Peugeot 207 SW Sportium 1.6 VTi (2011)

autoreview

Peugeot 207 SW Sportium 1.6 VTi (2011)

Signalement

Uitvoering207 SW Sportium 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst193.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn 207 SW

  • 30.000 km

Afgelopen zomer gaf de turbo van mijn 206 SW 1.4HDI de geest.
Omdat hij toch binnen het jaar weg zou gaan is er besloten deze maar niet meer te laten repareren.

Omdat er snel een nieuwe auto moest komen is er door mijn werkgever besloten dat het een 207 SW 1.6VTI in Sportium uitvoering moest worden. Deze was namelijk in voorraad bij de dealer. Ik kon nog kiezen uit een zwarte of een grijze.
Ik heb gekozen voor de zwarte.

De Sportium uitvoering:
pluspunten:
- Mooie 16" velgen
- sportieve details aan binnen- en buitenkant
- Airco
- Cruise control
- alle ramen elektrisch

minpunten:
- Geen glazen dak
- handmatige airco
- geen parkeersensoren
- geen speakers in de achterdeuren

Na 1,5 week werd de auto afgeleverd met trekhaak voor de caravan.

De eerste indruk was erg positief.
Ruime auto en erg vlotte motor. Zeker in vergelijking met de 206 die ik hiervoor had.
Hij stuurt erg licht bij lage snelheden. Dit went snel. Op hogere snelheden stuurt de auto voldoende zwaar.
De vering lijkt iets stugger dan in de 206, maar is zeker niet hard geveerd. Dit merk je vooral als je iets te hard over een drempel rijd.
De cruise control werkt goed en de instelbare begrenzer is ideaal bij trajectcontroles.

Het neusje is wat moeilijk in te schatten, maar dat went wel.
Zicht schuin naar achteren is met parkeren waardeloos door de dikke schuine stijl bij de achterste zijruit.

Binnen is alles eenvoudig, maar netjes afgewerkt. Voor mij zitten alle knopjes wel op een logische plaats.
Veel mensen hebben iets aan te merken op de hendels van de cruise control en de radio, maar ik vind ze prettiger dan knopjes op het stuur.
De kwaliteit van de standaard radio valt absoluut niet tegen.
De intervalstand van de ruitenwissers is, net als in de 206, snelheidsafhanelijk. Leuk bedacht, maar in de praktijk zou het handiger zijn als je zelf de intervalsnelheid kon regelen. Voor een stoplicht gaat hij bijvoorbeeld uit.

Ik heb inmiddels zelf een setje parkeersensoren ingebouwd.
Ook heb ik speakers in de achterdeuren geplaatst. Vreemd dat die weggelaten zijn, want de kabels lagen er wel gewoon.
In de kofferbak miste ik de 12Volt aansluiting. Deze heb ik ook zelf aangelegd.
Op de radio is de USB/IPOD box van Peugeot aangesloten.
De bediening van de Ipod werkt goed, maar had wat sneller mogen werken.

Na een tijdje rijden zijn er toch wat kleine ergernissen.
De sportstoelen zitten harder dan die in mijn 206 en geven mijn rug onvoldoende steun.
Bijna niemand schijnt dit probleem te hebben met de 207, dus kan dat ook aan mij liggen.
Dit heeft mij doen besluiten om een stoel op maat te laten maken.
Deze wordt binnenkort geplaatst.

De motor is dus best pittig, maar maakt helaas veel toeren.
Bij 120 - 130 op de snelweg is hij duidelijk hoorbaar. Hier begin ik me steeds meer aan te storen.
Misschien dat ik nog eens kijk of daar iets aan te doen is.

Het verbruik is wat aan de hoge kant. Waarschijnlijk komt dit mede door het gewicht van de auto.
Over alle kilometers tot nu toe heb ik een gemiddelde van 1:12,5.
Nu doe ik niet echt moeite om zuinig te rijden en rijd ik dagelijks op een 130 stuk van de A2.
Ik denk dat 1:13,5-14 wel haalbaar is bij een meer beheerste rijstijl.

Al met al ben ik wel tevreden met deze auto.
Problemen heb ik verder nog niet gehad, maar verwacht ik ook niet bij deze kilometerstand (17000)

Update (30000Km)
De aangepaste stoel heeft niet geholpen. Het is dus wel duidelijk dat het probleem niet bij de 207 ligt, maar bij mij.

Inmiddels heb ik zo'n 3500Km met een caravan van +/- 950Kg achter de 207 gereden.
De 1.6VTI motor krijgt de caravan goed van zijn plaats. Optrekken gaat best vlot.
Op vlakke wegen en met weinig tegenwind is de 5e goed bruikbaar bij een snelheid van 100Km/u. Loopt de weg iets op dan moet er snel teruggeschakeld worden naar zijn 4.
De schakelindicator is handig om te zien of je alweer verder kan naar zijn 5. Het is alleen wel jammer dat hij het niet aangeeft als je terug moet schakelen. Zeker met de cruise control aan had ik weleens laat in de gaten dat de snelheid terug begon te lopen in zijn 5.
Al met al geeft de auto voldoende prestaties om met een niet te zware caravan Europa door te reizen.
Het verbruik lag wel vrij hoog. Met caravan ongeveer 1:8

Solo begint de auto zuiniger te worden. (mede door iets rustigere rijstijl)
Waar ik de eerste maanden gemiddeld 1:12,5 reed zit ik nu tegen de 1:14.
Bij ruim 30000Km per jaar levert dat toch een leuke besparing op.

Verder heb ik nog steeds geen problemen met de auto. Binnenkort krijgt hij zijn eerste beurt. Ik verwacht hier geen gekke dingen.

Update

  • 36.000 km

De eerste onderhoudsbeurt heeft zoals verwacht geen bijzonderheden aan het licht gebracht.
Er is wel een of andere massakabel vervangen uit voorzorg. Onderdeel van een terugroepactie.

Ik heb inmiddels wel het nadeel ondervonden van het missen van een reservewiel.
Deze auto is standaard uitgerust met een compressor en een reparatievloeistof in plaats van een reservewiel. Waarschijnlijk wegens gewichtsbesparing, want de ruimte is er gewoon voor een reservewiel.
Zo'n compressor lijkt leuk, maar als je je band echt kapot rijd heb je hier niets aan.
We hebben toen Peugeot Assistance gebeld. Deze was er erg snel midden in de nacht.
Omdat wij op weg waren naar Schiphol heeft de chauffeur de auto meegenomen en ons afgezet op het vliegveld. Na de vakantie konden wij op kosten van Peugeot een taxi nemen naar de dichtstbijzijnde dealer waar mijn auto gerepareerd weer klaar stond.
Behalve de nieuwe band hoefden we niets te betalen voor deze service.
Goed geregeld bij Peugeot!

Om dit voor een volgende keer te voorkomen heb ik alsnog een reservewiel, krik en wielsleutel aangeschaft.

Kleine update

  • 47.750 km

Na 47750km zijn de originele voorbanden op. Er zit amper 2mm profiel op de Energy Savers.
Het lijkt mij zeer netjes dat ze nu pas op zijn. Zeker gezien het vrij hoge gewicht van de auto.
Ik laat ze dan ook deez week vervangen door hetzelfde type band.

Laatst is onder garantie een deurrubber vervangen. Bij harde regen sijpelde er wat water naar binnen aan de passagierskant.

Verder geen problemen met de auto.

defecte bobine

  • 64.000 km

Ik zou willen dat het anders was, maar moet toch een probleem melden met mijn 207.

Tijdens de rit naar een vakantiepark kreeg ik op de autobahn ineens een motorstoring. Eerst dacht ik nog aan een loze melding, maar al snel bleek dat de auto veel vermogen miste.
Daarop heb ik de eerste parkeerplaats bezocht en de motor afgezet. De koeling bleef loeien. Ook na een nieuwe start bleef de storing en liep de motor niet lekker.

Om een lang verhaal kort te maken. De Duitse dealer in Trier concludeerde dat de bobines defect waren samen met enkele bougies. Omdat ze daar enkel Duits spraken en wij niet alles goed begrepen heb ik maar betaald en vertrouwd dat het wel goed zat.
Terug in Nederland dit voorval wel gemeld bij mijn garage omdat de auto net buiten de garantie was en enige coulance wel terecht leek. Ze waren vooral verbaasd over de bougies omdat die 1,5maand daarvoor bij een grote beurt door hen vervangen waren.
Toen voelde ik mij wel opgelicht in Trier.

Uiteindelijk heeft mijn dealer een groot deel van de kosten vergoed. De bobines voor een deel en de bougies volledig.

Verder niets dan lof over Peugeot Assistance.
Zij hebben mijn auto op laten halen op het vakantiepark, een kostenloze taxi geregeld naar Hertz en daar een huurauto klaar laten zetten.

