Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Betrouwbaarheid ?
- 201.148 km
Deze Zafira heb ik destijds gekozen als vervanger voor de C Max ivm de ruimte.
Nou dat zit er genoegt in!!
Ook de complete uitvoering sprak enorm aan.
Achteraf gezien zijn er toch wel een aantal mindere zaken aan het licht gekomen,zo is het i link systeem waarin de navigatie en telefoonfuncties zijn ondergebracht ronduit traag.
Daarmee bedoel ik het volgende,alvorens je commando's kan geven na het stareten van de auto ben je bijna een minuut onder weg.
Ronduit hinderlijk als je vanuit een onbekende omgeving wil gaan navigeren of een belletje wenst te plegen.
Dat de voicecontrol je vaak niet verstaat laat ik dan nog maar buiten beschouwing.
Dan het adblue systeem,ik rijd vrij veel,maar het eerste jaar heb ik 1 keer adblue moeten bijvullen,daarna bijna iedere maand en het kaatste jaar weer slechts 3 keer..
Dit terwijl mijn gereden kilometers niet zo veel variëren.
Goed het is niet anders....
Dan de betrouwbaarheid , tot 85000 geen enkel probleem,toen moest ik tussen de onderhoudsbeurt door opeens een liter olie bijvullen??
Iets wat me met Mn vorige leasewagens de afgelopen 8 jaar niet meer was gebeurd.
Goed geen probleem denk je,iets eenmaligs.
Tot bij 110000 km het motormanagementblampje ging branden.
In de veilige modus naar de dealer gesukkeld,na een inspectie bleek het inlaatspruitstuk dichtgeslibd.
Onderdeel niet voorhanden,auto een week laten staan.
Opgehaald en een 2 weken later hetzelfde lampje!!
Nee een ander euvel dit keer.....brandstofpomp defect.
Toen afgelopen zomer na de auto te hebben afgetankt.....brandstofpijl gaf 0,0 aan??
Bleek de sensor in de tank kapot,onderdeel moet uit Spanje komen......weer een week achter moeten laten.
185000 km, een raar fenomeen,de versenellingspook was met geen mogelijkheid naar een ander verzet te krijgen (haken heeft ie altijd gedaan,maar dit was ff wat anders).
Weggesleept en tja.....2 weken "kwijt" ivm vervanging van zowel bak als koppeling!!
Gelukkig hoef ik al deze reparaties als leaserijder niet zelf te betalen,want dan had ik nog minder vrolijk geworden van dit stukje Duitse degelijkheid!!
Afgelopen week....ja hoor wederom gaf de brandstof meter niet thuis na een tankbeurt, om gedurende de dag te lijken zijn genezen?!?
Goed is er dan niets postitiefs over de Zafira te melden ?
Jawel, de ruimte is werkelijk groots en de AGR stoelen zou ik het liefst mee willen nemen medio april naar mijn nieuwe rijdende kantoor,deze zitten werkelijk perfect!!
Verder ben ik blij dat het leasecontract naar zijn einde loopt,want dat ik een "maandagochtend" auto heb aan deze auto moge duidelijk zijn......
Weer op de ambulance....
- 210.040 km
T was koud,dus eerst maar de voorruit ijsvrij maken.
Dan aan t werk.....ik probeer de Zafira vanuit zn achteruit in de 1e versnelling te leggen.
Geen beweging in de pook te krijgen, last van de vorst?
Mwah,-3,zou toch geen probleem mogen zijn zou je denken?
Dat was dan ook t euvel niet bleek achteraf.
Na een drie maanden geleden de gehele versnellingsbak en koppeling te hebben vervangen,bleken nu de schakelkabels niet meer mee te willen werken.
Dus weer op de ambulance richting de dealer, tot overmaat van ramp.....,uiteraard het gewenste onderdeel niet op voorraad.
Nu inmiddels een week later,blijft stil vanuit Opel....
To be continued!
Weer het motormanagement lampje
- 225.000 km
En dan......weg vermogen.
Wat blijkt de turboleiding gescheurd??
Kosten weer een kleine €300!
Gr.....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.