Opel Vectra Stationwagon 1.8-16V Comfort (2006)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon
Opel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieur

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 1.8-16V Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf79 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Achtergrond aanschaf
Nieuwe job waarbij een lease auto bij zat.

Lease voorwaarden
Het verwachte aantal kilometers per jaar is 30.000 km. Ik ben hoofdzakelijk op kantoor. Woon/werk verkeer is 30 kilometer enkele reis (kortste route). Indien ik naar het buitenland moet, is dit altijd met het vliegtuig, met uitzondering af en toe een bezoekje per auto aan Dusseldorf. De carfleet owner besliste voor benzine. Met de huidige (en de te verwachte) brandstof prijzen had ik een beslissing voor diesel verwacht. Ondanks de hogere bijtelling had ik liever diesel gereden. De lease periode is 4 jaar, echter een benzine auto wordt geleasd tegen een tarief op basis van 40.000 km/jaar en diesel. Daarnaast was het niet toegestaan om MPV, SUV, Alfa Romeo, Koreanen etc te kiezen, alleen courante modellen & merken.
Als voorloop auto kreeg ik de beschikking over een Opel Vectra 2005 SW 1.8 122pk in een Comfort uitvoering. De boordcomputer en verbruik waren naar mijn mening afwijkend, eveneens de bruikbaarheid van de 60 liter benzine tank


Voorkeuren & uitgangspunten voor de keuze
* Stationwagon: I.v.m.de gezinssituatie, de aanstaande gezinsuitbreiding en het is praktisch
* Uiterlijk minder belangrijk: geen representatie functie
* Ruimte achter in: mijn echtgenote zit vaak achterin met onze dochter. Ze is de ruimte achterin bij de voorloop auto zeer gaan waarderen.
* Rijgedrag: voorspelbaar, direct sturen
* Stoelen en zithouding: ik heb een hernia gehad, dus ik moet een goede zit houding kunnen vinden
* Laadruimte ruimte: Buggy’s, fietsje, speelgoed etc en alle rommel die moet met een weekendje weg of een vakantie
* Sterke motor: liefst een sterkere motor dan in de voorloop auto. Bij voorkeur een 2.0 liter en een zes versnellingsbak
* Volwaardig reserve wiel: na een drama verhaal van een kennis met een VW Golf Plus met enkel een reparatie setje in “the middle of nowhere” ergens in Wallonië. Ondank de VW assistence moest er €250 worden betaald voor de wegenwacht. Met vakanties rijden we meestal s´nachts, dus ik wil absoluut geen “thuiskomer” of een banden noodreparatie set hebben.
* Norm bedrag: geen of een minimale overschrijding van het maandelijkse normbedrag.

Dilemma: motor versus comfort/uitrusting
Ik heb geen sportief rijgedrag, ik hoef niet als eerste weg te zijn bij een verkeerslicht. Voor mij is het belangrijkste als ik maar kan meekomen met het verkeer en redelijkerwijs kan accelereren om in te halen. Een sterkere motor is maar paar keer per jaar echt nodig met vakanties en de bezoeken aan Dusseldorf (autobahn). Van een hoog comfort en hoge uitrusting heb je elke dag plezier, een sterkere motor maar een aantal malen per jaar. Ik zit niet de hele dag in de auto. Door de snelheidscontroles, trajectcontroles, files, 100 en 80 km/u beperkingen in de Randstad kom je met een V6 ook niet sneller vooruit. En daarnaast ben ik wel zo eerlijk om toe te geven dat vrouwlief ook een stem in het beslissingsproces had.
Door de “benzine/diesel” regeling werd een 2.0 liter benzine motor te duur. Zodoende is een 1.8 liter motor bij alle modellen als uitgangspunt genomen. Helaas met als resultaat niet de gewenste 6-bak maar een 5 versnellingsbak. Daarnaast zou ik ook iets kleiner kunnen gaan rijden (bijvoorbeeld Opel Astra SW) met een sterke motor en voorzien van alle opties en toeters en bellen.

