Opel Zafira Tourer Cosmo exoFlex A16CDTI MT6 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira Tourer Cosmo exoFlex A16CDTI MT6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 120 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
- 16.000 km
Na 16000km ook eens een review hier neerschrijven.
Sinds een 3 maand ben ik dus in bezit van een Opel Zafira Tourer Cosmo EcoFlex A16CDTI. Hierbij heb ik twee opties gekozen:
- Seat comfort pack (comfort zetels vooraan)
- achteruitrijcamera
En dan heb ik de achterruiten nog extra laten tinten omdat ik altijd veel materiaal bij heb.
De eerste indruk na het afhalen van de wagen was toch een enorm ruim gevoel. De auto is toch weer een stuk groter als de vorige reeks Zafira. Ook de voorruit staat een heel stuk verder naar voren. Interieur is heel mooi. Ook het rijcomfort is heel goed, een zeer stille auto.
Bij de cosmo versie zitten ook een deel standaard opties:
- parkeer hulp
- stop & go
- hill start
- ...
Toch allemaal even wennen als je deze niet gewoon bent.
Van de gekozen opties ben ik heel tevreden over de sportzetels. Aangezien ik toch wel last heb van een slechte rug, zitten deze zetels na wat zoelen en instellen zeer goed. Vanaf 2014 heeft alleen de achteruitrijcamera geen hulplijnen meer in het beeld. Enkel nog kleine driehoek die veranderd van kleur naarmaten je korter bij een opstakel komt. Spijtig, want nu zie ik weinig meerwaarde van deze camera.
Heel handig vind ik dan weer dat je ook een digitale kilometer teller kan weergeven op het dashbord.
Ook zit er de Navi-950 in waar toch kleine verbeteringen aangebracht kunnen worden:
- als je instellingen aanpast worden deze niet onthouden. Bijvoorbeeld als ik de gps gebruik dat kies ik altijd voor een splitscreen. Maar als je de volgende keer weer vertrekt staat dit weer op standaard full screen gps
- bij een binnenkomende telefoonoproep komt er enkel het nummer op het scherm, en niet de naam. Als ik een sms kijg van dit nummer, komt er wel de naam op het scherm te staan.
- bij het afspelen van usb stick gaat hij niet automatisch over naar het volgende mapje. Wel begint hij dus opnieuw.
Maar dat zijn uiteraard maar kleine "probleemjes" die op te lossen zijn met een software upgrade. Wat wel niet handig is, is dat wanneer je de gps gebruikt en je dan een telefoonoproep binnenkrijgt, de gps niet "mute". De gps stem praat dus gewoon door het telefoongesprek heen. Daar zouden ze toch dringend een upgrade voor moeten uitgeven.
Na zo'n 12000 km kreeg ik voor het eerst de melding dat ik Adblue moest gaan bijvullen. Hij geeft dat ook aan hoeveel kilometer je nog kan rijden. Maar op een gegeven moment ging deze melding van nog 1240 km naar 2498 km en daarna bleef hij telkens op 2498km staan. Op 15000 kilometer toch maar Adblue gaan bijtanken. Maar echt vlot ging dat aan de pomp ook niet. De slang past perfect maar als je de hendel dichtknijpt dan slaat deze telkens direct terug af. Dus moet je tijdens een tankbeurt zo'n 50 keer telkens de hendel dichtknijpen. Volgens het internet ben ik niet de enigste die dit voorhad.
Maar al bij al een zeer fijne auto om mee te rijden. En wegen de "kleine" probleempjes niet op tegen het rij- en zitcomfort.
Wat betreft de motor (ook als antwoord op de vraag hieronder): voor mij persoonlijk voldoet de motor. Maar ik kan wel begrijpen dat dat niet voor iedereen zo is. Het gebeurt wel eens dat wanneer je moet remmen voor het verkeer en je dan weer wil optrekken dat je soms het gevoel krijgt dat je even moet terugschakelen. Maar uiteindelijk is het niet nodig, maar je voelt wel dat de motor het dan wat "moeilijker" heeft. Mijn vorige auto de Zafira B had hier nooit last van. Maar voor mij is het geen probleem, maar dat is uiteraard persoonlijk.
Een voordeel van dit nieuw model motor is dan weer dan deze zuiniger is. Momenteel is mijn verbruik 5.3L/100km. Bij de Zafira B was dat 6.4L/100km.
Groot onderhoud
- 60.000 km
Ondertussen een dik jaar en 60000 km verder en ik geniet nog elke dag van het comfort van deze wagen.
Tot nu toe geen enkele opmerking. Enkel bij de tweede keer adblue bijvullen, ging de melding "bereik nog 1500km" ineens naar melding "nu bijvullen". Adblue bijvullen en probleem opgelost.
Bij het onderhoud nog nagevraagd of er al een software update was voor de kleine software problemen op te lossen. Er was een update maar die lost deze problemen niet op. Dan maar besloten om geen update te laten uitvoeren. Hopelijk komt er ooit wel een update, maar ondertussen ben je die probleempjes al wat gewoon.
Het gemiddeld bereik is ondertussen gezakt naar 5.1L per 100km. Wat niet slecht is voor zo een grote auto.
Tot zover dus nog altijd dik tevreden.
Afscheid
- 160.000 km
Ondertussen verleden week de auto ingeleverd door het veranderen van werk. Na 3 jaar was de kilometerstand 160.000 en eigenlijk in die 3 jaar geen enkel probleem gehad.
Enkel vlak voor het einde van de garantie 1 pomp van de achterklep moeten laten vervangen, deze was kapot. Maar is dus perfect onder garantie opgelost. Voor de rest super auto, beste auto waar ik ooit mee gereden heb. Verbruik na 160.000km was nog steeds 5.1L. Niet slecht denk ik.
Maar nu dus ander werk en andere auto. Momenteel een huurwagen, Ford Focus. Dit tot er een nieuwe auto zal komen. Wat moet nog besproken worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.