Opel Vectra 1.8i-16V Diamond (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vectra 1.8i-16V Diamond |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In juni 2000 kocht mijn vader deze Opel Vectra. De auto was toen 15 maanden jong en had 23.000km op de teller. Tot 10 mei 2005 heeft hij er met veel plezier in gereden en daarna heb ik de auto van hem overgenomen (96.000km) omdat hij een nieuwe Toyota Prius had gekocht. Overigens de eerste Toyota voor hem en een review is onderweg!
Inmiddels heb ik de Vectra ingeruild voor een Astra van 2003. Eigenlijk wilde ik nog niet van de Vectra af want het was een erg fijne en comfortabele auto. De 1.8i-16v motor presteerde voldoende en in combinatie met automaat en cruise control, ECC en nog een aantal prettige extra’s een erg relaxte auto om mee te rijden.
Nadat ik de auto had overgenomen heb ik ’m voorzien van een achterspoiler en 16’-velgen van de Vectra Sport. Ook heb ik de stijlen tussen de ramen matzwart laten spuiten, net als bij de Sport/CDX uitvoeringen. Het gaf de auto net even dat beetje meer uitstraling dan de standaard Diamond uitvoering.
Uiteindelijk heb ik 25.000km heel veel plezier gehad van de Vectra, maar gezien het aantal kilometers per jaar (worden er minimaal weer 25.000), ben ik toch overgestapt op een diesel.
PROBLEMEN
Gelukkig hadden we met deze Vectra minder problemen dan met de vorige (een 2.5V6 CDX aut. uit 1996). Behalve de gebruikelijke slijtage onderdelen zoals, uitlaat, remschijven/blokken en banden waren er geen grote problemen.
Wat jammer was aan de auto, hij maakte nogal herrie bij het wegrijden en (scherp) insturen.. dan maakte de stuurbekrachtiging en/of de spanrol van de multiriem regelmatig een piepend lawaai. De auto had dit vanaf het begin en na smeren.. nieuwe spanrol.. of na de onderhoudsbeurt was het even weg, maar na een week of 2 was het net zo weer terug.
Nog een ’probleem’ dat zich voordeed was dat hij bij ongeveer 80km/h ’schommelde’ in de toeren.. de bobine was in 2000 al eens vervangen, waarschijnlijk lag het probleem nu weer daar of in de verdelerkap. Het was vooral merkbaar met ingeschakelde airco. Heb het niet meer laten verhelpen.
In 2001 is de temperatuurvoeler van de airco vervangen.
Toen ik de auto net een week had ging de ABS-pomp kapot, een geintje van ruim 800 Euro, daar was ik minder blij mee! Het was daarmee ook meteen de grootste en duurste reparatie aan de auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.