Peugeot 107 XS 1.0 (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 31.800 km |
KM-stand laatst | 122.000 km |
Betrouwbare Citybug
- 53.100 km
Na het veranderen van mijn werkgever waarbij ik een leasewagen had, naar een werkgever waarbij ik een binnendienst functie ging uitvoeren, moest ik zelf weer een auto aanschaffen.
Na een tijdje wat speurwerk te hebben gedaan naar een liefst compacte auto uit het laagste segment maar wel met een 5 deurs koetswerk, viel mijn oog op de Citybugs C1/107/Aygo. Gewoon een simpel vervoermiddel, liefst ook betrouwbaar.
Ik ging compleet overstag naar dit concept, toen ik een review las van iemand op AutoWeek die er dik 370.000 km mee heeft gereden, zonder noemenswaardige problemen.. Dit was dan wel een C1, maar feitelijk hetzelfde model met de onderliggende techniek. En onlangs nog een klokje rond met ook zo'n km stand. Was nu wel toe aan een nieuwe koppeling, enfin, mag dat dan een keer?
Deze auto stond bij een dealer in Mijdrecht. Afspraak gemaakt met de dealer en een proefritje gemaakt.
Daarna vrij snel tot overeenstemming gekomen met de verkoper. Ik had geen inruil wagen, dus er kon nog wat van de prijs af.
De wagen is afgeleverd bij een zustervestiging van deze dealer in Alphen aan den Rijn. Tot volle tevredenheid.
Er zaten echter geen boekjes bij, maar er was wel een Excel sheet met het onderhoudsverleden.
Ik rijd nu dik 9 maanden met deze Citybug en die zijn heel goed bevallen. Prima wagentje om je van A naar B te brengen, super betrouwbaar en niet onbelangrijk, heel voordelig.
De eerste onderhoudsbeurt gehad half december 2017.
Gezien het feit dat de 1e grote beurt reeds in het verleden was uitgevoerd door de vorige eigenaar, zijn er alleen wat reguliere zaken vervangen, zoals olie, filters, luchtfilter v.h. interieur tevens en een ruitenwisserblad. (€25,-) Deze kon nog wel mee, maar begon strepen te vertonen. Al met al even €250,-
Ervaringen tot nu toe:
De wagen heeft een prima wegligging voor deze klasse.
Hij is voor uitgerust met Michelin MX Energy en achter met Continental banden.
Het reserve wiel betreft ook een Continental.
Ik vermoed dat deze 107 bij aflevering rondom Conti's had.
De Michelin's geven de voortrein een super stabiel gevoel.
Ik heb de bandenspanning rondom op 2,4 bar gezet na een tijdje. Dit is 10 % hoger dan de aanbevolen fabriekswaarde. Het reservewiel op 2,7 gezet.
Hiermee is het weg gedrag wat minder soepel, echter niet storend. Wel aanmerkelijk zijwind gevoelig, bij forse wind.
Het verbruiksverschil is nihil derhalve met de iets hardere banden.
Ik rijd overwegend 50 km woon - werk enkele reis en wat stads ritten en in het weekend af en toe naar de boot of familie. Daarbij haal ik een verbruik overwegend liggende tussen 1 op 18,5 en 1 op 21,5. Ik rijd niet kinderachtig, doorgaans 110 - 130 op de A wegen en trek mijn Peus af en toe lekker door. Het maximale koppel geeft dit torretje bij 3600 t/min, maar hij vind het prima om af en toe eens lekker op toeren te worden gebracht. Zijn top heb ik nog niet geprobeerd maar wel eens een keer 150 aangetikt.
De snelheidsmeter is vrij optimistisch. Als ik 110 rijd, geeft de GPS app 103 aan en bij 140, 132.
De derde versnelling valt mij op dat deze vrij lang is, echter prima voor het stadsverkeer, maar op de snelweg pook ik regelmatig terug naar 3 t.b.v inhaal acties.
Wanneer je rustig in zijn 2 rijd en dan naar 3 op schakelt, valt het toerental fors terug. Voor stadsverkeer geen probleem.
Verder valt mij op de koersvastheid. Wel wil de voortrein rechtuit bij bochten, wat even loslaten van het gaspedaal weer de koers corrigeert. Kenmerkend bij voorwiel aandrijving.
Geen rammeltje aanwezig en de afwerking is sober maar degelijk. Het stuur is enigzins in hoogte verstelbaar, wat een prima stuurhouding faciliteert. De stoelen zijn ook dik in orde en geven voldoende steun. Niet voor > 2 uur.
Er is zelfs wat ondersteuning voor mijn bovenbeen, vlak voor de onderkant knie, wat zeer comfortabel aan voelt heb ik gemerkt. De stoelen houden ook bij langere ritten nog voldoende steun, bv. > 90-120 minuten. Al doe je er goed aan om bij zulke ritten even de benen te strekken.
De kachel doet het prima en ook de airco. Die koelt voldoende bij zomerse dagen en trekt het vocht er goed uit.
Ik heb deze herfst bij de AC-Tion een vochtvreter aangeschaft, wat het vocht in het interieur 's morgens vrijwel geheel heeft doen verdwijnen.
De bekende lekkages, o.m. bij het 3e remlicht en de uitklapbare achter zij ruitjes en de ventilatie roosters aan de achterkant zijn bij mijn exemplaar uit bouwjaar 2011 vreemd. De bak bij het reservewiel is ook kurkdroog.
Valt er dan niets negatiefs te vermelden?
Misschien alleen dat er een paar regeltjes in de achterruit verwarming het niet meer doen, echter na wat langere tijd ontwasemt dit gedeelte van de achterruit alsnog.
En tja de kleine kofferbak. Maar dat weet je bij dit soort autootjes. Er kan wat kleinood in, maar een krat Grolsch beugels kan je vergeten. Een forse sporttas kan ook nog wel. Als je de (gedeelde) achterbank leuning neer klapt, heb je een behoorlijke laadruimte.
De ruimte achterin houd niet over als de voorstoelen helemaal naar achteren staan. Maar da's logisch. ...
Ik hoop nog vele veilige kilometertjes te mogen maken in dit karretje. De 107 geeft wel echt het autorijden gevoel, lekker sober en weinig toeters en bellen en het rijd fantastisch voor een a-segmenter.
Geen blauwe tand, geen trip-computer, geen cruise control, wat overigens wel te monteren is, geen navigatie, leve Google Maps!
DAB+ Radio ingebouwd
- 59.500 km
De standaard Panasonic af fabriek radio vervangen voor een JVC DAB+ incl. USB en Bluetooth.
Via CoolBlue deze radio besteld. Eerst het Youtube filmpje van de Coolblue mdw. bekeken hoe je de DAB+ antenne het beste kunt monteren.
Daarna zelf de schroevendraaier ter hand genomen, daarna koud kunstje!
Een hele verbetering m.b.t. de audio beleving, zowel de radio, alswel CD geluid en BT audio gestreamed vanaf mijn smart phone.
De speakerdiameter kun je zelfs met de JVC instellen, waardoor het geluid toch te optimaliseren is. De bassen hoeven van mij niet zo, erg vermoeiend. Geen subwoofer nog geïnstalleerd, dat kan altijd nog. Zodoende met de af fabriek speakers een redelijk kwalitatief geluidsniveau kunnen verbeteren t.o.v de oude radio. En niet geheel onbelangrijk, lekker hands free wireless bellen zonder geklooi met oortjes e.d.
Dit extra comfort maakt het forensen en privé rijden toch wel weer een stuk aangenamer. ...
70 k beurt
- 68.500 km
De 70 k beurt.
Wat kan ik zeggen, niet veel bijzonders. De achterbandjes waren aan vervanging toe. De reserveband was nog in orde, en nooit gebruikt, dus dat was 1 Continental vervangen. De Michelin's aan de voorkant voldoen nog even. Die gaan wel eerdaags worden vervangen, merk toch minder grip, vooral in de bochten. Verder spoort de Peus prima. Rechtuit stabiliteit is prima.
Beurtje toonde ook aan dat de ventilatie panelen in de achterkant versleten waren, dus die zijn ook vervangen.
Koppeling is bijgesteld.
Verder geen issue's. De wagen rijd super, verbruik varieert tussen de 1 op 18,5 en bijna 1 op 21. Het is nu winter, ik verwacht een wat hoger verbruik.
85k beurt
- 84.700 km
De 85k beurt.
Hier kwam wel wat bij kijken.
De remschijven aan de voorkant waren aan vervanging toe incl. de blokjes uiteraard. Achter remmen kunnen nog even mee.
Verder grote beurt, bij elkaar even € 700,-
Volgende maand gaan er ook nog 2 nieuwe voor bandjes onder.
Al met al hoop ik weer even met m'n Peus te kunnen sturen.
Oer betrouwbaar karretje nog steeds.
Het verbruik is ook vrijwel constant deze zomer, tussen de 1 op 18,5 en 1 op 21,5. Ik rijd stevig door over het algemeen.
Op naar de ton, klokje rond.
115k beurt
- 115.650 km
De auto is inmiddels tot volle tevredenheid in onderhoud bij Citybug Store Hoofddorp.
Wat is er gebeurd sinds mijn laatste verslag?
Airco condenser is vervangen en de uitlaatdemper.
Bij elkaar 400 + 160 ( incl. apk), € 560,-.
Alleszins acceptabel na 10 jaar trouwe dienst.
Airco nu weer lekker koud. Handig in de zomer, maar ook najaar, winter.
Voor de rest geen bijzonderheden.
Mijn verbruik wisselt tussen een krappe 1 op 19 en een 1 op 20,5.
Premium peut E5 en E10 maakt niet heel veel verschil. Wel loopt de 107
een stuk mooier op E5.
Is er dan helemaal niets aan of op te merken?
Nou vooruit dan, het lampje in de teller klok v d richting aanwijzer links af, weigert dienst af en toe. Soms doet ie het weer een poos goed en dan weer niet.
Niet echt storend aangezien ik al automatisch vrijwel altijd consequent mijn richtingaanwijzer bedien.
Op naar de 130k ...
Upgrade 107 --> 108
- 122.000 km
De 107 is na 5 jaar trouwe dienst in mijn bezit dus totaal na 11 jaar (bj 2011) ingeruild voor een 108 Allure Top! Verslag volgt. Only good memories, wat een top karretje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.