Peugeot 207 SW XS 1.6-16V VTi (2008)

autoreview

Peugeot 207 SW XS 1.6-16V VTi (2008)

Signalement

Uitvoering207 SW XS 1.6-16V VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf12.865 km
KM-stand laatst12.865 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 4.372 km

Na maanden wikken en wegen toch voor de SW gekozen. Na zéér slechte ervaringen met een nieuwe 206 XS in 2000, 2001 en 2002 toen overgestapt naar Ford. Naar volle tevredenheid 6 jaar mee gereden. En toen was daar ineens de 207 SW. De auto is precies groot genoeg, (wij zijn maar met z’n tweeën) en is een stuk praktischer dan de Focus.
We hebben de auto sinds een dag of drie en de eerste indruk is uitstekend. Ondanks de kleinere motorinhoud en het hogere gewicht is de auto kwieker dan de Focus. PK’s ietsje meer (5) koppel is gelijk (160 Nm) aan dat van de Focus. Wel draait de Peugeot iets meer toeren, maar dat ervaar ik niet als hinderlijk. De motor heeft ook onderin genoeg bij te zetten. De auto blijft ook bij hogere snelheden mooi stil. Één ding valt wel op t.o.v. de Focus: Bij stevig optrekken produceert de Peugeot een roffel. Klinkt mij in ieder geval sportief in de oren. De lichte besturing bij lage snelheden was wel erg wennen, net als de langere slagen van de pook. Over het verbruik kan ik niets zeggen.
Wat betreft de uitvoering hebben we dus voor de XS gekozen. Wat sportiever dan de andere uitvoeringen. We hebben er het e.e.a. aan extra’s op laten zetten: Lichtmetaal, het aluminium pakket, donkere achterportierramen, deze ook elektrisch laten maken, climate control, licht en regensensor, autom. dimmende binnenspiegel, cruise control, middenarmsteun, spatsierstukken, dorpelbeschermers en een trekhaak. Een lekker complete auto dus. Ook heb ik een PDA houder van Brodit geplaatst. Ik heb dit zelf gedaan en dat was kinderspel. Voor de Brodit producten geldt: Kost wat maar dan heb je ook wat. ESP vond ik op een SW niet van al te groot belang en gezien mijn rijstijl zal ik het niet gauw missen. Wat ook heel goed bevalt is het glazen dak. Wat een lichtinval. Alleen maakt de auto iets meer herrie als het blinderingsscherm ingeschoven is. Logisch, het stof zal gegarandeerd bijdragen aan de geluidsabsorptie.

De kleur is Gris Shark, een poetskleur, maar we wilden na de licht grijze Focus eens wat anders. Met name de aluminium kleurige accenten van de auto komen goed uit op deze donkere kleur.
Dashboard zit stevig in elkaar en er zijn mooie materialen gebruikt. Wat wel opvalt is de reflectie van het sierraamwerk van de middelconsole in de voorruit. Gelukkig zit die op een niet hinderlijke plek achter de binnenspiegel. De stoelen zijn prima. Ik meet 1.81 mtr en ik heb méér dan voldoende steun en hoofdruimte. Of ik al de optimale zithouding gevonden heb moet nog blijken op de eerste lange rit.
Wel gaan de voorportieren iets minder ver open dan bij de Focus, maar dat is verder niet hinderlijk. De kofferruimte is groot en praktisch. Ik kan er meer spullen in kwijt dan in de kofferruimte van de Focus. De hoedenplank is nog even wennen. Die blijft nu op z’n plaats als de klep open is. En dat is bij een hatchback niet zo. Wel jammer is het ontbreken van een volwaardig reservewiel. Van de andere kant genereert het wel weer een hele rits opbergvakjes onder de bodemplaat. Elk nadeel heb z’n voordeel zal ik maar zeggen.

Tot zover de eerste ervaringen en indrukken met onze SW. Hopen dat ie’ net zo goed is als de Focus. Als dat zo blijkt te zijn hebben we een prima en vooral praktische auto gekocht.

Voor wat de waarderingen betreft: Die zijn natuurlijk nog niet objectief, maar ik moest wat invullen... Bij de volgende update meer over verbruik en prestaties en natuurlijk over de betrouwbaarheid.

Update:

Eerste tank gebruikte de auto gemiddeld 7,6 ltr op 100 km. Voorwwar geen slecht begin. Een opvallend ding: Als ik mijn zonnebril graag kan ik het display in de middenconsloe met geen mogelijkheid aflezen. Inmiddels de verlichting op z\'n felst: geen verbetering. Maar eens navragen of dit een bekend probleem is.
Verder lijkt de startmotor bij de eerste koude start te blijven hangen. Na die eerste start doet ie\' het gewoon goed. Ik kijk dit nog even aan.
De stoelbekleding heeft zitvouwen langs de beenwangen. Ik krijg een déja vu van mijn oude 206... Wel trekken ze na verloop van uren weer weg, maar ik heb de indruk dat hier een garantiegevalletje aan het ontstaan is. Ik blijf het bijhouden...e u op de hoogte houden.

Update september 2008:

Inmiddels zitten er ruim 4300 probleemloze kilometers op de teller. Het verbruik heeft zich enigzins gestabiliseerd op 6,8 ltr/100 km. Zeer net verbruik dus. Één van de dingen die mij wel opvallen is het schrapende geluid bij koude start. Net alsof de startmotor blijft hangen. Volgens de dealer is dat de oliepomp. Ik blijf het raar vinden en ga er extra aandacht voor vragen als de auto voor de laatste afleverpuntjes terug naar de garage moet. Dat gaat volgende week gebeuren. Heeft zolang geduurd omdat er een nieuwe rugleuning voor de achterzitting uit Frankrijk moest komen. Tevens zal er gekeken worden naar de slechte afleesbaarheid van het infodisplay midden op het dashboard. Ook na het bijstellen van de verlichting blijft dat naadje. De voorstoelzittingen blijven ook een aandachtspunt. Na een vergelijk in de showroom met een twee jaar oude premiere uitvoering met ruim 60000 km op de teller moest de verkoper ook toegeven dat de plooien in mijn zittingen er eigenlijk niet hoorden te zitten. Die van de premiere waren nog zo strak als een biljartlaken. Het lijkt erop dat het schuim van de wangen van de stoelen in mijn auto zachter is, waardoor de plooien ontstaan.
Over de hele linie genomen ben ik zeer tevreden tot nu toe. Zeker gezien mijn zeer slechte 206 avontuur van 8 jaar geleden. Perfect is de auto niet, maar komt wel aardig in de buurt.

PROBLEMEN

  • 4.372 km

Ik heb de auto te kort in mijn bezit om al problemen tegen gekomen te zijn. Wél staat de auto op dit moment bij de dealer om enkele aflever-missers te verhelpen: De hulpkoppeling van de trekhaak ontbreekt, er komt een nieuwe stootstrip in de achterbumper, één dorpelbeschermer zit scheef en de overeengekomen kentekenplaten met opgelegde letters komen erop. Door een communicateifoutje heb ik nu gestanste platen en die wil ik niet... Meer hierover binnenkort in mijn Dealer-review.

Update:
De probleempjes zijn op één na allemaal opgelost. De dorpelbeschermer was niet voorradig en is besteld. Komt goed dus.

Update september 2008:

Geen schokkende dingen. Olieverbruik is 0. En alle andere twijfelpuntes worden boven al nader toegelicht.

update januari 2009

  • 12.865 km

We zijn inmiddels wat kilometers verder. En ook wat ervaringen. Allereerst het positieve nieuws: brandstofverbruik is prima; ongeveer 7.0 op de 100. Helemaal niet slecht. Ook het olieverbruik is nog steeds 0. Top. Het oliepompje blijft na de start nog steeds even schrapen. Misschien gaat het ooit nog weg.

Ook wat mindere ervaringen: Bij kouder weer bokte de motor als deze koud was. Na een km of 2 was het weg. Bleek een bekend probleem en na een software-update was het probleem verholpen.
Na ruim 9000 km begonnen de remmen een schurend geluid te maken: Er bleek een fout in het frictiemateriaal van de achterblokken te zitten. Vervangen en opgelost.

Dan de bekleding: Dit is inmiddels een discussiepunt geworden; de dealer geeft toe dat het er niet uit ziet en ook ben ik niet de enige met dit probleem. Peugeot Nederland wil er echter niets aan doen. Dikke pech voor mijn dealer want hij is de verkoper en ik houd hem verantwoordelijk. Inmiddels doet mijn rechtsbijstandverzekering op de achtergrond mee en er licht een voorstel mijnerzijds bij de dealer. Mocht dit niet tot een oplossing leiden dan gaat alles naar de rechtsbijstand.

Voor de rest ben ik nog steeds erg tevreden over het comfort van de auto. Dat is gewoon prima. Super stoelen en snufjes als automatisch licht en wisser wil ik niet meer missen. Wordt vervolgd.

bkledingsproblematiek

  • 12.865 km

Nu al een antwoord op mijn klacht! Welnu, men is bereid om er iets aan te doen, alleen zit er een addertje onder het gras. Ik had als optie "stoelen opvullen" aangedragen, daar willen ze wel aan meewerken, ECHTER moet ik zelf al het voorwerk doen -expertise onderzoek, prijsopgave etc.- én ik doe afstand van de fabrieksgarantie die op de voorstoelen zit. En daar ga ik dus niet mee akkoord! Er zitten iets teveel kabels, airbags en sensors in die dingen. Dat risico is mij te groot. Maar weer even ruggespraak houden en dan zien we wel weer verder. Wordt vervolgd...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.