Opel Zafira 1.4 Turbo 120pk Rhythm (2013)

autoreview

Opel Zafira 1.4 Turbo 120pk Rhythm (2013)

Signalement

UitvoeringZafira 1.4 Turbo 120pk Rhythm
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf312 km
KM-stand laatst132.567 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 1.575 km

Op 22 november 2013 kregen wij onze nieuwe Opel Zafira Tourer. Het is een 1.4 turbo in Rhytm uitvoering (120 pk) Carbon Black.
Opties:
- plus-pakket
- edition pakket
- navigatie 900 Europa
- 2 stoelen op de derde zit- rij
- ruimte besparend reservewiel
- trekhaak

Ik heb nog wel getwijfeld over de 140 pk uitvoering, maar omdat het verschil pas boven 4200 toeren zit en ik niet zo hoog in toeren wil rijden toch voor de 120 pk gegaan.

Na onze Zafira A uit 2004 vallen een paar zaken direct op:
1. stilte in de auto, wat een heerlijke rust.
2. Heel veel luxe zoals park-pilot voor en achter, navigatie ingebouwd, ECC met dual-zone.
3. Hoewel de auto groter is, rijdt het zeker niet moeilijker.

Brandstofverbruik volgens boordcomputer is veel lager dan bij de vorige Zafira. Alleen geven de bonnetjes wel een wat hoger verbruik aan dan de boordcomputer, dat zal ik dus wel blijven volgen!

De winterbanden zijn bij 1141 km gemonteerd.

Vooralsnog alleen maar heel blij met deze auto.

After-Sales

  • 2.260 km

Gisteren enkele punten laten beoordelen die niet helemaal lekker waren bij de aflevering. De dealer heeft het keurig opgelost, ofwel de onderdeeltjes zijn besteld en het komt binnenkort goed!

Toevallig viel me van de week op dat de sd-kaart van de navi900 als versie 2012/2013 droeg, en de doos noemt 2013/2014! Had al wel een nieuwe weg in de buurt van ons huis gemist en de huisnummers in de eigen straat kende het systeem ook niet. Toch even nagevraagd bij de dealer en ik kreeg onmiddellijk een andere sd-kaart, de nieuwste! Hulde, erg blij mee!

De auto komt prima mee in het verkeer. Reageert voor ons voldoende snel op het gaspedaal, in 6 is de fut er wel wat uit, maar terugschakelen naar 5 heb ik nog niet nodig gehad.

Voorlopig is de boordcomputer een halve liter op 100 km optimistischer over het brandstofverbruik dan mijn rekenmachine en de verbruiksmonitor.

Half Jaar

  • 7.300 km

Deze week (21-2014) hebben we de auto een half jaar in bezit. En we hebben er nu 7.000 km mee gereden.
We zijn nog steeds erg tevreden over de auto. En we zijn er ook heel blij mee!

Onze vorige Zafira verbruikte best veel olie. Tot nu toe heb ik dat bij deze auto nog niet gemerkt. Er gaat meer olie verloren door het peilen, dan tijdens gebruik. Dus dat peilen ga ik nu maar wat minder vaak doen.

Eén keer hebben we meegemaakt dat de audio-installatie de usb-stick niet herkende. Achteraf lijkt het er op dat we het systeem ‘te snel’ en ‘te veel’ opdrachten hebben gegeven. Het is net een echte computer, eerst laten opstarten, en dan pas opdrachten geven.

De (standaard)stoelen zijn inderdaad iets minder. In de vorige Zafira hadden we diverse verstelmogelijkheden en die beginnen we toch wat te missen. De zijdelingse steun is ook iets minder.

Hoewel de kofferruimte op papier wat groter is, is de ruimte wat lastiger te benutten. Mogelijk komt dit ook doordat onze versie een 7-zitter is, en de afdekplaat die over die stoelen heen ligt, tegen de achterbank recht omhoog staat. Dat maakt de totaal beschikbare laadvloer wat korter.

Tijdens een vakantieweekje in het Zwarte Woud hebben we ook geen klagen gehad over het rijden in dit bergachtige gebied (ongeveer 1000 meter hoog). Stijgen gaat prima, bij afdalen moet je toch iets eerder terugschakelen. Dan drukt het gewicht flink door.

Het gemiddelde brandstofverbruik is uitgekomen op 13,2 kilometer per liter. Maar terug vanuit Zuid – Duitsland met steeds een snelheid van rond de 125 kilometer per uur op de teller, was het verbruik 1 liter op 15,6 kilometer. Zeker voor deze zware auto ben ik daar blij mee.
Met een fluwelen-rechter-voet/cruise-control is 800 kilometer met een volle tank mogelijk!

