Opel Vectra 2.2-16V DGi Temptation Excellence (2008)

autoreview

Opel Vectra 2.2-16V DGi Temptation Excellence (2008)

Signalement

UitvoeringVectra 2.2-16V DGi Temptation Excellence
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf26.000 km
KM-stand laatst36.000 km
Lezerswaardering: 44%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vectra 2.2 DGI: Topper!

  • 36.000 km

Vectra 2.2 DGI Sedan Temptation Excellence 2008.

Wensen.
Toen ik deze gebruikte Vectra bij een Opel dealer zag staan wist ik dat ik gevonden had wat ik zocht.
Ik zocht een auto die voor wat betreft betrouwbaarheid, onderhoudskosten, comfort en kracht niet onderdeed voor mijn vorige auto, een Opel Omega 2.6 V6, maar wel goedkoper is in wegenbelasting en brandstofverbruik. Deze Vectra heeft de sterke 2.2 motor met 6-bak en het meest luxe pakket opties.

Uitrusting.
De Vectra is zeer rijk uitgerust met leren bekleding, stoelverwarming, infotainment systeem met kleurenscherm met 4 hoofdmenu's: muziek, navigatie (met filemeldingen), telefonie en boardcomputer. Er zijn 2 cd-spelers: 1 voor muziek en 1 voor navigatie, zodat je niet hoeft te kiezen tussen muziek of navigatie.
Verder automatische ruitenwissers en automatische verlichting, elektrisch inklapbare spiegels (vanzelfsprekend ook el. verwarmbaar en verstelbaar), 4 el. ramen, afneembare trekhaak, 6e versnelling, in delen neerklapbare achterbank, zeer goed verstelbare stoelen en stuur, mistlampen, 17 inch lichtmetalen velgen, l/r/achter gescheiden klimaatregeling, verstelbare middenarmsteun, cruise control, parkeersensoren voor/achter, etc.: kortom er is geen nee te koop.
Ten slotte vind ik de kleur erg mooi (blauwzilver metallic).

Vergelijk.
Vergeleken met de Omega is de Vectra:
- 225 kg. lichter en daardoor goedkoper in de wegenbelasting,
- zuiniger, ik rij nu 1 op 12 in plaats van 1 op 9,
- rijker uitgerust,
- iets steviger afgeveerd, maar dit verhoogd de stabiliteit in snel genomen bochten,
- veiliger door voorwielaandrijving, meer airbags en remkrachtverdeling,
- 30 cm korter (past beter in een parkeervak),
- even ruim van binnen,
- minder pk's (155 in plaats van 180), maar net iets sneller bij optrekken omdat hij 225 kg lichter is,
- minder mooi motorgeluid dan de V6 van de omega, maar bij 120 km/h ook een stuk stiller door de 6-bak.

Ervaringen.
De motor is sterk en de auto is zeer comfortabel.
De 6e versnelling in combinatie met cruise control maakt hem redelijk zuinig op de snelweg 1 op 14, gemiddeld rij ik 1 op 12,1.
De regensensor is ideaal: het tempo van de ruitenwissers wordt continu bijgesteld aan de natte omstandigheden. Ook ben ik zeer tevreden over de navigatie en ook over de stoelen.

Onderhoud.
De auto heeft bijna geen onderhoud nodig, volgens het TIS (werkplaatshandboek): eens in de 30.000 km olie verversen. Bougies vervangen na 120.000 km. De 2.2 heeft geen distributieriem, maar een ketting (geen onderhoudsinterval in TIS). Remvoeringen controleren na 60.000 km. Papieren luchtfilter heb ik vervangen door een metalen K&N filter welke ook vrijwel onderhoudsvrij is en de prestaties verbeterd door de betere ademhaling van de motor.

Conclusies.
Zijn er dan geen minpunten? Nee. Misschien zou ik voor het gemak liever een 5e deur hebben dan een kofferbak. Ik had daarom ook een proefrit gemaakt in een Vectra GTS, maar deze is door het sport onderstel duidelijk minder comfortabel dan de sedan.

Problemen of onverwachte kosten na 1 jaar: geen.
Een set 18 inch originele OPC-line velgen gekocht, zie 4e foto.
Verder geen problemen of onverwachte kosten gedurende 4 jaar gebruik.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.