Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

autoreview

Peugeot 108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72 (2019)

Signalement

Uitvoering108 TOP! Allure 1.0 e-VTi 72
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf22.777 km
KM-stand laatst64 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De 1e 5000 km

  • 27.750 km

Gekocht bij km stand 22.700 en nu 27.750, leek het mij wel passend om een 1e review te maken van de 108 Allure Top!
Behoorlijke upgrade t.o.v. de 107 XS kan ik wel zeggen.
Ik was al langere tijd op zoek naar deze uitvoering en zat op een zaterdagavond begin januari '22 te werken toen ik een alert kreeg op een specifieke mp query. Afspraak gemaakt met de Louwman vestiging in Schiedam en proefrit geboekt. Weekendje over geslapen en de koop gedaan. Wat zijn mijn ervaringen?
Prima karretje, wel beetje een sjiek zakelijke uitstraling deze 108, geblindeerde achter(zij)ruiten, veel comfort, leder interieur, verwarmde stoelen, climate control, DAB+ radio, BT streaming audio, carkit evenzo nog een hoop toeters en bellen en dan die kleur, zilver metallic, plaatje! En dan natuurlijk dat canvas schuifdakje. Heerlijk, zonnetje op het bolletje. Sunglasses op en gaan, geloof mij, heerlijk, ook in de winter bij polder ritjes en in de stad. Geeft wel wat windgeruis uiteraard, maar is overkomelijk.
Wat kan ik verder zeggen. Het 1.0l 72 pk torretje lijkt mij redelijk los, ofschoon ik dat nog een beetje aan het aftasten ben. Er was ook een 1.2l Puretech van Peugeot. Niet meer leverbaar. De 1.0l is een Toyota motor, een door ontwikkelde Daihatsu. Tank nog E10 en jaag hem nog niet echt flink op in de toeren, ja alleen als de tank nog half vol is, dan ie de 108 ook wat lichter. De 1.0 in de 107 had zijn maximale koppel bij 3600 tpm. Deze flink hoger, rond 4400 tpm. Zou je denken dat het een toeren VVT-I torretje is en dat is ie zeker. Wacht nog even met E5 tanken als de benzine prijs hopelijk weer wat gaat dalen. Dan ga ik misschien ook wat verschil merken qua verbruik. Zit nu op ruim 1 op 19. Waarschijnlijk in de zomer iets gunstiger. Doorpoken en doortrekken in de gears is zeker geen straf als ie warm is. Deze wagen is mijn laatste wagen met verbrandingsmotor. De volgende wordt er 1 op waterstof. Batterij bakken sla ik over. Vreselijke kastijding voor de planeet die hokken. Kost m.i. te veel natuurlijke bronnen, nikkel, accu materialen. Bovendien slopen die Tesla's het asfalt. Rijkswaterstaat klaagt daar ook over zoals bekend. De goede gemoedelijke chauffeurs, het voordeel v d twijfel gevende uiteraard. Leuk zo'n hok voor de geringe relatieve bijtelling. Voor zo lang dat nog op gaat. Dan beter een stekkerloze hybride. Enfin, dit is voor mij nog niet van toepassing maar kan ook nog een tussen fase zijn, b.v. een Toyota Yaris. Daar heb ik onlangs ook in proef gereden en geweldige wagen.
De ruime mobiliteitsvergoeding van mijn werkgever geeft mij een vrije keuze hoe ik mijn (privé en zakelijke) mobiliteit kan invullen.
Ik betaal er deze wagen van en er is ook nog ruimte voor een motorfiets eventueel.
Wat kan ik verder zeggen over de 108 tot nu toe. Prima wagen om van A naar B te komen met redelijke comfort voor een A-segmenter. Op naar de volgende review. ...

2e onderhoudsbeurt 40k

  • 39.996 km

De 108 moest naar de CitybugStore Hoofddorp voor de de beurt / inspectie. Wederom een kleine beurt, interieur filtertje, motorolie en filtertje en nog wat kleinood. Geen bijzonderheden verder. Winter verbruik schommelt tussen 1 op 17,8 en 1 op 20. E10, E5, of Shell V-Power, het maakt allemaal niet echt heel veel verschil. Prima en betrouwbaar karretje en brengt mij comfortabel van A naar B. Op naar de 55k.

Grote beurt

  • 51.222 km

Grote beurt uit laten voeren door Citybug store hoofddorp. Remschijven waren toe aan vervanging. Wel wat snel vond ik. Mijn 107 van 2011 had dit onderhoud pas nodig bij kmstand 80.000. Verder de reguliere filtertjes, motorolie vervangen en overige vloeistoffen check. Achterrem gereinigd en afgesteld. Bij kmstand 49190 heb ik zelf bij een lokale bandenbedrijf er 2 nieuwe Continental Ultra Contact 77H TL zomerbandjes onder laten zetten. De Ecocontact 5 bandjes waren nog niet helemaal op, maat toch maar gedaan. Auto rijd weer super. Benzine verbruik wel iets ongunstiger heb ik het idee met de nieuwe banden voor. Kan aan de bandenspanning liggen. Even afwachten en beetje experimenteren. 1 op 18,9 - 1 op 19,5, E10 peut.

Kleine oh beurt

  • 64 km

Kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren bij Citybugstore Hoofddorp, naar volle tevredenheid. Motorolie, olie filter, interieurfilter, vloeistoffen check en waar nodig bijgevuld. Het plan is dat we komend voorjaar naar Schotland gaan, aldaar behoorlijk wat kms rondtoeren op de planning staat, en dan wil ik er zeker van zijn dat alles in orde is met m'n waggie. Verder weinig bijzonderheden, ware het niet dat de voorruitenwisser is vervangen. Rechts deed ie niet al te best zijn werk meer. Winterverbruik E10 schommelt tussen de 1 op 17,9 en de 1 op 20,5. Ik rijd naast deze 108 Citybug ook nog ongeveer 5000 km op de motor, forensen en leisure / vakantie ritten. Dus met de 108 en mijn boxer Beemer al met al ongeveer 20 k km/jaar.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.