Peugeot 206 Gentry 1.4 (2001)

autoreview

Peugeot 206
Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206Peugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 Gentry 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn ervaringen met de Peugeot 206 zijn over het algemeen positief. Ten eerste vind ik het design van de auto zeer aantrekkelijk, na al die jaren dat het model op de markt is, ziet het er nog steeds fris en jeugdig uit.

Verder is de auto goed uitgerust in verhouding tot zijn prijs. Toen ik deze auto kocht konden er nog een aantal leuke opties worden uitgezocht tegen redelijke prijzen (bijv. ECC voor Eur 227,-).

Helaas is de achterbank vrij klein waardoor het niet echt aan te raden is om met volwassenen op stap te gaan die dan achterin moeten zitten. Het is voor kinderen beter uit te houden. De bagageruimte is ook niet overbemeten, maar wel met een handig spannet tegen de rugleuning van de achterbank. Deze zorgt ervoor dat kleine spulletjes (bijv. paraplu) netjes op hun plaats blijven zitten.

Een ander klein minpuntje is toch wel het zicht door de binnenspiegel. Door de aflopende daklijn is deze niet goed af te stellen. Ik (1,80m) kan niet ver genoeg naar achteren kijken en moet dus ook goed in mijn buitenspiegels kijken. De bestuurdersstoel staat dus ook in de laagste stand voor mijn gevoel te hoog.

De wegligging is heel erg goed voor elkaar, wanneer je een mooie bocht ingaat blijft hij prima op koers.
Het benzineverbruik is redeljk, zeker wanneer je regelmatig probeert om als eerste weg te zijn bij een verkeerslicht.

Nu het buiten weer warmer wordt en de airco niet alleen meer hoeft te warmen komen er vreemde geurtjes uit de ventilatieroosters. Na een aantal minuten is dit weer over, maar in het begint toch wel zeer hinderlijk te worden. Hier moet bij de eerst komende servicebeurt naar gekeken worden. Ook hoor ik nu een rammeltje in de achterklep, het lijkt alsof de ruit ergens contact maakt met het stalen frame van de klep.

De auto is in september 2002 voor zijn 30.000 km beurt geweest en dat viel reuze mee. Behalve de normale beurt moest alleen het luchtfilter en het wisserblad van de achterwisser vervangen worden.

Binnen enkele weken gaat de auto voor een tussencontrole naar de garage. Dat zal weinig aan het licht brengen, hij heeft me sinds de vorige beurt niet in de steek gelaten. Het enige wat nu begint op te vallen is dat het linkerportier begint te kraken. Het lijkt wel alsof de deur tegen de deurpost aan schuurt (kan niets vinden). Dit moet dus worden opgelost. Tevens laat ik er dan een middenarmsteun in plaatsen.

Sinds 28 mei heb ik een middenarmsteun in de auto, wat erg aangenaam is. De arm kan lekker rusten op de steun en daaronder zit een prettige bak om flink wat klein grut in op te bergen. Ook gelijk nog de 45.000 km beurt laten uitvoeren zonder enige op- of aanmerking.

Eind juli/begin augustus op vakantie geweest naar Frankrijk en in die twee weken ruim 2500km gereden. Op de terugweg was het erg warm 42 graden. Gelukkig deed de airco goed zijn werk.

Het is nu half november en ik waardeer de 206 nog steeds, ook al rijd ik er niet meer elke dag er meer in, dat doet mijn vrouw nu. In februari/ maart gaat hij weer naar de garage voor een beurt en zijn 1e APK, hij is dan bijna 3 jaar oud.

Update 25/02/04; De auto is gisteren voor de 60.000km beurt geweest samen met de APK. De voorste draagarmen zijn onder garantie vervangen wegens speling. Ook de voorste schokbrekers moeten vervangen worden maar die hadden ze niet op voorraad.

Intussen is het eind augustus 2004 en ben ik nog steeds tevreden met de auto. De 80,000 grens komt in zicht alsmede een volgende onderhoudsbeurt. De kosten zijn mij in de afgelopen 3,5 jaar erg meegevallen. Helaas heeft de auto vorige week schade opgelopen aan de voorkant. Op de voorganger gebotst bij verkeerslicht door aquaplaning.

