Opel Vectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Business Edition (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra Stationwagon 2.2 DTi-16V Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 51.342 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rijd deze auto sinds 27 september 2002; hij was destijds 364 dagen oud. Hij is afkomstig uit de lease en is privé gekocht. Gemiddeld rij ik zo’n kleine 50.000km per jaar. De auto heeft als extra’s electrisch verstelbare en verwarmde spiegels (schijnt niet standaard te zijn?), parkeersensoren achter en een trekhaak.
De Vectra is een zeer comfortabele reisauto voor de langere ritten. De prettige automatische airco, stevige stoelen, cruise control en goede wegligging maken het rijden niet vermoeiend. Voor het stadswerk is ie minder geschikt omdat er dan te veel geschakeld moet worden en dan gaat in een Japanner nu eenmaal wat soepeler. Maar vervelend is het zeker niet. Wél gaat het verbruik dan onaangenaam omhoog. Op snelwegen en met gebruik van de cruise control is een verbruik van 1:16 zonder al te veel moeite haalbaar. Zelf kom ik uit op 5,7 of 5,8 liter/100km, en dan rij ik op de teller 110 (bij 100) en 130 (bij 120) en vaak met de airo aan. Niet verkeerd bij een fabrieksopgave van 6,5 liter/100km...
Het inkomen van de turbo is goed voelbaar en dan krijgt ie er wel de vaart in. Bij lage toeren wil de zware stalen kar niet bijzonder vlot vooruit. De Vectra is duidelijk meer een reiswagen dan een sportwagen. Laag in de versnelling rijden vindt ie ook niet fijn: onder de 60 in vierde versnelling kan nog net, maar bij 80 in z’n vijf wordt ie brommerig. Je moet dan óf terug naar 4 (maar ongunstig in verbruik) of harder gaan rijden (ongunstig door de boetes).
De kofferruimte is ruim voldoende groot, goed bereikbaar en de bagage gaat niet snel glijden door de rubber strips op de laadvloer. De opbergvakjes in de laadbak zijn klein en ondiep maar voor kleine prullen erg handig, evenals de ogen op de hoeken om grotere spullen vast te zetten. Nadeel is de rolhoes achter die niet makkelijk te verwijderen is en nog moeilijker weer terug te plaatsen. Op de achterbank zou de beenruimte wat meer mogen zijn, maar omdat ik hem meestal zonder passagiers rij voor mij persoonlijk geen bezwaar. Eind september komt er gezinsuitbreiding en heb nog geen idee hoe de jonge telg daar komt te zitten. Daarover t.z.t. meer duidelijkheid.
Uiteraard zijn er ook nadelen aan de Vectra. De bekerhouders zijn goed bedoeld, maar geplaatste blikjes maken de bediening van de airco nagenoeg onmogelijk. Ook staan ze scheef en iets wankel. De bediening van de electrische ramen zit op een onhandige plaats naast de versnellingspook en dat komt de berijkbaarheid van de knoppen niet altijd ten goede. In mijn ogen horen die knoppen gewoon op de deur te zitten. De spiegels zijn wel makkelijk verstelbaar vanaf het portier, maar omdat dit ook een rustplaats voor mijn arm is wordt de stand van de spiegels af en toe ongewild veranderd. De spiegels ogen erg mooi op de auto, door de doorlopende lijn vanaf de motorkap (zoals ook bij de Renault Espace) in de spiegels. De spiegels staan daardoor erg dicht tegen de auto en dat maakt het zicht naar achter er niet beter op. Je hebt je binnenspiegel echt nodig om te zien wat er recht achter de auto gebeurt. Ook wordt de zijruit hierdoor slecht schoon geblazen van regen en dergelijke door het ontbreken van voldoende rijwind, juist daar waarlangs je in je buitenspiegel wil kijken.
Omdat de binnenverlichting standaard beperkt is tot een klein pitje bij de binnenspiegel is het op de achterbank in de avonduren aardedonker. De handgrepen van de achterpassagiers aan het plafond zijn daarom aan beide zijden vervangen door originele exemplaren met verlichting.
Allangere tijd kraken de achterschokbrekers. Door mijn dealer is daar al eens naar gekeken, maar het is niet verholpen met de goedkope huis-tuin-en-keuken-methoden. Alleen het vervangen van de schokbrekers zal helpen, maar die zijn op zich nog steeds goed (na 3 ton). Komt nog wel een keertje...
Al met al een prettige reisauto voor de langere afstanden zoals ik die voornamelijk rij. De motor brengt de auto vlot mee in het overige verkeer en de uitrusting maakt een verblijf in de Vectra zeer aangenaam.
