AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2012)

autoreview

Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2012)

Signalement

Uitvoering208 Active 1.2 PureTech 82
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst107.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zeven jaar in bezit

  • 107.000 km

Een korte samenvatting van zeven jaar 208-rijden.

De auto nieuw gekocht in de zomer van 2012. De driecilinder 1.2 was nog zo nieuw dat er geen demo's beschikbaar waren. Proefgereden met andere motoriseringen en de koop gesloten met inruil van mijn toenmalige 206.

Wat bevalt?

- De i-Cockpit, dus een klein stuurtje waar overhéén je naar de tellers kijkt. Briljant concept wat mij betreft.
- Geluidsniveau en rijcomfort. Prima geschikt voor lange afstanden snelweg.
- Geluidskwaliteit audiosysteem en iPhone-connectiviteit. Klinkt heel behoorlijk en Bluetooth-connectie volkomen automatisch en foutloos.
- Dashboardconstructie. Zit strak in elkaar, zachte bovenlaag voor wie dat belangrijk vindt, en geen rammels (!).
- Cruisecontrol, wil niet meer zonder.
- Verbruik. Gemiddeld 1:16,3 over zeven jaar, 1:22 mogelijk als je je beperkt tot 80-km wegen.
- Afwezigheid van trillingen, driecilinder-onbalans is goed opgeven danwel gedempt (zie onder).
- Airco werkt na al die tijd nog prima, nooit bijgevuld.
- Gewicht van 935 kg. Goed voor de wegenbelasting en rijplezier.

Wat bevalt minder?

- Motorblok kantelt bij gasaanname en -lossen vanwege soepele ophangrubbers (tegen trillingen). Maakt filerijden rijden wat schokkerig.
- Versnellingsbak. Typisch Peugeot, hakerig, lange slagen, houdt niet van snel schakelen. Achteruit wil er niet altijd in één keer in.

Wat bevalt niet?

- Dingen die kapot gegaan zijn of niet goed werken. Niet allemaal even hinderlijk, maar stuk voor stuk ongewenst. In willekeurige volgorde:

1. GPS foutmelding in infotainment bij vrieskou (garantie).
2. LEDs in achterlichten, geheel nieuw achterlicht nodig.
3. Idem, nu de andere kant.
4. Speling in stuurhuis, geheel vervangen (coulance, nog duur).
5. Gat in katalysator door uitzetten/krimpen (bekend probleem).
6. Verminderde werking katalysator, vervangen.
7. Knipperlichten die bij warm weer geen geluid meer maken (PSA ding).
8. Roest op dak onder de achterklep.
9. Distributieriem die onverwacht geen autoleven meegaat (garantie).
10. Aircocompressor zweet olie.
11. Pookhoes scheurde (niet erg, ware het niet dat ze niet goedkoop zijn).
12. Olieverbruik van circa 1 liter op 5000 km.

Conclusie:

Fijn autootje, maar kwalitatief een stuk minder dan de 206 die ik ervoor had. Ik sla het nieuwe model 208 daarom over, hoe mooi ook. Tijd voor iets Aziatisch.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren
Sub-reacties inklappen

Er zijn nog geen reacties geplaatst.