Opel Zafira 1.6 Turbo 170pk Design Edition (2013)

autoreview

Opel Zafira 1.6 Turbo 170pk Design Edition (2013)

Signalement

UitvoeringZafira 1.6 Turbo 170pk Design Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf61.500 km
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afscheid en welkom - een nieuwe auto

  • 61.800 km

Een fijne en ruime reisauto, die ik kritisch en liefdevol ga volgen op Autoweek.

Garage bezoeken:
nov 2015 - 63000 km: Terugroepacties bougies en aanpassing motormanagement door Opel uitgevoerd + Geluid achterrem, nieuwe achterrem + Lichtje dashboardkastje vervangen. Alles in garantie of vanuit Opel.

Verbruik zie: Verbruiksmonitor http://www.autoweek.nl/verbruik/17396/opel-zafira-16-turbo-170pk-design-edition-2013

===
Zoals beschreven in de review van mijn Renault Grand Scenic werd het tijd om daarvan afscheid te nemen. Gelukkig stond de vervanging al klaar: Een jong gebruikte Opel Zafira Tourer.


Wat blijkt: er mag op de achterbank in het midden geen kinderzitje of stoelverhoger.
Op zijn zachtst gezegd geen verkoopargument, een midi-mpv waar een kind tot 12 jaar niet in het midden op de achterbank mag zitten.
Ik (altijd al een rebel, vandaar een Opel :-) )doe het maar gewoon, maar wel een misser.

=====
Waarom deze auto?

Voor ons gezin met drie opgroeiende kinderen is ruimte belangrijker dan imago. We gaan er mee op vakantie en trekken een vouwwagen.

Op de shortlist stonden de volgende auto's

1. Renault Grand Scenic
2. Peugeot 5008
3. Citroen C4 Grand Picasso
4. Opel Zafira Tourer
5. Ford S-Max (viel af wegens toch overbodig groot en duurder)

Met name de Citroen vanaf 2013 vond ik zeer aantrekkelijk. Een (voor dit segment) mooie auto in mijn ogen en nog iets zuiniger dan de Opel qua motorisering.

Ik heb nog proefgereden in een Grand Scenic, maar daar had iemand een hond in gehouden en die lucht krijg je er nooit meer uit, bah!

=====
Redenen om voor de Opel te kiezen.
Eens een keertje geen Franse auto (Na diverse Citroens en een Renault). Mijn vrouw hield van onze Skoda Octavia en houdt kennelijk meer van een iets stuggere auto, deze is heel wat stugger dan de Renault.

Nieuwsgierigheid: Zou een Duits gebouwde auto echt degelijker zijn?

Ik vond hem van binnen mooi en van buiten acceptabel.

Hij reed plezierig, redelijk krachtig, comfortabel en stil.

=====
Uitvoering

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo 170pk Design+ Edition Executive 7 Personen

Afdekscherm bagageruimte, Airconditioning, Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar, AGR stoelen, Boordcomputer, Centrale deurvergrendeling afstandbediend, Climate control, Cruise Control, Elektrisch bedienbare ramen voor en achter, Getint glas, Hoofdsteunen achter, In hoogte verstelbaar stuur, Lederen stuurwiel, Middenarmsteun voor, Parkeersensoren voor + achter, Stuurbekrachtiging, Toerenteller


Goodyear Vector 4 Season banden, Design+ pakket, Executive pakket, Navi 900 Europa, Twee wegklapbare stoelen op derde zitrij.

De eerste meters (en indrukken)

  • 61.800 km

Een nieuw speeltje ophalen is altijd leuk, ook al regent en stormt het.

====De eerste indruk====

De eerste dag mocht ik hem meteen in de file testen, zodat ik nu begrijp hoe het Start/Stop-systeem werkt. Mijn iPhone werd ook meteen verbonden en herkend. Dus telefoneren werkte direct. De automatische ruitenwissers begrijpen me iets beter dan die van de Renault.

De auto rijdt stiller dan de Renault, maar is ook weer veel nieuwer en geen diesel, dus die vergelijking is niet helemaal eerlijk. De 2013 1.6dci 130 Grand Scenic waarin heb proefgereden was ook stiller.

De motor moet even op toeren komen, maar dan trekt hij ook behoorlijk door. Meestal rijd ik hem gewoon rustig en schakel ik vroeg.

De auto is heel ruim en voelt degelijker dan de Renaul. De stoelzittingen kunnen verlengd worden en op vele manieren versteld. Ik denk dat het geen standaardstoelen zijn, maar een optie (Edit: AGR stoelen). Ook op de tweede zitrij zit je heel ruim, terwijl de derde zitrij meer een kinderpositie is. Deze derde rij is makkelijk in en uit te klappen (zelfde systeem als de Renault).
De middelste stoel op de tweede rij kan ingeklapt worden tot een grote armleuning, weaarna de twee overgebleven stoelen naar achter en iets opzij geschoven kunnen worden zodat je zeer ruim zit.

Ik heb een aantal testfilmpjes gezien waar ze de laatste zitrij als zeer klein bestempelen, nadat ze de middenrij in deze positie hebben gezet - dit is nadrukkelijk niet de bedoeling volgens Opel.

Binnenin zijn rood verlichte accenten aangebracht, best mooi eigenlijk.

Er zitten Goodyear 4 season banden op, die ook geschikt zijn voor echte winters. Ben benieuwd, hoef ik niet meer te wisselen, maar compromis gaat wellicht ten koste van zomerband-kwaliteiten.

====Minpunten / "dingetjes"====
Er zit een half jaar garantie bij mijn eigen merkdealer op, dus ik verzamel de puntjes en laat deze dan in 1 keer nakijken.

Na een paar kilometer kan ik niet heel veel zeggen, behalve waar je in het begin tegenaan loopt

Het meest opmerkelijke aan deze auto:

Er mag op de achterbank in het midden geen kinderzitje of stoelverhoger! ONBEGRIJPELIJK.

1. Het Navi900 systeem is niet handig met iPhone en muziek. Hij begrijpt de iPhone 4 en iPhone 5 niet om muziek af te spelen. in de oude Renault had ik een 7 jaar oude Parrot en die kon alles al met Bluetooth, erg fijn met Spotify.
Misschien doe ik iets verkeerd, maar het boekje kan me niet helpen. Ook via USB aansluiting werkt het niet. Enkel via jack.

2. Bij het achteruit rijden raar geluid van de rem rechtsachter - garantiepunt?

3. Lampje dashboardkastje doet het niet

4. Geen automatisch inklapbare buitenspiegels, dat dat nog bestaat....

5. Ik mis mijn keyless entry en de doploze brandstoftank :-) Renault doet toch ook veel goed!

6. In vergelijking met de Renault heeft hij veel minder opbergvakken.

7. De handrem is wel elektrisch, maar niet automatisch zoals bij de Renault. Hopelijk vergeet ik (en mijn vrouw) dit niet...

En 5000 km verder... Verbruik en reparaties

  • 66.000 km

Inmiddels zelf zo'n 5000km met de auto gereden. Hij rijdt nog steeds lekker stil en soepel, zeker als je rustig rijdt. Pas als je veel toeren maakt merk je iets van het vermogen dat hij heeft en hoor je de motor duidelijk grommen. Ik vind dat de versnellingsbak een beetje makkelijk mis schakelt, dat had ik strakker verwacht bij een Duitse auto.

Echt zuinig is ie niet, ik rijd ongeveer 11,3 km op 1 liter gemengd verkeer. dat is 25% minder zuinig dan de fabrieksopgave. Dat scheelt elke liter ongeveer 4 km en dus dik 200km per tank. Dan sta je dus elke 550 km bij de pomp. en dat vind ik erg veel!

De gebreken zijn allemaal verholpen onder garantie (achterrem vervangen, dashboardkastje nieuw lampje, terugroepactie uitgevoerd).

=====Navi900=====
Over de Navi900 ben ik nog steeds niet heel enthousiast. Deze is later opgevolgd door de Navi900 IntelliLink, misschien dat dat beter is? Hij kan nauwelijks overweg met een iPhone en de bediening met de knop die tegelijk een draai- en drukknop is is heel foutgevoelig. Als je wil drukken, dan draait hij gemakkelijk per ongeluk, zeker als je rijdt. Je kunt er geen Spotify mee spelen, behalve als je de koptelefoonaansluiting (aux) gebruikt. De bediening van de radio en telefoon vanaf het stuur vergt een aparte studie.

De geluidskwaliteit van uitgaande en inkomende telefoongesprekken is wel heel goed.

Het kaartmateriaal updaten kost 179,- euro, dat vind ik aan de dure kant.
Een Tomtom met een Parrot is volgens mij een beter (zeker voor de iPhone) en goedkoper alternatief.

Inmiddels heb ik al twee keer gehad dat de Navi900 radio/navigatie uitvalt. Alles op zwart alsof ie zichzelf reset en pas na een paar minuten gaat ie weer aan. Erg vervelend als je net op de navi rijdt. Even aankijken maar en bij het volgende dealer-bezoek bespreken. Dan kan ik meteen vragen of deze Navi900 ook een firmware/software upgrade heeft.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.