Voor nu neig ik er naar om de score voor betrouwbaarheid en gebruikskosten iets op te waarderen, maar misschien kan ik dat beter na een jaar doen.

Één jaar

  • 15.920 km

Het eerste jaar met de Zafira zit er op.
Eigenlijk geheel probleemloos, een hele opluchting na de vorige. Mag natuurlijk ook wel voor een nieuwe auto. We hebben 15.600 kilometer gereden en nooit olie bij hoeven te vullen. Ook dat was wel anders met onze voorganger.
Bij de onderhoudsbeurt heeft de dealer ook geen bijzonderheden ontdekt. We ontvingen wel een video-tje waarin de onderkant van de auto te zien was. Best aardig, zie ik zelf (gelukkig) nooit.
Over het brandstofverbruik, zie ook de verbruiksmonitor, ben ik redelijk tevreden. Al eerder schreef ik dat bij een constante snelheid een grote actieradius mogelijk is. Maar in de stad is het verbruik best fors. Ook niet heel vreemd voor een grote, zware wagen natuurlijk, maar ook hier is de fabrieksopgave wel weer erg optimistisch. Ook de boordcomputer geeft stelselmatig een iets te rooskleurig beeld. Het jaargemiddelde is uitgekomen op 1:13,5 km.
Trouwens leuk van de verbruiksmonitor, dat je ook ziet hoeveel kosten je aan brandstof kwijt bent in een hele periode, nu dus ongeveer € 1.900,= in het eerste jaar.
De kleine minpuntjes die ik eerder al beschreef doen zich nog af en toe voor. Ook de stoelen zijn nog wel eens onderwerp van gesprek, die hadden wel iets meer steun / verstelbaarheid mogen hebben. Dus dat blijft bij een volgende aanschaf zeker een aandachtspunt.
Als nieuw puntje wil ik toch de ontwaseming van de voorruit noemen. Dat kost meer tijd dan ik verwacht had. Af en toe moeten we toch na een klein stukje rijden even stoppen omdat de ruiten volledig beslaan. Toch nog maar eens in het boekje kijken of we niet iets vergeten aan te zetten of zo.
Maar laat ik vooral niet vergeten dat we nog steeds enorm blij zijn met deze auto. Comfort staat op een hoog niveau, veel rust en ruimte in de auto, alles mooi afgewerkt, geen gebreken gehad, lekker van blijven genieten!

Anderhalf jaar

  • 21.900 km

Veel bijzonders is er eigenlijk niet te melden. We hebben nu bijna 22.000 probleemloze kilometers in anderhalf jaar gereden. De laatste weken weer wat meer snelwegkilometers dan anders, deze week in de Belgische Ardennen, echt een fijne auto! De keuze voor de 120 pk motor is nog altijd een goede gebleken. Voor ons is er niet meer nodig.
Vanwege de toegenomen (snelweg)kilometers toch nog maar één keer olie gepeild, en weer heeft de auto geen druppel verbruikt!
Ongeveer 2 weken geleden gaf het navigatie systeem aan dat er geen sd-kaart was geïnstalleerd. Ik bedacht me dat ik al een opdracht had willen ingeven terwijl de auto nog met allerlei opstart-routines bezig was. Dus het probleempje maar even laten rusten, we zouden ook zonder wel thuis komen. Later op de avond de auto eerst maar weer eens rustig helemaal laten opstarten en daarna pas het navigatie systeem aangezet: melding verdwenen, navigeren maar weer! Toch weer die computer, geef hem gewoon iets meer tijd. Als je haast hebt had je eerder moeten vertrekken!
Vandaag dacht ik even dat de auto niet wilde starten. De motor bleek echter al te lopen! Zo stil is de motor, zelfs met het raampje open hoorde ik niet dat ik al gestart had.
Tja, nog meer mooie woorden? Ik geloof het niet. Over een half jaar, of bij (onverhoopte) bijzonderheden, zal ik wel weer eens iets schrijven.

Einde fabrieksgarantie i.c.m. grote beurt

  • 28.500 km

We hebben de auto gisteren maar weer eens bij de dealer gebracht. Eind deze maand loopt de garantie af, en we kregen keurig een uitnodiging / herinnering hieromtrent. Eigenlijk hoeft de beurt pas in November, maar we hebben nu maar gelijk het onderhoud laten doen.
Bij de controles zijn er geen gebreken geconstateerd.
Zelf hoorden we bij het afrijden van verkeersdrempels vaak een piepje in de achteras. De veerbevestiging is ingevet, even afwachten of het piepje nu weg is en blijft.
De onderhoudskosten zijn tot nu toe toe beperkt gebleven tot de beurten bij 1- en nu dus bij 2 jaar. De prijzen vielen me alleszins mee, steeds rond de € 300 .
Het afgelopen jaar heb ik één keer 0,2 liter olie bijgevuld. Het gemiddelde brandstofverbruik is 7,5 liter op 100 kilometer. Maar 6,5 liter op 100 km is goed mogelijk op een lange rit op de snelwegen.
Gelet op mijn ervaringen in de afgelopen 2 jaar ga ik waarderingen nu even iets hoger zetten.