Keuze
Een kleine opsomming van alle auto die ik heb bekeken en overwogen: Volvo V50: geweldige auto (uiterlijk, rijgedrag) maar te klein. Mazda 6 niet mooi, beperkte standaard uitrusting. VW Passat: mooi van binnen en buiten, geweldig dashboard. Was eerste keus maar de Passat werd echter te duur door bovengenoemde benzine/diesel regeling, kale basis uitrusting en de kosten van opties. Daarnaast is er geen 1.8 motor beschikbaar, alleen een 1.6FSI 105Pk of een 2.0FSI 150pk motor. De 1.6FSI met zes-bak heeft te weinig vermogen voor een stationwagon van dit formaat en gewicht en je schakelt je helemaal suf om de motor op toeren te houden. Franse auto´s vallen voor mij af vanwege het uiterlijk en de onpraktische laadruimte (Peugeot 407), storingen en betrouwbaarheid (Renault Laguna) en het weggedrag (Citroën C5).
Zodoende werd het keuze lijstje beperkt door: Ford Mondeo Wagon, Toyota Avensis Wagon, Opel Vectra Stationwagon en als laatste Skoda Octavia Combi als outsider.

Ford Mondeo
Voordelen
Super en strak rijgedrag
Strak, zakelijk uiterlijk
Riante uitrusting
Mooi dashboard

Nadelen
Model wordt binnenkort vervangen, uitloopmodel
Vermogen 125pk
Vreemde bobbel in de stoelen bij de onderrug
0% inzet korting bij de dealer


Toyota Avensis
Voordelen
Stil interieur
Hoog afwerkingniveau
Geroemde betrouwbaarheid

Nadelen
Model krijgt binnenkort een facelift
Cruise control niet standaard op 1.8 benzine,alleen als optie/accessoire.
vermogen 129 pk, koppel 170Nm
Saai en emotieloos uiterlijk
Erg saai dashboard, volkomen uit de tijd
Soft weggedrag

Opel Vectra
Voordelen
Nieuwe 1.8 motor met 140pk / 175Nm
Recentelijk facelift (motor, interieur en exterieur)
Prettig en stabiel weggedrag door lange wielbasis
Goede stoelen, makkelijk goede zit/stuur houding te creëren
Zee van ruimte op de achterbank, een laadruimte met als optie Flex Organizer pakket
“Business” uitvoering leverbaar

Nadelen
Breed middenconsole
Uiterlijk niet echt mooi, grille heeft wat weg van Mazda
Zwaar
Weinig opbergmogelijkheden voorin
Op Autoweek “MyReview” betrouwbaarheid en service dealers matig
Zakelijk imago
Beetje saai dashboard


Skoda Octavia
Voordelen
2.0FSI motor met zes-bak vermogen 150pk, koppel 200 Nm
Grote laadruimte & opbergvakjes etc. voorin
Goede (VW) ergonomie
Ruime standaard uitrusting & prijs/kwaliteit verhouding
Strak en mooiste uiterlijk van de vier
Mooi dashboard & MaxiDot scherm

Nadelen
Kleinste auto t.o.v. Vectra, Mondeo en Avensis
Harde zittingen
Relatief weinig airbags
Imago
Relatief weinig ruimte op achterbank
Laadruimte niet vlak, til drempel
Een business versie werd pas leverbaar in mei 2006 (lease auto was al besteld)
Geen simpel navigatie systeem, enkel met een kleuren scherm

