Peugeot 208 GTi 1.6 THP 200pk (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 GTi 1.6 THP 200pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 3.376 km |
KM-stand laatst | 6.437 km |
Week lang 208 GTi gewonnen
- 6.437 km
Gewonnen! Via de tweede plaats in het Peugeot spel 208 GTi is back, een week lang rijden in een Peugeot 208 GTi...
Tijdens de acht dagen dat ik in de 208 gestuurd heb, heb ik ruim 3000 kilometer gereden en tevens het verbruik bijgehouden (zie verbruiksmonitor). In de 208 GTi hebben we een emotionele reis naar Frankrijk (in de buurt van Dijon) gemaakt, daar het voor mijn vrouw en mij de eerste keer op pad was na het overlijden van onze zoon en we tevens ons vijf-jarige huwelijk hebben gevierd. De 208 GTi heeft ons tevens naar het Peugeot Musuem in Sochaux gebracht en in Nederland nog een ritje naar Friesland en de Zuid Hollandse kust.
Deze review is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, ideeën en verwachting van een auto. Bepaalde aspecten, zoals wegligging, motorprestaties, luxe e.d. vergelijk ik met mijn ervaring van de 106 GTi (250.000 km), 307 Feline (35.000km) en 3008 GT (met 1.6 THP motor, 35.000km).
Ik heb een grote passie voor Peugeot (zie o.a. mijn website www.peugeotperformance.net met ruim 22.000 foto’s van sportieve Peugeots), maar heb mijn best gedaan om een objectieve review te schrijven. Ik realiseer mij dat voor een grote groep autoliefhebbers dit geldt. Iemand die bijv al jaren lang in een Renault Clio RS rijdt, zal eerder geneigd zijn om de nieuwe Clio RS te kopen. Stop in dat geval met lezen van deze review, want je weet toch wat je voorkeur heeft. Auto’s is immers emotie (voor de liefhebber).
De, naar mijn mening, positieve, negatieve en bijzondere kenmerken/details op een rijtje:
Positief:
- Heerlijke motor met veel koppel
- Goede remmen
- Versnellingsbak, kort en doeltreffend. Schakelt perfect
- Fijne pookknop, oogt groot maar ligt goed in de hand
- Hoog gepositioneerde tellerbak
- Kleine stuurwiel
- Goede zitpositie
- Navigatie/entertainment systeem
- De totale looks van de auto
- Verbruik redelijk voor een auto met dit vermogen
- Volledig 17 inch lichtmetalen reserve wiel
- Prachtig interieur!
- Terugschakelen bij inhalen overbodig
- Prijs voor een complete auto met veel opties
Negatief:
- Geen xenon verlichting (wellicht full led bij facelift?)
- Navigatie zit er soms naast
- Geluid binnen iets te braaf en te monotoon aanwezig bij constante snelheid
- Geen reisauto voor lange afstanden
- Niet als 5drs leverbaar(?)
- Geen stootstrips op de portieren, mooi maar niet praktisch
- Velgen lastig schoon te maken
Opvallende details:
- Sfeerverlichting (blauwe verlichting in hemel)
- Donkere hemel, schuifdak handmatig bedienen
- Carbon ruit/blokjes patroon in tellers komt terug in de voorgril
- GTi op achterstijl zoals bij 205 GTi
- Citroen logo op remblokken duidelijk zichtbaar
- Tuimelschakelaars voor bediening airco
- Donkere velgen (remstof minder zichtbaar)
- Rode stiksel op leer, gordels, stoelen e.d.
- Achterraam kan niet open
- Aluminium pedalen al jaren hetzelfde (zelfde als 206, 207 etc)
De Peugeot 208 GTi onderscheidt zich ten opzichte van de overige 208 modellen aan de buitenzijde middels wielkastverbreders, sideskirts en achterbumper met diffuser. Aan de binnenzijde zijn de verschillen ook zichtbaar. Donkere stijlen en hemel staan de 208 GTi goed, net als de prachtige halflederen stoelen met voldoende steun.
De optionele armsteun is heerlijk tijdens lange ritten, maar zit in de weg bij sportief rijden. Het optionele panoramische dak is een aanrader. Helaas hand bedient maar het geeft lekker veel licht in de auto en voegt de sfeer verlichting toe in de avond. Bij hard remmen schuift het dak wel ietsjes dicht. Kennelijk zit er geen vergrendeling op.
Het multimedia systeem werkt prima en wijst vanzelf de weg. Zeker voor de ipad-generatie. Gewoon vingers op het touchscreen en je komt er wel. Een cd speler is ouderwets en heeft de 208 niet meer. Het geluid is prima (dit model was uitgevoerd met het optionele JBL audio pakket) voor zowel muziek als telefoongesprekken. Via het stuur is het multimediasysteem goed te bedienen. Enige nadeel is wel dat je tijdens navigeren afgeleid bent van de weg door de positionering van het scherm. Echter kun je ook in het display bij het stuur de navigatie informatie zien. Een keer maakte het systeem een fout met een iphone 5. Nummer 55902 van de 499 werd afgespeeld. Best knap, klein software foutje. Het navigatiesysteem berekent overigens geen route als je op een onbekend punt van de kaart staat. Logisch, maar als je op een parkeerplaats van een Carefour staat verwacht ik eigenlijk wel dat het systeem dit begrijpt.
Het stuur ligt verder geweldig in de hand. Je handen continu op 10 voor 2 of kwart voor drie is geen enkel probleem met dit stuur. De 308 krijgt een zelfde opzet (klein stuur met daarboven de tellerbak). Goede zet van Peugeot en ik ben benieuwd of andere autofabrikanten deze combinatie gaan overnemen.
Peugeot positioneert de 208 GTi als een sportieve hatchback, niet als een hard core circuit auto als een Clio RS. De Clio RS is veel stugger geveerd en heeft een betere gasresponse. Als je tussen deze auto’s zou kiezen zou je zelf direct kunnen afvragen, waar rijd je meer? Peugeot zelf zou er wellicht goed aan doen om een upgrade kit op de markt te brengen voor de 208 met bijv meer vermogen (225?) en een sper differentieel.
Tov van 208 GTi voorgangers is de 208 eindelijk weer GTi waardig te noemen. De 207 was simpelweg te zwaar, de 206 RC mistte de 6e versnelling en de 177pk sterke EW10JS motor is niets vergeleken met de 200 pk sterke 1.6 THP motor uit de 208.
In de 208 GTi heb je nooit een gebrek aan vermogen/koppel. Grip is er ook voldoende. De auto kan het vermogen op de 205 brede banden beter kwijt dan mijn 3008 GT met 235 banden en minder vermogen. Ook heb je veel minder last van spoorvorming. Vermogen en grip, dan is de brug snel gemaakt naar de remcapaciteiten. Misschien zelf indrukwekkender dan het vermogen is de remkracht. Fenomenaal hoe goed deze auto remt en ook zijn pad behoudt.
Peugeot is de laatste jaren de weg kwijtgeraakt in naamgeving. Waar VW het al jaren bij GTi houdt, heeft Peugeot verschillende namen gehad voor de sportieve modellen zoals GTi, RC, GT, Feline, R-combinatie gaat komen voor de RCZ etc. De echte liefhebber herkent ze natuurlijk nog altijd.
Na het terugbrengen van de 208 bij Peugeot Nederland in Amsterdam reed ik weg in mijn woon-werk 107. HELP wat een omschakeling is dat opeens. Het stuur voelde als een vrachtwagen stuur, zo groot. Het vermogen is er niet, de 107 gaat net zo snel van 1000 naar 3000tpm als de 208 van 1000 naar 6000tpm…. En dan voor het eerst remmen, het leek wel een spons. Uiteraard kun je de 107 en 208 niet met elkaar vergelijken. Ieder moment in de 107 mis ik het rijden van de 208, behalve als ik bij de pomp sta te tanken.
En nu op naar de Peugeot dealer voor een 208 GTi? Het is maar net wat je in een sportieve auto zoekt. Wil je perse een automaat, dan kom je bij de Clio RS of de modellen van VW terecht (Polo, Fabia, Ibiza). Een auto voor het circuit? Kies dan eerder de RS of Fiesta. Heb je al een voorliefde van een merk, dan ben je al bevooroordeeld. Na hetgeen ik gelezen heb over de ‘concurrenten’ lijkt mij de 208 GTi een prima keuze. Het is een heerlijk auto, altijd voldoende vermogen, schakelt goed en heeft een prachtig interieur met fijn stuur. Voor dagelijks gebruik op de Nederlandse wegen is het een top auto.
Bedankt Peugeot Nederland voor deze prachtige ervaring! Er zijn inmiddels al tientallen GTi’s in Nederland verkocht/besteld. De 208 GTi is een erg complete auto voor een uitstekende prijs. Goedkoper, luxer, sneller en zuiniger dan de voorgangers 206 en 207 RC.
De witte 208 GTi hebben we helaas achtergelaten. Het schaalmodelletje van de 208 GTi staat bij onze zoon Kasper, zodat we onze eerste reis zonder hem nooit zullen vergeten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.