Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015)

autoreview

Opel Zafira Tourer
Opel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira TourerOpel Zafira Tourer

Signalement

UitvoeringZafira 1.6 CDTI 136pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen Zafira, oa als trekauto

  • 4.000 km

Rond Juli 2015 mijn nieuwe leaseauto gekregen. Mijn voorkeur ging uit naar naar de Insignia, maar daar konden mijn kinderen niet meer bij. (ben zelf 2 meter).

Na 2 weken 1300 kg caravan achter de Zafira gehaakt en op weg naar Frankrijk. Ik was al erg tevreden over mijn vorige auto, een Ford Mondeo Wagon 1.6d, maar kwa trekauto deed deze Zafira het toch wat beter. Waarschijnlijk omdat deze bijna 200 kg zwaarder is. Je merkte met deze Zafira minder dat je een caravan er achter had hangen. Prima de bergen over zonder enig probleem.

Wel viel op dat het kinderfietsje niet meer in de kofferbak paste. Dit paste wel in de Ford Mondeo Wagon. Deze auto is iets minder breed in de kofferbak en deze is ook iets minder lang.

De 7 stoelen werken ook prima. Wel even wennen want het zou wat gebruikersvriendelijker kunnen, maar doordat de middenstoel bv plat kan, kan je de passagiers nog extra ruimte geven doordat deze stoelen nog verder naar achteren kunnen.

Op 2km hoogte een lekkeband gereden en natuurlijk geen reserve band aanwezig. Gelukkig leggen de Fransen meteen 2 nieuwe michellins op de auto. Dit was meteen een merkbare verbetering mbt wegligging. Veel stabieler dan met de conti's, dus een geluk bij een ongeluk.

Helaas gingen de voorstoelen (bewegende delen) wel loszitten en leek het bij elke bocht of je stoel loszat. Beide voorstoelen vastl aten zetten met klemmen bij de dealer. Dit heeft het probleem verholpen, althans even...:(

Verder (zonder caravan) een prima verbuik en ondanks zijn 300kg extra gewicht, toch zuiniger dan de ford. Zo'n 1 op 17 is te halen, waar de ford 1 op 15 rijd.

Wel al 5 liter Adblue moeten aanvullen, maar dat zal ook door de caravan gekomen zijn.

Wat wel echt wat minder is, is de navigatie bediening. RDS werkt amper, bij grote usb sticks onthoud het systeem niet in welk mapje je mp3's aan het afspelen was, dus elke keer begint ie met het eerste mapje af te spelen. De mp3 mappen worden ook nie in alphabetische volgorde gezet en als je alle mp3's in een mapje gehoord hebt, begint ie weer met nr1 in hetzelfde mapje ipv een mapje verder te gaan. In dit opzicht had de ford toch echt een veel betere radio/navigatie. Ik heb de intellilink 950 er in zitten.

Dab+ werkt trouwens wel fijn en geluid van boxen is ook prima. Achterruit rij camera werkt ook prima.

Verder veel opbergruimte en gooi je alle banken plat, dan kan je er echt veel in kwijt.

Dan qua wegprestaties. Ach je rijd niet een Zafira voor het betere bochtenwerk, maar als je normaal rijd is dit ook geen probleem. De diesel is niet heel snel, maar wederon tov de Ford wel ietsje sneller en pittiger. Het motortje loopt vooralsnog als een zonnetje.

Verder is stoel en stuurverwarming toch echt een uitkomst. Op de hoogste stand wel oppassen dat je je billen niet verbrand...

Overall: Erg fijne auto, voor mij gunstig in de lease, 20% in de bijtelling....

Dan nog even mbt de Citroen discussie. Ik heb de C4 niet eens gereden... kwestie van smaak....

Zafira Stoelen

  • 20.000 km

enkele maanden verder... stoel blijft een probleem ze kunnen het niet oplossen. Opel Nederland doet niets. Succes ermee meneer. De dealer doet zijn best, maar na 4 terug te zijn geweest houd het wel op.

Ze willen nog dik smeervet proberen, ik mag een andere Zafira proberen..tja en dan? Deze was de eerste 2 weken ook prima...

Verder nog issues met de radio. Deze is soms zij voorkeurszenders kwijt. Optisch staan ze er nog in, maar als je bv nr 1 kiest, zegt ie inneens opgeslagen. (en dan hou ik hem niet ingedrukt). Meestal heb ik dit als ik favorieten kies uit een ander menu dan de radio. Opel gebeld, afwachten of ze nog met een oplossing komen....

Verder nog steeds heerlijke auto...

Toch minder happy

  • 45.000 km

Nu een jaar verder:

1. Stoelen nog steeds los -> Laat ze nu vastlassen! Opel NL: Das een producteigenschap meneer. Na 5x terug geweest te zijn voor allerlei issues, kan er nog geen sorry van af. Wat een waardeloze klantenservice (ook manager gesproken, exact zelfde verhaal).

2. navigatie is geupdate, euvel favorieten blijft, nu stottert de muziek als nav dame iets zegt... waardeloos dus. Ook kaarten zijn erg outdated. Reactie dealer en opel nl: U heeft de laatste kaarten gehad (wat ze niet kunnen aantonen want dat schijnt niet uit te lezen te zijn volgens de dealer). M.a.w. koop ze maar lekker ondaks al uw problemen en tijd die u kwijt bent geweest...

3. Bij de deur gaat ie nu rammelen, lijkt wel of de rubbers geluid maken... zal ook wel niet op te lossen zijn, ben bang dat volgens jaar alles rammelt.

Nee voor mij geen Opel weer, met name door de slechte service.

Caravan ging wel weer vlot de bergen over. Ad blue net voor vakantie laten bijvullen, 2 weken na de vakantie weer leeg. Dus 2700 km met caravan kost je een ad blue tank...

Let wel de dealer heeft wel diverse zaken opgelost, maar niet de stoel en de navigatie...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.