Peugeot 206 SW One-line 1.4 (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 SW One-line 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 119.500 km |
Tegenvaller
- 119.500 km
Reden aankoop:
Ben altijd fan geweest van de 205. Daarvan heb ik er een viertal gereden en vooral de 5 deurs is heel praktisch en vind ik echt een mooie klassieker. Spoort als een trein, rijdt comfortabel, heeft genoeg ruimte en is zuinig in verbruik.
Van de 205 is er nooit een station versie geweest en toen ik de kans kreeg om een goed onderhouden 206 SW 1.4 over te nemen van een eerste eigenaar (familie) met slechts 115.000 km op de teller vond ik dat een heel aantrekkelijk idee.
Mijn vorige auto was een Mercedes A-klasse, ook met 1.4 motor, was van 2001 en had al bijna 3 ton op de teller. Ik vond die vrij hard geveerd, saai in het rijden en de 206 sw sprak mij qua ontwerp meer aan. De 206 SW was 5 jaar jonger en bovendien lees je in veel autotests - ook in die van Autoweek- dat de rijeigenschappen van de 206 prima en boven elke twijfel verheven zijn. Niets stond mij nog in de weg om zo'n 206 eens uit te proberen.
Hoe bevalt de 206 SW?
Rijden/ comfort:
Als je de reviews van de autopers moet geloven het belangrijkste pluspunt van de 206 (SW). Ik had al een paar keer in de 206 SW gereden voordat ik hem overnam en het was me al opgevallen dat hij sportief aanvoelde. Hij stuurt lekker, gaat heel gemakkelijk bochtjes door en ligt stevig op de weg. Ik vond het heel vertrouwwekkend aanvoelen en keek ernaar uit om vaker achter het stuur te zitten.
Nu ik de auto alweer bijna een jaar gebruik moet ik echter concluderen dat hij te stevig gedempt is. De SW is steviger gedempt dan de berline uitvoeringen en het resulteert in een hobbelig, stoterig weggedrag. Echt NIET comfortabel en of je er nu een korte of lange rit in maakt, ik ervaar het als vermoeiend. Zelfs op de snelweg ben je je bewust van iedere oneffenheid of golving in het wegdek en dat ben ik van een Peugeot niet gewend. Je gaat constant op en neer in je stoel, het is de minst comfortabele auto die ik tot dusver gereden heb. De A klasse was welliswaar stoterig op lage snelheid in combinatie met korte oneffenheden maar op de snelweg was het een comfortabele km-vreter vergeleken bij de 206 SW.
Een ander punt van kritiek verdienen de stoelen en de zithouding. De stoelen zitten in eerste instantie best lekker maar ondersteunen de (onder)rug niet echt goed waardoor je met een veel te gekromde, bolle rug achter het stuur zit. Ook de zithouding vind ik verre van optimaal, ik ben maar 1,82m en toch staat het stuur te ver van me af, zou hem liefst verder naar me toe halen. Helaas is hij alleen in hoogte verstelbaar. Ik ben altijd blij als ik na een uurtje rijden de rug weer even kan strekken door rechtop te staan en een wandelingetje te maken. De stoelen zijn niet rampzalig maar die van een 205 ondersteunen en zitten gewoonweg een stuk beter.
Motor/ verbruik:
Van een 1.4 kun je niet teveel verwachten maar het zou in principe genoeg moeten zijn voor een auto van ongeveer 970 kg. In de bijna 250 kg lichtere 205 was de 1.4 een heel fijne motor maar in de 206 SW gaat het maar net. Ik schakel meestal door bij 2500 tpm maar eerlijk gezegd begint de motor daarboven pas goed te trekken. Tot 100 km/h blijft het motorgeluid bescheiden, bij 120 km/h maakt de motor al 3400 tpm en klinkt hij hard door in het interieur.
Het is ook zeker geen zuinigheidswonder; ik ben een rustige rijder, schakel dus vaak al bij 2500 toeren op naar de volgende versnelling en kom toch maar tot een gemiddeld verbruik van 1:13,5. Met de 205 1.4 reed ik gemiddeld 1:16 dus dat vind ik een best groot verschil, zelfs als je het extra gewicht van de 206 SW in ogenschouw neemt.
