Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2000)

autoreview

Peugeot 206 GTI 2.0-16V (2000)

Signalement

Uitvoering206 GTI 2.0-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst93.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot - 206 GTI 2.0-16V

  • 93.000 km

Ik heb m al 4 jaar, maar goed, toch maar ns een keer een review schrijven, misschien ter lering ende vermaeck voor sommigen onder ons.

Ik wilde dus iets snellers dan een Nissan Maxima 2.0 V6 waar bij stevig doorstampen het verbruik al richting de 1:8 ging. Prima auto hoor, maar meer op comfort dan op snelheid gericht. Aangezien m'n laatste lease auto een peug 206 1.6 16v was en ik daar erg tevreden over was, ns bij Peugeot gaan shoppen voor een gebruikte GTI. Heb die gevonden bij autobedrijf Van Hunnik te Veenendaal. De auto heeft schade gehad want de motorkap zit niet helemaal horizontaal meer... rechts zit ie ongeveer 5 mm hoger dan links. Maar daarom was hij ook goedkoper dan een vergelijkbare auto. Voor de rest was de schade vakkundig gerepareerd. Mede op advies van iemand die er verstand van had, nam ik, na een fijne proefrit, de gok.

ERVARINGEN:
Alhoewel de motor eigenlijk een gewone 2.0 16v is die ze zowat in iedere Franse auto hangen is de auto door het lage gewicht een lekker bommetje :) 95% van de auto's op de weg blijf je voor en het is altijd weer lachen om de lease-tdi'tjes beteuterd achter te laten bij het stoplicht. Wegligging vind ik goed. Het onderstel is gemaakt voor die auto en alhoewel t allemaal best nog wel wat strakker kan is t voor mij voldoende. De motor zet bij flink optrekken een beetje een keel op maar dat hindert me niet zo. Boven de 180 wordt ie een beetje licht in de neus. Verder dan 220 op de teller heb ik m tot nu toe niet gehad en dat is ook wel zo'n beetje de top als je de tellerafwijking meetelt. Alhoewel je door de vrij korte wielbasis dan wel je knuistjes aan het stuur moet houden is die snelheid goed vol te houden en het wordt geenszins onveilig. De motor wordt alleen wat warm na n tijdje :)
Verder wat rammeltjes en kraakjes in het interieur... maar t ding is al 11 jaar oud, heeft schade gehad dus je hoort me niet klagen. Ik stoor me er niet aan.

UITRUSTING:
De vorige eigenaar heeft niet bezuinigd op opties. Er zit volledig leren bekleding in en automatische airco. Voor de rest de gebruikelijke prut zoals mistlampen, elektrische ramen/spiegels, 6 airbags, boordcomputertje... Helaas is de cd wisselaar er met versterker er 2 jaar terug uit gejat samen met nog 6 auto's in mijn wijk toen :( Aangezien ik aan t sparen ben voor n andere auto en geen geld meer wil uitgeven laat ik het maar zo.

KOSTEN:
De onderhoudskosten liggen, zeker als je alles bij de dealer laat doen, vrij hoog. Nou heb ik ook een pittige rijstijl en ik bezuinig niet op bandjes dus ik ben er ook voor een deel zelf schuldig aan. Je koopt niet een GTI om er vervolgens op eieren mee te rijden.
t Is gewoon, de onderdelen zijn wat duurder. Bandjes en remschijven zijn wel redelijk standaard als ik m voor een beurt wegdoe. Laatste keer moest er een nieuwe einddemper op want die was doorgeroest.
Het verbruik ligt bij mij zo rond de 1:10. Verzekering is bij mij zo'n 50 euro/maand, all risk. Ik heb inmiddels al zo'n 10 schadevrije jaren opgebouwd, daardoor laag in kosten.

PROBLEMEN:
Het ding heeft t eigenlijk 1x echt af laten weten, maar dat zag ik al zo'n beetje aankomen. De drukgroep van de koppeling was kapot, gevolg, kon niet meer schakelen en t ding moest afgesleept worden. Nou was ik een paar weken daarvoor ook naar de Nurburgring geweest met wat vrienden... heb daar n paar rondjes gemaakt waarbij ik t ding niet ontzien heb dus ik denk dat t daar wel iets mee te maken had :) De remmen moesten ook vervangen worden. Alles bij elkaar n dure grap van ong. 1500 eur. Ik ben niet meer met de eigen auto naar de Ring geweest sindsdien.

Verder eigenlijk weinig echte problemen. De uitlaat was scheef gaan hangen waardoor het achterste deel tegen de plastic bumper aan kwam en daar wat wegsmolt. Een paar keer wat onverwachte controle lampjes aangehad... maar dat had te maken met elektrische storingen en bleek loos alarm. Eigenlijk best betrouwbaar, zo'n 206. In de winter ook, starten = lopen.

CONCLUSIE:
Fijn autootje voor je geld. Lekker vlot en veel luxe. Uiterlijk vind ik ook precies goed, voor mij geen gtc bumpers en een konijnehol als uitlaat. Ik laat m lekker standaard.
Technisch is het ding verder prima en er zit nog geen ton op, maar binnenkort toch naar iets anders (lees: snellers) kijken. Technisch is het ding overigens nog prima. De 2.0 16v van PSA is een goed blok.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.