Drie jaar, de eerste onkosten

  • 47.353 km

We hebben de auto nu ruim 3 jaar in bezit. Ongeveer 47.000 kilometer mee gereden.
Eind juli van dit jaar hebben we de achter-ruitenwisser vervangen. En voor de voorruit hebben we een nieuw setje wissers in huis. Toch gekozen voor de originele onderdelen van Opel, wel duur (iets meer dan €100 voor 3 wissers) maar ze gaan lang mee.
Bij de beurt in september werd er een kleine olie-lekkage geconstateerd: De nokkenas-stelringen moesten worden vervangen (€ 50 inclusief BTW). De kosten van de 'kale beurt' waren weer zo rond de € 300 euro. Door de hiervoor genoemde kosten én de full-service voor de airco kwam het totale plaatje uit op € 454,54.
Eind november zijn de winterbanden er weer op gegaan. Hopen dat ze dit jaar wat harder nodig zijn!
Nog altijd zijn we erg tevreden over de auto. Het gemiddelde brandstofverbruik is iets opgelopen, maar nog steeds zeer acceptabel voor zo'n grote en zware wagen.

Veel schade en apk-afkeur

  • 61.500 km

We hebben weer een jaar met veel plezier met de Zafira gereden. Geen gekke dingen, op 1 hele grote afknapper na.
Tijdens de zomervakantie in Oostenrijk werd de auto op grote hagelkorrels getrakteerd. Of beter, hagel-eieren. Natuurlijk is dat de auto niet aan te rekenen, maar door het grote oppervlak van de auto was er heel veel schade. De ruiten zijn gelukkig heel gebleven, maar het dak en de motorkap hebben heel veel klappen gehad. Uiteindelijk is de schade op kosten van de verzekering gerepareerd, een nieuwe motorkap, veel uitdeukwerk, veel spuitwerk en nog wat kleine onderdelen vervangen. De auto ziet er weer als nieuw uit!

Bij de beurt / apk bleek er een handremkabel gebroken te zijn. APK afkeur en reparatiekosten ongeveer € 175,=.

Verder bleken de voorbanden aan de binnenkant wat teveel schuin weg te slijten. Advies is om bij de montage van de winterbanden de auto te laten uitlijnen. Volgend voorjaar moeten er vermoedelijk nieuw zomerbanden op.

Rammelen op slechte klinkers

  • 74.000 km

Op een slecht wegdek klonk er een heftige rammel onder de auto vandaan. Leek op de uitlaat of een losse leiding of zo. Het geluid opgenomen op de telefoon en bij de dealer laten horen. Bij de diagnose is vastgesteld dat de ankerplaat van de voorrem scheef was (mogelijk door een stoeprand of verkeersdrempel) en dat die bij een slecht wegdek tegen de rem tikte. Diagnose en reparatie € 67,05.

Grote beurt

  • 81.000 km

Grote beurt uit laten voeren. Discussie met de garage gehad omtrent vervangen bougies. Dit had volgens hen al bij de vorige beurt gemoeten. Mijn vraag: waarom hebben jullie dat dan toen niet gedaan, want kilometerstand en levensduur gaven er in 2017 al aanleiding toe...
Afijn, nu wel gedaan. Verder zijn de remblokken zowel voor als achter vervangen, normale slijtage. Totale kosten rond de € 800,=.
Nog altijd erg tevreden!

6 jaar en bijna 100.000 km

  • 96.547 km

Het advies van de dealer was om bij 6 jaar weer de airco te laten controleren. Dat hebben we gelukkig nog voor de zomervakantie gedaan! Geen problemen, maar wel fijn met deze zomer dat de airco weer optimaal functioneerde. Daarnaast zomercheck laten uitvoeren, geen noemenswaardige feiten.
Afgelopen week de beurt en APK laten uitvoeren. Er was 1 afkeur-punt: verkleurd knipperlicht. Verder zit er wel een scheurtje bij de handremkabel, maar nu nog ok.
Voor € 500,00 euro weer een mooi jaar mee gereden en een hopelijk weer probleemloos jaar voor de boeg.

