Peugeot 206+ XS 1.4 (2011)

autoreview

Peugeot 206+ XS 1.4 (2011)

Signalement

Uitvoering206+ XS 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf235.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Groffe diamant vindt eigenzinnige eigenaar

  • 250.000 km

Hoi!
Deze review bestaat uit drie delen: de periode van gedachte tot aanschaf tot en met de aanschaf zelf, de periode waarin ik de auto heb gehad en voor wie deze auto geschikt is.

Context (waarom had ik deze auto?):
Een goede vriend van mij kocht in een impuls een Suzuki Baleno naast zijn Mazda MX-5 NA. Op het moment dat hij dat deed, zat ik in een periode waarin ik mij enorm verveelde. Ik wilde graag mijn handen vuil maken, maar mijn auto op dat moment had al genoeg van die handen gezien en werd er niet beter op (ik maakte veel meer kapot dan beter). Ik haalde inspiratie uit de keuze van mijn maat en koos ervoor om een hobby auto ernaast te nemen. Deze moest aan belangrijke eisen voldoen: niet te veel wegen, leuk om mee te rijden en goed om aan te klooien.

En zo ging mijn zoektocht van start. Ik had een excelsheet gemaakt met allemaal kanshebbers: Fiat Seicento sporting, Fiat Grande Punto, Ford Streetka, Volvo 480, Peugeot 106 sport, Toyota Paseo... toffe auto's, maar er was altijd een reden waarom ik er niet aan toe kwam. Verkocht op de dag dat ik ernaartoe wilde, slecht exemplaar, slechte stoelen, noem maar op. En opeens schoot me te binnen: de 206 is toch een goede auto?
En zo kwam ik bij deze rode rakker uit. Ondanks dat deze een van de laatst gebouwde 206jes is (productie stopte in 2012) was het autootje er slecht aan toe. Hij stond heel zielig achterin op een parkeerplaats van een fancy dealer als inruilkoopje. De blanke lak liet los en het koelvloeistof reservoir was leeg (voorbode?). Voor €1100 naam ik hem mee, eigenlijk nog steeds te veel maar ik was verblind door rode glorie.

Sinds de aanschaf:
Het zou algemeen bekend moeten zijn dat de Peugeot 206 de beste peugeot ooit gebouwd is. Er zijn wereldwijd 8,3 miljoen exemplaren verkocht. Dat betekent: goedkope onderdelen!
En zo ging ik bestellen. Stickers, richtingaanwijzers, bekerhouders, noem het maar op. Aan het einde van de rit stond de teller op 1600 euro. Dit kwam deels door twee dure reparaties. Een was de einddemper van de uitlaat. Deze was lek, kosten: 300 euro. Daarnaast had een wiel veel speling, dit bleek de stuurkogel te zijn. Kosten: 300 euro. Al dat andere geld zat in accessoires en onderdelen die ik er zelf onder heb gezet.

Comfort:
De stoelen die bij deze uitvoering komen, zitten verschikkelijk slecht. Je krijgt na 30 minuten al rugpijn waar je u tegen zegt. Deze heb ik direct vervangen met lederen stoelen uit een 206 CC. Deze zitten ongelooflijk lekker en is een must voor elke 206+. Op de sloop heb ik een setje voor 60 euro op de kop getikt.
Het stuur is in hoogte verstelbaar, maar niet in "lengte", hij kan niet naar je toe. De zitpositie was voor mij met bijna gestrekte armen, omdat ik redelijk achterover leun. Ik hoor anderen soms ook hierover klagen, dus houd hier rekening mee bij een proefrit.
Het rijdcomfort van deze auto is veel te goed voor de prijs. Je zou denken dat er niks te beleven valt met deze auto, maar dit is de leukste auto waar ik ooit in heb gereden. De vering is relatief slap, dus de auto helt wat in bochten, maar je kan steile drempels met 60 nemen en de auto juicht dit toe. De auto veert een keer diep neer en herstelt direct, bizar. Nu ga ik je niet aanraden om dit te doen, maar het is wel mogelijk ;).
De banden geven duidelijk aan waar de grens van de auto is, dus als je luistert kun je bochten met een leuke snelheid nemen en de auto sleurt je er sowieso doorheen!
Wat betreft snelwegen: de auto maakt precies 3000 toeren bij 110 op de teller. Het is wat luidruchtig, maar niets schokkends voor een auto uit het kleine B-segment. De radio kan altijd iets harder. Er zijn 206jes met cruise control geleverd maar die zijn zeldzaam, dus het is ouderwets autorijden op de snelweg.

