Opel Zafira 1.4 Turbo 140pk Business+ (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Zafira 1.4 Turbo 140pk Business+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 50.312 km |
De eerste indruk
- 3.965 km
De Signum (2006) met 177.000 km was nog prima, maar je wil wel eens weer wat anders.
Door de goede ervaringen met Opel Kamp te Almelo, die er nog ouderwetse service ideeën op nahoudt, stond ook Opel weer op de shortlist. Zeer redelijke prijzen, meedenken over niet altijd de duurste oplossingen en ook nog interesse na de aankoop maken dat de Signum altijd in dealer onderhoud was. Ik heb in de periode tot nu in diverse auto's proefgereden, terwijl het de dealer duidelijk was dat ik op dat moment nog geen andere auto zou kopen. Duidelijk een lange termijn klanten visie dus. Het heeft gewerkt, en ik heb op 9 december 2014 mijn nieuwe Zafira Tourer door Opel Kamp laten afleveren. De vorige zafira's konden mij vanwegede busjes look niet bekoren, maar die Tourer ziet er echt goed uit voor een MPV.
Specificaties:
Het gaat om de Zafira Tourer in business plus uitvoering aangevuld met het executive pakket. Verder is er een matalic lak bijgekomen en een thuiskomer i.p.v. een spuitbus bij een lekke band. Ik heb gekozen voor de 140 pk versie van de 1.4 turbo. Sterkere benzine versies waren in deze uitvoering niet leverbaar. De prijs was inclusief afleveringskosten € 32.000,-. Een zwaarder gemotoriseerde versie zou € 3.500,- duurder uitkomen.
Dat executive pakket bevat naast de al ruime business + uitrusting:
Lichtmetalen velgen 7Jx17" '10-spaaks' ; Panoramadak, inclusief panoramische voorruit (incl. Panoramadak); Twee stoelen op derde zitrij ; Electronic Climate Control ; Tweede zitrij "Lounge", flexibele stoelopstelling ; Flexconsole (verschuifbare middenarmsteun vóór met opbergvak) ; Navi950 IntelliLink pakket (incl. IntelliLink, inclusief Bluetooth®, Voice Control, Audio Streaming, MP3 (Aux-in), USB-aansluiting en BeMobile TMC verkeersinformatie; Achteruitrij camera; Digitaal Audio Systeem); Bekleding Lace Jet Black ; Ergonomische comfortstoelen (AGR-gecertificeerd)
Prestaties.
De zware auto (leeg 1535 kg) komt niet echt tekort met deze motor. Ik lees wel eens wat anders, maar de auto voelt absoluut niet traag aan. Ik ben geen wilde rijder en maak relatief veel snelwegkilometers op de cruisecontrol. je kunt gewoon vlot meekomen, maar je moet geen spectaculaire prestaties verwachten. Dan moet je de 200 pk versie nemen denk ik.
Comfort.
Mijn Signum was destijds het topmodel van Opel en was goed in elkaar geschroefd. Die Signum had 2 aparte stoelen voor de kinderen. Met het Lounge Systeem van de Zafira Tourer bereik ik hetzelfde. Enorme ruimte voor de kinderen, terwijl ik met mijn 150 kg ook veel ruimte gebruik. De auto rammelt nergens, en ik vind de gebruikte materialen kwalitatief hoogstaand. De auto is ook behoorlijk stil. Hij rijdt soepel, en je merkt niet dat je met die Tourer toch wel met een grote wagen onderweg bent. Ik heb de Mondeo S-max ook gereden, en die komt veel kolossaler over, terwijl de Zafira maar 11 cm korter is, en 6 cm smaller. De zafira is weer wat hoger.
Het navi 950i systeem werkt erg goed, evenals alle andere electronica. Zelf de stem gestuurde opdrachten en telefoon werken goed, hoewel ik er niet vaak gebruik van maak.Je kunt 5 verschillende telefoons inprogrammeren voor Bluetooth. Je kunt ook muziek afspelen van Spotify via zo'n telefoon. Dat panoramadak en voorruit zat in het pakket, en dat blijkt echt een fantatstische optie. Je voelt je achterin niet opgesloten, en je hebt voorin een enorm goed uitzicht. Vooral als je dicht bij een stoplicht staat is het handig.
Ruimte.
Het grootste pluspunt van deze wagen is de enorme en vooral flexibele ruimte. Zelfs de 2 extra stoelen op de derde zitrij voldoen prima. je moet er niet mee naar Zuid Frankrijk willen als je groot bent, maar voor vervoer van een half voetbal elftal voldoet het prima. Je klapt alles snel in, en schuift dan makkelijk een fiets naar binnen zonder die half te hoeven demonteren.
De betrouwbaarheid is goed tot op heden, maar dat mag je denk ik ook verwachten bij een nieuwe auto met een lage kilometerstand.
Nadelen/problemen.
Doordat vanaf november 2014 een bandenspanningsmeter verplicht is voor personenauto's moet je winterbanden ook voorzien van zo'n systeem. Anders blijf je waarschuwingen krijgen op je dashboard. Opel gebruikt het systeem met sensoren in de banden, wat het beste werkt, maar ook het duurste is. het maakt je winterbandenset zomaar € 280,- duurder.
Verder is mijn gemiddels verbruik tot op heden 8,5l/100Km. Geen slechte waarde voor een auto die met inzittenden tegen de 2 ton aangaat, maar veel meer dan de mooie beloftes. Wellicht daalt het verbruik nog wat als de zaak wat meer is ingelopen.
Tot slot is er een klein probleem met de benzinemeter. Na het tanken daalt de naald al na 30 km tot driekwart. Daarna lijkt het allemaal goed te gaan. Waarschijnlijk een software dingetje wat ik bij de eerste beurt zal laten verhelpen hoop ik.
Tot op heden een fijne, comfortabele en vooral ruime auto. Ik vindt dat je met deze uitvoering en pakket veel auto voor je geld krijgt. Wordt vervolgd bij een hogere kilometerstand.
Verbruikscijfers
- 4.180 km
Ik voer vanaf de laatste tankbeurt de gegevens ook in bij de Autoweek verbruiksmonitor. Dan kan ik zien of er nog een afwijking is tussen het verbruik volgens de boordcomputer en het werkelijke verbruik. Ik tank altijd dezelfde benzine van de pomp bij mij om de hoek. Dat is V-power van Shell.
Doe heb ik bij de vorige auto gedurende 177.000 km getankt. Ik weet niet of die brandstof echt zuiniger is, maar ik weet wel dat alles veel schoner blijft. De katalysator van de Signum werd ervan verdacht dat ik die tussentijds vervangen had.
De Zafira wordt voor 20 procent gebruikt voor korte ritten tot 5 km, en het restant gaat over de snelweg. Met 110, 130 en 140 op de cruise control, daar waar je 100, 120 of 130 mag. Meestal met 4 personen.
Bij omstreeks 10.000 km zal ik de verbruikscijfers tot dan toe doorgeven.
Lange rit 600 km
- 5.310 km
Gisteren op en neer gereden naar Zeeland. Bijna 600 km. Die ARG stoelen zijn een aanrader. Die kwamen met het executive pakket en zijn een aanrader. Goed in te stellen. Omdat mijn vrouw rugproblemen heeft voor een pakket met in elk geval deze stoelen gekozen.
Dat blijkt goed uit te pakken. Als je na 6 uur zitten goed uit die stoelen komt, ben ik gerust dat ze echt goed zitten.
Die achteruit rij kamera die ik nooit apart besteld zou hebben blijkt toch wel handig.
Die meebuigende lijnen die je ziet op je scherm laten perfect zien of je ruimte genoeg hebt om in te draaien.
Dan nog even iets over het gewicht. Volgens mijn kenteken is het rijklaar gewicht 1613 kg. Volgens de weegbrug bij de vuilstort was het gewicht 1915 kg met mij, en mijn zoon erin. dat betekend dat als mijn vrouw en dochter meerijden je met ruim 2 ton onderweg bent. Als dat allemaal klopt, is het ook niet verwonderlijk dat de fabrieksopgave van het verbruik onhaalbaar is. Dan is 1 op 12 heel redelijk zou ik zeggen.
Update en praktijkverbruik.
- 9.197 km
Indrukken na bijna 10.000 km.
De Zafira zit goed in elkaar geschroefd. Geen rammels te bekennen. De ARG stoelen hadden iets last van zijdelingse speling. Dat bleek een bekend probleem waarvoor clips werden ingebouwd onder garantie. Ik kon erop wachten bij Opel Kamp te Almelo en binnen een half uur was het verholpen. Prima service.
Dat is dan ook het enige wat ik aan "problemen" heb gehad. Wel valt nog op dat de analoge benzinemeter binnen 70 km al een kwart minder dan vol aangeeft. Na de middenstand lijkt alles weer te kloppen. Dat schijn te maken te hebben met de vorm van de tank. Waar het belangrijk is, op minder dan een kwart, klopt alles weer.
Verder vind ik het lastig dat ik elke keer bij het wisselen van zomer naar winterbanden de bandenspanningssensoren moet laten inleren bij de garage. Een karweitje van een paar minuten, maar onhandig omdat ik de winterbanden zelf verwissel, en nu toch een keer extra naar de dealer moet.
Het verbruik.
Zoals al eerder gemeld rijd ik de auto meestal met 4 personen. Het gewicht is dan ruim 2000 kg. Het gemiddeld verbruik is nu 8,3/100. Dat is precies 1 op 12. Nu alles wat meer is ingereden denk ik op 1 op 13 uit te kunnen komen. Een prima waarde, maar fors meer dan de fabrieksopgave. Ik rijdt ongeveer 20% van de kilometers in de stad. De rest op de snelweg bij 110 en 130 kmh op de teller.
Prestaties.
De 140 pk, 1.4 turbo doet zijn werk prima en stil. De auto voelt niet traag aan, en kan goed met alle verkeer meekomen. Het is uiteraard geen strepentrekker, maar ik blijf bij mijn mening dat de wagen hiermee niet onder gemotoriseerd is. Schakelen gaat prima, en ik heb geen last van een hakerige versnellingsbak.
Interieur en comfort.
Die lounche stoelen op de tweede zitrij zijn perfect. De kinderen zitten daar gewoon koninklijk. Ook met 6 personen is het nog goed te doen. Die panorama ramen bevallen ook nog steeds erg goed. Er komt veel licht in de wagen, en je hebt een fantastisch zicht.
Kortom, geen problemen, en erg tevreden over de wagen.
Update gebruikservaring.
- 16.000 km
Na 16.000 km tijd voor een kleine update.
Verbruik.
Het verbruik heeft zich bij mijn rijstijl gestabiliseerd op ongeveer 1 op 13. Niet de beloofde fabrieksopgave uiteraard, maar heel netjes wat mij betreft.
De motor is erg stil, stiller dan bij mijn vorige Opel Signum.
Onderhoud.
Ik heb geen olie, of koelwater bij hoeven te vullen. Geen opmerkingen verder.
Garantie.
De ARG stoelen hadden iets speling als ik door een bocht reed in de breedte. Heel weinig, maar je voelde het wel. Het euvel bleek bekend bij Opel en er zijn speciale clips geplaatst waarna het probleem verholpen was. Verder blijft alles het doen zonder rammels of andere problemen. Uiteraard is dat ook de verwachting bij een nieuwe wagen, maar je leest ook wel eens wat anders.
Nadeeltje.
Ik gebruik winterbanden, die ook voorzien zijn van bandenspanningssensoren. Elke keer als ik de zomerbanden voor de winterbanden verwissel en visa versa moeten die sensoren opnieuw in geprogrammeerd bij de garage. Omdat ik zelf de banden wissel, moet ik dus speciaal terug naar de garage om die sensoren te laten programmeren. Opel Kamp te Almelo doet dat overigens kosteloos. Ik heb in een dealerrevieuw al eens over deze klantvriendelijke dealer geschreven.
Ruimte en flexibiliteit.
Blijft het koopargument van een auto als deze. Als je alles neerklapt heb je bijna 2 kuub laadruimte. Als ik met mijn 2 grote kinderen in de lounche opstelling rijdt, zitten ze werkelijk als koningen. Mijn stoel staat volledig achteruit, en nog is er dan zeer ruime beenruimte voor mijn zoon, die inmiddels 1,8 meter is.
Die panorama ruit en het glazen dak blijf ik ook een winner vinden. Zeer handig als je vooraan staat bij een stoplicht, en de wagen is bijzonder licht en ruimtelijk, ook als de derde zitrij bezet is.
Conclusie.
Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze wagen, en hij zal nog wel een fors aantal jaren bij ons blijven.
Jaaroverzicht.
- 26.535 km
Inmiddels is de Zafira Tourer een ruim jaar bij ons, en "still going strong".
Ik ben zeer tevreden over deze wagen.
Onderhoudsbeurt.
Hij heeft de eerste onderhoudsbeurt, een jaarbeurt gehad. Uiteraard bij mijn vertrouwde Opel kamp dealer te Almelo.
De enige opmerking die ik had, was dat het electrische bedienbare binnendak niet helemaal tot het eind opende.
De eindpunten zijn opnieuw geprogrammeerd, en het werk nu perfect. Viel uiteraard onder de garantie.
Verder zijn de bandenspanningssensoren geprogrammeerd voor de winterbanden. De totale kosten bedroegen € 240,-. Voor mij een keurig bedrag voor een jaar rijden.
Gebruikservaringen.
Eigenlijk niets toe te voegen aan de eerdere ervaringen. Geen rammeltjes, geen storingen, gewoon een goede en betrouwbare reisgezel. Ik ben de achteruit rij kamera wel erg gaan waarderen. Er buigen van die lijnen mee als je aan het stuur draait. Zo weet je van tevoren of je goed uitkomt, bijvoorbeeld bij het achteruit inparkeren.
Ook dat panaramadak zou ik niet meer willen missen. Een enorm goed zicht, en ruimtelijk gevoel. Ook op de derde zitrij voel je je nooit ingesloten.
De enorme flexibiliteit van deze wagen wordt in ons gezin goed gebruikt. Met 7 meiden naar de volleybal als ik de rijbeurt heb. Alle banken neer, en mijn modelvliegtuigen achterin. Een fiets met een lekke band ophalen zonder de halve fiets te moeten verbouwen. Met 2 volwassenen en twee grote kinderen plus een enorme stapel bagage op vakantie. Alles past er altijd in.
Verbruik.
Er worden tegenwoordig de meest fantastische verbruikscijfers voorgespiegeld door de autofabrikanten. Opel is daar geen uitzondering op. Ik heb bijna de hele tijd de werkelijke gebruikscijfers bijgehouden op de verbruiksmonitor.
Na al deze kilometers ligt het werkelijke verbruik in mijn geval op 1:12,4 of 8,16 l/100 km.
Persoonlijk vindt ik dat heel netjes. Mijn Signum haalde 1:10,5. De Zafira is zwaarder, en als we met zijn vieren op pad zijn, komt het totaalgewicht ruim boven de twee ton.
Ik ben dus niet ontevreden, maar het lijkt niet op de opgegeven gebruikscijfers.
Ik rijdt meestal snelwegkilometers en rijdt 110, 130 en 140 op de teller. Altijd 10 km meer dan de snelheid op de borden. Dan krijg ik overigens nooit een bekeuring. Ik denk dat de snelheidsmeter wat overdrijft.
Conclusie.
Nog steeds erg tevreden over de bouwkwaliteit en de praktische bruikbaarheid van de Zafira. De bedoeling is dat hij 5 of 6 jaar bij ons blijft, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet zou lukken.
Werkelijk verbruik na 2 jaar.
- 50.312 km
Ik heb trouw gedurende bijna 50.000 km de verbruiksmonitor ingevuld. Over de hele periode komt dat uit op 8,15/100 km. Dat is ongeveer 1 op 12.
Daar vallen een paar zaken op. Uiteraard is rijstijl belangrijk. De wagen rijdt ongeveer 100 km per week over provinciale wegen. Daarnaast een paar km stadsverkeer voor boodschappen en dergelijke. De rest van de ongeveer 25.000 km per jaar over de snelwegen.
Daar rijdt ik 110, 130 en 140 km op de teller. Die zal wat overdrijven, want ik wordt dan nooit geflitst. Gemiddeld ben ik dan met 1800 kg onderweg. Met mijn lichtere Signum haalde ik met moeite 1 op 11. Dan is die 1 op 12 best redelijk.
Verder valt op dat de gebruiksmeter van de auto zelf 7,7/100 km aangeeft. Die stelt de zaak ook nog eens wat rooskleuriger voor.
Dus een aanmerkelijk hoger verbruik dan beloofd. Nu ben ik niet al te teleurgesteld, want dat geloofde ik toch al niet.
Dat is dan gelijk het enige minder positieve wat over de wagen te melden is. Er komt een standaard beurt aan van € 316,- waar met de Opel actie nog € 50,- vanaf gaat.
De wagen is dealer onderhouden en heeft buiten de reguliere beurten en een lekke band geen garagebezoek nodig gehad.
Nog steeds geen rammels of andere zaken die verraden dat er inmiddels 50.000 km met behoorlijk intensief gebruik opzitten.
De rest van de positieve zaken betreffende de praktische bruikbaarheid heb ik hierboven al meermaals heb beschreven, en die onderschrijf ik nog steeds.
Kortom, een fijne familie metgezel die nog wel even bij ons zal blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Zafira 1.8 Edition Lmv Trekhaak 7 Pers.
- 2013
- 100.933 km

Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI ecoFLEX 136pk Business+ | 7 persoons | Camera | DAB+ | Panoramadak |
- 2015
- 131.869 km

Opel Zafira Tourer 1.4 Business Edition 7 Persoons | Cruise | Airco | ParkSensoren | Onderhoudsboekje | Xenon
- 2012
- 157.473 km