Peugeot 207 Féline 1.6-16V Turbo (2007)

autoreview

Peugeot 207 Féline 1.6-16V Turbo (2007)

Signalement

Uitvoering207 Féline 1.6-16V Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst83.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 71.000 km

Ervaringen

Na 2 jaar in een VW Golf V gereden te hebben had ik behoefte
aan een wat vlottere sportiever ogende auto. Daarnaast wou ik er wat betreft
kilometers en bouwjaar ook weer op vooruit gaan. Na diversie proefritten uiteindelijke
gericht op zoek gegaan naar een 207 in Feline uitvoering. De Feline uitvoering
is standaard vrij compleet en beschikt standaard onder andere over de 1.6 THP
motor, panorama dak, half lederen bekleding, parkeersensoren, bi-zone climatronic en 17” lichtmetalen wielen.

Voor aanschaf las ik pp internet dat de 1.6 THP motor
geplaagd wordt door problemen met de distributie set en dat vroeg of laat alle
THP motoren hier mee te maken krijgen. Daar later meer over. Met deze
informatie durfde ik dit alleen aan door de auto bij een Peugeot dealer te
kopen met een jaar garantie.

Na wat zoek werk uiteindelijk een 207 Feline gevonden bij
een dealer in de omgeving. Na een proefrit en offerte was ik verkocht en de
auto ook. De auto zag er optisch strak uit en de vorige eigenaar was er zuinig
op geweest. Hij had ook een af fabriek JBL geluidssysteem aangeschaft.
Fantastisch wat een geluid daar uit komt.

De 1.6 THP motor is een fantastische motor als hij het doet
(zie problemen). Al 240nm koppel bij 1.400 toeren en 150 pk geven je een goede
duw in de rug als je het gas intrapt. Ook zuinig rijden is mogelijk. Bij een rustige
rijstijl rijd ik gemiddeld 6,8l/100km wat niet tegenvalt. De motor is ook erg
stil. Ik mis niet de 6e versnelling die we in onze golf wel hadden.
Bij 120 km/h is er nauwelijks motorgeluid hoorbaar. Nadeel is wel dat de motor slecht
oppakt bij lage toeren. Stapvoets weg rijden in 2 resulteert zeker bij een
koude motor in bokken.  Veel
terugschakelen naar de 1e versnelling dus.

De koppeling gaat erg zwaar. Gecombineerd met het slecht oppakken
bij lage toeren is het geen prettige auto om file mee te rijden.

De wegligging is sportief. De 207 Feline is straks afgeveerd. Voordeel is dat je erg hard door de bocht kan
maar ook iedere hobbel in het wegdek voelt.

De auto beschikt over een glazenpanorama dak. Dit geeft erg
veel licht in de auto en een mooi zich naar boven. Het dak is niet te openen
maar wel af te sluiten door er een paneel voor te schuiven. Dit moet je ook
niet vergeten te doen wanneer je de auto op een zomerse dag parkeert. Met de
zon erop wordt het snel warm.

Problemen

Zoals gezegd heeft 1.6 THP een achilleshiel wat betreft
distributie problemen. Het betreft een tandwiel die de
distributieketting aandrijft. Dit tandwiel is niet spelingsvrij op de krukas
gemonteerd. Gevolg hiervan dat de distributietiming "van tijd" raakt.


De vorige eigenaar heeft al 2x een nieuwe
distributie set laten monteren.  Er is
zelfs na 40.000 km een geheel nieuw motorblok in gekomen om het probleem op te
lossen op kosten van Peugeot Nederland. Bij aflevering heeft de dealer weer preventief
een gemodificeerde distributie set gemonteerd waarmee de problemen opgelost
zouden moeten zijn.

Ondanks deze acties begonnen na 4 dagen de auto
in het bezit te hebben de problemen al. Opeens geen vermogen meer tijdens het
rijden. Terug naar de dealer. Deze heeft de auto een week gehad en diverse
sensoren en een elektropomp van de turbo vervangen. De distributie was
verrassend genoeg in orde.

Enkele dagen na deze reparatie weer geen vermogen.
Auto weer terug naar de dealer. Conclusie na contact met Peugeot Frankrijk: “te
arm brandstof mengsel”. Een software update van het motor management zou de
oplossing moeten zijn. In eerste instantie was ik sceptisch maar het probleem
is sindsdien niet meer voorgekomen en de motor loopt probleemloos.

Verder waren de gasveren van de kofferbak
versleten. Daarnaast een sterretje in de vooruit.

Alle mankementen zijn zonder morren onder
garantie verholpen. Tot op heden top-service van de Peugeot dealer.

  • 83.000 km

Inmiddels zijn we 12.000 km verder sinds mijn originele review. In deze periode heeft de Peugeot zich ondanks zijn valse start verrassend goed gehouden. Ik heb geen enkel motorisch probleem gehad.

Gemiddeld brandstofverbruik 7,1/100km
(zomers rond de 6,9 en in de winter 7,3)
Olie verbruik over 12.000 km 0,2l (5w30)

Ongemakken:

De auto mist een 6e versnelling. Deze is echt nodig. Bij 120 km/h draait de bak in 5 circa 3.500 toeren. Dit is niet nodig met 240nm koppel. Verder beperken 5 versnellingen de topsnelheid. Op top lijkt hij de begrenzer in te lopen in plaats van dat de koek op is.

De bi-zone climatronic is niet in een keer te wijzigen wat betreft temperatuur. Je dient dus bij een temperatuur wijziging altijd twee keer de temperatuur te wijzigen.

Het panoramadak geeft een fantastisch uitzicht en veel licht in de auto. Op zonnige dagen wordt de auto echter een broeikas. Het raam vooraf dichtschuiven is dan verstandig.

Problemen:

Banden:
De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk een periode met een te lage banden spanning gereden. Bij de originele platte banden (205/45 R17) heeft dit snel tot gevolg dat de buitenste randen van het loopvlak scheef afslijten. Hierdoor de voorbanden moeten vervangen.

Bandenspanning sensoren:
De auto beschikt over Bandenspanning sensoren. Deze zitten ingebouwd in het ventiel. De sensoren staan als kwetsbaar bekend en dit heb ik zelf ook ervaren. Tijdens het oppompen van de banden brak spontaan een ventiel af. Een nieuwe sensor incl. montage en inleren kost volgens de dealer € 190. euhhh, dan maar met de hand de spanning controleren.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens