Opel Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Zafira 1.6 CDTI 136pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 80 km |
KM-stand laatst | 206.000 km |
Daar is die dan ..
- 330 km
Door een overstap naar een nieuwe baan betekende dat ook een andere auto. In eerste instantie was de Skoda Superb station de eerste keuze, maar in het voorjaar (jan-april) bleek deze niet in 20% uitvoering te bestellen te zijn. En ik wilde graag de 20% bijtelling behouden. Ivm een caravan en 3 grotere kinderen wilde ik wel graag ook een ruime auto. Uiteindelijk viel de keuze al snel voor de Opel, ik probeer elke keer dat als ik van de baas een auto mag uitkiezen, een andere auto te kiezen. Dus niet zoals een collega van me doet, die heeft al z'n 4e Passat.
Terug naar de Zafira. Kleur is Pannacotta geworden, wel licht, maar geen wit. Wat ik persoonlijk niet zo mooi vind.
De uitvoering is de Business + uitvoering met daarbij:
-Warmtewerende voorruit
-Trekhaak, afneembaar
-Navi 900 Europa
-Lichtmetalen velgen 7J x 17'' 7 spaaks
-Ergonomische comfortstoelen (AGR-gecertificeerd
-Comfortpakket
-Exterieurpakket.
Wat me direct opvalt na 250 km rijden: de stoelen, geweldig en de ruimte om je heen. De diesel rijd stil, de auto is zowiezo erg stil en rijdt erg soepel. Snelheid zit er genoeg in, je zit zo op de 160. Ik heb een stuk door Duitsland gereden, de 200 is snel bereikt.
Doordat hij stil is rij je sneller dan je denkt. Ik had hiervoor als voorloop auto aan Megane Scenic Dci... Dat blijkt toch echt een hoorbare diesel, deze is stukken stiller.
De knoppen zijn typisch Opel, dit werkt op zich wel. De navigatie is weer even wennen, ik vind het niet intuitief. De geluidskwaliteit van de stereoinstallatie is zeker goed te noemen (voor mij in ieder geval goed genoeg!) en de ipod is ook snel aangesloten, dat wordt de komende 3-4 jaar weer genieten. Jammer dat je ipod niet uit het zicht kan opbergen, dat was goed geregeld in de Passat, die had een extra vakje ik het dashboardkastje.
De kinderen (van 14, 13 en 8 jaar) vinden de stoelen achterin helemaal prima en ze hebben goed zicht rondom, ook vinden ze leuk dat de achterramen helemaal omlaag kunnen !
Opmerkelijk is wel dat je adblue moet tanken. Er zit een tank in van 8 liter wat ongeveer 8000 km mee gaat. De adblue vuldop zit onder de diesel vulopening. Ik moet nog even uitzoeken waar je adblue kan tanken. Er schijnt wel een melding te komen als de adblue bijna op is. je kunt de auto nl. niet meer starten als er onvoldoende adblue aanwezig is !
Later volgt een update mbt verbruik en andere zaken.
Disclaimer: De gegeven sterren zijn fictief, de auto wordt geleased. Het aantal sterren voor comfort en prestaties worden wel door mij gegeven.
Alweer 7000 km verder ...
- 7.068 km
Zo, 7000 km verder. De auto gaat steeds lekkerder om me heen zitten, ik vind het een prettige reisgenoot. Ondertussen glijden de kilometers onder me door met toch een paar op te merken zaken, positief en negatief:
-De wegligging is niet super, het lijkt wel of er ballonbanden onder zitten. De banden moeten vrij hard (2.8 bar) wil hij niet zo 'wollig' rijden. Dus banden staan op 2.8 bar, wat ook de eco stand is.
-Verbruik schommelt rond 6.0 liter per 100 km over de afgelopen 7000km . Ik moet wel opmerken dat er regelmatig in Duitsland wordt gereden en de Zafira regelmatig de 200 aantikt. Dat doet-ie anders moeiteloos en in grote rust. Normaliter is 160 de snelheid in Duitsland, dat is wel iets anders als spitsrijden in Nederland natuurlijk. Bij lange stukken in Nederland in spitstijd is het verbruik ongeveer 5.0-5.3 liter per 100 km. Voor een 1600kg zware auto geen slecht verbruik.
-De stoel is ondertussen goed ingesteld, het spelen met de electrische lendesteun levert niet altijd een goed resultaat op. Gewoon blijven oefenen.
-De rust in de auto is heerlijk, geen duidelijke dieselbrom meer waardoor ik me er regelmatig op betrap dat ik harder rij dan toegestaan is.
-Tja, en dan de radio. Die heeft zo nu en dan wel eens wat dingetjes, de ipod die niet herkend wordt en 1 keer moest ik zelfs de zekering er uit halen, er was niks meer mee te beginnen. Ook deden 1 keer de draaiknoppen het niet meer. Over de geluidskwaliteit ben ik zeer te spreken. Voice activated bellen kan wel, ook de overige zaken kan je met je stem besturen. Ik begin er niet aan ... Oja, wel jammer dat je geen bluetooth audio kunt streamen.
-Bij aflevering zat er een automatische tankdop op, dus geen gedraai meer met een dop. Na de eerste tankbeurt had ik daar al ruzie mee. Er zit een soort klepje in wat er na de eerste keer al verdwenen was. Nadeel daarvan was dat je de handel van de tankpistool niet helemaal kan indrukken. Het was dus alsof de tank constant al bijna vol was. Bij aflevering kreeg ik ook de gewone tankdop mee, die zit er nu dus op. Gewoon weer draaien dus.
-De automatische verlichting reageert wat traag in tunnels, waar de lampen van de peugeot en de passat eigenlijk min of meer direct aangaan bij het binnengaan van een tunnel, duurt het bij de Zafira een paar 100 meter meer, soms wat aan de late kant. Voor het uitgaan van de lampen geldt hetzelfde. Niet echt vervelend, ik denk wel het opmerken waard.
-De automatische ruitewissers daarentegen reageren juist weer goed, de gevoeligheid is goed in stellen. Sta je stil, dan stoppen de ruitewissers, rij je weer verder, dan gaan ze weer aan. Prima.
-De bekerhouders zijn super, er kan een fles water en grote thermobeker (koffie) tegelijkertijd mee !!
-De ruimte achterin blijkt voor 3 lange (volleybal) jongens van 15 meer dan genoeg, en ééntje nog voorin natuurlijk. U kunt wel nagaan wie er wordt uitgekozen om de volgende keren te rijden.
Oja, 1 keer was ik bijna thuis maar ik moest nog een stukje rijden om de automatische roetfilterreiniging af te kunnen laten ronden. Wel vreemd dat een auto je zegt dat je nog een stukje moet rijden ...
Een update volgt, ik ben benieuwd wat ik ga merken van de adblue in de Zafira.
Ruim 11000 km ...
- 11.168 km
En nog steeds alles prima, de radio had alleen 1 keer een spontane herstart. En verder glijden de kilometers onder me door. Wel vreemd vind ik dat de dagteller na 2000 km weer op 0 komt, ik zet deze altijd de eerste dag van de maand op 0 om te kijken wat ik per maand rij en verbruik. Nou ja, nu even anders rekenen dus.
Overigens nog steeds geen adblue melding, ik rij maar gewoon door tot ik een melding krijg, adblue hebben ze hier in Enschede alleen bij de Shell in 20 liter vaten ;-P (Toch nog maar eens zoeken..)
Nog steeds geen Adblue medling
- 22.000 km
De kilometers gaan wat rustiger onder me door, in Nederland is daarbij het verbruik op de boardcomputer ongeveer 6.0 liter per 100 km. Dat blijft stabiel.
Mbt de adblue toch ook maar gebeld met de leverende dealer: volgens de werkplaatschef gewoon doorrijden, de adblue melding komt vanzelf. Dus na 22000 km nog geen melding, we rijden gewoon maar door...
30000 km beurt
- 30.000 km
De eerste beurt, geen problemen aanwezig waar de dealer wat aan heeft hoeven doen. Tevens adblue gevuld, dus ik verwacht de komende 30000 km geen meldingen mbt adblue.
Na de meivakantie
- 44.000 km
Zo, tijdens de mei vakantie even met de auto op en neer naar Toscane geweest en ook nog even Rome bezocht. Tijdens de heenreis bleek er ruim 2 uur file voor de Gotthard te staan, dan maar over de San Bernardino pas... In 1 dag 1500 km... Ook hier weer, net als de vorige auto's, net alsof de auto na een paar honderd km steeds zuiniger gaat rijden. Volbepakt en cruisend op 140 km/h (daar waar toegestaan) een verbruik van 6 l. per 100 km. Niet gek.
Helaas in Rome een ruitje ingetikt (de kleine van het achterportier) en wat spullen gestolen. Gelukkig was het het kleine raampje. Bij het huis een rol ducktape gekocht en dichtgemaakt. Dit ging prima, ook tijdens de terugreis. Het vervangen bljkt wat lastiger, het is niet alleen het kleine raampje, maar het hele frame wat vervangen dient te worden...
Na ruim 3300 km weer terug, prima reisauto en genoeg koppel om de Alpen over te rijden, ik heb nu al zin om de caravan erachter te hangen en weer op vakantie te gaan !!
Weer een update
- 125.000 km
Het is alweer even geleden. Intussen is er niet zo veel spannends gebeurd op een nieuwe koppeling en stuurhuis na. Voor de koppeling, iets met een balansdinges, heeft de auto 2 weken bij een vreemde dealer gestaan. Ondertussen een zelfde Zafira Diesel als leenauto meegekregen, dus dat was geen probleem. Iets anders vreemds was het stuurhuis. Het was bij lang rechte stukken lastig om kleine stuurbewegingen te maken, je moest steeds door een kleine weerstand sturen. Dat maakte je rijden rechtuit wat hoekig en niet prettig. Dit bleek een bekend issue en is onder garantie vervangen.
Ondertussen ook alweer 2 zomervakanties met de Opel op stap geweest naar Italie. Wat je mag verwachten van een 136pk diesel: zonder problemen en gemiddeld 1 op 10 met een 1300 kilo zware caravan.
Al met al een prima reisauto waarin het goed toeven is, met de bekende gebreken van de radio waar je aan went.
Verder vind ik het wel aardig om te melden, ik rij elke week door Duitsland op een stuk waar je ongelimiteerd mag rijden. Ik rij daar soms 220 op de teller, meer dan 200 km/h echte gps kilometers, conform de spec's is 193 de max... En dat voor een 1.6 dieseltje van 1600 kilo, niet gek denk ik zo !
Update nummero zoveel
- 195.000 km
Tja, aan alles komt een eind. Nu 195000 km met de Zafira afgelegd. Eigenlijk is er na de laatste review niets bijzonders gebeurd... En zo hoort het ook, probleemloze kilometers.
Ik ga het sterke dieseltje wel missen in de volgende auto, die ook al besteld is.
Maar heb een goede tijd met de Zafira gehad en hoopte nog op de nieuwe Insignia Station, maar dat duurt te lang.
De volgende wordt een Renault Talisman Estate 110 dCI Intens met Bose optie. Minder snel, veeeeeeeeeel stiller en lekker luxe uitgevoerd.
Vaarwel
- 206.000 km
Na ruim 3,5 jaar trouwe dienst en 206000 heb ik de Zafira achtergelaten bij Renault Bochane waar ik m'n nieuwe Talisman Intens Estate heb opgehaald.
De Opel heeft het prima gedaan, een basale auto, niet echt supergecultiveerd, maar een trouwe bondgenoot in die 3,5 jaar. Natuurlijke een paar rimpels, maar die zijn hem vergeven. De nieuwe eigenaar krijgt er een goede betrouwbare auto aan !
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.