Peugeot 208 1.4 e-HDi (2013)

autoreview

Signalement

KM-stand laatst115.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Sinds vorige week deze auto in bezit. We hadden met ons gezin een wat oudere 308 en waren opzoek naar een diesel(tje) van een paar jaar jonger. We kwamen op deze 208 1.4 eHDI uit 2013 uit. De Active versie met veel opties. Denk aan Clima, Regensensor, Parkeersensor, Elektrische spiegels, CD speler en navigatie.

Na een proefrit thuis eens wat gegoogeld over het type en kwam al snel op veel verschillende meningen over de 2-tronic semi automaat. Persoonlijk vond ik hem tijdens de proefrit heerlijk rijden dus op mijn eigen ervaring afgegaan. Bij onze dealer de koop rondgemaakt en rij nu sinds een paar dagen trots rond.

Over betrouwbaarheid en zuinigheid kan ik nog niet alles zeggen na een aantal dagen. Wel de tank vol gedaan zodat ik hierover later meer kan vertellen.

Eerste ervaringen zijn erg positief. Hij is inderdaad niet snel en ja de semi-automaat schakelt van de 1 naar de 2 en van de 2 naar de 3 wat traag maar persoonlijk heb ik daar geen problemen mee. De auto voelt degelijk en stabiel aan, je hebt het gevoel een klasse hoger te rijden. Als ik toch een paar kleine nadelen mag benoemen dan zijn dat.

1. De start/stop functie. Wat is die ellendig zeg. Helaas kan je hem alleen per rit uitschakelen. Las een tip over een tandenstoker tussen knopje. Dat helpt inderdaad goed.
2. Wind. Hij is windgevoelig en bij veel wind is dit ook goed hoorbaar.

Bedoeling is om er lekker de komende 4 tot 5 jaar mee rond te rijden. We rijden ongeveer 15000 kilometer per jaar. Dan zou die een stand hebben van 167.000 kilometer.

Zodra er getankt moet worden geef ik weer een update. Samengevat erg tevreden tot nu toe!

Ruim een week verder

  • 92.030 km

Na ruim een week verder even een kort verslag (hierna pas een update bij 100.000 kilometer).

Afgelopen week ruim 300 kilometer gereden met deze auto. Waarvan 50/50 bebouwde kom en snelweg. Ook op de snelweg is dit een enorm fijne auto. Met de cruise op 120 heb je het gevoel veel langzamer te rijden zo stil en zoveel comfort. Het motortje draait weinig toeren en daardoor is het geluid gewoon miniem.

De 2-tronic heb ik aardig in de gaten gekregen. Je moet er een beetje mee spelen. Als je remt voor een rotonde voel je hem op de achtergrond heel zachtjes terugschakelen. Na een paar dagen rijden weet je dan ook precies hoever die is teruggeschakeld en kan je indien goed opgelet vol gas de rotonde weer af. Let je soms niet op dan ga je in de 3e versnelling en dus een stuk trager van de rotonde af maar ook dat is geen ramp. Al met al met ik zeer tevreden over deze automaat.

Het start en stop kan ik niet aan wennen. Het tandenstokertje werkt helaas niet. De knop reset zichzelf elke keer. Vaak zet ik hem toch uit bij elke nieuwe rit, kan niet aan het systeem wennen ondanks het wel snel gaat.

Het multimediasysteem werkt erg goed. Zelf een SMEG update kunnen uitvoeren en via via een navigatie update kunnen downloaden en installeren. (2017-1). De carkit werkt goed en ook streamen van muziek via telefoon (Spotify) gaat probleemloos. Wel zijn de speakers van mindere kwaliteit, kan leuke upgrade nog zijn.

Het verbruik leek me eerst tegen te vallen maar heb kennelijk toch een foute berekening de eerste keer gemaakt. Laatste 299 kilometer heb ik met 14,13 liter diesel kunnen rijden. Dit betekend een verbruik van 1:21,2 wat ik zelf erg netjes vind. Heb daarom de eerste tankbeurt verwijderd uit de verbruiksmonitor en opnieuw gestart.

Mijn volgende verslag is bij 100.000 kilometer. We gaan volgende maand naar Italië, een totale rit van ongeveer 2500-3000 kilometer totaal. Ben erg benieuwd wat de 208 in de bergen doet. Verwacht wel wat meer handmatig te rijden maar we zullen zien! Het verbruik zal dan ook wat stijgen door gewicht van bagage en een grote dakkoffer.

Ruim 8000 kilometer verder

  • 99.883 km

Nog ongeveer 120 kilometer en dan mag mijn 208 de 100.000 kilometers aantikken. Dan heb ik in 4 maanden tijd ruim 8000 kilometer mogen rijden met deze nieuwe aanwinst.