Tijdens de afgelopen vakantie in Oostenrijk heeft de auto zich prima gedragen, totaal geen moeite met de bergweggetjes en vele bochten. Op de Duitse autobahn zelfs even 190 gereden (wel heuvel af).

***Update 29-8-05
Ik heb deze auto nu van mijn zoon overgenomen als 2e auto. De kosten vallen erg mee, tot nu toe alleen APK i.c.m. een kleine beurt. Rijdt nog steeds erg prettig

PROBLEMEN

Helaas zijn er in de eerste weken wat kleine probleempjes geweest aan de auto. Na twee weken wilde de passagiersstoel niet meer in zijn normale stand terugkomen. Zodra je tegen de leuning aan ging zitten, klapte de leuning achterover. De stoel is toen in zijn geheel vervangen.

Een week daarna had de auto een onverklaarbare motorstoring en heeft de auto een aantal dagen bij de dealer gestaan.

Weer een maand later lag er onder de bestuurdersstoel een bout die onder de stoel vast hoort te zitten. Er zijn toen nieuwe geleidingrails voor mijn auto besteld (wat ruim een maand duurde) Uiteindelijk zijn de geleidingsrails voor beide stoelen vervangen.

Verder ben ik niet tevreden over de dealer en zijn service. De keren dat ik naar de garage ben geweest vanwege defecten e.d. werd ik erg lang in de wacht gezet. Na een paar keer vragen hoe het met mijn auto stond kwam er wat vaart in. De keer dat ik terug ging voor de kapotte bestuurdersstoel werd ik weer de weg opgestuurd zonder te vertellen dat het onderdeel besteld zou worden (nogal slordig).

Tijdens de 30,000 km beurt aangegeven dat de bestuurdersstoel (weer) defect was. Het onderdeel is besteld en moet 6 (!) weken wachten voordat het vervangen kan worden. Begin stilaan moe van te worden van de problemen met de stoelen en de dealer.

De laatste set geleidingsrails voor de bestuurdersstoel hebben niet het gewenste effect. Ik ben weer terug gegaan naar de dealer, het schijnt nu zo te zijn dat de verstelhendel van de stoel te hoog staat. Ze moeten daar onderdelen voor bestellen (zoals gewoonlijk). Ik ben benieuwd hoelang ik nu moet wachten. De werkplaatsmedewerker wenste niet naar mijn stoel te kijken en meldde doodleuk dat ik maar aan de stoel moest schudden na gebruik (zo dat de stoel in de vergrendeling valt).

Na deze mededeling heb ik een uiterst verontwaardigde en boze brief aan Peugeot Nederland gestuurd. Als reactie kreeg ik geeneens excuses, alleen dat na overleg met de dealer het probleem nog eens serieus bekeken wordt. Begin december nog langs geweest en uiteindelijk heeft men besloten om een nieuwe stoel te bestellen. Het is nu half januari en nog steeds geen nieuwe stoel...

Eindelijk! De stoel is binnen bij de dealer. Snel een afspraak gemaakt en sinds 28 januari heb een hele nieuwe bestuurdersstoel. Hij functioneert nu naar behoren.

Afgelopen weekend (02/02/03) motorstoring gehad. De motor hield verschrikkelijk in. De volgende morgen bij de garage langs geweest en ze hebben de computer uitgelezen en de tijdelijke foutcodes verwijderd. Nu rijdt hij weer als daarvoor. Dit euvel was binnen een halfuur opgelost.

Sindsdien zijn er geen problemen meer geweest aan mijn auto. Ik heb nog wel onenigheid gehad met mijn dealer en Peugeot Nederland over de afhandeling van de problemen rond de stoelen die ik heb gehad. Er werd hier niet serieus mee omgegaan en heb vervolgens besloten om de auto in onderhoud te doen bij een andere Peugeotdealer in een andere regio. Gelukkig is de dealer wel klantvriendelijk en attent.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.