Onderhoud/ betrouwbaarheid:
De onderhoudskosten zijn goed! De auto lijkt heel betrouwbaar te zijn. De eerste eigenaar heeft er in de afgelopen 12 jaar tijd alleen een nieuw stabilisator stangetje in hoeven te laten zetten (60 euro incl. montage), en de koppeling (drukgroep) is bij 105.000 km vervangen.
Voor de koppeling vind ik dat aan de vroege kant, maar ik rijd nu wel met een zo goed als nieuwe koppeling rond. Volgens de garage is de koppeling een zwak punt bij de 206 maar wel een van de weinige zwakke punten.
Verder heeft de auto altijd trouw zijn beurten gehad, zijn distributiesnaar en multispanrol ook rond de 100.000 km vervangen (normaal onderhoud) en zijn er al eens nieuwe remblokjes op gegaan. De auto heeft nooit electrische storingen of mortorproblemen gehad. Na overname heb ik de auto APK laten keuren en daarbij is alleen een steun van de benzinetank getectyleerd vanwege wat roestvorming, verder geen gebreken geconstateerd. De achterdemper is nog de originele en is ook wat roestig, maar lekt nog niet dus die laat ik er nog onder hangen.
Kortom alles bij elkaar helemaal niet slecht voor een auto die toch al 13 jaar gebruikt wordt. Afgezien van de vroegtijdig vervangen koppeling zou ik de 206 als zeer betrouwbaar willen kwalificeren.
Kwaliteitsbeleving:
Komend van de Mercedes A vielen meteen alle rammeltjes op. Daar had de A helemaal geen last van, maar de 206 rammelt uit alle portieren en ook bij de achtergordels (achter het plastic waar de gordels in verdwijnen). De knoppen die je omhoog moet trekken om de achterbank om te klappen zitten niet meer goed op hun plaats (verdraaid en los van de stof) maar werken wel. Valt me tegen omdat ik weet dat de eerste eigenaar de bank echt niet vaak plat heeft gehad. Het plastic van de deuren en het dashboard doet wat goedkoop en hard aan maar ziet er na al die jaren wel nog helemaal netjes en krasvrij uit. De stoelen zien er ook nog helemaal goed uit, geen slijtageplekken of ingezakte delen.
De ventilator vind ik vrij rumoerig, die is in de laagste stand al heel goed hoorbaar. Alles went, maar ik weet nog dat je die in de Mercedes helemaal niet hoorde. Ook het motorgeluid is in de 206 veel beter hoorbaar, er lijkt zo goed als geen isolatie in te zijn verwerkt. Hetzelfde geldt voor de banden, die hoor je gewoon harder dan ik van al mijn vorige auto's gewend ben. Ik kan dus aanraden banden te gebruiken waarvan bekend is dat ze weinig geluid produceren. Momenteel gebruik ik Vredestein Quatrac 5 banden en die zijn relatief stil.
De auto zit nog goed in de lak en het plaatwerk roest nergens. Wel is het plaatwerk erg dun en gevoelig voor kleine putjes en deukjes.
Samenvattend vind ik de kwaliteitsbeleving niet echt hoog. Alles voldoet en blijft er goed uitzien, maar indruk maken doet het niet.
Praktisch gebruik:
De extra laadruimte van de SW bevalt me wel, het blijft een kleine auto maar je kunt achterin best het een en ander kwijt, zeker met de achterbank neergeklapt. Je kunt ook de passagiersstoel naar voren klappen waardoor ook lange latten e.d. erin passen. Ook is het achterruitje apart te openenen zodat je ook daar evt. lange dingen uit kunt laten steken, zonder dat je de hele achterklep open hoeft te laten staan. Of je kunt er kleine dingen door in de achterbak leggen, maar ik gebruik het ruitje eigenlijk nooit.
De beenruimte op de achterbank houdt niet over maar voor middelgrote volwassenen en zeker voor kinderen gaat het prima.
Conclusie:
Ziet er leuk uit, stuurt fijn, is betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Het comfort en het verbruik vallen echter behoorlijk tegen. Ik blijf de auto rijden vanwege de betrouwbaarheid en de lage onderhoudskosten en neem de stugge vering maar voor lief. Bij de koop van een volgende auto zijn comfort en verbruik wel punten waar ik extra op ga letten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.