de dealer ivm terugroep aktie. Iets met een bout van de achterklep die vervangen moet worden.
Verder is de auto nog altijd kraak,piep en rammelvrij, alles voelt ook degelijk dus heb goede hoop dat dit in de toekomst zo blijft.
update 4
- 20.000 km
Inmiddels de 20000km gepasseerd zonder een enkel probleem, alleen een kwart liter olie moeten bijvullen.
Nieuwe navigatie software gedownload en op SD kaart gezet.
De kaarten zijn nu tot mei 2010 bijgewerkt.
Sommige nieuwe wegen staan (zoals de A2) staan er nog niet helemaal op, maar andere weer wel.
Jammer dat er zo weinig updates zijn, wordt weer 1 jaar wachten op de volgende.
Auto zelf bevalt nog altijd super, geen rammels kraakje of andere zaken kunnen bespeuren.
Verbruik in de winter is wel hoger, gemiddeld 1:11,2.
30000km beurt
- 30.500 km
Auto heeft de 1e beurt gehad,nieuwe voorbanden en verder normaal onderhoud. Had gezien de reputatie van 'franse' auto's wel het eea aan kraakjes e.d. verwacht, maar tot nu toe helemaal niets. Alles voelt nog altijd even solide aan en geen vreemde rammel of kraak te bespeuren. We hopen dat dit zo blijft. Ondertussen op vakantie geweest naar de USA en daar 3 weken met een nieuwe Dodge Nitro mogen rondsturen (3,7l V6). Was blij weer in mn eigen 3008 te rijden, lijkt wel of zo'n Amerikaanse Nitro uit 1995 stamt.
Blijft n fijne auto
- 60.000 km
4 nieuwe banden(voorbanden na n krappe 300000km, achter bijna 60000km).
Grote beurt met o.a. remblokken vervangen en kraakje in de bestuurders deur verholpen.
Verder nul problemen en geen druppel olie hoeven bijvullen.
Verbruik 1:12,5/13. Veel zuiniger red ik niet.
Grote Beurt
- 88.000 km
De laatste 28000km's zijn redelijk probleemloos gegaan.
Lange rit naar Italie gedaan zonder problemen en een gemiddeld verbruik over 3000km van 1:13 terwijl ik toch altijd stevig doorrij in Duitsland.
Zo af en toe wil wel het stuurwiel licht trillen bij 130km, afhankelijk van het soort en kwaliteit van het asfalt.
Binnenkort weer nieuwe voorbanden, hopelijk helpt dat.
Banden (michelin) slijten overigens wel snel.
Grote Beurt met een redelijk lijstje.
Nieuw stuurwiel (ivm slijtage van het 'leer' op 1 plek )
Nieuwe versnellingspookhoes ivm scheur.
Olieverbruik is vrij hoog (1 ltr per 3000 km).
Dit olieverbruik gaat de garage monitoren, na 1000km weer terug voor controle.
100.000km
- 100.000 km
De 'magische' 100.000km grens gepasseerd.
Geen problemen gehad alleen wel zo'n 1,5 liter olie moeten bijvullen.
Gelukkig krijg je in het display tijdig een melding hierover.
Verbruik is deze winter tot nu toe 1:11,5, niet slecht.
Nog 6 maanden te gaan en dan mag er weer een opvolger komen.
Dat zou zo maar weer een 3008 kunnen worden, even afwachten wat het (lease) budget gaat worden.
Waterpomp & Multiriem
- 105.000 km
Nav een vreemde 'ratel' de dealer maar een bezocht.
Probleem bleek waterpomp en multiriem.
Beide zijn vervangen
Afscheid met pijn..
- 116.000 km
Na 4 jaar en 116.000km is het einde lease contract.
Dit was de 1e auto ooit waar ik wel langer in zou willen doorrijden.
Dit komt met name door de goede ruimte, mooi dashboard en prima rij eigenschappen gecombineerd met goed comfort.
Auto heeft me nooit laten staan, wel veel olie bijvullen, toch al snel 1 liter op 10000 km.
Dit schijnt volgens de dealer normaal te zijn, ken een andere Peugeot rijder met hetzelfde euvel. Gelukkig geeft de Peugeot zelf op het dashboard aan wanneer olie nodig is, ouderwets peilen is niet meer nodig.
Ander nadeel is het gemis van een 6e versnelling of betere geluidsisolatie, nu maakt de auto bij 120km/u of hoger mijns inziens teveel geluid.
Als ik deze auto prive nieuw of gebruikt zou kunnen kopen dan zou ik dat zeker doen, een aanrader.
De opvolger van deze Peugeot 3008 maakt ook alweer zijn 1e kilometers en wordt in een volgende review weer besproken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.