Update

  • 92.000 km

Na 89.000Km had de auto 4 nieuwe banden nodig. Best netjes, want de voorbanden waren pas 1 keer vervangen tussendoor en de achterbanden waren nog de originele.

Ook moesten de remblokken voor vervangen worden. Ik weet niet zeker of dit al eerder gedaan is.

Helaas begint het olieverbruik behoorlijk toe te nemen. Dit blijkt een bekende kwaal van dit type motor.
Het laatste jaar begon het met 1 liter op 10.000Km, maar ondertussen zit ik al rond de 1 liter op 7.500Km. Volgend de garage is dit normaal bij deze motor en niets om zorgen om te maken.
Later deze week volgt de 90.000Km beurt.

Update

  • 96.500 km

Na ruim 90.000Km heeft de auto weer een kleine beurt gehad. Hierbij zijn helemaal geen problemen gevonden, behalve aanlopende remblokken, maar die had ik niet lang daarvoor bij een bandenzaak laten vervangen, dus ligt daar de fout en niet bij de Peugeot dealer.

Na enkele jaren gisteren voor het eerst weer eens voluit gegaan op de Autobahn. De topsnelheid is exact 190 echt Kilometers per uur (GPS). Harder kan hij echt niet omdat hij begrensd is qua toeren. Dat hoor je goed omdat hij ineens echt ophoudt met versnellen.
De auto voelt bij die snelheid nog steeds heel stabiel. Het verbruik is dan wel 1 op 5.

Probleemloos

  • 138.123 km

Het is alweer een tijd geleden dat de laatste update is geweest. Dat komt omdat er eigenlijk niets te melden is.
De auto is sinds de laatste update probleemloos.
Geen gekke kosten bij de onderhoudsbeurt. Alleen de opmerking dat de remmen vervangen moeten worden bij de tussentijdse controle. Deze controle laat ik nooit uitvoeren, en had al bij 135000Km moeten gebeuren. Voorlopig remt hij nog prima. Misschien ook wel doordat ik de laatste tijd meer lange afstanden rijd waardoor de remmen iets minder hoeven te doen.
Olieverbruik is wel iets meer geworden, maar volgens de dealer nog altijd ruim binnen de marge.
Ongeveer 1 liter op 4000Km. Door de MyPeugeot card kost tussentijds bijvullen niets.

Nog steeds probleemloos

  • 153.246 km

Bij ruim 152000Km heeft de auto weer een kleine beurt gehad.
Naast nieuwe remmen en het advies voor nieuwe banden is geen enkel probleem met de auto geconstateerd.
Op naar de 180000 beurt

Toch wat problemen

  • 173.456 km

De laatste maanden zijn helaas niet geheel probleemloos geweest.
Het begon op een dag met een remstoring. Deze kwam en verdween bijna meteen weer tijdens het rijden. Dat diverse keren op dezelfde dag. Daarna begon hij steeds slechter te schakelen om vervolgens vast te komen zitten in z'n achteruit versnelling.
Pechhulp maar gebeld en deze heeft de auto weggebracht naar een dealer.
Deze constateerde dat de cilinder van de koppeling lek was.
De remstoring komt doordat de remclilinder uit hetzelfde vaatje olie tapt en het niveau dus te laag was geworden.
Nieuwe cilinder laten plaatsen en voor relatief weinig geld was hij weer in orde.

Nadat dit opgelost was weer een paar maanden gereden zonder problemen.
Tot een paar weken geleden de auto met koude motor heel erg begon te stotteren bij het optrekken in lage toeren.
Na diverse garagebezoeken (konden geen fout vinden in het systeem) zijn uiteindelijk de bougies en bobines vervangen waarna de problemen gelukkig weer weg zijn.
Bij dit onderzoek werd terzijde wel geconstateerd dat de multiriem en pulley van de waterpomp droogtescheurtjes hadden. Deze dus ook maar laten vervangen.

Op naar de 200.000Km

Einde 207 voor mij

  • 193.500 km

Door verandering van werkgever heb ik afscheid moeten nemen van de 207.
Ik moest wel een privé auto kopen nu, maar wist al direct dat ik de 207 niet over wilde nemen.
Sowieso was ik er na 6 jaar wel op uitgekeken, maar de combinatie van hoge kilometerstand, niet al te zuinig verbruik, aankomende vervanging koppeling en het hoge geluidsniveau op de snelweg, waaraan ik mij altijd gestoord, heb waren de voornaamste redenen om voor iets anders te gaan.

Nu rijd ik een Clio IV estate DCI uit 2013.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.