7 jaar alweer

  • 106.700 km

Net voor de vakantie de auto nog een onderhoudsbeurt gegeven. Het afgelopen jaar niet zo veel gereden... Alleen sprake van een gescheurde ruitenwisser rechts voor, dus een nieuw setje laten monteren. Vanwege het feit dat de auto ouder is dan 5 jaar en nog altijd bij de dealer in onderhoud is, en het lidmaatschap van ‘my opel’ 10% korting op de rekening. Inclusief de ruitenwissers € 310,= euro. Veel goedkoper wordt het niet. De bus mag weer een jaar blijven!

Diversen

  • 109.500 km

Wat kleinigheden: Plotseling (gelukkig nog bij stilstand) in een regenbui ging het raam in het linker voorportier niet meer dicht. En ineens werd de cd uitgeworpen. Maar dat werkt allemaal weer normaal.
Dan iets groters: tijdens de vakantie vond ik het 'verbruik' van koelvloeistof wat aan de hoge kant, maar gecombineerd met de kilometers en de ritjes in de bergen in Oostenrijk ook weer niet helemaal vreemd. Maar toen afgelopen woensdag een waarschuwing verscheen over 'te laag niveau koelvloeistof' ben ik toch maar eens gaan controleren. Niets te zien aan de binnenkant, maar wel bijgevuld. Donderdag nog eens gaan kijken en jawel, wat vochtige plekken en iets te glimmende kabels. Omdat de motor inmiddels weer voldoende afgekoeld was kon ik ook met een doekje controleren of het koelvloeistof was: zeker!
Vanmorgen een afspraak met de garage kunnen maken en inmiddels is duidelijk dat het reservoir zelf lek is. Vermoedelijk (en hopelijk) lukt het vandaag nog de reparatie te verrichten.
Dank weer aan de dealer voor de spoedplek! En fijn dat het gelukt is de auto nog dezelfde middag gereed te hebben. Reparatiekosten € 210,-

Beurt en APK

  • 117.280 km

Eindelijk nieuwe zomerbanden laten monteren, profiel ging nog maar de banden waren inmiddels 9 jaar oud. Dus maar even door de zure appel heen gebeten. De oude hadden geen schuld en bevielen altijd goed, dus weer Continental er onder.
In het afgelopen jaar drie keer een flinke trilling in wielen/stuur gehad. De remklauw rechtsvoor was vastgeslagen, stofhoes defect, nieuwe remvoering nodig en de blokken vervangen. De remschijven waren gelukkig nog wel goed.
Nog altijd erg tevreden met de auto en de kosten. We hebben nu wel gezocht naar iets anders, maar met onze wensen niets van onze gading gevonden, dus nu maar wel de nieuwe banden laten monteren en het onderhoud gewoon weer bij de dealer laten doen, zodat we er hopelijk weer een jaar mee verder kunnen. Binnenkort weer een vakantie te gaan, zal wel weer richting de 2.500 km gaan, dus hopelijk ongestoord sturen.

Klein probleempje

  • 130.000 km

Omdat we alweer een jaar verder zijn heeft de auto weer een beurt en apk gehad. Verder de airco laten reinigen want die was niet erg fris meer.
Zelf had ik al geconstateerd dat er een kleine lekkage in het koel systeem moest zitten en het bleek uit het water huis te komen. Daarnaast was het dopje van het ruiten-wisser-vloeistof-reservoir afgescheurd. Verder geen gebreken en de kleine beurt uit laten voeren bij de dealer. Totale kosten € 550. Nog altijd dik tevreden.

Toch ingeruild

  • 132.567 km

Vorig jaar schreef ik nog dat we gingen doorrijden met deze Zafira omdat we geen andere auto konden vinden die aan onze wensen voldeed.
Afgelopen weekeinde zag ik toch nog een mooi alternatief voorbijkomen.
Een Opel Zafira uit 2019, 1.6 liter motor met 136 pk en 240 Nm., met 31.000 kilometer op de klok.
We zijn gaan kijken, deze auto zag er geweldig mooi uit, veel opties, reed prima, goede vraagprijs en een heel reëel bod voor de huidige Zafira.
Over ongeveer 2 weken gaan we onze nieuwe Zafira ophalen.
Deze review zal dus niet meer door mij worden bijgehouden, maar ik ben wel van plan weer een nieuwe te gaan maken. En dan ook weer de tankbeurten in te boeken.
We hebben ongelooflijk fijn gereden met deze auto, eigenlijk nauwelijks extra onkosten gehad, en zelfs een zeer lage afschrijving.
Omdat we er 9 jaar mee hebben gereden, de auto met voorraadkorting hadden gekocht en een keurige inruil kregen is de afschrijving beperkt gebleven tot € 1.950 per jaar. Wat een bus!
Hopelijk kan er nog iemand anders genieten van deze auto. Het zou leuk zijn als ik daar dan ook nog eens een review van tegen kom, of de auto ‘op de weg’ tegenkom.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.