Uiteindelijke keuze
De keuze viel uiteindelijk op de Opel Vectra Stationwagon:
Model : Opel Vectra Stationwagon Business 1.8 140 pk
Kleur exterieur : Metro
Kleur Interieur : Antraciet / stoffen bekleding
Doorslaggevende factoren waren het courante model, de nieuwe motor, de ruimte, de business uitvoering en het budget. Ik zit uiteindelijk maar €8 boven het normbedrag. Ik heb sterk getwijfeld tussen de kleuren “Silver Lightning” en “Metro”. “Silver Lightning” is licht grijs/zilver, “Metro” is donker grijs/blauw, volgens sommigen met een paarse gloed. “Silver Lightning” zie je relatief veel. Met het donkere “Metro”komen de chromen sierstrips, dakrails, licht metalen velgen en de voorkant, naar mijn mening, beter tot zijn recht. Nu is het wel binnenin een beetje een donkere boel. Ik had het liefst een beige interieur genomen. Het is mooier en past beter bij de donkere lak. Echter met kleine kinderen en een echtgenote die van drop houdt is een lichte bekleding niet de meest logische keuze.


Standaard uitrusting inclusief het business pakket:

Techniek/veiligheid
- 5 hoofdsteunen (2 actieve vóór)
- IDS (Interactive Driving System)
- Centrale deurvergrendeling
- Lederen 3-spaaks stuurwiel en versnellingsknop
- Pedal Release System
- Adaptive Brake Light
- Brake Assistent
- Stuurbekrachtiging (elektro-hydraulisch), snelheidsafhankelijk
- Cruise control
- Board computer
- ABS, EBV (Elektronische Remkracht verdeling) en CBC (Cornering Brake Control)

Interieur:
- 12V aansluiting vóór
- Electronic Climate control (niet vol automatisch cq niet op temperatuur regelbaar)
- Koeling handschoenen kastje
- Verstelbare midden armsteun vóór
- Armsteun achter
- Getint glas
- Radio / CD / MP3 speler met navigatie systeem (CD-70) inclusief stuurwiel bediening en 9 luidsprekers
- Bekerhouders vóór en achter
- Elektrisch bedienbare ramen vóór
- Interieurverlichting met vertraagde uitschakeling
- Opbergtassen aan de achterzijde van de vóórstoelen
- Opbergvak zonnebril
- Bestuurders- en passagiersstoel in 8 standen verstelbaar en met lendensteun
- Stuurwiel in hoogte en lengte verstelbaar

Exterieur:
- 215/55 R16 banden
- 16” 5-spaaks velgen (type “Design”)
- Zilverkleurige dakrails
- Chromen sierstrips onder de ramen
- Elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels
- Follow-me-home verlichtingsfunctie
- Mistlampen vóór
- Portierhandgrepen in de carrosserie kleur

Opties & accessoires:
- Metallic lak
- Elektrische bedienbare ramen achter
- Zonneschermen voor zijramen in de achterdeuren
- Veiligheidsnet
- Illumination Pakket (Verlichte lampjes in zonneklep voor bestuurder en passagier, leeslampjes vóór en achter)
- Trekhaak (vast)
- Flex Organizor pakket (Multifunctioneel 3D-net met 6 bevestigingspunten, bagagenet voor de zijwand, flexibele scheidingswand, bevestigingsstang, 8 bevestigingshaken)
- ESP en tractie control
- Volwaardig stalen reserve wiel
- Opbergnetjes voor aan weerszijden van het console
- Kledinghanger bevestigt aan een van de voorstoelen
- 12V aansluiting in de laadruimte
- Telefoonvoorbereiding met voice control en BlueTooth (inclusief stuurwiel bediening)

Ook belangrijk, de opties waarvan zijn afgezien:
- Xenon lampen
Onderdeel van een pakket, met meesturende lampen.
- Niveau regeling op de achteras (€500)
Niet echt nodig, enkel bij het dagelijks vervoeren van zware ladingen
- Donker getint glas op de ramen na de B-stijl (€350)
Zonneschermen achter zijn voor mij een goed alternatief
- Parkeer sensoren achter
Is een lease auto, geen eigen bijdrage bij schade. Enkel bij opzet of alcohol.
- Kleurenscherm voor navigatie systeem
€650 voor een iets groter en kleuren scherm vond ik simpelweg teveel
- Lichtmetalen velgen, bijvoorbeeld 5 of 7 spaaks.