Ik had beloofd een update te geven over mijn ervaringen als ik de ton had gehaald dus bij deze. (bijna dan)

Afgelopen bouwvak voor het eerst met deze auto naar het buitenland geweest, Italië om precies te zijn. Daarvoor moet je de prachtige Alpen trotseren en dat ging erg goed! Ondanks zijn 68pk heeft de 208 het geen enkele keer moeilijk gehad om boven te komen, eigenlijk ging het met het grootste gemak. Dit had ik vooraf niet kunnen voorspellen en ben ik erg blij mee. Het verbruik lag natuurlijk wat hoger dan wat je normaliter rijdt. Dit is vooral te wijden aan de dakkoffer en volgepakte kofferbak. Het verbruik kwam op 1:18 ongeveer, nog een zeer acceptabel getal als je het mij vraagt.

In de tussentijd heeft de auto zich goed gehouden, enige defect dat ik kreeg nog in Nederland was een achterlicht defect, dit bleek het led gedeelte te zijn en moest dus worden vervangen. Gelukkig onder garantie want volgens monteur kost een unit als deze al snel € 150,00.

Na 8000 kilometer kan ik zeggen zeer tevreden te zijn over de 208. De gerobotiseerde automaat went snel en de auto is heerlijk stil door lage toerental. Ook het navigatiesysteem is erg gebruiksvriendelijk en erg accuraat. Heb ik dan toch nog nadelen? Jazeker, de stoelen! Aan de stoelen erger ik mij behoorlijk. Ze blijken toch echt wel veel te zacht te zijn. Als je van wat sportief rijden houdt vlieg je van links naar rechts want steun heb je niet. Als ik hier nog wat voor zou kunnen verzinnen heel graag. Tja en dan toch de start/stop, die blijft vreselijk. Het probleem met dit systeem is dat die de motor al uitschakelt alvorens je stil staat. Helaas kan je het niet permanent uitschakelen.

Samenvattend ben ik erg tevreden met deze auto. Gemiddeld hier in Nederland rijdt ik 1:21 en dat is toch wel erg prettig. Ik hoop dan ook nog jaren plezier te kunnen hebben van deze auto.

Kleine update

  • 104.000 km

De laatste update was van 5000 km geleden. De auto bevalt nog steeds erg goed, ook met deze koude omstandigheden geen technische problemen. Wat me opvalt is dat het verbruik met winterbanden en de koude omstandigheden behoorlijk stijgt. Gemiddeld zit ik nu op 1 op 18.5.

Samenvattend nog steeds tevreden.

Kleine update

  • 115.100 km

Na bijna 16 maanden rijden kan ik wel iets meer vertellen over de 208. Ondertussen hebben we bijna 24000 kilometer met deze auto gereden. De auto heeft kortgeleden een grote beurt gekregen bij de dealer. Daar kwamen nog wat aandachtspunten naar voren die met toch wel tegenvallen voor een jonge auto als deze.

1. De uitlaatsteun zat weer los. Voor de 3 keer gelast sinds aankoop.
2. Als je over klinkerwegen rijdt bonkt er iets in het onderstel.

Dat laatste punt constateerde ik de afgelopen maand. Het blijkt dat de stuurkogel links speling heeft. Advies is het vervangen van beide kanten en opnieuw uitlijnen. Gevolg, bijna 500,00 euro aan reparatiekosten. Hierover bij de dealer waar ik de auto gekocht heb wel mijn beklag gedaan maar helaas geen reactie.

Verder merk ik nog wat zaken op. Het geluid van het knipperlicht werkt af en toe niet. Door dan een keer hard onder het stuur te slaan doet die het weer, vreemd!

Dan even over het rijden. De auto rijdt goed en ook dit jaar weer met het gezin richting Oostenrijk gegaan. De auto trekt dit goed ondanks zijn lage vermogen. Wat wel een dingetje was, filerijden op een vals plat stuk. De gerobotiseerde automaat kan hier moeilijk mee omgaan. Met als gevolg stinkende koppelingsplaten en schokkend wegrijden. Doordat je zelf niet kan spelen met een koppeling is dit een onprettige situatie.

In de zomer met airco aan rijdt de auto niet zo voordelig als in het voor- en najaar. Het lijkt erop dat de airco een behoorlijk aandeel heeft in het verbruik van de auto.

We gaan hopelijk nog een aantal jaartjes door maar de steeds onverwachte uitgaven voor onderhoud staan me wel tegen. Totale kosten inclusief grote beurt en nieuwe banden (erg snel!!!!) is in 16 maanden € 946,00. Dan heb ik de aanbevolen reparatie van de stuurkogels á € 475.00 niet meegerekend.

Samengevat valt het onderhoud me tegen voor een redelijke jonge auto als deze. De grote beurt was bij aflevering kennelijk niet gedaan. Het antwoord was hij krijgt bij aflevering de beurt die het nodig heeft.

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.