Peugeot 108 TOP! Allure 1.2 PureTech (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 108 TOP! Allure 1.2 PureTech |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 2.960 km |
Review Peugeot 108 Allure Top! 1.2 PT
- 2.960 km
Vanaf 15 maart rijd ik rond in mijn 4-deurs Peugeot 108, uitvoering 1.2 PT Allure Top, French Blue.
Half juni staat de teller op 3000 km dus tijd voor een review.
Mijn vorige auto was een rode Peugeot 106 kid, een perfecte auto, zonder noemenswaardige problemen. Toch heb ik na bijna 20 jaar gekozen voor een 108.
Ik roep wel aldoor al dat ik nooit meer zo’n goede als de 106 zal krijgen, maar we gáán er voor!
Qua ruimte heb ik echt wel in moeten leveren, vooral in de kofferbak. Dit scheelt best veel, en met mijn standaard “nood’-kistje helemaal, die erg onvoordelig moet staan.
Uiterlijk
Qua uiterlijk had ik hem niet mooier kunnen kiezen!
De prachtige kleur in combinatie met een zwart open dakje en de mooie (standaard) velgen maken hem zo mooi! Ik heb al heel veel complimenten gehad, en bij de garage wordt er wel eens gevraagd of ze die blauwe 108 nog hebben. Dan worden mensen teleur gesteld want deze is van een klant!
Tijdens vakanties staat hij daar dan ook prachtig tentoongesteld!
De bestickeringen vond ik wel leuk maar dit was voor mij geen optie.
Het is voor mij wel oppassen geblazen dat de tank nu aan de bestuurderskant zit, je moet er rekening mee houden dat je nog fatsoenlijk uit kunt stappen. Dit is echt even wennen want naast je wil ook iemand tanken!
Bekleding
Mooie bekleding, maar bij de Allure kun je geen bekleding kiezen, deze heeft alleen stoffen bekleding “Rayura zwart grijs” of leren bekleding.
De lichtgrijze “wangen” van de voorstoelen zijn besmettelijk, als dit zwart geweest was (net als achter) had het niet misstaan.
De dashboardlijst is niet in French blue, voor mij geen probleem, de rustige kleur die hieraan gegeven is vind ik “minder storend”.
Dashboard
Valt weinig over te vertellen, is een overzichtelijk geheel.
7 inch scherm met navigatie, achteruitrijcamera en belfunctie
Ten tijde van mijn aankoop was er nog geen navigatie voor de 108 leverbaar. We hebben nog gekeken naar andere opties, maar toen kwam de navigatiemodule uit. Deze is dan ook alsnog geplaatst voordat de auto afgeleverd werd.
De navigatie werkt perfect. Deze geeft perfect aan hoe hard je ergens mag rijden (ook op kaartstand). Ook geeft deze aan waar de flitsers staan, óók op kaartstand. LET OP: in sommige landen is deze flitseroptie verboden, hier kun je fikse boetes voor krijgen!!
Het navigeren gaat dus erg goed. Wel heeft de dame soms wat vreemde uitspraken zoals: “rijd de rotonde rond, 1e afslag”, met andere woorden, je rijdt dus niet rond!
Ook wil ze je wel eens anders sturen dan jij zou willen rijden. B.v. Den Bosch Amsterdam zou ik kiezen via Utrecht, zij geeft ook een route via Gorinchem aan. Of, bij Utrecht stuurt ze je van de A2 af een andere snelweg op, en dan iets verderop mag je weer invoegen op de A2! Blijf dus zelf ook opletten!
In de provincie Zeeland heb ik meegemaakt dat ze niet alle wegen meteen herkent. Dan rij je door “niemandsland” en enkele seconden later is er weer een weg onder je auto.
Mogelijk vind je op meerdere wegen lichte hinder, maar de navigatie “pikt je wel weer op”.
Mirrorlink was de reden dat we in 1e instantie verder gezocht hebben naar andere navigatieopties. Hier hoef ik niet op in te gaan, iedereen is er bekend mee denk ik.
Mijn telefoon koppel ik met een betaalapp (Android, mogelijk ook voor Iphone beschikbaar) : “blue tooth telefoonboek” (groen rechthoekje met een blauw-wit blue toothplaatje). Let op: je dient voor de koopversie te kiezen. De gratis versie is om uit te proberen of je telefoon werkt met de app. Gebruik deze niet, want hij verandert je nummers! Op deze manier wordt je dan ook verplicht tot betaalversie, maar dit werkt perfect!