Eerste indruk bij ontvangst
De levertijd was eerst “medio juni”, het is uiteindelijk week 27 geworden. De levertijd was 9 weken. Kilometer stand bij ontvangst was een maagdelijke 79 km.

Interieur
De materialen van het dashboard ogen mooier en voelen beter en zachter aan. Het ziet er allemaal net iets chiquer uit. Het lijkt wel of er iets meer ronde vormen in het interieur zitten.
Jammer dat het bekende probleem van de opbergvakken cq aflegruimte voorin niet is aangepakt.

Kleur / Exterieur
De kleur Metro is even wennen maar ik vind het met de dag mooier. Goede keus achteraf gezien. De paarse gloed zoals eerder genoemd heb ik nog steeds niet kunnen ontdekken..
Daarnaast oogt het front een stuk dynamischer.

Motor
Het verschil in pk´s (140 versus 122) is zeker merkbaar (en welkom!). De motor lijkt daarnaast over meer souplesse te bezitten, iets minder toeren te moeten maken en daarmee ook stiller. Ondanks dat het maximum koppel slechts 5 Nm hoger is, lijkt de motor eerder de trekkracht op te pakken en langer vol te houden. Ik ben benieuwd wat het gemiddelde brandstofverbruik lager gaat worden dan met de voorloop auto. Het schakelen gaat ook een stuk soepeler.

Kofferbak / Flex Organizer
De grote kofferbak was al goed. Helemaal ideaal vind ik het Flex Organizer pakket. De kofferbak kan op verschillende manieren worden ingedeeld. Nu schuiven alle spullen niet meer door de kofferbak tijdens wat te hard optrekken, remmen of het (te) scherp nemen van een bocht.

Telefoon / Audio / Navigatie systeem
Telefoon en audio is makkelijk te bedienen vanaf het stuur. Ik vind het prettig dat de cruise control met een aparte handel is te bedienen. Het menu structuur vind ik duidelijk en prettig en je kan makkelijk van het ene naar het andere menu switchten. Het navigatiesysteem werkt goed en is nauwkeurig. De manier van invoeren is makkelijk en snel.

Rijgedrag
Na de eerste kilometers merkte ik meteen het verschil door zaken als IDS en tractie control (met de voorloop auto had ik soms spinnende voorwielen). ’S avonds rij ik altijd naar huis via een alternatieve route om de Coen-tunnel en Westpoort te ontwijken. De route heeft veel B-wegen, rotondes, verkeerslichten en bochten. Vooral hier voel je de verschillen met de voorloop auto. De auto helt minder over, stuurt strakker en ligt beter op de weg. Ik heb, voor mijn gevoel, een beter contact met de weg en waar de auto naar toe gaat met insturen.

PROBLEMEN

Zeurpunten
Ik moet nog een cup cq houder halen bij de dealer voor de mobiele telefoon. De cup wordt geplaatst tussen de voorstoelen (op de plaats van de bekerhouders). Bij de dealer moet ik dus eveneens vragen hoe ik weer bekerhouders voorin kan krijgen.

Met de huidige warmte was een warmte werende vooruit toch wel prettig geweest. Misschien laat ik de ramen achter met folie behandelen.

Met de motor ben ik tevreden. Ik mis toch wel een 6de versnelling op de snelweg. Opel heeft voor de facelift van de Vectra sterk gekeken naar de nieuwe Passat. De 1.6FSI is wel uitgerust met een zesbak. Een gemiste kans voor Opel en vooral voor mij.

Jammer dat het et opbergvak onder de armsteun midden vóór niet is gekoeld. Is toch een stuk handiger dan een gekoeld handschoenen kastje.



