Opel Zafira 2.0 CDTI 165pk Edition (2012)

autoreview

Opel Zafira Tourer
Opel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira Tourer

Signalement

UitvoeringZafira 2.0 CDTI 165pk Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst132.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

begin december 2011 had ik mijn nieuwe leaseauto besteld. In april 2012 werd hij uiteindelijk afgeleverd.
Ik had gekozen voor een Zafira Tourer, 5 zitplaatsen, kleur mahogany, edition pakket, executive pakket, AGR stoelen en trekhaak af fabriek. Uiteindelijke nieuwprijs: ruim 41.000 euro. Waarom deze auto? Ik wilde graag weer een MPV en vond de keuze lastig. Veel MPV's zitten aan het einde van hun levenscyclus en ik wilde een auto die niet gelijk volgede jaar vervangen zou worden. Touran, Ford S-max en Ford Galaxy vielen om die reden af. C-max is wat te klein en de Peugeot 5008 vind ik niet mooi....
Leasetarief was erg aantrekkelijk. Voor de Peugeot moest ik 25 euro per maand bijbetalen, terwijl de Opel geheel binnen de leasenorm past. En dat terwijl deOpel 6000 euro duurder was....De auto valt wel in 25% bijtellingscategorie.
Al met al ben ik tevreden met mijn keuze. De auto doet bij normaal gebruik vrij geruisloos zijn werk en is comfortabel.
Ik gebruik de auto vooral voor woon-werkverkeer. Bij mij betekent dat 350 km per dag.

Pro:
- motor is berekend op zijn taak. 165 pk is echt wel nodig voor een auto van rond de 1800 kg. Combinatie van motor en bak is ged, maar niet zo optimaal als bij een auto met DSG. En ik kan vergelijken, mijn vrouw rijdt in een VW Touran met DSG.
- prima stoelen
- stabiele wegligging ook bij hogere snelheden. Gezien het flinke aantal km's per dag rijd ik graag stevig door (gemiddelden liggen tussen 140-160 km uur). Ik rijd vrijwel altijd buiten de randstad.
- binnenruimte is prima
- uitrustingsniveau is, door de extra pakketten, prima.

Contra:
- verbruik is wat aan de hoge kant. Gemiddeld verbruik ligt op 6,9/100 km. Mijn vorige auto haalde bij gelijke omstandigheden 6,0/100 km.
- ik vind de airco erg lawaaierig. Dit is typisch iets waar je pas achter komt als je de auto wat langere tijd hebt. Bij hogere buitentemperatuur steekt er een storm op, dit maar niet gaat liggen. ik merk dat ik regelmatig de airco van de automatische stand af haal, en handmatig minder hard laat blazen.
- klein detail. Bij de Touran kan ik recies zien in welke versnelling de auto staat (van 1 t/m 7). Bij de Zafira zie ik alleen maar een D staan, zonder het nummer van de versnelling waarin de bak op dat moment staat.
- kwaliteit navigatie. Achteraf had ik het geld voor de navigatie wellicht liever aan wat anders uitgegeven. Net zoals in de Peugeot 508 vind ik de navi maar matig. Natuurlijk, het feit dat de navi ingebouwd is, is prettig maar een eenvoudige TomTomHD Traffic geeft mij betere file-informatie.

Update na 6 maanden

  • 33.000 km

Inmiddels heb ik de auto 6 maanden in bezit. de auto heeft net de 30.000 km beurt gehad. Geen bijzonderheden, behalve dat de activiteiten die bij de terugroepactiie hoorden ook uitgevoerd zijn. De auto bevalt op zich goed. De auto is goed ingereden, motor en soepel, bak schakelt prima. Blijft wel staan dat het jammer is dat het geen dsg bak is. Toch echt wel een groot verschil. Geluidsniveau van motor is goed, maar de motor van de Peugeot 508 2.0 diesel is stiller. De auto rijdt fijn, ik adviseer iedereen om de ergonomische stoelen te bestellen. Verbruik is nu rond de 6,4 liter/100 km. Ik blijf kritisch over de TMF functie van het navigatiesysteem, werkt vrij traag. Ik overweeg om ook nog een TomTom met HD traffic te kopen, geeft toch de beste informatie. Een klein puntje van kritiek: de parkeersensoren schakelen wat traag in, rustig achteruit rijden is het devies. Op naar de volgende 30.000 km.

Naderend afscheid

  • 132.000 km

Na 2,5 jaar is de tijd gekomen dat ik begin december 2014 afscheid van de Zafira ga nemen. Het einde van de leasetermijn is in zicht en ik ga me op een nieuwe auto oriënteren. Al met al is de auto uitstekend bevallen. Het rij- en zitcomfort is groot, prima wegligging, prima automaat. Binnen de garantie periode heb ik wel te maken gekregen met twee zware defecten: de versnellingsbak is vervangen en hetzelfde geldt voor de turbo.
Maar buiten deze twee reparaties valt er heel weinig te klagen over de auto. Toch zal mijn nieuwe auto geen Zafira worden, simpelweg vanwege het feit dat ik nooit twee keer dezelfde auto bestel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.