Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 82 (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 208 Active 1.2 PureTech 82 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Zeven jaar in bezit
- 107.000 km
Een korte samenvatting van zeven jaar 208-rijden.
De auto nieuw gekocht in de zomer van 2012. De driecilinder 1.2 was nog zo nieuw dat er geen demo's beschikbaar waren. Proefgereden met andere motoriseringen en de koop gesloten met inruil van mijn toenmalige 206.
Wat bevalt?
- De i-Cockpit, dus een klein stuurtje waar overhéén je naar de tellers kijkt. Briljant concept wat mij betreft.
- Geluidsniveau en rijcomfort. Prima geschikt voor lange afstanden snelweg.
- Geluidskwaliteit audiosysteem en iPhone-connectiviteit. Klinkt heel behoorlijk en Bluetooth-connectie volkomen automatisch en foutloos.
- Dashboardconstructie. Zit strak in elkaar, zachte bovenlaag voor wie dat belangrijk vindt, en geen rammels (!).
- Cruisecontrol, wil niet meer zonder.
- Verbruik. Gemiddeld 1:16,3 over zeven jaar, 1:22 mogelijk als je je beperkt tot 80-km wegen.
- Afwezigheid van trillingen, driecilinder-onbalans is goed opgeven danwel gedempt (zie onder).
- Airco werkt na al die tijd nog prima, nooit bijgevuld.
- Gewicht van 935 kg. Goed voor de wegenbelasting en rijplezier.
Wat bevalt minder?
- Motorblok kantelt bij gasaanname en -lossen vanwege soepele ophangrubbers (tegen trillingen). Maakt filerijden rijden wat schokkerig.
- Versnellingsbak. Typisch Peugeot, hakerig, lange slagen, houdt niet van snel schakelen. Achteruit wil er niet altijd in één keer in.
Wat bevalt niet?
- Dingen die kapot gegaan zijn of niet goed werken. Niet allemaal even hinderlijk, maar stuk voor stuk ongewenst. In willekeurige volgorde:
1. GPS foutmelding in infotainment bij vrieskou (garantie).
2. LEDs in achterlichten, geheel nieuw achterlicht nodig.
3. Idem, nu de andere kant.
4. Speling in stuurhuis, geheel vervangen (coulance, nog duur).
5. Gat in katalysator door uitzetten/krimpen (bekend probleem).
6. Verminderde werking katalysator, vervangen.
7. Knipperlichten die bij warm weer geen geluid meer maken (PSA ding).
8. Roest op dak onder de achterklep.
9. Distributieriem die onverwacht geen autoleven meegaat (garantie).
10. Aircocompressor zweet olie.
11. Pookhoes scheurde (niet erg, ware het niet dat ze niet goedkoop zijn).
12. Olieverbruik van circa 1 liter op 5000 km.
Conclusie:
Fijn autootje, maar kwalitatief een stuk minder dan de 206 die ik ervoor had. Ik sla het nieuwe model 208 daarom over, hoe mooi ook. Tijd voor iets Aziatisch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.
Inloggen of Registreren