Peugeot 107 Urban Move 1.0 (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 Urban Move 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5.823 km |
KM-stand laatst | 6.335 km |
De eerste kilometers
- 6.335 km
Wij waren op zoek naar een vervanger van de Audi die de laatste tijd dienst deed als 2e auto. Omdat hij nauwelijks werd gebruikt moest hij het veld ruimen. Reden? Te duur voor die paar ritten die ermee werden gedaan. Het laatste halfjaar zo'n 2000km. De afschrijving, onderhoud en verzekering worden dan disproportioneel.De meeste km's worden door mijn vrouw en ik gedaan in de Opel Corsa 1.3 CDTI Ecoflex Cosmo. Zo'n kleine 30.000km per jaar.
Eigenlijk zouden wij best met één auto af kunnen, maar het gemak van een tweede auto willen wij niet missen. Goed, er moest dus iets anders komen. Voornamelijk voor korte ritten en voor die momenten dat je gelijktijdig een auto nodig hebt. Maar wat dan? De verwachting is zo'n 5000km per jaar max. Mijn ervaringen met de B-segment Corsa zijn dusdanig positief, dat ik mij maar eens ging oriënteren in het A-segment. Nieuw? nee. Te weinig km's. Tweedehands dus. In eerste instantie dan maar een a-segmenter met een hoge km-stand. Als je tenslotte 5000km pj rijdt, kun je best een auto met 1.5k op de teller nemen. Welke eisen? Zuinig, airco, betrouwbaar. Ruimte? niet belangrijk. Looks? Als het ff kan, het oog wil tenslotte ook wat. Comfort? Voor korte stukjes niet zo belangrijk.
Na wat omzwervingen bij dealers en internet kwamen we uit bij de drieling Toyota Aygo, Peugeot 107 en de Citroën C1. Ook wel citybug genoemd. Qua prijs bleken ze behoorlijk waardevast. Een hoge km stand scheelt niet significant in de prijs. Dan maar kijken naar de beste prijs/prestatie. De beste deal konden we sluiten met deze Peugeot 107 van september 2010 met slechts 5800 km op de teller. Een witte "urban move". Voor een 107 is hij redelijk compleet met 5 deuren, centrale vergrendeling met afstandbediening, toerenteller, zij-airbags,radio-cd, elektrische ramen, deelbare achterbank en airco. Compleet schadevrij, geen krasje of deukje. Hij ziet er gewoon perfect uit.
Eigenlijk wel grappig, een zwarte Corsa en een witte 107. Peper en zout...
Nu de eerste 500km's er op zitten zijn we dik tevreden. Qua comfort is het back to basics. De stoelen bieden niet heel veel steun. Je zit redelijk. Het stuur is alleen in hoogte te verstellen en zit iets te ver van je af. Hierdoor moet je wat verder naar voren gaan zitten dan je eigenlijk zou willen. Soms heb ik het gevoel dat de bestuurdersstoel al een beetje is doorgezakt. Gezien de kmstand is dit onwaarschijnlijk.
Het weggedrag is heel behoorlijk. Geen moment heb je het idee dat de auto zijn spoor niet volgt. Ook bij nat weer reageert hij prima. Ondanks dat de 107 maar één ruitenwisser heeft, kan hij het aanbod van water uitstekend aan. Beter dan de Corsa.
Dan de prestaties. Het is een driecilinder lijnmotor met 50kw/68pk met een koppel van 93Nm bij 3600tpm. Geen cijfers waar je hoge verwachtingen bij hebt. Ook nu wijst de praktijk uit dat cijfers niet alles zeggen. Het ogenschijnlijk lage koppel bij hogere toeren suggereert dat je behoorlijk moet poken om mee te komen met het verkeer. Niets is minder waar. Je kunt de auto schakellui rijden. 60 in z'n 5? Geen probleem. Je kunt vanuit die snelheid prima snelheid vermeerderen zonder dat de motor amechtig wordt. Knappe prestatie. Het nieuwe rijden is dan ook uitstekend geschikt voor de Peug. Als je verder in de versnellingen doortrekt wordt je getrakteerd op een heus sportieve sound. Het schakelen zelf moet je even aan wennen. De bak voelt wat week aan, maar eenmaal gewend gaat het trefzeker.
Dan het verbruik. Na de eerste keer tanken (zie verbruiksmonitor) komen we op 1:18,5. Erg netjes als je bedenkt dat het voornamelijk kortere ritten zijn.
Praktische gebruiksmogelijkheden zijn wat beperkt. Achterpassagiers kunnen redelijk zitten. Kofferruimte is er nauwelijks. Een kratje bier moet op de achterbank. Daarom raad ik iedereen aan die een citybug overweegt een vijfdeurs te nemen. Dat vergroot de bruikbaarheid enorm.
Het design is fris. Het is, hoewel over smaak niet te twisten valt, in mijn ogen een vlotte verschijning met leuke designdetails. Zoals de toerenteller die als een satelliet boven de snelheidsmeter is geplaatst. En het verlichte verwarmingsconsole geeft een grappige sfeer aan boord. Ondanks het keiharde plastic van het dashboard is het nergens armoe troef. Verder biedt het interieur een zee aan aflegmogelijkheden voor spulletjes. Drie heuse bekerhouders die nog bruikbaar zijn ook! Kom daar eens bij Audi om.(1) Alleen jammer dat een afgesloten dashboardkastje optioneel is.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.