Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Cosmo (2013)

autoreview

Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Cosmo (2013)

Signalement

UitvoeringZafira 1.6 CDTI 136pk Cosmo
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1000 zitten erop

  • 1.000 km

Na de eerste 1000 kilometer en de eerste tankbeurt tijd voor een mini-review.

Voor het eerst sinds tijden weer eens een auto die ik ook gewoon mooi vind om te zien. Mijn vorige auto's (Scenic's) waren goed en vooral erg praktisch en na verloop van tijd kon ik ook wel wennen aan hoe ze eruit zagen maar echt mooi heb ik ze nooit gevonden. Deze dus wel. De kleur en de velgen, het model en zelfs de donkere achterruiten passen goed bij elkaar. Ook het chrome is niet echt storend vind ik.

Gekozen voor de Cosmo uitvoering met wat extra's in de kleur Mahogany.
- Cosmo+ pakket met daarin
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Achteruitrij camera
- Navigatiepakket
- Lederen bekleding
- Opel Eye met daarbij horend
- Following distance indicator
- Lane Departure Warning
- Traffic Sign Detection systeem
- Intelligent light ranging
- Winter pakket met daarin
- Stuurverwarming
- Quick Heat-verwarmingssysteem
- Verwarmbare voorstoelen
- Zonneschermen voor zijramen achter
- Bestuurdersstoel 8-voudig elektr. te verstellen
- Upgrade Navi 900
- Trekhaak, afneembaar
- Panoramadak, inclusief panoramische voorruit (met daarin)
- Sfeerverlichting in het interieur

Flink pakket aan opties maar het paste allemaal binnen het budget. Helaas is overigens de adaptive cruisecontrol niet leverbaar op deze motor anders had ik die er graag bijgenomen.

De overstap van de reguliere uitvoering van de Zafira (die ik als voorloopauto had) naar deze is alsof je in een andere auto stapt.

De 136pk Ecoflex motor loopt werkelijk subliem, een collega die laatst een stukje meereed vroeg waarom ik met mijn kilometrage benzine mocht rijden...
De vering en ophanging is ook duidelijk anders. Nog wel steeds strak maar veel comfortabeler vind ik.
Om de A normering te halen en dus de 20% bijtelling moet je elke 10 à 15 duizend kilometer AdBlue tanken. Dit kwam voor de verkoper bij Opel als een complete verassing en ook voor wagenparkbeheer bij ons...Zal eens gaan kijken waar ik het kan kopen (Shell schijnt het te hebben in jerrycans van 5 en 10 liter)

De AGR stoelen vragen wat gewenning van mij. Ik ben niet heel erg breed in de heupen maar ik had in eerste instantie het gevoel dat ik opgesloten zat in kleine sportstoelen. De verstellingsmogelijkheden van de bestuurdersstoel zijn prima en de uitschuifbare bovenbeensteun voldoet beter dan ik verwacht had. Omdat het hele verstelmechanisme waarschijnlijk wat ruimte vraagt is de laagste stand niet echt heel erg laag en zit ik (ivm het panoramische dak) met mijn hoofd net een paar centimeter van de zonnekleppen.

De panoramaruit geeft een enorm uitzicht. Nooit meer moeilijk doen om een verkeerslicht te zien als ik vooraan sta bij het verkeerslicht. De hoeveelheid ruimte die je er optisch bijkrijgt is de moeite meer dan waar. Ook het glazendak achterin wordt door de kinderen zeer gewaardeerd. De loungestoelen achterin vinden ze overigens het einde. Wel jammer dat de leuning niet iets naar achter gesteld kan worden (kon in de Scenic wel).

Kofferruimte is prima in orde en omdat ik een vijfzitter heb gekozen zitten er nog twee bakken onder de bekleding waar je nog van alles in kwijt kan. Links zit de pomp voor de banden en rechts de trekhaak.

Adaptive forward lightning is nu 's avonds nog een grappige extra maar ik hoop dat ik van de winter er wel profijt van ga hebben. Net zoals de quickheat en de stuurverwarming. Waarbij het laatste meer een grapje is dan iets wat echt nodig is hier in Nederland.

Waar ik in de Scenic met de 2 liter 160 Pk diesel nogal van het snelle rijden was en mijn gemiddelde gebruik zo rond de 7,6 liter per honderd kilometer zat nodigt deze auto mij om de een of andere reden uit om veel rustiger te rijden. Weet niet of het zo blijft maar de eerste tank (met gemengd gebruik van stad en snelweg) zat ik toch op 5,2 liter per honderd kilometer. Allerlei zaken nodigen uit om wat bedaarder te rijden. De opschakelindicator kan je negeren natuurlijk maar werkt op zich prima. Wat wel opvalt dat de motor in de zesde versnelling lekker loopt maar om snelheid te maken bij 120 moet je toch wel even terug naar de vijf.

Gaat deze auto dan nergens op nat ?
Jawel. Op het infotainment systeem en andere electronische zaken. De engineers zouden eens goed naar andere auto's moeten kijken... (waaronder mijn vorige Renault)

- Geen keyless entry (is inmiddels al jaren redelijk standaard op veel Franse auto's en inmiddels ook op de Ford)
- Geen keyless start (zelfde als hierboven)
- De electronische handrem moet je er zelf opzetten als je de auto/motor stopt. Het was netter geweest om dat de gebruiker zelf te laten configureren.
- Spiegels klappen niet automatisch in bij het op slot doen van de auto. Ook dat was een kleine moeite geweest maar wel erg plezierig.
- De cruisecontrol laat niet zien op welke snelheid hij staat ingesteld. Alles is digitaal dus lijkt me een kleine moeite om die even te tonen in het display.
- Tijdens het rijden met het navigatiescherm aan wordt er geen Radio informatie getoond (geen RDS en ook geen nummerinformatie van de CD of USB stick.
- En het meest debiele... er zit geen pauze toets op de CD en USB.. Tijdens het telefoneren gaat het geluid op mute en stopt het afspelen maar als je even iets wil overleggen met een passagier of even je kop bij het verkeer moet houden kan je de muziek niet pauzeren maar alleen muten. Lijkt me een kleine aanpassing in de firmware maar wel een fijne.
- De snelheidsmeter geeft zowel op de wijzer als digitaal progressief te veel aan. Bij 54 rij je eigenlijk 50 en als je 130 wil rijden moet je dicht tegen de 140 aankruipen op de wijzer om ook echt 130 te rijden. Lijkt me ook niet zoveel moeite om dat goed in te stellen...

Ook het bovenstaande zal allemaal wel wennen maar ik vind dat er een aantal gemiste kansen bijzitten. Daarnaast begrijp ik niet hoe men deze verzameling knoppen bij elkaar heeft kunnen bedenken op de DVD900 (overigens hetzelfde op de 600). Opel zou daar nog eens goed naar kunnen kijken.

Als laatste puntje.. Inmiddels kan je in de Opel shop de 2013/2014 kaarten voor de navi kopen (à 179 euro) maar de auto is uitgerust met de 2012/2013 kaarten. De tunnelbak op de A2, die is toch alweer een tijdje in gebruik, staat er niet op waardoor je de complete parallelbaan bij Utrecht mist.

Nog 179.000 kilometer te gaan.

>
De Opeldealer Smit & Co uit Zwolle heeft inmiddels toegezegd dat ze de nieuwe kaarten zullen opsturen. Dat is in ieder geval geregeld !

Inmiddels een half jaar verder

  • 24.000 km

Inmiddels rij ik al meer dan een half jaar rond in deze Zafira en staan er 24.500 kilometers op de teller.

Het waren volledig zorgeloze kilometers (afgezien van wat blikschade buiten mijn schuld)

Toch een paar positieve en helaas ook negatieve punten.

Positief:
- Stoelen zitten heerlijk (als je ze eenmaal goed hebt afgesteld)
- Panoramavoorruit blijft een zeer ruimtelijk gevoel geven
- Verbruik is op een zeer acceptabel niveau gestabiliseerd (niets uitzonderlijk zuinig of dorstig)
- Xenon lampen geven zeer goed licht
- De elektrische verwarming van de voorruit, het stuur en de stoelen is echt een verademing.
- Onze langbenige kinderen zijn dol op de lounge stoelen achterin.

Negatief:
- Dashboard (navigatie en radio) valt zo nu en dan spontaan uit. Het systeem reboot zichzelf dan wel automatisch maar is toch niet iets wat ik had verwacht.
- Xenon verlichting met Adaptive Forward Lightning lijkt vooral aan de rechterkant op de snelweg te hoog te zijn afgesteld. Medeweggebruikers laten me dit regelmatig weten door middel van lichtsignalen.
- Rechtuit stand van het stuur is erg onrustig en (b)lijkt een opel dingetje te zijn. Hierdoor blijf je continu corrigeren.
- De stand van de achterstoelen is erg rechtop en kan alleen versteld worden naar nóg rechter.

Verbeterpunten:
- Geheugen instelling van de bestuurdersstoel. Toen ik wilde weten hoe de stoelen zaten kon ik gaan proefzitten in een een Insignia. De dealer verzekerde me dat de stoelen in de Zafira identiek waren. Dat zijn ze ook behalve de geheugentoetsen dan ..
- Spiegels kunnen niet automatisch inklappen. Dit vind ik anno 2013/2014 voor een auto met zoveel elektronica echt een misser.
- Cruisecontrol instellingen moeten logischer en waarom als je snelheidsbegrenzer hebt aanstaan staat de gekozen snelheid wel in het scherm maar bij de cruise control niet ?? Kom op zeg, kleine moeite lijkt me.
- Elektrische handrem gaat er wel automatisch af maar kan er niet automatisch op. Even een optie in het menu erbij programmeren lijkt me.
- Het indrukken van de ring voor de keuzes in het menu en de navigatie is niet praktisch. Beter was het geweest als de joystick zelf een drukknop was geweest.
- Achteruitwisserbediening is een echte schakelaar die ingedrukt blijft staan. Een tiptoets was beter geweest (ivm vastvriezen van de ruitenwisser)
- Verlichting dashboardkastje blijft aan als je het contact uit hebt en de auto allang hebt verlaten (en ja, alleen als het klepje open staat natuurlijk)

Al met al geen onplezierige ervaring deze Opel (na 15+ jaar Renault) Zelf de rode binnenverlichting is gaan wennen.

Na 24000 kilometer rijd ik nog steeds met de eerste vulling AdBlue en ben benieuwd wanneer dat bijgevuld moet worden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.