Tot slot
Ik ben benieuwd naar reacties en of andere Vectra rijders sommige problemen herkennen. Vooral m.b.t. de inhoud van de benzine tank, de boordcomputer/het verbruik, een telefoonhouder cq console en hoe dat eventueel is opgelost.
Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaringen van Astra, Zafira en Vectra rijders met dezelfde 1.8 140 PK / 103 kW motor. Ik heb begrepen dat de motor ook bij FIAT en Alfa Romeo wordt gebruikt, deze zijn ook welkom.

Daarnaast ben ik op zoek naar kopieën van de navigatie CD´s voor het CD70 systeem voor Duitsland en Frankrijk. Indien iemand niet al te oude versies voor een redelijke prijs kan aanbieden of suggesties heeft waar ik deze kan vinden, ben ik zeker geïnteresseerd.

Ik zal proberen met enige regelmaat een update te geven van mijn ervaringen met de auto en eventueel van de dealer.


******************** Update 13/09/2006 ****************************
Er staat medio september 8.000 km op de teller. Mede door een vakantie naar Frankrijk, de Vendee regio. Voor hele vakantie (heen, lokaal terug en airco altijd aan) was het gemiddeld verbruik 9,1 liter/100 km. Op de peage steeds met 150 km/u op de cruise control gereden. Terug heb ik alleen gereden, 1000 km in 10 uur met 3 stops. Ik werd niet moe, ik zat gewoon lekker. Een groot compliment voor de stoelen.

Het motorgeluid bij 150 k/u was wat brommerig maar voor mij geen groot bezwaar.
Oor de rest loopt de motor goed.

Het verbruik, is tegen mijn verwachting hoger, dan bij het vorige model met 1.8 122pk motor.
Met het normale woon en werk verkeer zit ik nu op 9,5 l/100 km. Desondanks verschijnt na het tanken een bereik van 780 km (!!!) op de boordcomputer.

Via internet 7 gekopieerde navigatie systeem CD´s van 2006/2007 gekocht voor €50 voor heel Europa. Voor de Benelux CD heb ik diverse nieuwe straten en vinex locaties getest, deze werden herkend en het werkt. Ook in Frankrijk geen kaart gebruikt!

Het ECC / climate controle blaast in de automatische stand en de laagste stand, naar mijn mening, te hard. Daarnaast heb ik het vermoeden dat de uitstroom temperatuur lager is dan op het display. Moet de dealer maar controleren bij de eerste beurt.

Ik krijg de “Coming home” functie niet permanent geactiveerd. Ook een punt voor de dealer.

Tijdens het bellen (Bluetooth systeem) krijg ik steeds de irritante melding “Phone Safe” door mijn adressenboek / display

Verder geen bijzonderheden. Ik moet het olieverbruik nog controleren.

******************** Update 25/09/2006 *****************************

Er zijn me een paar zaken opgevallen mbt de voorloopauto (ook een Opel vectra SW):
- Bij de motorkap is op het huidige model de gasveer vervangen door een ouderwetse
haak die je zelf moet vastzetten.....
- Mijn huidige auto heeft geen bandenspanningsmeter, is ook nergens meer op de
optielijst of accesoire lijst terug te vinden
- Armsteun op de achterbank, bij de voorloopauto zat er een extra opbergvak in.
Deze ontbreekt op het huidige model, is ook niet meer leverbaar.
Er is een “kraakje” hoorbaar in de kofferbak.


******************** Update 17/11/2006 *****************************
De 15.000 km is gepasseerd. Er is een halve liter olie bijgevuld. Er blijkt vocht in de mistlampen te zitten, dit moet door de dealer nog gerepareerd worden.
Het klinkt vreemd maar na zo´n 13.000 km lijkt de motor pas echt ingereden.
In het begin vond ik het verbruik hoger dan bij de vorige Vectra. Nu duikt het verbruik bij 100 en 120 km/u regelmatig onder de 8L/100 km. Misschien ligt het aan de winterbanden die er sinds een maandje opliggen. Het gemiddelde verbruik over de 15.000 km is 8,8L/100 km. Verder geen klachten.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.