Opel Zafira 2.0 CDTI 165pk Cosmo (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 2.0 CDTI 165pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 18.000 km |
Zafira OPC busje......
- 18.000 km
Voor tijdelijk een Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI automaat OPC-line aangeschaft.
Auto is vol en oa voorzien van AGR stoelen met leren bekleding, Panoramadak/voorruit, Trekhaak, Navi 900, 19 inch, Sportonderstel.
Ik rij normaal een klasse 'hoger' met dikke Volvo's, Vw's en Audi's maar nu dus een Zafira Tourer en ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de auto in die paar weken dat ik hem nu heb.
Allereerst de looks:
Met OPC-line pakket, de 19 inch en het verlaagde onderstel is het een dik busje. Fraaie lijnen en het donkere glas steekt goed af op de lichte kleur. Ook is het voordeel van de lichte kleur dat de OPC spoilers rondom goed opvallen. Een eyecatcher is het zeker gezien de reacties die ik onderweg krijg en bij het tanken
De auto heeft de zgn. AGR sportstoelen met lederen bekleding. Normaal wordt van een Volvo gezegd dat die zeer goede stoelen heeft maar neem maar van mij aan dat de AGR's van de Zafira gewoon TOP zijn. Goede steun, het 'lekker zitten' gevoel bij het instappen en na 1000 km zonder pijntjes ed uitstappen. Kortom: alle lof.
Het rijden.
Te beginnen met het onderstel. De 19 inch in combi met het sportonderstel zijn nog altijd comfortabel. Zeker bij volle belading blijft de auto prima veren en hoge snelheden met 4 personen zijn moeiteloos vol te houden. Ik heb ook nog wel eens een 5008 gereden maar die is veel springeriger met zijn achterkant waardoor de passagiers op hoger tempo niet rustig zitten. Kortom: goed.
De motor en de automaat.
Ik ben niet zo'n automaatliefhebber en schakel ook met deze auto veel met de hand. Voordeel is dat de bak dan minder slip toelaat en dat vind ik prettiger rijden. Automaat is ook ok. Geen gekke dingen, soms wat traag in het schakelen. Wat wel opvalt is de lange 6 en daardoor voelt hij wel eens wat futloos aan bij snelheden rond de 100 en volgas (in manuele stand dus gelockt in 6). De motor is redelijk stil, soms wat genagel en heeft net voldoende vermogen. Je ziet dat meer over deze 165 pk versie langskomen. Stil ook bij hoge snelheid. Kortom: een perfecte reisauto.
Kwaliteitsindruk
Gewoon prima. Deuren klinken goed bij open/dichslaan, dashboard is mooi, ambianceverlichting is gezellig savonds.
Wel moet er een betere boordcomputer in! Zo'n rood schermpje met 1 functie tegelijk is niet meer van deze tijd!
Navi is ok, werkt goed. Vervelend dat je onder het rijden geen nieuw adres kan ivoeren; alleen bij stilstand. Wel is het mogelijk om een adres uit het geheugen te laden. Vreemd.....
Radio is ok. Klinkt goed, mooie bassen en een soundsystem lijkt overbodig.
Panoramische voorruit is niets. Je zit vreselijk te kijk als je de hemel openschuift. Niets voor mij, dus is hij dicht met de zonneklepjes uit.
Het deel boven de 2e zitrij is wel leuk, want geeft licht maar ook warmte!
Geef mij maar een echt open dak. Dat zou de betere optie zijn! Maar goed.....
Algeheel:
De Zafira bevalt mij goed en flink beter dan verwacht. De kwaliteit is ok en de rijbeleving goed. De stoelen en zitpositie zijn zeer goed.
Nog even wat meetgegevens (meten is weten!)
Verbruik in de mix rond de 7 liter.
Snelweg tempo +/- 140 km/h.
Top op de Autobahn = 215 op de teller en 207 echt (volgens extra TomTom HD traffic die ook mee was en de digitale snelheid geeft).
Over een paar duizend Km kom ik met een update.
Gr.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.