Opel Vectra Stationwagon 3.0-V6 CDTi Cosmo (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 3.0-V6 CDTi Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
afscheid
- 320.000 km
Na enig aarzelen hebben wij gekozen voor de 3.0V6 CDTi, mede omdat de 1.9 nog niet met automaat leverbaar was. We hebben geen spijt van de keuze... wat een heerlijke motor! Heel stil en er is echt altijd power voorhanden. Hij heeft 10 seconden nodig om de 100 op de teller te zetten, dus echte stoplicht sprinter is het niet, maar eenmaal boven de 60 km/u voel je het koppel van een diesel. Wat een geweldig gevoel! Deze motor leent zich uitstekend voor de lange afstand en hoge snelheden. Proefondervindelijk vast gesteld dat bij 200km/u constant het verbruik nog netjes 1 op 10 is. Verder is het in mijn ogen een auto die klasse uit straalt, zeker in de Cosmo uitvoering en een donkere kleur met donker getinte ruiten en 18’ velg. De auto heeft een heel goede wegligging, heel solide en de vering is sportief afgesteld. De stoelen zijn heel goed en heel handig is de electrische verstelling van de stoel met geheugen gekoppeld aan de sleutel van de gebruiker. Ook de spiegels worden automatisch op de juiste stand ingesteld op het moment dat je met je afstandbediening de auto opent.
In het normale dagelijks gebruik is een verbruik van 7-8 liter/100km goed haalbaar. Remmen zijn heel goed, lekker bijterig, maar toch heel goed te doseren en de vertraging is enorm. De standaard bandenkeuze van Opel ben ik wat minder gelukkig mee, zelf zou ik liever Michelin zien. Bedieningsorganen zijn even wennen, maar werken heel prettig. De stuurbekrachtiging is heel fijn, sterk bij lage snelheden en neemt af naarmate de snelheid toe neemt. Opvallend is de goede bekrachtiging bij een uitwijkmanoeuvre. Je krijgt dan ineens hulp van de auto en dat zorgt er voor dat je sneller kunt uitwijken, het standaard op de V6 aanwezige ESP grijpt in om de auto weer in het gareel te krijgen en dat werkt perfect!
Verder heb je in deze auto een zee van ruimte. De kids van bijna 2 meter lang kunnen achter mij onderuitgezakt zitten zonder in mijn rug te prikken met hun knieen. Op de Cosmo zit standaard een electrische achterklep, lijkt wat overdreven, maar is wel erg handig. Nooit meer vieze handen, want de achterzijde van de auto wordt wel heel erg snel smerig.
Kortom een aanrader voor iedereen die een ruime stationcar zoekt!
PROBLEMEN
Een controlelamp voor het oliepeil gaf een keer vals alarm.
De elektrische achterklep heeft met grote regelmaat geweigerd om te sluiten. Oplossing was het in serie schakelen van 2 condensatoren. Het probleem wordt veroorzaakt door een te warm wordende condensator waarna de electronica "denkt" dat de klep weerstand ondervindt bij het sluiten en daarmee de inklembeveiliging in schakelt.
Na bijna 10 jaar genoten te hebben van deze luxe cruiser hebben we hem ingeruild voor een heel andere auto.... een Peugeot 2008 1.6vti....het zal wennen worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren