Opel Vectra 2.2-16V DGi Temptation Excellence (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 2.2-16V DGi Temptation Excellence |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 26.000 km |
KM-stand laatst | 36.000 km |
Vectra 2.2 DGI: Topper!
- 36.000 km
Vectra 2.2 DGI Sedan Temptation Excellence 2008.
Wensen.
Toen ik deze gebruikte Vectra bij een Opel dealer zag staan wist ik dat ik gevonden had wat ik zocht.
Ik zocht een auto die voor wat betreft betrouwbaarheid, onderhoudskosten, comfort en kracht niet onderdeed voor mijn vorige auto, een Opel Omega 2.6 V6, maar wel goedkoper is in wegenbelasting en brandstofverbruik. Deze Vectra heeft de sterke 2.2 motor met 6-bak en het meest luxe pakket opties.
Uitrusting.
De Vectra is zeer rijk uitgerust met leren bekleding, stoelverwarming, infotainment systeem met kleurenscherm met 4 hoofdmenu's: muziek, navigatie (met filemeldingen), telefonie en boardcomputer. Er zijn 2 cd-spelers: 1 voor muziek en 1 voor navigatie, zodat je niet hoeft te kiezen tussen muziek of navigatie.
Verder automatische ruitenwissers en automatische verlichting, elektrisch inklapbare spiegels (vanzelfsprekend ook el. verwarmbaar en verstelbaar), 4 el. ramen, afneembare trekhaak, 6e versnelling, in delen neerklapbare achterbank, zeer goed verstelbare stoelen en stuur, mistlampen, 17 inch lichtmetalen velgen, l/r/achter gescheiden klimaatregeling, verstelbare middenarmsteun, cruise control, parkeersensoren voor/achter, etc.: kortom er is geen nee te koop.
Ten slotte vind ik de kleur erg mooi (blauwzilver metallic).
Vergelijk.
Vergeleken met de Omega is de Vectra:
- 225 kg. lichter en daardoor goedkoper in de wegenbelasting,
- zuiniger, ik rij nu 1 op 12 in plaats van 1 op 9,
- rijker uitgerust,
- iets steviger afgeveerd, maar dit verhoogd de stabiliteit in snel genomen bochten,
- veiliger door voorwielaandrijving, meer airbags en remkrachtverdeling,
- 30 cm korter (past beter in een parkeervak),
- even ruim van binnen,
- minder pk's (155 in plaats van 180), maar net iets sneller bij optrekken omdat hij 225 kg lichter is,
- minder mooi motorgeluid dan de V6 van de omega, maar bij 120 km/h ook een stuk stiller door de 6-bak.
Ervaringen.
De motor is sterk en de auto is zeer comfortabel.
De 6e versnelling in combinatie met cruise control maakt hem redelijk zuinig op de snelweg 1 op 14, gemiddeld rij ik 1 op 12,1.
De regensensor is ideaal: het tempo van de ruitenwissers wordt continu bijgesteld aan de natte omstandigheden. Ook ben ik zeer tevreden over de navigatie en ook over de stoelen.
Onderhoud.
De auto heeft bijna geen onderhoud nodig, volgens het TIS (werkplaatshandboek): eens in de 30.000 km olie verversen. Bougies vervangen na 120.000 km. De 2.2 heeft geen distributieriem, maar een ketting (geen onderhoudsinterval in TIS). Remvoeringen controleren na 60.000 km. Papieren luchtfilter heb ik vervangen door een metalen K&N filter welke ook vrijwel onderhoudsvrij is en de prestaties verbeterd door de betere ademhaling van de motor.
Conclusies.
Zijn er dan geen minpunten? Nee. Misschien zou ik voor het gemak liever een 5e deur hebben dan een kofferbak. Ik had daarom ook een proefrit gemaakt in een Vectra GTS, maar deze is door het sport onderstel duidelijk minder comfortabel dan de sedan.
Problemen of onverwachte kosten na 1 jaar: geen.
Een set 18 inch originele OPC-line velgen gekocht, zie 4e foto.
Verder geen problemen of onverwachte kosten gedurende 4 jaar gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.