De achteruitrijcamera is zeer handig, maar blijf zelf ook goed opletten. Wel jammer dat de “piepjes” ontbreken.
Diversen
Clymate control: fijne optie, en voor mij vanuit mijn 106 echt een luxe, maar dat geldt voor de hele auto! Met een airco zijn beslagen ramen zó weer glashelder!
Keyless entry en start: wat een luxe!! Je sleutel raak je nooit kwijt wat die zit in je tas of in je zak. Je kunt de auto niet afsluiten als de sleutel er in blijft liggen, dan geeft hij een alarmsignaal.
Rijden in de 108
De luxe was voor mij erg wennen, maar dat gaat sneller dan afwennen!
Ook moest ik wennen aan het nieuwe motorgeluid, de 108 is namelijk een “driepitter”, voor mij maakt hij een soort “dieselgeluid”, waar je wel even mee vertrouwd moet raken.
De 108 1.2 PT is een (voor mij) snelle auto met lekker veel pit. Wat is stuurbekrachtiging fijn zeg!!
Verbruik
Het verbruik laat nog wat te wensen over. Via je 7 inch scherm kun je dit allemaal aflezen overigens.
Het is een 35 liter tank, en met lange afstanden haal ik ongeveer 500 km. Ik heb gezien dat je bij Autoweek je verbruik bij kunt houden en ga dit zeker doen, uitslagen volgen later.
Minpunten
Ik vind het er jammer dat deze zo complete auto geen cruisecontrol heeft, en velen met mij.
Ook jammer dat de knopjes van de raambediening geen verlicht streepje hebben. Dit maakt zoeken naar het knopje in donker lastig als je een parkeerkaartje nodig hebt.
Verder mis ik, zoals eerder vermeld, de piepjes bij achteruitrijden.
Mij valt verder op, dat als ik alleen in de auto rijd en bij een stoplicht moet wachten, ik een rammelgeluid hoor. Dit blijkt van de gordel naast me te zijn die tegen de stoelairbag aan trilt. De gordel naast mij is bij mij dus standaard dichtgeklikt (als ik naast me kijk zie ik de rugleuning naast me ook trillen maar deze zit volgens de dealer goed vast?).
Tip
Maak het jezelf gemakkelijk met de app “mij Peugeot (Android, mss ook voor iPhone maar dat weet ik niet). Het ikoontje is zwart met een blauw rechthoekje (lijn) en een autootje erop. In deze app kun je diverse modellen Peugeots selecteren en vind je alle info over jou Peugeot terug: waar welk lampje voor dient op je dashboard, info over je 7 inch scherm, en diverse andere punten in en buiten je auto.
De app “My Peugeot” (zwart blokje met chromen leeuwtje) : Find my car, onderhoudsboekje, dealers en Peugeot Assistance.
De app “link my Peugeot” werkt (nog) niet voor de 108.
Rijgedrag
De Peugeot 108 is een fijne lichte auto om in te rijden, zoals eerder vermeld, de stuurbekrachtiging is echt erg fijn (ik was dat niet gewend).
Het schakelen vind ik vrij zwaar gaan, zwaarder/stroever dan de 106.
Ik heb in 4 dagen tijd bijna 800 km gereden (kleine vakantie) en merkte wel aan mijn schouder dat ik veel geschakeld had (veel binnen-door-wegen gereden).
Ik had gehoopt dat dit na verloop van tijd wat soepeler zou gaan, maar denk niet dat dit het geval is. Ik kreeg al een opmerking dat dit komt doordat de 108 een driepitter is?
Ik kan hier alleen zelf geen ja of nee op antwoorden.
Is de 108 een aanrader?
JA! Een zéér complete, kleine, prachtig aan te kleden stadsauto, waar je ook met gemak de snelweg op kunt, let op, je rijdt zó 140!
In mijn geval (open dakje) maakt hij natuurlijk wel iets meer lawaai (ook met dakje dicht) dan de versie zonder open dakje…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 108 1.0 e-VTi Active/AIRCO/5-DRS/KM 75.264 NL-AUTO NAP!!
- 2021
- 75.264 km

Peugeot 108 1.0 e-VTi Active Unieke km-stand | Privacy Glass | Eelctrische buitenspiegels | Airco | LM-Velgen
- 2019
- 7.924 km

Peugeot 108 1.0 e-VTi 72pk 5D Active AIRCO | Bluetooth bellen & muziekstreaming | LED-dagrijverlichting | Radio met USB-poort | Elektrische ramen | Centr vergrend
- 2021
- 73.871 km
Lezersreacties (0)
Reageren