Peugeot 107 XS 1.0 (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 21.000 km |
KM-stand laatst | 36.000 km |
Gisteren hebben wij een tweede Leeuw aan ons wagenpark toegevoegd. Naast onze 207 SW hebben we een tweedehandse 107 aangeschaft. In de XS uitvoering met airco, 3- deurs in de kleur jaune citrus. Deze kleur staat de auto bijzonder goed! Het geel contrasteert heel mooi met de zwarte elementen van de carrosserie en met de felrode achterlicht-units. Het geheel ziet er bijzonder fris en sportief uit.
Ongelooflijk wat deze auto een binnenruimte biedt. Je kunt er prima met 4 volwassenen in zitten. Ben je met z'n tweeën, dan heb je een zee aan ruimte. De aerodynamische ligging van de voorruit, zoals bij vele Peu's, geeft het interieur een zeer ruimtelijke uitstraling. Je hebt het idee in een veel grotere auto te zitten. De stoelen zitten goed, al is de zitting natuurlijk iets korter dan in de 207. Het stuur is in hoogte verstelbaar, dus een goede zitpositie is prima te vinden.
De auto is stevig gebouwd, aan de veiligheid is veel aandacht besteed. Maar liefst 4 airbags!
Van binnen ziet de 107 er leuk uit. Een mooi dashboard met recht boven de stuurkolom een grote klok. Heel apart vind ik de draaiknoppen van de verwarming die links en rechts aan het middenconsole zitten. Dit console loopt trouwens niet door tot helemaal beneden, goed nieuws voor mensen met lange benen!
Het gebruikte kunststof heeft een wat goedkope uitstraling, maar goed, het is ook een eenvoudige auto. Prachtig zijn ook de ventilatieroostertjes links en rechts. Ze zijn zeer geinig en slim ontworpen en zien er goed uit. De meegeleverde radio is erg mooi, heeft een handige iPod ingang en klinkt heel behoorlijk.
Als je de motor start, valt meteen het typische 3-cilinder-geluid op. Een sportieve brom als ondertoon, heel apart. We gaan rijden en meteen valt op dat de versnellingsbak is afgesteld op een groot verzet. Om de wagen in beweging te krijgen moet je daarom de motor voldoende toeren laten maken. Dat is even wennen en zorgt er tevens voor dat de motor zich goed laat horen als je optrekt. De afstelling van de versnellingsbak heeft echter als voordeel dat de auto zeer stil loopt als je eenmaal op snelheid bent, vanwege het lage toerental. Tijdens mijn eerste rit op de snelweg zat ik zo aan de 120 zonder het in de gaten te hebben. En de auto is dan nog zeer stil!
Tweede voordeel en natuurlijk ook dé reden voor deze versnellingsafstelling is de zuinigheid. Hoe minder toeren, des te zuiniger, voila.
De auto rijdt prima, de vering is precies goed afgesteld, en een lekker stuur met een goed gevoel.
De bagageruimte is miniem. Heeft ongeveer de diepte van een kratje bier. Dat past er dus ook in maar dan moet je wel even de hoedenplank optillen om het kratje er in te krijgen. Tevens valt meteen de hoge drempel op. De achterklep is een glasplaat, kon dus niet te groot worden, vandaar de hoge drempel. Ook om de carrosserie de nodige stijfheid te geven. De hoedenplank is erg iel, is functioneel, maar daar is alles mee gezegd.
Zoals ik al zei, de auto schijnt zeer zuinig te zijn. We zullen zien of dat zo is als ik een tijdje gereden heb. Zuinig is hij in elk geval met de belasting: 0 euro per maand!
Ik zal de review updaten nadat we een behoorlijke tijd met de auto hebben gereden. Tot nu toe zijn we in elk geval erg blij met ons nieuwe Leeuwtje.
- 36.000 km
We hebben inmiddels anderhalf jaar met deze auto gereden en zijn nog steeds zeer tevreden. Geen problemen gehad, de 107 rijdt nog steeds prima. Inderdaad is hij erg zuinig, 1 op 20 halen we met gemak. Een heerlijk autootje!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.