Verbruik:
Ik heb het verbruik nooit gemeten, maar ik gok dat je op ongeveer 1 op 15 zit met gemixt gebruik. Dat is niet zuinig, maar ik kom zo nog terug op de motor.

Versnellingsbak:
De auto schakelt goed, met een grote maar. Mijn maat omschreef de pook als "een slappe lul", want deze heeft belachelijk veel speling in elke versnelling. Ondanks dit gaat hij makkelijk in de versnelling en blijft hij daar zitten. Het schakelen is dus roeren in een grote pan soep, maar ondanks dat schakelt hij toch best prima. Peugeot eigenzinnig.

Interieur:
Het interieur is een mengelmoesje van 206 en 207. Het 207 interieur is veel serieuzer dan de 206, dus dat moet je smaak zijn. Voor de rest is het een basale auto: er zit een airco in, elektrische ramen en redelijk verstelbare stoelen, maar daar blijft het bij. Geen cruise, geen automatische lampen, geen infotainment scherm, geen armsteun, enzovoorts.

Alles is wel degelijk gebouwd. Natuurlijk is er veel plastic aanwezig, maar het is geen slechte plek om te zijn. De achterbank is krap voor de meeste volwassenen, maar het is ruimer dan de hedendaagse peugeot 208/opel corsa.
De kofferbak is verrassend groot. Je kan hier makkelijk 4 kratten kwijt. Ik heb er zelfs twee kleden van 2,30 meter in vervoerd!

Onderhoud:
Dit is een lang verhaal. Om bij het meest serieuze punt te beginnen: de 1.1 en 1.4 8V zijn ijzersterke motoren, maar ze hebben een zwak punt: de koppakking. In het hoekje zitten de koelvloeistof- en oliekanalen te dicht bij elkaar, waardoor olie in het koelwaterkanaal lekt. Dit heeft elke 206 met deze motor gehad, of gaat het krijgen. Het grappige is: hiermee kan je heel lang doorrijden. Het probleem is dat je koelwatersysteem na 5000 kilometer erg vies is, maar als je hem een paar keer spoelt met demiwater, dan heb je voor 8 euro aan water een schoon circuit en kan je weer 5000 kilometer door. Zelfs dit hoeft niet eens, want het blok is onsterfelijk, maar voor "peace of mind" heb ik dit wel gedaan.

Voor de rest:
Deze auto vreet accu's op, vraag me niet waarom. Deze had ik al vervangen en is laatst weer vervangen.
Na hem een grote beurt te hebben gegeven, dus alle filters en bougies en motorolie, reed het autootje weer als een zonnetje. Ik heb ook de remblokken en stab.stangen vervangen, maar dat wilde ik gewoon doen, ook al was het niet nodig. Nadat dit was gedaan is het een onderhoudsarme auto en vraagt hij alleen om oliebeurten en banden.

Hoe is het afgelopen met mijn 206?
Het is leuk om twee auto's te hebben, maar ook duur. Ik hield minder geld dan ik wilde over, dus moest de auto weg. Uiteindelijk heb ik hem aan een kennis verkocht uit de buurt, dus af en toe zie ik hem nog rondrijden.

Voor wie is zo'n peugeot 206?
Als je een eerste of goedkope auto zoekt, met de intentie om van A naar B te komen, maar meer zoekt dan een aygo, pixo of alto, af en toe wil karten met de auto en het durft om niet te luisteren naar die oom die constant verkondigt: "Franse auto's zijn slecht!", dan is de 206 wat voor jou! Met zijn tijdloze ontwerp (de carrosserie is tussen 1998 en 2013 nauwelijks veranderd!) en leuke karakter is het de ideale reispartner voor een bewuste, sobere, nuchtere koper. Als je geen kopzorgen wilt, kijk bij je testrit dan goed naar het koelwaterreservoir en bij de uitlaat om te peilen of de koppakking al kapot is. Ik raad ook de kleur rood af, want hierbij valt het meest op dat de blanke lak van peugeot destijds bij de action was besteld. Ook komen doffe koplampen veel voor, want iemand dacht dat het een goed idee was om ze van plastic te maken, de soort die verkleurt in de zon, waar een auto zich 90% van de tijd zich bevind.

In conclusie:
Dit is een zeer ondergewaardeerde auto voor de prijs. De citybugs (aygo) overschaduwen het bestaan van deze auto, ten onrechte vind ik. Deze auto's zijn zeker niet perfect, maar de problemen die ze hebben zijn snel of goekoop te verhelpen of kunnen genegeerd worden. 8,3 miljoen verkochte exemplaren en Iran die ze nog heel lang heeft gebouwd moet ook wel een signaal afgeven. Sleutelen aan deze auto is vaak heel simpel en hier leer je enorm veel van.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.