Peugeot 206 XS 1.6-16V (2001)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 XS 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Peugeot 206 kocht ik nieuw in 2001. Naast de velen standaard extra’s die deze auto biedt, heb ik hem laten afleveren met een sunroof. De 206 XS 1.6 16v is een leuke en sportieve auto met veel extra’s in vergelijking met andere merken tegen een gelijke of meer prijs. De 110 pk levert goede prestaties en de 16v zorgt ervoor dat de motor lekker rustig loopt. De zuinigheid van de motor valt mij alles mee, 1 op 16 is zeker te halen. Helaas geen standaard ABS en dat had zeker wel gemogen voor een auto van bouwjaar 2001. Van buiten is het een sportieve auto om te zien. Dit wordt nog eens benadrukt door de standaard lichtmetalen velgen. De XS heeft maar 3 deuren wat inhoudt dat wanneer je achterin wilt zitten je de voorstoelen naar voren moet klappen. De instap naar achteren is niet ruim maar wel te doen. Van binnen is de auto ook zeer compleet. Goed overzichtelijk daschbord. Nadeel zijn o.a. de bedieningsknoppen van de elec. bedienbare ramen. Deze zitten in het middenconsole achter de handrem. In het portier had handiger geweest maar alles went. Nadeel is verder dat, voor de wat langere persoon, een goede zit moeilijk te krijgen is. Je zit al snel met je armen te ver van het stuur af of met je benen te dicht tegen het stuur aan. Een in diepte verstelbaar stuur had uitkomst geboden. De zit achterin is niet ruim maar voor kleine personen en kinderen voldoende. De kofferruimte is voor het type auto voldoende. Je merkt wel dat voor het vervoer van grotere koffers of bv. eem kinderwagen, je al snel een deel van de achterbank moet neerklappen. In mijn auto is het sunroof een leuke extra waarmee je ook nog eens door het dak heen kan kijken. Helaas is het ook bij deze Peugeot zo dat je al vrij snel kraakjes en rammeltjes gaat horen, hoort denk ik bij Franse auto’s. Verder zijn de lampjes moelijk te vervangen. Hier he je echt tijd en geduld voor nodig bij deze auto. Qua onderhoudskosten valt de 206v erg mee. Hierbij heb ik de kosten voor de mankementen niet meegerekend.

Samengevat is de Peugeot 206 XS 1.6 16v een leuke sportieve auto om te zien. Biedt veel extra’s in vergeleiking met andere merken.

Helaas is de kwaliteit van de 206 mij erg tegengevallen. Veel mankementen die niet bij een nieuwe auto horen. Zowel de dealer als de importeur geven weinig medewerking om problemen op te lossen is mijn ervaring.

PROBLEMEN

De 206 werd door mij nieuw gekocht en na 4 jaar heb ik er nu 100.000 km mee gereden.

* Vrijwel vanaf het begin begon het sunroof te kraken. Peugeot is op de hoogte van het probleem maar kan/wil het niet verhelpen. Door de tijd heen heb ik gemerkt dat het dak temperatuur gevoelig is en dus bij kou meer kraakt dan bij warmte.

* Na ongeveer 5000 km een tikkend geluid vanuit de motor. Dealer wist niet wat het was en ook de expert van de inmporteur kon het niet plaatsen. Uiteindelijk is het na de 1e beurt overgegaan.

* Na 40.000 km koppakking moeten vervangen. Hoort natuurlijk niet bij een auto met zo weinig km’s. Helaas maar 1 jaar garantie dus wordt er een coulance regeling getroffen. De importeur geeft weinig coulance en is ook niet echt klantvriendelijk geweest.

* Na 42.000 km Draagarm + stabilisatiestang (beiden) voor vervangen. Ik hoorde een hard bonkend geluid vanuit de voorwielen komen en het bleek te gaan om de stabilisatiestang. Ook hier weer een coulanceregeling moeten treffen. Peugeot is op de hoogte van het probleem maar schijnt het niet blijvend te kunnen verhelpen. Uiteindelijk heb ik in 4 jaar tijd tot 3 keer toe de stabilisatiestangen moeten vervangen en 2 keer de draagarmen moeten vervangen.

* Na 50.000 km storing boordcomputer. De brandstofmeter deed het niet meer of begon verkeerde informatie te geven. Dit is kosteloos verholpen.

* Na 70.000 km Koelvin vervangen. De koelvin maakte plotseling een raar geluid. Net alsof hij aanliep. Bleek dus ook zo te zijn en liep op een gegeven moment ook vast.

* Over de 4 jaar heen viel het mij op dat de 206, H7 lampjes lust. Meer dan regelmatig moeten lampjes vervangen worden. Helaas zijn de H7 lampjes niet de goedkoopste. Daar komt bij dat je geduld moet hebben om ze te vervangen. Hier is een niet al te makkelijke constructie voor bedacht door Peugeot.

* Kraken. Dit hoor je vaker van Franse auto’s en ook de 206 is hier geen uitzondering op. Jammer want je gaat je er soms aan ergeren.

* 90.000 km tempratuurmeter buitenlucht. Deze geeft nu standaard een tempratuur van onder nul aan.

* Verder zijn er de dingen geweest die te wijten zijn aan normale slijtage.

- Banden
- Radiator (door steen een lek)
- Deel uitlaat
- Binnenkort de distributieriem

Al met al heeft de 206 mij veel geld gekost door de 4 jaar heen. Iets wat je niet direct verwacht als je een nieuwe auto koopt. Mijn ervaring met de dealer en importeur zijn slecht tot zeer slecht te noemen. Door een dealerreorganisatie van Peugeot ben ik mijn eigen dealer kwijtgeraakt. Iets wat de service niet ten goede komt. De kwaliteit is mij tegengevallen en ik adviseer alleen een 206 te kopen als je garantie krijgt en laat hem voor de koop keuren bij de ANWB. Evt. mankementen komen dan al aan het licht. Ga voor een Leeuwekeur garantie want aan de 6 mnd Bovag heb je zeker niet genoeg.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.