Opel Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX Edition (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.6 CNG Turbo ecoFLEX Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 0 km |
Voorafje
Voor de aanschaf al een uitgebreide proefrit gemaakt om te ervaren hoe een aardgas/CNG versie rijdt. Er is tenslotte nog maar weinig over te vinden.
Opvallend vond ik hoe stil en soepel de auto rijdt. Ondanks de 'slechts' 1.6 Turbo motor is de auto redelijk vlot in de acceleratie. Het is uiteraard geen sprint-auto, maar daar wordt ie ook niet voor gebruikt.
Aardgas tanken gaat eenvoudig en is veel gebruiksvriendelijker dan LPG en schoner dan diesel.
Ook het aantal tanklocaties is het laatste jaar flink toegenomen tot circa 130 stuks. In combinatie met de redelijke actieradius een weloverwogen alternatief voor deze zakelijke leaserijder.
Rijden maar
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Waarom een CNG?
Zakelijk rijd ik ruim 60.000 km per jaar en logischerwijs zou je dan voor een 2,0 turbodiesel van enig merk kunnen gaan. Echter een kleine besparing in Co2 kan dan wel enig invloed hebben.
Duurzaam, Groen en Milieu klinken wel lekker commercieel, maar zijn alleen maar loze begrippen als er niets mee doet. Mijn uitdaging lag daar om mijn kilometers-Footprint zo klein mogelijk te maken zonder afbreuk te doen aan alle eisen die ik heb aan een auto.
Wat zijn dan die eisen?
Comfort – Als je zoveel tijd van je werktijd in een autostoel doorbrengt is het een belangrijk hulpmiddel, evenals een goede arbeidsomgeving. Goede stoelen, Duidelijke (telefoon)communicatie, maar ook Zicht, Licht en Geluid zijn factoren die de werkprestatie kunnen beïnvloeden.
Luxe – Een minimale vorm van standaard omdat ook geregeld klanten met de auto naar onze fabriek in Duitsland vervoerd worden.
Ruimte – Frequent houden van beurzen en soms ook demomaterialen moeten in de auto vervoerd kunnen worden.
Veiligheid – Als je vaker onderweg bent heb je ook meer kans op een ongeval. Bij ieder van mijn leaseauto’s heeft zich wel eens een kleine aanrijding voorgedaan, Gelukkig altijd alleen maar blikschade, maar het zit hem soms maar in een klein hoekje.
Maar omdat de auto ook voor 10.000 km privégebruik ingezet wordt, ook nog:
Minimaal 6 personen – Het gezin bestaat uit vier kinderen, hun moeder en hun vader (ikzelf dus).
Aanhangermassa – Met een caravan van minimaal 1.400 kilo kunnen reizen naar het zonnige Middelandsezee gebied. Plus nog wat weekenden in de omgeving van Nederland.
Vorige twee auto’s waren beiden een Mazda5 2,0 Cdti. Prima auto’s die op alle fronten voor mij uitmuntend scoorden. Zie mijn vorige auto reviews. Alleen heeft Mazda zijn enige 7-persoonsauto gedownsized naar een 1,6 diesel die maximaal 1.300 kg aan de haak mag hebben.
Er moest dus toch afgestapt worden van een voor mij bijna 18 jaar lang betrouwbaar merk. Het werd dus de hoogste tijd om ook wat andere brandstof alternatieven in de keuze te betrekken. Als aanvullende eis werd dus een zo laag mogelijke Co2/km-waarde aan de lijst toegevoegd en omdat de economische crisis ook in ons eigen huishoudboekje realistisch toetreed zou een lager bijtelling dan 25% zeer wenselijk zijn.
Configuratie;
In de proefrit van de CNG Zafira Tourer die mij ruim een etmaal ter beschikking werd gesteld viel het comfort mij positief op. De auto is vanzelfsprekend veel stiller dan één met een dieselmotor, wat ook weer ten goede komt aan de telefoongesprekken. Sinds jaren kreeg ik de vraag of ik wel vanuit de auto aan het bellen was. Stoelen gaven goede zijdelingse steun wat vanwege de hogere G-krachten in een MPV in bochten iedere keer prettig aanvoelt. Hierom, maar vooral omdat de beenlengte van de zitting wat kort was, voor de optie AGR-stoelen gekozen.
Naast het uitgebreide Executive-pakket de standaard telefoonvoorbereiding met de geïntegreerde telefoonmodule en Navi 900 (voor West-Europa) opgesmukt.
Zicht is allerbest. Vooral de open A-stijl beviel mij zeer goed. Dit aspect wordt nog eens extra verbeterd door het Panoramadak. Naast de luxe uitstraling van het dak is vooral de bijbehorende panoramisch voorruit praktisch. Boven de weg hangende stoplichten zijn zonder over het stuur te moeten buigen goed te zien. Iets wat mij al opgevallen was bij een proefrit van de Citroën C4 Picasso.
Leder kon helaas niet op de Edition uitvoering i.c.m. de AGR-stoelen, maar gelukkig wel achteraf. Voor de extra ruimte op de tweede rij deze in de Lounge-uitvoering laten uitvoeren.
Deze Midi-MPV heeft de grootste afmetingen in zijn klasse en daarmee is de binnenruimte na het opklappen van de stoelen gevoelsmatig gelijk aan die van een kleine bestelbus. Laadruimte is mooi vierkant met bevestigingspunten. De afdekhoes hoeft niet in de garage achter te blijven, maar is op een speciale plek in de laadruimte op te bergen. Het standaard vouwmatje ter bescherming van de bekleding is mij nog niet helemaal duidelijk.
Opties als AFL zijn helaas op CNG niet leverbaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Zafira 1.8 Sport 7 Persoons 141Pk (NAVIGATIE, TREKHAAK, CLIMATE, SPORTSTOELEN, GETINT GLAS, LM VELGEN, CRUISE, PARKEERSENSOREN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2014
- 209.555 km

Opel Zafira Tourer 1.4 Edition 7p. -140pk- Automaat | Stoel- & Stuurverwarming | AGR Stoelen | 7-persoons | Rijklaarprijs incl. 6 maanden garantie
- 2012
- 108.730 km

Opel Zafira Tourer 1.4 Cosmo 7 pers. Navi Camera Ecc Cruise Control Alu Trekhaak
- 2015
- 90.774 km