Update april 2008:
Auto heeft rechtsvoor door een onvoorzichtige invoeger weer eens schade opgelopen. Is de zoveelste keer dat ie door toedoen van derden beschadigd. Misschien is dit wel het moment om van de verzekering de schade betaald te krijgen en de auto na bijna 3 ton zelf gereden kilometers in te ruilen?
Update 17 juni 2008:
Vandaag de auto ingeruild voor een zilvergrijze Opel Vectra station 2.0DTi Elegance uit 2004. Auto heeft er als ik hem inlever bijna 335.000km opzitten, waarvan ik er ongeveer 285.000 zelf met veel plezier en naar volle tevredenheid heb gereden. Klasse-bak! Overigens komt van de ’nieuwe’ Vectra ook weer een review, maar dat laat uiteraard nog even op zich wachten.
PROBLEMEN
De motor en ook de rest functioneert heel behoorlijk, zeker gezien de respectabele kilometerstand van 297.500 km (nieuwe motor bij 117.096 km door een fout van een schadeherstel Van der Sande te Schijndel). Vooral onderhoud en wat aparte reparaties, zoals de airco. De auto is nog altijd bij de Opel-dealer in Schijndel in onderhoud (zie daarvoor mijn dealer-review), hooguit heb ik een keer elders nieuwe banden gekocht of laten repareren en de defecte accu is bij mij in het dorp vervangen. Hieronder een overzichtje met data en km-standen.
27-09-2002/51.342km: aanschaf, € 17.500,00
04-07-2003/94.023km: onderhoudsbeurt, € 289,00
15-07-2003/96.000km: 2 Michelin-banden, €242,43
02-09-2003: remblokken voor, € 88,54
08-10-2003: inbouw alarm klasse 3, € 585,00
01-11-2003/114.807km: Opel Winterplan, € 18,10
[17-01-2004/117.096km: originele fabrieksruilmotor, ombouw omliggende delen (vergoed door veroorzaker, € 6.779,56]
03-05-2004/138.062km: beurt, retourslang, lampjes, bougies, transmissieolie, €603,40
11-05-2004/139.178km: 2 Michelin-banden, €250,42
14-05-2004/139.983km: 1 Michelin-band (gelukkig een oude)
28-05-2004/142.289km: uitlijnen, vervangen schakelaar ECC, € 50,58
20-09-2004/163.917km: APK-keuring, € 54,30
15-10-2004/166.410km: beurt, ruitenwisserblad, lekke band repareren, € 340,64
21-10-2004: accu, € 129,41
25-10-2004: lekke band repareren, € 20,75
06-11-2004/169.783km: Opel Winterplan, € 12,50
27-01-2005/179.278km: stuurapparaat ECC, € 609,33
22-02-2005/182.000km: ruitenwisserarm en blad (na vernieling), € 32,43
20-05-2005/195.455km: beurt, ruitenwisserblad achter, 2 Michelin-banden, € 531,34
13-06-2005/202.053km: vullen airco, € 85,00
12-08-2005/205.800km: remblokken achter, € 30,46
20-09-2005/212.510km: APK-keuring, € 37,27
21-09-2005/212.589km: aircoradiateur, € 375,00
05-10-2005/217.905km: Opel Winterplan, € 12,50
26-11-2005/220.955km: 2 Michelin-banden, € 193,24
06-01-2006/225.769km: beurt, motor CV, aircoschakelaar, stabilisatorstang, €581,83
11-02-2006/234.581km: ruitenwisserarm- en blad achter, € 34,75
18-08-2006/255.319km: beurt, APK-keuring, balanceren, deurvanger lassen (prijzig!), ruitenwisserbladen voor, € 639,70
27-11-2006: extra witte kentekenplaat, € 10,00
18-12-2006/269.945km: 2 Michelin-banden, wisselen reservewiel, € 203,81
19-04-2007/285.100km: beurt, banden wisselen, lampjes, motor reinigen, € 370,91
04-05-2007/286.914km: remlichtschakelaar, € 38,02.
13-07-2007/296.000km: parkeersensor vervangen+spuiten, € 100,60.
05-09-2007/304.998km: APK en 2 nieuwe banden, € 286,66.
10-12-2007/314.759km: groete beurt, remblokken en -schijven, uitlijnen, € 624,96
02-01-2008/316.756km: midden en (preventief) einddemper vervangen, € 451,01
Totale kosten na 265.414km: € 8.059,88 (exclusief aanschaf en ruilmotor). Kosten per kilometer (exclusief belastingen, verzekering en brandstof): € 0,0304. In deze kosten zitten ook zaken als het alarm, Opel Winterplan en dergelijke.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.