Opel Zafira 2.0 CDTI 165pk Cosmo (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 2.0 CDTI 165pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 85.000 km |
Comfortabel, ruim, snel en exclusief
- 85.000 km
Keuze.
Als bedrijfsleider kon ik mijn eigen onbeperkte keuze maken. CO2 en 'bijtelling' kon me niet veel schelen, maar ik wil ook niet te veel uitgeven voor een auto (die op de eerste de beste parkeerplaats anoniem een bluts kan oplopen.)
Als autoliefhebber heb ik toch veel compleet verschillende opties overwogen. Ik reed ook reeds met heel veel verschillende wagens van allerlei merken (Opel, Ford, Audi, Mercedes, Land-Rover, Nissan, Toyota, Peugeot, VW, Skoda, Renault, Saab, Citroën, Hyundai, Subaru, ….) en we hebben in de firma een groot wagenpark (voornamelijk Renault, Audi en VW). Bij Audi vielen de Q5 (te lomp en niet zo mooi als een Evoque) en de A5 (praktische bruikbaarheid)al snel af. De A4 heeft iedereen en een A6 is (in de meeste uitvoeringen) voor 50-plussers. De andere zijn te klein. Een Touran vind ik lelijk.
Uiteindelijk werd deze short-list overgehouden : Ford S-max, Citroën DS5, Range Rover Evoque en de Opel Zafira (vooral omwille van de zeven zitplaatsen). Deze laatste was er ook qua uiterlijk fel op vooruit gegaan. Ook niet voor de
Ford gekozen : op dat moment ging het model veranderen, niet echt een meerwaarde t.o.v. de Zafira en ik heb ook nog een Galaxy (die wel compleet anders rijdt dan een S-max) ter beschikking. De Citroën was te klein (als ik een rally bezoek heb ik wel wat bagageruimte nodig...). De Range Rover Evoque was volgens mijn kinderen niet leuk om in te zitten (zicht en comfort), hij was ook klein (ondanks forse buitenmaten), niet in 'echt' rood te verkrijgen, buitensporig duur (bv. 2500 euro meerprijs voor zwarte wielen bv, maar daar wou de dealer een mouw aanpassen door die apart te bestellen, dan was het “maar” 1500 euro meer), en vooral , bij een test sleepte de onderkant van de auto over een onverharde weg (waardoor ik zelfs rechtsomkeer gemaakt heb). Bleek dat er enkel een plastic bescherming voorzien was aan de onderkant (alternatieven waren er niet).
Rode Zafira Tourer.
Dus toch de Zafira Tourer, in rood (iedereen verklaarde me gek), met zwarte lichtmetalen wielen en veel zwarte accenten (de lichtpartij vooraan komt hierdoor schitterend tot zijn recht, de spiegels met zwarte accenten, het zwarte panoramische dak). Maar ieder zijn smaak natuurlijk.
Bij Opel was de bi-turbo diesel net uit, helaas waren de levertijden te lang en te onzeker om er op te wachten. De 165pk diesel dus.
Alle mogelijke opties werden genomen (behalve de automaat, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise controle met automatische remming en - over het hoofd gezien - de adaptieve schokdemping) : panoramische voorruit en -dak, bi-xenon lampen met bochtverlichting, LED verlichting, lederen verwarmde sportzetels, 7 zetels (bij mij frequent in gebruik), navigatie, OPC-line pack met diverse discrete spoilers, 18" zware wielen, dode-hoek detectie, geïntegreerde gordijntjes voor de zijramen op de tweede rij,....
Fietsdragers of trekhaak konden niet gecombineerd worden met het OPC-pakket, maar dat was geen probleem voor mij.
Ook een Start-stop systeem was niet mogelijk met deze motor en wielen.
Met de opvallende rode kleur werd de auto bij de dealer onmiddellijk in de showroom geplaatst...
Geen garage.
De wagen staat altijd buiten. De helft van de tijd in een carport.
Meer dan 80.000 tevreden kilometers.
Verbruik.
In het begin had ik de indruk dat het verbruik nogal hoog lag (hoger dan het vorige model). De wagen is ook (de vele opties !) zwaarder dan de vorige en vooral ik rijd er sneller mee. De vrij kleine brandstoftank (een opoffering om meer binnenruimte te hebben) zorgt ook dat de actieradius wat beperkter is (ik schat een 800 km).
Onlangs een reis gemaakt naar Berlijn met zeven personen, dakkoffer en snelheden tot 185 km/u op de Duitse autowegen : verbruik 7,6 à 7,7 liter per 100 kilometer. Valt dus eigenlijk best mee met dergelijke belastingen.
In het voorjaar is een collega ermee op wintersport geweest (wegens extra plaatsen nodig en extra bagageruimte), zonder winterbanden probleemloos gereden (met kousen in de bergpas, daar kettingen niet kunnen op de laagprofielbanden).
Er wordt vaak naar rally’s gegaan en dan is het nuttig dat een ladder in de gigantische koffer past (de Evoque was daarvoor echt te klein). In die gevallen wordt af en toe een onverhard wegje genomen en ook de achteruitrijcamera komt dan wel van pas. Deze geeft heel goed aan hoe ver je je kan wagen en welk traject je gaat nemen. De parkeersensoren voor en achter zijn voldoende gevoelig en geven een duidelijke aanduiding hoe ver je nog bent.
De verwarmde lederen kuipzetels zien er niet alleen goed uit (deze op de Astra GTC zien er nog beter uit), ze zitten ook prima (ook bij lange afstanden (bv. Brugge – Praag)) . Het zitvlak kan naar wens verlengd of verkort worden om de benen te ondersteunen, de hoogte is instelbaar en er is een lendensteun. De hoogte van de zetels kan zodanig ingesteld worden dat men niet de indruk heeft in een monovolume te rijden. Uiteraard is het verwarmde stuur verstelbaar.
Met zeven op weg.
Met 7 personen (mensen van meer dan 1m80 op de derde rij!) aan boord, moet iedereen uiteraard wat beenruimte toegeven en is de kofferruimte beperkt.
In vijfzits-configuratie is er echter een zee van ruimte voor iedereen. In vierzits-configuratie (“lounge” - met uitgeklapte armsteunen op de middelste rij) heeft men een limousine gevoel.
De zetels op de middelste rij zijn apart verstelbaar.
De auto rijdt strak, ook bij volle belasting en de veerwegen blijven lang genoeg. Enkel bij 'rallybaantjes' die wat golven duikt hij bij hoge snelheden in sommige gevallen wat diep in de neus en zou die durven deinen. Overhellen in bochten is minimaal en toch blijft de auto comfortabel (ondanks de laag-profielbanden). Beter dan in de meeste andere monovolumes waar ik al mee reed.
De auto is prima geluidsgeïsoleerd.
De versnellingsbak schakelt vlot (beter dan het vorige model), met duidelijke schakelwegen, die niet overdreven lang zijn (maar ook niet heel kort, het is tenslotte ook geen sportwagen). De Audi A5 waar ik af en toe mee rijd, schakelt absoluut niet beter (integendeel).
De meesturende bi-xenon verlichting werkt perfect. De automatische grootlicht-verlichting werkt eveneens goed, doch ik gebruik ze zelden (ook bij goed verlichte wegen gebruik ik graag grootlicht als er geen tegenliggers zijn). Ook de snelheidsregelaar of snelheidsbeperker gebruik ik zelden (de adaptieve uitvoering wou ik niet). Ik bepaal liever zelf hoe snel alles gaat en probeer zo weinig mogelijk te remmen (en enkel op tijd gas te lossen).
De rode sfeerverlichting zorgt ’s avonds voor een aangenaam interieur (zelden gezien bij de concurrentie).
De panoramische voorruit is op donkere winterse dagen of regendagen een weldaad voor je humeur. Het zorgt voor veel licht in de auto. Op zonnige dagen werkt de afscherming ervoor prima. Deze is in alle standen (manueel) instelbaar.
Opbergen en handrem...
Talrijke opbergvakken zijn ter beschikking : twee handschoenkastjes, een middenconsole met sfeerverlichting, vakken in de portieren, twee laden onder de passagierszetel, in de armsteunen enzovoort.
Tussen de voorzetels is een constructie met laden, bekerhouders en armsteunen. Heel praktische en mooi. Helaas is er daardoor geen plaats meer voor een conventionele handrem. Er is dus een automatische (=elektrisch) exemplaar voorzien (zoals zo vaak tegenwoordig). Dit is echter niet mijn ding. Het is te traag en het lost ook opnieuw als de auto in beweging komt… of nog niet helemaal stil stond. Daardoor is de auto al bijna twee keer op een helling weggelopen. Sindsdien ben ik echt voorzichtig en waarschuw ik ook iedereen die ermee rijdt.
De auto even zetten op de natte kasseien is er daardoor ook niet meer bij. En ook de bij een elektrische handrem horende “hill-assist” is echt voor mensen die niet kunnen rijden. Achteruit rijden op een helling is zelfs een catastrofe. De handrem lost in eerste instantie niet, waardoor je uiteindelijk de neiging hebt om weer vooruit te lopen.
Ook bij andere merken is dat met dergelijke handremmen vaak ook het geval. Geef mij maar terug een conventionele (bij het vorige model met een elegante bediening ervan), desnoods met opoffering van een (klein beetje) bergruimte. (Bij de uitvoeringen met normale handrem is geen opbergsysteem tussen de zetels en ook geen sfeerverlichting mogelijk).
De bagagedragers kunnen heel eenvoudig en snel op het dak geplaatst worden (kan je gewoon vastklikken), zonder dat je dakrails nodig hebt. Er staat duidelijk op welke vooraan moet en welke voor achteraan voorzien is. Ondanks mijn complete onhandigheid staan ze veel sneller er op dan vroeger.
Minpunten.
Minpunten naast de elektrische handrem : de manier waarop de zetels inklappen was in de vorige versie beter. Men heeft te veel naar Ford gekeken, terwijl het eigen systeem heel veel beter was. Nu zit er in normale kofferconfiguratie een verlaging na de tweede zetelrij. Wanneer alle zetels naar beneden geklapt zijn, is er wel een volledig vlakke laadvloer (maar dat kon op het vorige model ook als je dat wou).
De gordel van de middelste zetel op de tweede rij komt nu uit het dak. Bij het vorige model zat dit in de zetel zelf. Dit was mooier en beter.
De afdekhoes van de koffer kan bij gebruik met zeven zetels niet meer achteraan geplaatst worden. Er is wel een verzinking voorzien in de koffer, maar dit is niet meer zo praktisch als vroeger. De vorm van de achterkant van de auto zal er voor iets tussen zitten. ‘Pour être beau, if faut souffrir’, zeggen de Fransen. Voor schoonheid moet je een beetje lijden…
De voorzetel kan niet meer naar voor klappen door de kuipvorm van de zetel. Aangezien ik dit haast nooit gebruikt heb op mijn vorige auto, is dit geen probleem.
De algemene bediening was op de vorige versie intuïtiever. De knoppen op het stuur waren veel nuttiger dan nu – je kon er bijvoorbeeld ook vlot de navigatie mee bedienen. De boordcomputer zat op het navigatiescherm in plaats van op het rode schermpje tussen toerenteller en snelheidswijzer nu.
De boordcomputer (met mogelijkheid om 2 ritten bij te houden) begint trouwens na 2000 kilometer opnieuw op nul en is daarmee voor mij nutteloos. Op de vorige liep dit gewoon door. Waarom goeie zaken plots minder goed doen, zeker omdat dit niets kost?
Er is een knop voor een dagteller, maar wanneer je daar op drukt gebeurt er niets meer (foutje in programmatie?). Dus kan je enkel de twee dagtellers van de boordcomputer gebruiken. Een achteruitgang tegenover het vorige model. Klaptafeltjes voor de middelste zetelrij konden ook niet meer. Schoonheid voor praktische nut dus.
De vele knoppen storen me niet (integendeel, ik houd niet van aanraakschermen en al zeker niet van menu’s waar je eindeloos moet door bladeren en die de aandacht van de weg afleiden). De functies zijn vrij duidelijk en je vindt snel je weg in de verschillende knoppen.
De navigatie werkt snel en goed (ook mogelijk om in 3D te zetten, maar dat is niet mijn stijl), en er is rijstrookassistentie. Je moet echter ook accenten ingeven (wat soms vervelend is). Ook de bijzondere bestemmingen zijn nu ingedeeld in diverse categorieën, maar het is soms moeilijk terug te vinden onder welke categorie iets staat. De navigatie kan ook ingesteld worden tijdens het rijden (in andere reviews bleek dit niet te kunnen). Voor heel Europa zijn kaarten beschikbaar, een verbetering t.o.v. het vorig model. De optie ‘zuinigste’ weg is interessant. Er is een mogelijkheid om privé- en zakelijke kilometers bij te houden en men kan persoonlijke foto’s op het navigatiescherm plaatsen. De telefoonconnectie werkt zonder problemen.
De buitenafmetingen zijn groter dan het vorige model, maar de binnenruimte is niet veel gegroeid (iets meer koffer bij 7 personen).
Onderhoud
Onderhoud bij de officiële dealer is correct en zou je zelfs “goedkoop” kunnen noemen. Een servicebeurt is vier keer goedkoper dan bij de (goedkopere) Audi uit ons wagenpark en hoeft ook maar om de 30.000 kilometer.
Kapotte sensor.
In de garantieperiode 1x panne gehad. Een sensor had het begeven (elektronica, van alles de zwakke plek tegenwoordig), waardoor de motor in veiligheid ging. Correct hersteld en mobiliteit bleef gegarandeerd.
Bij grote hitte sluit de het afdekscherm van het panoramisch dak soms moeilijk tot op het einde (waarschijnlijk vervormt de rail door de hitte en is de beveiliging tegen klemming te gevoelig ingesteld.). Ik heb er niets van gezegd tegen de dealer. De oplossing is immers vaak erger dan de kwaal.
De zetelverwarming kant chauffeur, gaat in hoogste stand vrij snel in veiligheid (in het begin ging deze nooit in veiligheid).
Een drietal keer kreeg ik een foute melding voor ‘service parkeersensoren’, of was de bluetooth-verbinding met de telefoon verdwenen. Bij herstarten was het probleem opgelost. Een probleem die waarschijnlijk bij alle moderne auto’s voorkomt?
Rood
De rode kleur zorgt dat de auto opvalt, in zoverre dat velen denken nog nooit dergelijk model te hebben gezien, hoewel deze in België heel goed verkoopt. Op de autosnelweg gaat men vaak snel opzij…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo 140PK Edition met AGR stoelen, PDC, Airco, 16inch Velgen
- 2015
- 141.885 km

Opel Zafira Tourer 1.4 Cosmo Leder
- 2015
- 150.350 km

Opel Zafira Tourer 1.4 Business Edition 7p. 7-persoons ! Keurige auto incl. apk en beurt | Navi | Cruise | LMV | All season
- 2012
- 190.457 km