Peugeot 208 XY 1.2 PureTech 110 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 XY 1.2 PureTech 110 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 69.000 km |
Review
- 69.000 km
Na drie jaren kan ik met een gerust hart een review schrijven over deze auto.
Deze 208 rijdt fijn, heeft voldoende pit in de motor zonder dat het direct sportief rijgedrag uitlokt zoals een 208GTI dat doet. Ook bij optrekken vanuit de tweede versnelling is er voldoende kracht aanwezig in de motor om de auto goed in beweging te krijgen.
De versnellingsbak en koppeling zijn wat stroef en vereisen iets meer kracht, maar dat is iets dat ik persoonlijk het fijnst vind bij een handgeschakelde auto.
Deze auto wordt regelmatig gebruikt voor langere ritten en voelt tijdens deze langere ritten comfortabel aan. De stoelen bieden voldoende steun, de auto ligt stabiel op de weg en de invloed van wind op het rijgedrag van de auto valt reuze mee. Bij andere auto's in dit segment viel mij op dat wind veel invloed uitoefent op de auto, dat merk ik persoonlijk bij deze 208 niet.
De aanwezigheid van cruise control, climatronic en navigatie helpen zeker bij het comfort op langere ritten. Overigens functioneert het navigatiesysteem prima als je de instructies opvolgt en er geen files zijn. In geval van files bedenkt het systeem de meest onlogische routes, die nooit korter zijn dan de oorspronkelijke route met oponthoud. Als je vanwege een wegomlegging van de geplande route afwijkt houdt het systeem star vol dat je die route moet volgen, tot vele kilometers op de nieuwe route: 'Keer om' is dan ook een veelgehoorde instructie.
Het handsfree systeem voor de telefoon werkt prima en de geluidskwaliteit bij een telefoongesprek is prima.
Het duurt soms tot wel een minuut voordat het systeem is opgestart nadat de auto gestart wordt. Erg vervelend dat de parkeerhulpen niet functioneren als het systeem nog niet is opgestart en je lang moet wachten totdat je met behulp van het radarsysteem weet waar dat verdekt opgestelde paaltje ook alweer staat.
Bij korte ritten en dan met name op wegen/straten met hobbels, kuiltjes en andere oneffenheden is het comfort echter ver te zoeken. De auto schudt heen en weer en iedere drempel voelt als een schans voor schansspringers. Laat mijn huis nu net in een wijk staan waar straten nodig herbestraat moeten worden waardoor dit gebrek aan comfort bij oneffenheden een dagelijks irritatiemomentje is.
Het verbruik van deze auto is alleszins redelijk met een gemiddelde van 1/17.
De auto heeft, afgezien van het gebruikelijke onderhoud, een aantal mankementen gehad.
Ten eerste bleken de parkeersensoren al na een jaar kapot te zijn. Nadat deze zijn vervangen werkte alles weer naar behoren.
Ten tweede had de auto onlangs, binnen drie jaren, een olielekkage in de motor. De auto heeft twee dagen bij de dealer gestaan voor onderhoud en reparatie.
Ten derde heeft de auto enkele keren een motorstoring gehad. Het betrof geen motorstoring waar niet mee gereden kon worden, maar de kracht was deels uit de motor verdwenen alsof de motor maar op 2 cilinders liep. Vreemd genoeg heeft de dealer de oorzaak bij alle keren niet kunnen vinden.
Ten vierde rammelt de kofferdeksel alsof deze net niet goed gesloten is. Ook hier heeft de dealer niet kunnen vinden wat de oorzaak is.
Omdat deze auto geleased wordt komen deze kosten voor onderhoud en reparatie niet op mijn bordje terecht, maar voor een potentiele koper van 208 kan dit behoorlijk oplopen.
Al met al is het een prettig rijdende auto, maar vanwege de kwaaltjes die de auto heeft zou ik niet snel een 208 kopen als tweede auto in ons gezin.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren