Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2014)

autoreview

Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2014)

Signalement

UitvoeringZafira 1.6 CDTI 136pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst32.600 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

keuze en eerste ervaringen

  • 6.000 km

Na jarenlang stations te hebben gereden nu een MPV voor het gezin! Iets heel anders maar toch ook wel comfortabel.

Na een lange zoektocht naar een nieuwe leasewagen welke ging langs Citroen C4 grand picasso, Skoda Octavia en superb, Ford Mondeo, Volkswagen Passat en Opel Insignia uitgekomen bij de Opel Zafira Tourer 1.6 TDCI 136pk....

Mijn criteria waren

-Ruimte ivm met gezin van 5
-20% bijtelling
-Diesel
-1500kg trekken op leuk koppel
-leasebudget vanuit werkgever

Ik had bijna mijn keuze gemaakt voor de Octavia toen ik erachter kwam dat mijn leasebedrag 100 euro meer bedroeg per maand. De opties die ik had waren stuk voor stuk initieel interessant maar na aankleding en keuze van de juiste motor persoonlijk veeels te duur...paste wel binnen het leasebudget maar met een cataloguswaarde van 40000+ euro toch weer redelijk hoog in bijtelling (ford,passat). De ruimere citroen was net zo duur in aanschaf als de zafira, maar weer veel duurder in de lease door afschrijving? (100 euro meer per maand!!!) en de insignia tourer boodt mij niet genoeg ruimte.

Per toeval attendeerde een verkoper mij op de zafira, na wat aarzeling eens verder gaan kijken en uiteindelijk omwille van ruimte, prijs/kwaliteit,leasebedrag deze auto gekozen.

in verband met de Opel fabrieksverhuizing wilde ik geen 5 maanden wachten dus ben ik op zoek gegaan naar een voorraad model. BTW opel hou jullie site op orde omdat deze gewoon niet klopt met de actuele voorraad!

Uitgekomen op een Jetblack business+ inclusief executive packet (panoramisch dak, 17" wielen, flex7, comfortstoelen etc etc). Medio December de deal beklonken en begin januari de auto op de weg....lekker snel dus.

De eerste indruk was eigenlijk meteen goed nadat ik gewend was aan de ruimtelijkheid door het panoramisch dak die je bij een normale station niet hebt. Het rijdt gewoon minder gejaagd allemaal. Het is geen race maar een echte reiswagen zonder sloom te zijn.

Kwalitatief ziet het er allemaal netjes uit. Echter is het wel zo dat als je één opel hebt gezien van binnen dan heb je ze allemaal gezien. Weinig onderscheidend design. Daarnaast zijn de gebruikte materialen meer plastic dan bijvoorbeeld een Volkswagen Passat. Alle waar naar zijn prijs (+8000 euro voor de Passat)

De comfort stoelen zitten echt perfect en zijn voor een ieders wens instelbaar. Maar hebben wel een persoonlijk nadeel (later meer!)

Na wat weken woon/werkverkeer tevreden met de geboden prestaties. Nog geen echte lange stukken gereden.

De eerste lange reis.
In de krokus op Wintersport geweest en vol bepakt op pad gegaan inclusief dakkoffer. De motor doet voortreffelijk zijn werk en biedt voldoende vermogen met een mooi verbuik van 6,5/100km bij 130~150km/u. Voor een auto van geschat beladen +2000kg niet verkeerd. Echter de waarden uit de brochure gaan zeker niet gehaald worden (1:24) ook niet bij normaal dagelijks gebruik. Het blijft een zware auto waarbij je jezelf echt afvraagt hoe men ooit aan deze waardes is gekomen.

Het ogenschijnlijk simpele railloze dakdrager systeem voor de skibox vergde wel wat tijd voor montage....beiden kanten van een drager zijn identiek, maar laten zich niet plaatsen als je niet eerst de rechterzijde vastzet! Wat een geklooi voor ik hier achter was en ook niet te bevatten.

Voor mij persoonlijk, kwam ik pas na aanschaf achter, is het een probleem dat de rechter stoel niet volledig naar voren of achter omgeklapt kan worden (is een optie bij een normale stoel). Dit is door de wand constructie van de comfortstoelen (wangen) niet mogelijk. Ook kan de hoofdsteun niet verwijderd worden omdat deze met een staalkabel in de stoel is beveiligd. Aangezien ik windsurf kan ik dus niet mijn planken eenvoudig naar binnen schuiven. OEPSIE! Dus maar weer de dakdragers monteren.

Verder prima tevreden met deze ruime gezinswagen! Keep you updated!

UPDATE

  • 17.000 km

Heb nu de auto een maand of 8 in bezit.

Motorisch geen problemen.

De auto is nog steeds naar alle tevredenheid met name op het praktische vlak...ruimte en indeling.

Onlangs terug geweest bij de opel dealer omdat de 13-polige trekhaak geen constante 12v had voor de koelkast in de caravan. Gebeld met de leverende dealer..."ja dat klopt, is niet standaard! Dit moet u aangeven bij bestelling". Na wat discussie toch kostenloos geplaatst.

Ook gelijk aangegeven dat de flexrail/middenconsole armsteun enorm kraakt. Deze is vervangen door een minder krakend exemplaar uit de showroom. Inmiddels kraakt deze ook (weer!). Komt door de onderste 2 delen die uit kunststof bestaan en langs elkaar schrapen/kraken.

De allesdragers blijven toch ook wel een beetje vreemd doen. Moet een makkelijk kliksysteem zijn....maar als makkelijk 10 minuten duurt is dat niet goed. Met een beetje wrikken en bewegen gaan ze er wel in en uiteindelijk sluit de koppeling.

Waar ik me wel aan erger is de dat het radiosysteem in combinatie met USB, de op de usb aanwezige folders met muziek niet alfabetisch weergeeft....dus ABCDEF is b.v. AFCDFE wat het zoeken lastig maakt bij 150+ folders. Daarnaast zou een touchscreen ook welkom zijn in plaats van het gedraai aan een knop. Deze knop wordt gebruikt voor alle interactie ook NAVI.

peep and squeek

  • 24.000 km

Nog even wachten en de eerste beurt is daar (1jaar/25000km). Het wordt hoog tijd want er moeten wat rare geluiden en issues verholpen worden.

Geluiden1:
Bij het rijden over een rotonde...iets wat vandaag de dag veel voorkomt...is er bij het overhellen achterin een krakend geluid hoorbaar....is het de ophanging...is het het torderen van het chassis...of iets anders....moet opgelost worden! Heel irritant. Radio harder is geen optie.

Geluiden2 (zelf opgelost):
Het opbergvlak op de flexrail kraakte als een dolle na reeds in juni te zijn vervangen. Het valt op dat bij lage temperaturen het kraken weg is en wanneer de auto warm is het kraken vol terug is. Heel irritant. Dit komt doordat het voorste deel bestaat uit twee kunstof delen. De klep rust op het ene deel. Wanneer je je arm op de steun plaats druk dit op het onderste plastic deel...wrijving...krakend geluid. Gisteren heb ik het probleem opgelost. De twee rubberen dopjes die in de deksel zitten iets verplaatst waardoor deze op het vaste beklede deel van de box rusten in plaats van op de plastic voorkant. Et voila, het geluid is voor 95% weg....de andere 5% komt door het gebruikte materiaal/constructie.....

Stuurgedrag:
Het valt de laatste tijd op dat tijdens het rijden op de snelweg de stuurbekrachtingen soms wat blijft hangen na het rijden van een rechte lijn. Bij een kleine stuurcorrectie moet je er doorheen duwen waardoor je een wat zwabberend rijgedrag krijgt. Bij lagere snelheden is dit minder merkbaar. Op de snelweg met 130km/u minder fijn en gevraalijk!

Ik vind dit soort zaken toch wel een smetje op het blazoen. Bij andere merken nooit dit soort zaken gehad. Verder is het nog steeds een lekkere reiswagen. Heerlijke stoelen en praktische indeling. Verbruik blijft wel wat achter op de af-fabriek 1:24...realiteit 1:16,66...acceptabel met veel stadsverkeer/gewicht auto.

eerste onderhoudsbeurt

  • 24.600 km

Vandaag is de auto weg geweest voor onderhoud.

Het "hangende" stuurgedrag was een bekend probleem en is verholpen door een software update.

Alle andere geluiden is wel naar gezocht maar zoals altijd in deze is de bron niet gevonden. Toch maar de radio harder.

We kunnen er weer even tegenaan.

update

  • 32.600 km

We zijn weer wat kilometers verder en ik moet zeggen dat de auto nog steeds naar verwachting presteerd ondanks de kraakjes en piepjes zo hier en daar. Onlangs naar Oostenrijk en Italie op en neer geweest en dan komt de auto toch echt tot zijn recht. Heerlijke AGR stoelen waarbij je nooit het gevoel krijgt doorgezeten te raken. Afgeladen op cruisecontrol 150/160km p/u kan wel harder maar is niet aan te raden met een dakkoffer. Dit is eigenlijk al te snel denk ik!

Gisteren via mijn werkgever een brief gehad over een software update waarbij de motormanagement module wordt geupdate om een ratel te verhelpen (?)...na alle eerder berichten omtrent uitstoot, updates en vernogensverlies een beetje huiverig om deze uit te laten voeren.

de melding luidt "ononderbroken kwaliteitscontroles hebben aangetoond dat bij een beperkt aantal voertuigen het voor kan komen dat er bij een bepaald toerental een ratelend geluid hoorbaar is. Wij willen daarom van uw opel de motorregelmodule programmeren met de meest recente software"

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.